Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 17
Offentligt
1808828_0001.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Torveporten 2, 4. sal
DK-2500 Valby
Telefon: +45 40 38 29 87
[email protected]
www.finansogleasing.dk
CVR nr. 75 36 12 11
26. okt. 2017
Talepapir for Dansk Erhverv og Finans og Leasing´s foretræde for Folketingets
Skatteudvalg om L 4
Resumé:
1. Genberegning af afgiften efter 4 mdr./ny § 9 a
bør kunne ske up front
- Der bør findes en løsning på eksport-situationen, hvor der fortsat efter lovforslaget kan køres
i Danmark i indtil 4 måneder, hvorefter den betalte afgift søges retur og uden genberegning af
afgiftsgrundlaget, hvorefter bilen eksporteres. Muligvis kan en løsning findes ved at
parallelisere til eksport af fuldafgiftsbiler, hvor den resterende afgift tilbagebetales dog minus
en dekort på 15 %.
- Genberegningen er en meget stor og uhensigtsmæssig administrativ byrde for mindst
150.000 køretøjer årligt.
- De fleste hørte organisationer har peget på problemet.
- Leasingselskaberne kan meget vanskeligt give kunderne en fast pris dvs. ingen
budgetsikkerhed. Ikke mindst i forbrugerforhold er det et meget stort problem.
Forslag: § 1, nr. 41 (forslag til ny § 9 a) bør modificeres, således at leasinggiver har mulighed
for allerede ved indregistrering ud fra listepriser matematisk at beregne, hvilken afgift, der
skal gælde efter 4 mdr.
2. Førtidigt ophør/skift af leasingkøretøj bør fortsat tillades baseret på alm. aftaleret
- § 1, nr. 11
jf. ordene ” førtidigt
ophør af leasingaftalen”
vil fjerne muligheden for at
leasingtager kan skifte køretøjet ud med et andet baseret på alm. aftaleret.
- Det kan fx være relevant for håndværksmester, der ønsker en større varevogn. Eller en
familie, der har brug for en større bil pga. familieforøgelse.
- Der er tale om en uhjemlet praksisændring fra SKAT´s side, som nu søges kodificeret.
- Det er i modstrid med Skatteministerens udtalelser fra 2016 under behandling af L 150.
L 4 - 2017-18 - Bilag 17: Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og Leasing
1808828_0002.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
- Det er ikke muligt at fastsætte præcise vilkår i leasingaftalen for sådanne fremtidige
ændringer bl.a. pga. ændringer i renteniveau, brugtpriser etc.
Forslag: § 1, nr. 11 bør indskrænkes til at angå vilkår om misligholdelse og efterlade rum til at
parterne kan aftale førtidig afbrydelse af leasingaftalen.
3. SKAT skal fiksere erhvervslivets standardkontrakter
- Det foreslås, at SKAT skal udarbejde et antal standardkontrakter, som leasingselskaberne så
skal benytte sig af.
- Der vil ikke være fleksibilitet i forhold til forskellige leasingtageres individuelle ønsker. Der
anvendes i branchen i dag mange hundrede forskellige kontrakter afhængig af kundetypen,
antal biler, leasingform etc.
- Forslaget går imod aftalefriheden som normalt gælder i forholdet mellem erhvervsdrivende
og deres kunder. Det vil hæmme konkurrencen.
- SKAT vil skulle overholde en mængde andre love fx hvidvask, persondata, konkursloven,
markedsføringslov etc., som er irrelevant for formålet som alene er at afgøre om kontrakten
reelt er en leasingaftale eller et maskeret køb.
Forslag: Standardkontrakterne bør indskrænkes til at angå de forhold, der er nævnt i § 3 b, stk.
9 om krav til indholdet af leasingaftalerne. I lighed med muligheden for de udenlandske
leasingselskaber, bør det være frivilligt for danske leasingskaber at anvende de
standardskabeloner SKAT udarbejder.
--- 000 ---
Nærmere beskrivelse af ovennævnte punkter.
1. Genberegning efter 4 mdr. - § 1, nr. 41 - beregningen bør kunne foretages up front
-
Vi har noteret os, at der er politisk flertal for modellen med genberegning efter 4 mdr.
for leasingbiler m.v. Med det in mente gør vi opmærksom på, at der fortsat i
forbindelse med eksport kan søges afgift retur uden genberegning af afgiftsgrundlaget,
såfremt det sker inden 4 mdr. (dette fremgår af høringsnotatet s. 10). Vi foreslår, at der
findes en løsning, således at det i disse eksport-tilfælde ikke er muligt at køre rundt i
indtil 4 mdr. uden at betale afgift. Muligvis kan en løsning findes ved at parallelisere
til eksport af fuldafgiftsbiler, hvor den resterende afgift tilbagebetales dog minus en
dekort på 15 %.
