Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 22
Offentligt
1850508_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 22), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 20165000647
”Vil
ministeren, jf. 1. behandling af lovforslaget, yde teknisk bistand til udarbejdel-
se af ændringsforslag således at lovforslaget opdeles i 2 dele:
1) En del, der vedrører den foreslåede nye § 3 a og evt. konsekvensbestemmelser,
hvorefter lovens Kapitel 2 ikke finder anvendelse i det omfang, der i en forordning
er fastsat bestemmelser for fabrikanter, importører, distributører
m.v.
2) Øvrige bestemmelser i lovforslaget.”
Svar:
Det følger som bekendt af det lovforslag, som regeringen har fremsat, at der ikke
længere skal ske en ændring af loven, når et direktiv ændres til en forordning, lige-
som beskæftigelsesministeren bemyndiges til at udstede regler, der supplerer for-
ordningerne, hvis forordningerne giver adgang til at fastsætte sådanne nationale
regler.
Jeg har bedt ministeriet om at udarbejde udkast til et ændringsforslag, der imøde-
kommer spørgerens ønske om, at der med lovforslaget alene foretages de lovæn-
dringer, der er nødvendige på baggrund af de to nye forordninger om henholdsvis
tovbaneanlæg og personlige værnemidler, hvorimod der ikke tages stilling til even-
tuelle nye forordninger på lovens område.
Ændringsforslaget vil således indebære, at der vil skulle gennemføres en ny lovæn-
dring, hver gang et direktiv, som er omfattet af loven, måtte blive lavet om til en
forordning, ligesom der vil skulle gives en ny, specifik bemyndigelse til beskæfti-
gelsesministeren til at fastsætte regler, hvis eller når en ny forordning forudsætter,
at medlemsstaterne fastsætter regler på nærmere bestemte delområder under for-
ordningen, fx om sprogkrav til brugsanvisninger.
Det bemærkes, at den foreslåede opdeling af lovforslaget i to dele ville medføre, at
der efter lovændringen
hvis kun den ene del af lovforslaget vedtages
ville være
regler om pligter for fx fabrikanter, importører og distributører
både
i lov om ind-
retning m.v. af visse produkter
og
i forordningerne, der som bekendt gælder direkte
i medlemsstaterne.
L 22 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, således at lovforslaget opdeles i 2 dele, til beskæftigelsesministeren
Det bemærkes for god ordens skyld, at regeringen ikke kan støtte det udarbejdede
ændringsforslag.
Jeg vil til gengæld gerne
som jeg allerede tilkendegav under 1. behandlingen af
lovforslaget, og som jeg har også har uddybet i mit brev af 23. november 2017 til
Beskæftigelsesudvalget
sikre transparens om forslag til nye EU-forordninger og
direktivændringer, der kommer på lovens område, og i forhold til, hvordan bemyn-
digelsen til beskæftigelsesministeren vil blive anvendt.
Derfor vil jeg fremover orientere Beskæftigelsesudvalget, når Beskæftigelsesmini-
steriet bliver bekendt med forestående forhandlinger i EU-regi om nye forordninger
eller direktivændringer om produkter mv. inden for lovens område. Derudover vil
jeg
når bemyndigelsesbestemmelsen bliver anvendt til at udstede regler, der sup-
plerer forordningerne
orientere udvalget om indholdet af de nye regler.
Og så vil behandlingen af EU's forslag til forordninger og direktiver ske efter den
almindelige EU-beslutningsprocedure i Folketingets Europaudvalg, hvilket lov-
forslaget naturligvis ikke ændrer på.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2