Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 10 Bilag 10
Offentligt
1822068_0001.png
Til lovforslag nr.
L 10
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [23. november 2017]
2. udkast
(Ændringsforslag fra erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige andre love
(Forhandlede retningslinjer på det finansielle område, sikring af vandrende arbejdstageres ret til at optjene og bevare
pensionsrettigheder, gennemførelse af ændringer som følge af benchmarkforordningen og PRIIP-forordningen, udpegning af
systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI) m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 31 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 8. septem-
ber 2017 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
255 (Folketingsåret 2016-17). Den 4. oktober 2017 sendte
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension.
Erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til erhvervsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 7. november 2017 en teknisk gennem-
gang af lovforslaget ved embedsmænd i Erhvervsministeri-
et.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af fodnoten til
lovens titel udgår »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
DokumentId
Journalnummer
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0002.png
2
direktiv 2014/50/EU af 16. april 2014 om mindstekrav til
fremme af arbejdskraftens mobilitet mellem medlemsstater-
ne gennem bedre muligheder for at optjene og bevare sup-
plerende pensionsrettigheder, EU-Tidende 2014, nr. L 128,
side 1,«.
[Lovteknisk rettelse]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af fodnoten til
lovens titel udgår efter »dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/49/EU af 16. april 2014 om indskudsga-
rantiordninger, (DGSD), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side
149,«: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/50/EU af 16. april 2014 om mindstekrav til fremme af
arbejdskraftens mobilitet mellem medlemsstaterne gennem
bedre muligheder for at optjene og bevare supplerende pen-
sionsrettigheder, EU-Tidende 2014, nr. L 128, side 1,«
[Lovteknisk rettelse]
3)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 5, stk. 1, nr. 56,
ændres i
litra a
»I forbindelse med« til: »Ved«, og i
litra b
og
c
æn-
dres »i forbindelse med« til: »ved«.
[Sproglig rettelse]
4)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 5, stk. 1, nr. 58,
udgår i
litra c
efter »tredjelandsforsikringsvirksomhed«: »,«.
[Grammatisk rettelse]
5)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1,
ændres i
nr. 24
»§§ 38 eller 39« til: »§§ 38, 38 a eller 39«.
[Manglende henvisning]
6)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1,
ændres i
nr. 28
»værdipapirer« til: »omsættelige værdipapi-
rer«.
[Konsekvensrettelse]
7)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 5, stk. 1,
udgår i
nr. 64, litra c,
efter »tredjelandsforsikringsvirksom-
hed«: »,«.
[Grammatisk rettelse]
8)
I den under
nr. 21
foreslåede
§ 60 c
ændres i
stk. 2
»forsikringsselskab« til: »livsforsikringsselskab«.
[Lovteknisk rettelse]
9)
Efter nr. 50 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 313, stk. 1,
ændres »stk. 2-8« til: »stk. 2-9«.«
[Konsekvensrettelse]
10)
Efter nr. 59 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 350 b, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til:
»stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse]
11)
Nr. 69
affattes således:
»69.
§ 361
affattes således:
Ȥ 361.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet
af lov om finansiel virksomhed betaler årligt et grundbeløb
til Finanstilsynet:
1) Arbejdsmarkedets Erhvervssikring betaler 27.000 kr.
2) Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) betaler
4.922.000 kr.
3) CO2-kvotebydere betaler 18.400 kr.
4) En fælles datacentral betaler 119.000 kr. Har en fælles
datacentral i et regnskabsår gennemsnitligt færre end
25 fuldtidsansatte, betaler den fælles datacentral dog
2.200 kr.
5) Garantifonden for skadesforsikringsselskaber betaler
111.000 kr.
6) Genforsikringsmæglerselskaber betaler 33.500 kr.
7) Hver finansiel holdingvirksomhed og forsikringshol-
dingvirksomhed betaler 11.000 kr.
