Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18, Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18, Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 39 Bilag 3, L 39 A Bilag 3, L 39 B Bilag 3
Offentligt
1802459_0001.png
-- AKT 614615 -- BILAG 1 -- [ Forside til høringssvar ] --
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
[…] ophævelse af solcellepuljen for
7 […]
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Energi
Dansk Gasdistribution
BL
Danmarks Almene Boliger
Energitilsynet
FSR
danske revisorer
Landsforeningen af Solcelleejere (LFASE),
Solaropti ApS
TEKNIQ
3F
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0002.png
-- AKT 614615 -- BILAG 2 -- [ SV Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (1) ] --
[email protected] (Katrine Pilmark Elkjær)
Til:
Fra:
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
Titel:
SV: Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Sendt:
04-10-2017 15:49:40
Kære Katrine Pilmark Elkjær
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at
sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Camilla L. Kramme
Administrativ koordinator
Fra:
Katrine Pilmark Elkjær [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. oktober 2017 13:08
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ophævelse af solcellepuljen for 2017) i
høring.
Udover lovforslaget sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er
tirsdag den 10. oktober 2017 kl. 12.00.
Høringssvar kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Elkjær
Mobil / Cell
E-mail
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
+45 3392 6641
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0003.png
-- AKT 614615 -- BILAG 3 -- [ Dansk Byggeri ] --
Sendt pr. mail
[email protected]
9. oktober 2017
Dansk Byggeris bemærkninger til ændring af VE-loven
Først og fremmest vil Dansk Byggeri gerne understrege, at det er uhørt med den
korte svarfrist, som gør sig gældende for lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi. Desværre er det ikke et fortilfælde i forbindelse med høringer
på solcelleområdet, og Dansk Byggeri har påpeget uhensigtsmæssigheden i de
korte høringsfrister flere gange. Vi håber, at denne gang vil det blive taget til ef-
terretning. En høring med 2-3 arbejdsdages mulighed for at svare er ikke i orden.
Stor investorusikkerhed på solcelleområdet
Dansk Byggeri ser nugældende høring som endnu et eksempel på den stop-go-
politik, der føres på solcelleområdet, hvilket er dybt beklageligt. De hyppige æn-
dringer i støttevilkårene for solceller er med til at skabe stor usikkerhed for inve-
storerne, og er ødelæggende for hjemmemarked for solceller. Det er hverken
godt for industrien, eller den grønne omstilling.
Nul støtte til solceller i 2017
Med høringen afskaffes solcellepuljen for 2017, hvilket de facto indebærer, at
ingen investorer har haft mulighed for, at sætte solceller op i 2017 med støtte
(inden for de af puljen gældende rammer). Der er ingen anden teknologiform, der
på den måde bliver kastet rundt. De hyppige ændringer i støttevilkårene, som
denne lovgivning er et eksempel på, er med til at gøre regelsættet fuldstændigt
uigennemskueligt for investorerne.
Forringet støttevilkår
Dansk Byggeri finder det uforståeligt, at først i oktober 2017 kommer der afklaring
af, hvad regeringen vil på området. Solcellepuljen fra 2016 blev ellers ikke brugt
fuldt ud, og der har været 10 måneder til at udstede en bekendtgørelse, som
gjorde det muligt for solcelleinvestorer at modtage forhøjet pristillæg. I stedet har
man ladet investorerne gå i usikkerhed, og det er dybt beklageligt, at puljen ikke
har kunnet søges i løbet af 2017. Nu der så skabt klarhed om, hvad der politisk
ønskes, og det der ønskes er desværre en markant forringelse, hvor puljen ned-
lægges. Derved er der reelt ikke mulighed for støtte i 2017, og først i 2018 for-
ventes der at blive givet mulighed for støtte til solceller ved et teknologispecifikt
udbud.
Reduktion af solcelleudbygningen
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at forslaget forventes at reducere
merudbygningen med solcelleanlæg med højst 20 MW, og dette skønnes ikke at
have væsentlig miljømæssig betydning. Dansk Byggeri mener, at forringelse af
vilkår for investeringer i solceller er den forkerte vej at gå.
