Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 20
Offentligt
1809484_0001.png
27. oktober 2017
Folketingets Skatteudvalg
(sendt pr. mail til udvalgssekretær
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected])
Afgivelse af spørgsmål til L4 - SKM j.nr. 2017-5154
Vi fremsender hermed vores spørgsmål til L 4 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og brændstofforbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af
køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differentiering af brændstofforbrugs-
afgift m.v.).
Dokumentation for genberegningsprisen
Som anført i kommentarerne til høringssvarene skal der ved en kontrakts indgåelse lægges en værdi til
grund, som afspejler handelsprisen efter 4 måneder, hvis en sådan findes. Det anføres videre, at et
leasingselskab som professionel med et stort erfaringsgrundlag må forventes med nogen præcision at
kunne forudsige markedsværdien af et køretøj efter 4 måneder. Prisen skal følgelig kunne dokumente-
res efter 4 måneder og dette sker efter de almindelige principper i REGAL § 10, stk. 1.
Spørgsmål:
Indebærer dette, at leasingselskabet skal skaffe dokumentation ved genberegning af hvert enkelt køre-
tøj, herunder for køretøjets antal eksakte kørte kilometer samt hvordan bilens stand er den 4. måned?
Hvis svaret er ja, indebærer dette så, at leasingselskabet eksempelvis skal besigtige køretøjet eller
modtage billeddokumentation?
Genberegning – metode omkring tilbagediskontering
Når man tager ordlyden af L4 § 1, nr. 41 (§9a, stk. 2) og sammenholder denne med beregningseksem-
plerne i bemærkningerne til lovforslagets side 14 og 15, er der umiddelbart ikke overensstemmelse. Helt
konkret eksemplerne med 18 måneders leasing og 36 måneders leasing.
I begge beregningers linje/nr. 7 er anført "Genberegnet nypris efter 4 måneder. Antaget afskrivning på
syv pct. af nypris." Denne pris danner baggrund for den genberegnet registreringsafgift. I eksemplerne
benytter man den residuale registreringsafgift (linje/nr. 8) efter 4 måneder som grundlag for den for-
holdsmæssige afgift for de sidste henholdsvis 14 og 32 måneder (linje/nr. 10).
L 4 - 2017-18 - Bilag 20: Henvendelse af 27/10-17 fra KPMG Acor Tax
1809484_0002.png
27. oktober 2017
Den forholdsmæssige afgift for de sidste henholdsvis 14 og 32 måneder mener vi ud fra §9a, stk. 2 bør
beregnes ud fra den fulde genberegnet registreringsafgift.
Spørgsmål:
Hvilken værdi skal den genberegnet registreringsafgift beregnes ud fra?
Vi mener
enten
den tilbagediskonterede nyværdi
eller
markedsprisen efter 4 måneder. Hvis ikke der
findes en markedspris kan man, som også anført i bemærkninger til høringssvarene, tage udgangspunkt
i den vejledende udsalgspris for en tilsvarende ny bil og forudsætte en afskrivning, der svarer til regler
for beregning af forholdsmæssig registreringsafgift
Spørgsmål:
Kan det således bekræftes, at der er en fejl i beregningseksemplerne samt præciseres hvilken værdi,
den genberegnet registreringsafgift skal beregnes ud fra?
Genberegning
Spørgsmål:
Hvordan har Skatteministeren tænkt, at leasingselskabet skal håndtere genberegning af registrerings-
afgiften (herunder indbetaling af evt. regulering) på biler med fuld registreringsafgift, når registrerings-
afgiften i første omgang er indbetal af autoforhandleren og derved fremgår af forhandlerens toldkredit?
Misligholdelse og førtidigt ophør
I L4 § 1, nr. 11 indskrives førtidigt ophør. I forhold til vilkårsbegrebet.
Spørgsmål:
Hvor præcist skal de økonomiske vilkår være skrevet i kontrakten fra start?
Spørgsmål:
Hvis et førtidigt ophør resulterer i en efterbetaling på baggrund af forskellen i amortiseret restværdi og
markedsprisen – er dette så tilstrækkeligt? eller skal f.eks. et amortiseringsskema være oplyst fra kon-
traktens indgåelse sammen med et kontraktvilkår om hvordan markedsprisen fastsættes, f.eks. ved an-
vendelse af SKAT anerkendte vurderingsbureauer?
Fri bil omfattet af fri bil ordningen efter ligningslovens §16, stk. 4
I L4 § 1, nr. 41 (§9a) fremgår det at
"…Udlån af en virksomheds køretøjer til egne ansatte i forbindelse med arbejdets udførelse anses ikke
for erhvervsmæssigt udlån, medmindre disse køretøjer er anskaffet eller anvendes med henblik på vi-
deresalg".
I bemærkningerne dertil fremgår endvidere:
"Forslaget omfatter dog ikke køretøjer, som ejes af en virksomhed, som ikke erhvervsmæssigt be-
skæftiger sig med salg, leasing, udlejning m.v. af biler, og som stilles til rådighed for virksomhedens
2
L 4 - 2017-18 - Bilag 20: Henvendelse af 27/10-17 fra KPMG Acor Tax
1809484_0003.png
27. oktober 2017
egne medarbejdere i forbindelse med arbejdets udførelse, medmindre disse biler samtidig er leasing-
biler m.v., eller de anskaffes eller anvendes med henblik på videresalg.
Hensigten er at sikre, at virksomheder, som har flåder af køretøjer til medarbejdernes brug, men som
ikke i øvrigt har en erhvervsmæssig tilknytning til bilmarkedet, ikke vil blive omfattet af den foreslåede
ordning, idet der normalt ikke er tale om indkøb og brug af køretøjer med henblik på videresalg. Det
lægges til grund, at køretøjer, som anskaffes eller anvendes af f.eks. en bilforhandler, som udgangs-
punkt anskaffes eller anvendes med henblik på videresalg."
Spørgsmål:
Kan det således bekræftes, at en fri bil til en medarbejders private anvendelse (og som beskattes efter
ligningslovens §16, stk. 4) ikke er omfattet af genberegningsreglen jf. L4 §1, nr. 41 (§9a)?
Dette gælder også for en fri bil som en importør, bilforhandler eller et leasingselskab stiller til rådighed
for deres ansatte og den ansatte beskattes efter ligningsloven?
Grunden til dette er netop, at en fri bil til rådighed for den private anvendelse ikke er et køretøj, der er
anskaffet eller anvendes med henblik på videresalg i første omgang, modsat demobiler, værkstedsbiler
og andre interne biler der anvendes til udlån til virksomhedens egne ansatte i forbindelse med arbejdets
udførelse.
---oo0oo---
Hvis der måtte være behov for uddybende spørgsmål eller andet skal Skatteministeriet være velkom-
men til at kontakte os ved henvendelse til Rune Grøndahl på mail
[email protected]
eller
telefon 5374 7079.
Med venlig hilsen
Rune Grøndahl
Partner
Flemming Lind Johansen
Partner
3