8) Hver udsteder af collateralized mortgage obligations og
ISPV-obligationer og lignende virksomheder betaler
22.500 kr. pr. serie.
9) Pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmægler-
selskaber I betaler samlet 3.350.000 kr. Afgiften forde-
les i forhold til den enkelte virksomheds andel af de
omfattede virksomheders samlede bogførte balance-
sum. Der pålægges altid en minimumsafgift på 4.400
kr.
Stk. 2.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om kapitalmarkeder betaler årligt et grundbeløb til Fi-
nanstilsynet:
1)
En operatør af et reguleret marked betaler 216.000 kr.
samt 1.300 kr. pr. finansielt instrument, der er optaget
til handel ved udgangen af året. Afgiften kan dog
højst udgøre 5.415.000 kr.
2)
Et selskab, der driver en multilateral handelsfacilitet,
betaler 162.000 kr. samt 1.300 kr. pr. finansielt instru-
ment, der er optaget til handel ved udgangen af året.
Afgiften kan dog højst udgøre 1.462.000 kr.
3)
Et selskab, der driver en organiseret handelsfacilitet,
betaler 108.000 kr. samt 1.300 kr. pr. finansielt instru-
ment, der er optaget til handel ved udgangen af året.
Afgiften kan dog højst udgøre 758.000 kr.
4)
En operatør af et reguleret marked, der har tilladelse
til at drive en CO2-auktioneringsplatform, betaler ud
over afgiften efter nr. 1 54.000 kr.
5)
En systematisk internalisator betaler 54.000 kr. samt
1.300 kr. pr. finansielt instrument, som den systemati-
ske internalisator forestod handel med ved udgangen
af året. Afgiften kan dog højst udgøre 325.000 kr.
6)
Værdipapircentraler (CSD’er) med tilladelse i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om forbedring af
værdipapirafviklingen i Den Europæiske Union og om
værdipapircentraler, jf. § 211, stk. 2, nr. 7, i lov om
kapitalmarkeder, betaler 4.110.000 kr.
7)
Udbydere af dataindberetningstjenester med tilladelse
efter kapitel 26 i lov om kapitalmarkeder betaler
725.000 kr. pr. type af dataindberetningstjeneste, der
udbydes.
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0003.png
3
Centrale modparter (CCP’er) med tilladelse i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
648/2012 af 4. juli 2012 om OTC-derivater, centrale
modparter og transaktionsregistre, jf. § 211, stk. 2, nr.
4, i lov om kapitalmarkeder, betaler 725.000 kr.
9)
Finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksom-
heder og forsikringsholdingvirksomheder, hvis om-
sættelige værdipapirer er optaget til handel på et regu-
leret marked, og hvis markedsværdi af de handlede
omsættelige værdipapirer er på 1 mia. kr. eller derover
ved udgangen af året, betaler 89.000 kr. Er markeds-
værdien af de handlede omsættelige værdipapirer på
250 mio. kr. og derover, men under 1 mia. kr., ved ud-
gangen af året, betales 44.500 kr. Er markedsværdien
af de handlede omsættelige værdipapirer på under 250
mio. kr. ved udgangen af året, betales 22.250 kr. Af-
delinger af danske UCITS, som har udstedt andele,
der er optaget til handel på et reguleret marked, beta-
ler 11.125 kr.
10) Fysiske eller juridiske personer, som anmoder om Fi-
nanstilsynets godkendelse af et prospekt i henhold til
kapitel 3 i lov om kapitalmarkeder, betaler 55.800 kr.
i afgift pr. anmodning.
11) Udstedere, der efter egen anmodning har fået tilladel-
se til, at deres finansielle instrumenter optages til han-
del på et reguleret marked, en multilateral handelsfa-
cilitet eller en organiseret handelsfacilitet i Danmark,
betaler 15.200 kr.