Nørre Voldgade 106
1358 København K
Telefon: 72 16 00 00
CVR-nr.:26 91 11 25
www.danskbyggeri.dk
[email protected]
Jyske Bank:
5032 -
0001028719
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0004.png
Store tekniske og økonomisk potentialer
En ny rapport fra Aalborg Universitet
”The Role of Photovoltaics towards
100 %
Renewable
energy systems”
(2017) viser, at det er teknisk og økonomisk hen-
sigtsmæssigt, hvis solceller i 2050 udgør en samlet kapacitet på mellem 5.000 og
10.000 MW, samt at tagbaserede solceller alene bør udgøre en samlet kapacitet
på 5.000 MW i 2050. Den samlede solcellekapacitet udgør i dag blot 860 MW, så
der er altså god grund til, at solceller kommer højere op på den politiske dagsor-
den, og et fald i udbygningen på 20 MW er et skridt i den forkerte retning.
Behov for strategi for solceller
Der bør fra politisk hold fokuseres mere på, hvordan solceller skal fremmes som
en vigtig brik i den grønne omstilling til fossil uafhængighed i 2050. Derfor bør der
også laves en strategi på området, så vi en gang for alle får skabt klarhed om,
hvordan solceller fremmes mest hensigtsmæssigt. Det indebærer selvfølgelig, at
der skabes langsigtede kendte rammevilkår, og at administrative barrierer fjer-
nes. Det er nødvendigt for at sikre udbygningen med vedvarende energi, men det
er også en forudsætning for en industri, der kan udvikle nye innovative løsninger.
,
Aktører bør inddrages rettidigt
Sidst skal det bemærkes, at Dansk Byggeri har en klar forventning om, at når
rammerne for det teknologispecifikke udbud skal fastsættes, inddrages branchen
i højere grad som høringspart, end hvad ellers er fortilfældet på området.
For uddybning af høringssvaret kontakt venligst undertegnede på e-mail:
[email protected]
eller tlf. 23 28 49 13.
Med venlig hilsen
Camilla Damsø Pedersen
Dansk Byggeri
Side 2 af 2
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0005.png
-- AKT 614615 -- BILAG 4 -- [ Dansk Energi ] --
Dok. ansvarlig: KEG
Sekretær: EDR
Sagsnr: s2014-853
Doknr: d2017-15919-3.0
9. oktober 2017
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi
Dansk Energi takker for muligheden for at komme med bemærkninger til udkastet til lov-
forslaget. Vi støtter principielt, at støtten til vedvarende energi konkurrenceudsættes og me-
ner, at hensyn, såsom at teknologierne har forskellig modenhed og bidrager forskelligt til
energisystemet, bedst tages højde for med en udbudsmodel.
Men Dansk Energi undrer sig over forslaget om at ændre ansøgningspuljen for 2017 for min-
dre solcelleprojekter til en teknologispecifik udbudsmodel. Der har i årene 2013-2016 været
begrænset søgning til ansøgningspuljerne, hvorfor puljerne ikke har været udmøntet. At æn-
dre støttedesignet til en udbudsmodel for et enkelt år forekommer som en administrativ me-
get tung beslutning. Samtidig har regeringen sammen med Dansk Folkeparti netop besluttet,
at landvind og sol skal indgå i samme udbudsmodel i årene 2018-2020. Det betyder reelt, at
solprojekter vil kunne byde ind i to forskellige udbudsdesign, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Dansk Energi foreslår derfor, at det afsatte budget til solcellepuljen i 2017 i stedet tilføres det
samlede vind- og soludbud.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Kristine van het Erve Grunnet
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0006.png
-- AKT 614615 -- BILAG 5 -- [ SV Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (2) ] --
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
Til:
[email protected] (Katrine Pilmark Elkjær)
Cc:
Fra:
Tore Ryberg ([email protected])
Titel:
SV: Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Sendt:
04-10-2017 13:50:03
Kære Energistyrelse
Tak for den fremsendte høring.
DGD har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Tore Ryberg
Jurist
Marked og Forretningsudvikling
+4525194511
[email protected]
Dansk Gas Distribution
Gladsaxe Ringvej 11, bygning C
2860 Søborg
www.danskgasdistribution.dk
Fra:
Katrine Pilmark Elkjær [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. oktober 2017 13:08
Emne:
Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ophævelse af solcellepuljen for 2017) i
høring.
Udover lovforslaget sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er
tirsdag den 10. oktober 2017 kl. 12.00.
