Retsudvalget 2017-18
L 31
Offentligt
1832838_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. december 2017
Formueretskontoret
Mathias Mikkelsen
2017-0037-0009
599764
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om forældelse af fordringer, lov om erstatnings-
ansvar og lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Ophævelse
af forældelsesfrister for gerningsmandens strafansvar i sager om seksuelt
misbrug af børn og for erstatningskrav mod forvaltningsmyndigheder for
svigt i sager om overgreb mod børn, forhøjelse af niveauet for tortgodtgø-
relse for seksuelle krænkelser samt ophævelse af 72-timersreglen i sager om
voldtægt, incest og seksuelt misbrug af børn m.v.) (L 31), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 31 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den foreslåede ophævelse af forældelsesfristen for erstatningskrav og godtgørelseskrav mod forvaltningsmyndigheder, får tilbagevirkende kraft, og at der oprettes et uafhængigt domstolslignende nævn, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 (L 31) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. december
2017 fra KL, jf. L 31 - bilag 7”
Svar:
KL har som følge af Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 2 til lov-
forslaget, hvori der bl.a. er ydet teknisk bistand til udarbejdelsen af et æn-
dringsforslag, der har til formål at ophæve forældelsesfristerne for krav på
erstatning og godtgørelse mod forvaltningsmyndigheder med tilbagevir-
kende kraft, rettet henvendelse om lovforslaget.
KL har bl.a. anført, at en ophævelse med tilbagevirkende kraft vil kunne in-
debære et øget antal retssager mod kommunerne. KL opfordrer derfor til, at
de juridiske, administrative og økonomiske konsekvenser af et sådant æn-
dringsforslag belyses nærmere, og at ændringsforslaget sendes i høring.
Som oplyst ved besvarelsen af spørgsmål nr. 2 til lovforslaget er der også
efter Justitsministeriets opfattelse en række forhold, der taler imod en op-
hævelse af disse forældelsesfrister med tilbagevirkende kraft. Ofrene vil
bl.a. fortsat skulle dokumentere over for en dommer, at de har et krav, og
denne bevisbyrde bliver sværere at løfte, som tiden går.
Som anført af KL må det derudover forventes, at en ophævelse af forældel-
sesfristerne med tilbagevirkende kraft vil indebære, at et antal gamle sager
vil blive indbragt for domstolene. Det er Justitsministeriets vurdering, at der
i vidt omfang vil være tale om retssager, der i sidste ende ikke vil føre til et
for offeret tilfredsstillende resultat. Det er forbundet med usikkerhed, hvor
mange yderligere sager der vil blive indbragt for domstolene.
Det bemærkes, at en sådan yderligere forøgelse af antallet af sager mod of-
fentlige myndigheder vil kunne indebære merudgifter for det offentlige ud
over den allerede afsatte ramme. Merudgifterne vil være en følge af de yder-
ligere sager, der vil skulle føres for domstolene, og knytter sig navnlig til
udgifter til advokatbistand mv., og til udbetaling af godtgørelse og erstat-
ning i de sager, hvor ofrene måtte få medhold. Udgifternes omfang afhæn-
ger af antallet af sager og vil skulle belyses nærmere.
Den nærmere fordeling af disse udgifter vil som nævnt af KL skulle afkla-
res i samarbejde med kommunerne.
2