12) Udstedere, som anmoder om Finanstilsynets officielle
notering af aktier, aktiecertifikater eller obligationer,
betaler 27.500 kr. i afgift pr. anmodning. De pågæl-
dende udstedere betaler herefter 3.700 kr. årligt, så
længe det finansielle instrument er officielt noteret.
13) Værdipapirhandlere, som er forpligtet til at indberette
transaktioner med finansielle instrumenter til Finans-
tilsynet efter artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om
markeder for finansielle instrumenter, betaler følgen-
de:
a) 3.700 kr. for op til 10.000 transaktioner.
b) 18.400 kr. for mellem 10.000 og 100.000 transak-
tioner.
c) 120.000 kr. for mellem 100.000 og 1 million
transaktioner.
d) 508.000 kr. for over 1 million transaktioner.
Stk. 3.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om betalingstjenester og elektroniske penge betaler år-
ligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Betalingsinstitutter betaler 91.400 kr.
2) E-pengeinstitutter betaler 134.000 kr.
3) Virksomheder med begrænset tilladelse til at udbyde
betalingstjenester betaler 9.200 kr.
4) Virksomheder med begrænset tilladelse til udstedelse
af elektroniske penge betaler 13.000 kr.
Stk. 4.
Ejendomskreditselskaber omfattet af lov om ejen-
domskreditselskaber betaler årligt et grundbeløb til Finans-
tilsynet på 30.300 kr.
8)
Stk. 5.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og bolig-
kreditformidlere betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsy-
net:
1) Boligkreditformidlere betaler 16.700 kr.
2) Virksomheder, der yder rådgivning om finansielle pro-
dukter til forbrugere, betaler 26.800 kr.
3) Investeringsrådgivere betaler 18.400 kr.
Stk. 6.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
hvidvaskloven betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Virksomheder og personer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 8,
i hvidvaskloven betaler 4.400 kr.
2) Valutavekslingsvirksomheder betaler 28.100 kr.
Stk. 7.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. beta-
ler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde
omfattet af kapitel 17 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., som er meddelt tilladelse til at
markedsføre en udenlandsk alternativ investeringsfond
i Danmark, betaler 4.400 kr. pr. alternativ investerings-
fond og 4.400 kr. pr. afdeling i fonden.
2) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde
fra et land inden for Den Europæiske Union eller et
land, som Unionen har indgået aftale med på det finan-
sielle område, og udenlandske forvaltere af alternative
investeringsfonde fra et tredjeland, som Danmark er re-
ferenceland for, der er meddelt tilladelse til at forvalte
danske alternative investeringsfonde, betaler 44.500 kr.
Stk. 8.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om investeringsforeninger m.v. betaler årligt et grundbe-
løb til Finanstilsynet:
1) For hver meddelelse, anmeldelse eller ansøgning om
grænseoverskridende markedsføring af andele i inve-
steringsinstitutter, jf. § 27 i lov om investeringsforenin-
ger m.v., betaler udenlandske investeringsinstitutter
5.500 kr.
2) Udenlandske investeringsinstitutter omfattet af § 27 i
lov om investeringsforeninger m.v. betaler 17.500 kr.
Stk. 9.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet på 314.000 kr.
Stk. 10.
Grundbeløb, jf. stk. 1-9, er angivet i 2016-niveau
og reguleres årligt svarende til udviklingen i Finanstilsynets
bevilling på finansloven.««
[Sproglig og lovteknisk rettelse]
12)
I den under
nr. 70
foreslåede ændring af
§ 373, stk. 2,
1. pkt.,
ændres »§ 16 f, stk. 1-3,« til: »§ 23, stk. 4 og 5,«.
[Lovteknisk rettelse]
13)
Nr. 71
affattes således:
»71.