Høringssvar kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Elkjær
Mobil / Cell
E-mail
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
+45 3392 6641
[email protected]
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0007.png
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0008.png
-- AKT 614615 -- BILAG 6 -- [ Danmarks almene Boliger ] --
St udiest r æde 50, 1554 Københav n V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, w w w.bl.dk , em ail [email protected]
10. okt ober 2017
At t . Energist yrelsen
[email protected]
[email protected]
H ør in g v e dr . udk a st t il lovfor sla g om æ ndr in g a f lov om fr e m m e a f ve dva r e nde e n e r gi
BL - Danm arks Alm ene Boliger har følgende bem ærkninger t il lovforslaget . BL t ager lovforsalget
t il eft erret ning. Dels har vi forst åelse for pr incippet om at indret t e ener gipolit ikken på en m åde,
hvor m an får m est m ulig grøn energi for pengene, dels har den alm ene sekt or i praksis ikke haft
st or gavn af pulj erne for særligt forhøj et pr ist illæg t il den del af st røm m en fra et solcelleanlæg,
som afsæt t es t il net t et .
BL har således i 3 år forhandlet m ed energim yndighederne om at begrænse unødvendige m er-
om kost ninger ved at et ablere solcelleanlæg i den alm ene sekt or eft er en m odel om v irt uel af-
regning. Så længe disse forhandlinger har pågået , har de alm ene boligorganisat ioner været for-
sigt ige m ed at et ablere solcelleanlæg og derm ed kun i begr ænset om fang t rukket på pulj erne
for forhøj et prist illæg.
Om lægningen af net t oafregningsm odellen fra t im e- t il st raksafregning har - kom bineret m ed
net selskabernes brut t oficering af
net t ar iffen for overskudsel - forringet de økonom iske ram m e-
vilk år for solcelleanlægs overskudsprodukt ion. Det er derfor BL´ s forvent ning, at den alm ene
sekt or frem adret t et i st igende om fang v il et ablere solcelleanlæg, der ikke om fat t er overskudsel,
og hvor solcelleanlæggene alene bidrager t il at reducerer bygningernes energiforbrug, dvs. v ir-
ker som en energibespar ende foranst alt ning.
Vi skal i den sam m enhæng henst ille t il, at m an i forhold t il de frem adret t ede konkurrencebase-
rede st øt t ev ilkår for solcelleanlæg different ierer m ellem såk aldt e m arkanlæg, der alene har t il
form ål at producerer el t il net t et , og bygningsm ont erede solcelleanlæg, der bidr ager t il at redu-
cerer bygningernes ener giforbrug, og således er en energibesparende foranst alt ning. Sidst -
nævnt e har således nogle ekst ra om kost ninger ( st illads, håndv ærkerudgift er m v.) , og vil derfor
ikke kunne konkurrere m ed m arkbaserede ” solcelleparker” .
Det er BL´ s opfat t else, at der bl.a. i t akt m ed de globalt kraft igt faldende pr iser på solceller er et
st ort erhvervspolit isk pot ent iale i at udv ikle bygningsint egrerede solcelleløsninger, som på en
elegant og om kost ningseffekt iv m åde bidrager t il at reducerer bygningernes energiforbrug.
Danm ark har en lang og god t radit ion for at udvik le sm ukke løsninger indenfor byggeriet , og en
fast holdelse af denne t r adit ion forudsæt t er et hj em m em arked m ed st abile ram m evilkår.
Med Venlig hilsen
Bent Madsen/ Frans Clem m esen
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0009.png
-- AKT 614615 -- BILAG 7 -- [ Energitilsynet) ] --
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0010.png
-- AKT 614615 -- BILAG 8 -- [ Danske Revisorer ] --
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.: Fuldmægtig Katrine Elkjær
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]
10. oktober 2017
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi (Ophævelse af solcellepuljen for 2017)
Tak for muligheden for at kommentere udkastet.
Vi har ingen bemærkninger af regnskabsmæssig eller revisionsmæssig karakter.
Med venlig hilsen
Jeanette Staal
formand for FSR
danske revisorers
Forsyningsarbejdsgruppe
Mads Heldbo Jensen
student
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0011.png
-- AKT 614615 -- BILAG 9 -- [ LFASE ] --
Landsforeningen af Solcelleejere
Tlf 3150 0075
CVR 34149682
www.lfase.dk
[email protected]
10. okt 2017
Til Energistyrelsen
Vedr. høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi af 4. okt. 2017
Landsforeningen af Solcelleejere (LFASE) fremsender hermed vort høringssvar,
Vi erfarer, at den planlagte 2017 pulje, forbeholdt mindre, nye solcelleanlæg, nu allerede er afhændet til
større anlæg på 1 MW. Vi må protestere mod dette. At pengene øjensynligt allerede er frataget landets
borgere og overgivet til større investorer vil dog ikke forhindre os i at komme med synspunkter og forslag af
samfundsøkonomisk art mht anvendelse af den fluktuerende sol- og vindmøllestrøm.