Ca. 150.000 leasede varevogne og personbiler årligt er omfattet for så vidt angår
Finans og Leasings medlemmer.
Genberegningen skal foretages præcis som om der var tale om et reelt salg, uanset at
dette ikke er tilfældet. Det vil sige fysisk besigtigelse og billeddokumentation af hvert
-
-
2
L 4 - 2017-18 - Bilag 17: Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og Leasing
1808828_0003.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
enkelt køretøj med det tidsforbrug for leasingselskabet og afsavn for leasingtager, det
indebærer. Det er ikke blot en skrivebordsøvelse! De administrative byrder her ved er
ikke opgjort i lovforslaget. Det går stik imod regeringens ambition om at sænke
administrative byrder for erhvervslivet.
-
Det bliver meget vanskeligt at stille en præcis leasingydelse (pris) ved indgåelse af
kontrakt. Virkningerne særligt ved forbrugerkontrakter er uoverskuelige/urimelig. Det
går imod ønsket om budgetsikkerhed.
Følgende organisationer har i deres høringssvar udtrykt lignende bekymringer om
forslaget: Bilbranchen DI, De Danske Bilimportører, Autobranchen, KPMG,
Advokatsamfundet, Danske Skatteadvokater, Danske Biludlejere, DLA Piper, Danske
Revisorer og Kommunernes Landsforening.
I mange tilfælde vil der ikke være en almindelig handelspris allerede efter 4 mdr.
Høringsnotatet side 23 nævner, at man da kan anvende listeprisen og foretage en
matematisk afskrivning ud fra procent-reglen i § 3 b. Det er præcis det, vi foreslår
fastlagt i loven som en mulighed allerede ved kontraktindgåelse, da det vil løse mange
af de praktiske problemer med forslaget og i det mindste minimere de administrative
byrder af forslaget.
-
-
Forslag: § 1, nr. 41 (forslag til ny § 9 a) bør modificeres, således at leasinggiver har
mulighed for allerede ved indregistrering ud fra listepriser matematisk at beregne, hvilken
afgift, der skal gælde efter 4 mdr. Se nærmere herom i Finans og leasings høringssvar af
10. okt. side 7.
2. Førtidigt ophør efter gensidig overenskomst - § 1, nr. 11 - gør det meget svært at
skifte leasingkøretøj midt i perioden
-
I lighed med § 1, nr. 5, som ville have fjernet finansiel leasing med et pennestrøg og
som nu er trukket tilbage af ministeren, ses § 1, nr. 11, hvor der foreslås indføjet
ordene ”førtidigt ophør af leasingaftalen”,
ikke at være omfattet af den politiske aftale
om stramning af leasingreglerne.
Det beskrives ikke klart i lovforslaget, at den praktiske betydning af disse ord vil være,
at leasingtager reelt set ikke vil have mulighed for efter aftale med leasinggiver at
skifte det leasede køretøj ud med et andet men bliver nødt til at bruge
misligholdelsesbestemmelsen i kontrakten. Det vil typisk være en meget
uhensigtsmæssig løsning.
Konkret kan der fx være tale om en håndværksmester, der ønsker sig en større
varevogn på grund af uventet ordretilgang Et andet eksempel kunne være en
privatperson, der har leaset en minibil, men som nu er blevet familiefar og har brug for
en stationcar.
Sagen er den, at SKAT tilbage i året 2016 gav nogle uklare udmeldinger omkring en
mulig praksisændring, hvorefter SKAT ikke længere godtog den hidtidige praksis om,
-
-
-
3
L 4 - 2017-18 - Bilag 17: Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og Leasing
1808828_0004.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
at en leasingtager i samråd med leasinggiver - frivilligt og uden nødvendigvis hjemmel
i den indgåede leasingaftale - lader en leasingaftale ophøre før tid typisk i forbindelse
med indgåelse af en ny leasingaftale om et andet og bedre egnet køretøj. Finans og
Leasing har siden både over for departementet og SKAT anført, at denne mulige
praksisændring savner lovhjemmel og er direkte imod forarbejderne til den seneste
ændring af § 3 b i 2016 (L 150).
-
Det er ikke muligt at have præcise bestemmelser fastlagt på forhånd i leasingsaftalen,
da det afhænger af markedsforholdene på tidspunktet for ophævelse (renteniveau,
gensalgspris for leasingaktivet, leasingtagers ønske om ny/anden leasingaftale m.v.),
hvornår det er en god aftale for begge parter. Det er således afgørende, at dette kan ske
efter gensidig overenskomst mellem parterne baseret på danske rets almindelige,
aftaleretlige regler.
