Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 10 Bilag 5
Offentligt
1811755_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sendt pr. mail
Bemærkninger til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget vedr.
L10 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed,
lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og
forskellige andre love
Forsikring & Pension afgav høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om finansiel virksomhed den 9. august 2017. Forsikring & Pension har følgende
bemærkninger til besvarelsen i høringsnotatet vedrørende:
2.9. Styrkelse af Fi-
nanstilsynets tilsyn på forbrugerområdet
Forsikring & Pension anfægter ikke, at alle herunder også fortrolige oplysninger
kan kræves udleveret af Finanstilsynet til brug for tilsynet med om god skik reg-
lerne, og at selskaberne selvfølgelig loyalt skal medvirke hertil.
Det vi gjorde opmærksom på var, at den almindelige tavshedspligt i tilsynslovgiv-
ningen har en central betydning for både tilsyn og virksomheder. Af lovbemærk-
ningerne til tavshedspligtsreglerne fremgår det således at:
”Desuden er Finanstil-
synets tavshedspligt en afgørende betingelse for den tilsynsmæssige effektivitet.
For at tilsynet kan få alle nødvendige oplysninger i en given sag må de finansielle
virksomheder have tillid til, at tilsynet ikke videregiver fortrolige oplysninger.”
Af bemærkningerne fremgår det endvidere, at
”der ved fortrolige oplysninger må
forstås oplysninger om virksomhedens forretningsmæssige forhold og om kunders
forhold
samt oplysninger som efter deres karakter er fortrolige.”
Interne forret-
ningsgange er en del af virksomhedens forretningsmæssige forhold, da det er
interne dokumenter, der fastlægger konkrete forretningsgange for dele af forret-
ningen.
Selskaberne har derfor en berettiget forventning om, at fortrolige oplysninger,
herunder interne forretningsgange ikke risikerer at blive offentliggjort. De finan-
sielle virksomheders brug af forretningsgange risikerer at blive indrettet ud fra
risikoen for, at de i sidste ende kan blive udleveret til offentligheden, jf. også Jan
Schans Christensen side 162 i den af den daværende Erhvervsministers bestilte:
”Eneudredning
om tavshedspligt og partsbegreb i den finansielle tilsynslovgiv-
ning”.
02.11.2017
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Torben Weiss Garne
Underdirektør
Dir.
25 38 25 36
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
TWG/CMG/hes
GES-2017-00237
348410
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 10 - 2017-18 - Bilag 5: Henvendelse af 2/11-17 fra Forsikring & Pension
Hvis det havde været ønsket at fravige dette helt grundlæggende princip for så
vidt angår god skik, så burde det i det mindste have fremgået direkte af bemærk-
ningerne. Det gør det ikke. I stedet finder offentlighedsloven anvendelse. Dette
giver god mening ved kundeklager men ikke ved inspektioner og lignende på god
skik området, hvor fortrolige dokumenter kan være relevante. For selv om man
konkret kan undtage dokumenter fra offentlighed i medfør af offentlighedsloven,
så kan det ikke være hensigten, at virksomhederne ikke kan være sikre på at
interne dokumenter, der gives til Finanstilsynet, ikke efterfølgende offentliggøres.
Derfor bør det - ligesom kundernes accept af at bruge deres navn
være betinget
af selskabets accept, hvis fortrolige selskabsoplysninger så som interne forret-
ningsgange, der indhentes i forbindelse med en god skik undersøgelse, skal vide-
regives eller offentliggøres.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
CMG
GES-2017-00237
348410
Med venlig hilsen
Torben Weiss Garne
Side 2