Vi anbefaler Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg iværksættelse af projekter med
batterianlæg i
elforsyningen.
Det bør tilstræbes at anvende sol- og vindanlæg koblet til
opvarmning af vand i fælles varmeanlæg,
således
at strøm ikke skal foræres bort på blæsende og solrige dage .
Sol- og vindanlæg må anvendes direkte i transportsektoren til at
oplade elfærger, elbusser og andre
elkøretøjer. Carporte
bør fremover forsynes med solceller.
Landbrugsbygningernes tagflader må medtænkes som energiproducenter og landbrugsjorden til opsætning af
vindmøller, hvor det ikke generer.
Forskningsmidler bruges til mangeartede spændende projekter, men ofte strander idéerne fordi der ikke er
midler til afprøvning i fuld skala, F.eks brintanlæg må søges kombineret med den fluktuerende sol- og
vindenergi.
Udforming af love og bekendtgørelser
LFASE skal endvidere genfremsætte vores generelle anbefaling om at udforme love og bekendtgørelser, så de
er mindre komplekse. Formålet er dels at undgå huller, dels at gøre det nemmere for ikke-sagkyndige at sætte
sig ind i love og bekendtgørelser og dermed blive bedre i stand til at fremsætte konstruktive forslag.
Eksempelvis står LFASE uforstående over for at det lykkedes investorer at etablere de 2 kæmpe solcelleparker
i hhv. Kalundborg og Vandel. Parkerne blev godkendt ved at påstå, at der er tale om et stort antal mindre
anlæg hver på 400 kW, desuagtet at samtlige cellepaneler er opført på et sammenhængende landområde.
Landsforeningen af Solcelleejere
er stiftet 2012 som talerør for private husejere af solcelleanlæg op til 6 kW
1
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0012.png
Landsforeningen af Solcelleejere
Tlf 3150 0075
CVR 34149682
www.lfase.dk
[email protected]
10. okt 2017
Offentlig elforsyningspolitik
LFASE forstår udmærket betydningen af internationalt elsamarbejde og har forståelse for, at politikerne er
nødt til at tænke på udveksling af strøm mellem europæiske samarbejdspartnere. Vi mener dog, at der er
store risici forbundet med at foretrække transmissionslinjer på flere hundrede kilovolt. Det gælder først og
fremmest de sundhedsmæssige aspekter. De store 110 og 400 kV-linjer har længe været mistænkt for at
forårsage helbredsmæssige langtidsskader,
Derudover er der en flaskehalsproblematik forbundet med få store linjer frem for mange små linjer. Hvis en
stor linje falder ud, påvirkes et stort område. Nok opnår man en synergieffekt ved få og store linjer, men dette
opvejes ved den besparelse man opnår ved anvendelse af lokalt produceret strøm.
Flaskehalsproblematikken gælder også på organisatorisk plan, idet der er tydelig tendens til, at elselskaberne
fusionerer for at bevare status og opnå indflydelse. Centraliseringsforsøg er forståelig, men den skæve
magtfordeling underminerer demokratiet. Derudover virker store organisationer fremmedgørende i
modsætning til mindre andelsselskaber, hvor eksempelvis investorerne i en vindmølle føler et større
medejerskab og interesse. Erfaringerne fra Samsø viser også hvordan lokalt produceret strøm kan genere
lokale arbejdspladser.
Venlig hilsen
Landsforeningen af Solcelleejere
Landsforeningen af Solcelleejere
er stiftet 2012 som talerør for private husejere af solcelleanlæg op til 6 kW
2
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0013.png
-- AKT 614615 -- BILAG 10 -- [ VS Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi ] --
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
Til:
[email protected] (Katrine Pilmark Elkjær)
Cc:
Fra:
Finn Skjoldan ([email protected])
Titel:
VS: Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Sendt:
10-10-2017 11:36:38
Bilag:
ATT00003.htm; Lovforslag - høringsversion.pdf; ATT00002.htm; Høringsliste ekstern.pdf; ATT00001.htm;
Høringsbrev.pdf;
H
ø
ringssvar
H
ø
ring af lovforslag om
æ
ndring af lov om fremme af vedvarende energi
Af f
ø
lgende
å
rsager kan vi ikke anbefale, at lov
æ
ndringen gennemf
ø
res:
Udviklingen af fremtidens byggeri
Vi ser nu en stærk udvikling i retning af, at solcellerne integreres i tage, facader og bygningselementer. Fremtidens
bygninger producerer deres egen energi på en miljørigtig måde. Mange af de førende producenter udvikler produkter,
som øger integrationen. Det er her udviklingen er, det er her arbejdspladserne er. Ikke i rækker og stativer på en mark,
men i holdbare løsninger, hvor miljøhensyn, anvendelse, æstetik og økonomi hænger sammen. Den udvikling ser vi i
Tyskland, USA, Holland m.fl. Strømmen bruges i stort omfang der hvor den produceres.