Det er vores opfattelse, at Skatteministeren i forbindelse med behandlingen af L 150 i
Folketingssamlingen 2015/2016 udtrykkeligt bekræftede dette, idet ministeren udtalte
”Det ligger ikke inden for Skatteministeriets område at lovgive om parternes adgang
til at aftale en førtidig afbrydelse af leasingforholdet. Den nærmere regulering heraf
følger af aftale- og obligationsretlige regler
”.
Det fremgår ikke af lovforslaget, hvad
der skulle ligge til grund for, at ministeren nu skulle have en anden holdning. Der
henvises i øvrigt til Finans og Leasings høringssvar af 10. okt. 2017 side 4-5 samt
bilaget hertil.
Det er et yderst praktisk vigtigt emne, idet der meget ofte er ønske fra leasingtagers
side om at foretage udskiftning af det leasede aktiv.
-
-
Forslag: § 1, nr. 11 bør indskrænkes til at angå vilkår om misligholdelse og efterlade rum
til at parterne kan aftale førtidig afbrydelse af leasingaftalen.
3. Standardkontrakter - § 1, nr. 7 - bør indskrænkes til de i loven opregnede
kriterier for, om aftalen har karakter af leasing eller ej
-
Det foreslås, at SKAT (i samarbejde med branchen), skal udarbejde et antal
leasingkontrakter i deres fulde længde, som leasingselskaberne kan benytte sig af. Det
synes måske umiddelbart meget tilforladeligt, men vi er overbevist om, at det ikke vil
virke i praksis. Det skyldes hovedsageligt følgende:
Det vil betyde, at SKAT også skal regulere helt særlige individuelle kundeønsker, som
fx hvor tit der skal skiftes dæk (eksemplet er rent faktisk nævnt i SKATs udkast til
styresignal om § 3 b fremsendt i offentlig høring dagen inden fremsættelse af
lovforslaget). Det er forhold som absolut ingen betydning har for det relevante for
SKATs kontrol nemlig, om aftalen er en leasingaftale eller en maskeret købekontrakt.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at de kontrakter SKAT ifølge lovforslaget skal
udarbejde på ingen måde må individuelt tilpasses af leasingselskaberne udover
identificering af køretøjet og pris. Der er således absolut ingen rum for fleksibilitet i
-
-
4
L 4 - 2017-18 - Bilag 17: Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og Leasing
1808828_0005.png
Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
forhold til leasingtagers individuelle behov og ønsker.
-
Systemet kan muligvis virke ved meget simple kontrakter fx operationel leasing til
forbrugere. Men på dette område har branchen allerede indført en standardkontrakt i
samarbejde med FDM, hvorfor der ikke er behov for at SKAT kopierer denne.
Forslaget griber ind i parternes fri aftaleret og konkurrencen imellem
leasingselskaberne om at tilbyde bedst mulige vilkår/services. Aftalerne indeholder
også forretningshemmeligheder i forhold til de koncepter, der anvendes. Det siger sig
selv at det vil være umuligt at bevare denne fortrolighed i det foreslåede system til
skade for konkurrencen.
SKAT kommer reelt set til at påtage sig det juridiske ansvar for at aftalen holder vand
i bare i forhold til § 3 b men også i forhold til al anden lovgivning rundt om kontrakten
fx hvidvask, persondata, konkurslov, markedsføringslov m.v.
Ifølge lovforslaget gælder kravet ikke for udenlandske selskaber. Det ser vi som en
indirekte indrømmelse af, at det er et meget indgribende tiltag.
-
-
-
Forslag: Standardkontrakterne bør indskrænkes til at angå de forhold der er nævnt i § 3 b, stk.
9 om krav til indholdet af leasingaftalerne. I lighed med muligheden for de udenlandske
leasingselskaber, bør det være valgfrit og frivilligt for danske leasingskaber at anvende de
standardskabeloner SKAT udarbejder. Hermed sikres en konkurrencemæssig ligestilling
mellem udenlandske og indenlandske leasingselskaber. Baseret her på bør leasingselskaberne
fortsat have adgang til at fastsætte deres individuelle aftaler i samarbejde med deres kunder og
få aftalerne godkendt af SKAT. Det mener vi vil opfylde lovforslagets intention om at skabe
bedre rammer både for SKAT og leasingselskaberne.
Deltagere i samrådet:
Christian Brandt, direktør Finans og Leasing
Lars Bo Sørensen, chefjurist Nordania Leasing
Allan Mortensen, salgsdirektør, Jyske Finans
Christoffer Greenfort, jurist Dansk Erhverv
Rune Grøndahl, partner KPMG
5