Danmark har stærk eksport indenfor både byggeri og energi. Det vil være en forkert beslutning, hvis Danmark går enegang
imod udviklingen af næste generations byggematerialer på hjemmemarkedet, som siden kan blive til eksportmuligheder i
systemløsninger.
STORE MW PULJER – KUN FOR DE FÅ
Parterne i energiforliget bør samtidig huske på, at den grønne omstilling skal foretages hos de enkelte borgere og
forankres bredt i befolkningen med et personligt ansvar og ikke som en kæmpepuljer forbeholdt de få, der betaler
topskat. VI SKAL I DENNE SAMMENHÆNG ERINDRE OM, AT DEN ENESTE GRUND TIL AT DE TIDLIGERE 21,6 MW SOM
SENEST BLEV SENDT I PILOTUDBUD, GIK SÅ LAVT SOM TILFÆLDET VAR (12,89 øre/kWh+DAGSPRIS), DET VAR FORDI, AT DE
BLEV SOLGT TIL KS SELSKABSKONSTUKTIONER, SOM EFTER HIDTIDIGE REGLER MEDFØRTE ØJEBLIKKELIGT SKATTEFRADAG.
DISSE UDBYDES SOM HOVEDREGEL I ANPARTSSTØRRELSER SOM FORUDSÆTTER EN ÅRLIG INDTÆGT OVER 730.000 KR.
DET KRÆVER EN VÆSENTLIG DEL TOPSKAT FOR AT KUNNE SVARE SIG. DET ER HELT FORKERT, AT DETTE SKAL
SAMMELIGNES MED PRIVATE ANLÆG SOM IKKE BELASTER NETTET I NÆVNEVÆRDI GRAD, MEN HVOR STØRSTEDELEN AF
STRØMMEN TYPISK AFTAGES, DET HVOR DEN PRODUCERES OG HVOR DER IKKE ER FRADRAGSMULIGHED. DET GRÆNSER
TIL VILDLEDNING AF FOLKETINGET
Vi synes, at det er um
å
delig trist, at lovforslaget sendes i h
ø
ring efter den politiske aftale er indg
å
et. Hvordan kan
h
ø
ringsparterne s
å
bidrage til at aftalen indg
å
s p
å
det rigtige grundlag?
Solaropti vil gerne tilf
ø
jes h
ø
ringslisten i sager om VE-teknologi.
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Solaropti ApS
Finn Skjoldan
Direktør / CEO
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf: +45 35134577
Mobil: +45 60208000
www.solaropti.dk
E-mail: [email protected]
Fra:
Martin Dietz [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. oktober 2017 14:50
Til:
Finn Skjolddam <[email protected]>
Emne:
Fwd: Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0014.png
To mvh Martin
Sendt fra min iPhone
Start på videresendt besked:
Fra:
"Katrine Pilmark Elkjær" <[email protected]>
Emne: Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Ophævelse af
solcellepuljen for 2017) i høring.
Udover lovforslaget sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er
tirsdag den 10. oktober 2017 kl. 12.00.
Høringssvar kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen / Best regards
Katrine Elkjær
Mobil / Cell
E-mail
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
+45 3392 6641
[email protected]
cid:[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of the Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0015.png
-- AKT 614615 -- BILAG 11 -- [ TEKNIQ ] --
L 39 - 2017-18 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat i forbindelse med fornyet høring, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1802459_0016.png
-- AKT 614615 -- BILAG 12 -- [ Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi ] --
[email protected] (Energistyrelsens officielle postkasse)
Til:
[email protected] (Katrine Pilmark Elkjær)
Cc:
Fra:
Lone Holmberg, AMT - Arbejdsmiljøpolitisk Team ([email protected])
Titel:
Høring af lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Sendt:
09-10-2017 11:28:50
3F kan støtte den foreslåede ændring.
De bedste hilsner
Jesper Lund-Larsen
Miljø- og arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Kampmannsgade 4
DK 1790 København V
Tlf.
+45 88 92 10 12
Mobil: +45 21 45 74 32
e-mail:
[email protected]
Web:
www.grønnejob.dk
Web:
www.barjordtilbord.dk
Web:
www.3f.dk
P Tænk på miljøet før du printer