I
§ 373, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 312-312 b,«:
»§ 336 a, stk. 2 og 3,«, »§ 343 t, stk. 1,« udgår, og efter
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kredit-
institutter og investeringsselskaber« indsættes: »og artikel 5,
stk. 1, artikel 6 og 7, artikel 8, stk. 1-3, artikel 9, artikel 10,
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0004.png
4
stk. 1, artikel 13, stk. 1, 3 og 4, og artikel 14 og 19 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 af
26. november 2014 om dokumenter med central information
om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsproduk-
ter til detailinvestorer (PRIIP’er)«.«
[Lovteknisk rettelse]
14)
I det under
nr. 72
foreslåede
§ 373, stk. 3, 3. pkt.,
æn-
dres »artikel 17« til: »artikel 16 eller 17«.
[Udvidelse af henvisning til PRIIP-forordningen]
15)
Efter nr. 72 indsættes som nyt nummer:
21)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 23, stk. 1,
nr. 5,
udgår »i lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme« og »i
hvidvaskloven«.
[Lovteknisk rettelse]
22)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 81, stk. 1,
udgår »i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvid-
vask af udbytte og finansiering af terrorisme« og »i hvidvas-
kloven«.
[Lovteknisk rettelse]
23)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 373, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Med bøde straffes en finansiel virksomhed, en fi-
nansiel holdingvirksomhed eller en forsikringsholdingvirk-
somhed, der ikke efterkommer et påbud, der er givet i med-
før af § 126 c, stk. 4, § 126 f, § 152 k, stk. 4, § 243 a, stk. 2,
§ 245 a, stk. 2, § 261, § 264, stk. 3, § 347 b, stk. 1, 1. pkt., §
348, stk. 2, 1. pkt., eller § 350, stk. 1, og overtrædelser af §
112, stk. 1, i selskabsloven. Med bøde straffes endvidere
den, som ikke efterkommer et påbud, der er givet i medfør
af § 351, stk. 2 og 3, og stk. 6, 3. pkt. Med bøde straffes her-
udover den, som overtræder et forbud eller en begrænsning
eller restriktion meddelt i henhold til artikel 16 eller 17 i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014
af 15. maj 2014 om dokumenter med central information om
sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter
til detailinvestorer (PRIIP’er) eller artikel 40-42 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 om
markeder for finansielle instrumenter.««
[Lovteknisk rettelse og udvidelse af henvisning til MiFIR]
Til § 2
16)
I den under
nr. 10
foreslåede ændring af
§ 226, nr. 2,
ændres »benchmarks og stillere« til: »benchmarks, stillere«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 4
17)
I det under
nr. 1
foreslåede
kapitel 8 a
indsættes i
§ 64
b, stk. 1,
efter »jf.«: »dog«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 6
18)
I
nr. 2
ændres »§ 12, stk. 2, 1. pkt.« til: »§ 12, stk. 2,
2. pkt.«
[Korrektion af henvisning]
Til § 8
19)
I
nr. 1
indsættes efter »mod hvidvask«: »af udbytte«.
[Korrektion af henvisning]
20)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 6, stk. 3,
indsættes efter »111,«: »112,«.«
[Korrektion af manglende henvisning]
»02.
§ 158
ophæves.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 9
24)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
bilag 1, nr. 4,
ændres »lov om betalingstjenester og
elektroniske penge« til: »lov om betalinger«.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 13
25)
Paragraffen udgår.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 14
26)
I
nr. 1
ændres »84-88 og 101« til: »84-88, 101 og
106«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 16
27)
I
stk. 2
indsættes efter »59«: », 02«.
[Lovteknisk rettelse]
28)
I
stk. 3
indsættes efter »69«: », 03«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 17
29)
I
stk. 2
ændres »46-53« til: »46-50, 01, 51-53«, og
»71-73« ændres til: »71-72, 03, 73«.
[Konsekvensrettelse]
30)
I
stk. 2
udgår », 13,«.
[Konsekvensrettelse]
31)
I
stk. 3
udgår », 13«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Portabilitetsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/50/EU af 16. april 2014 om mindstekrav til
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0005.png
5
fremme af arbejdskraftens mobilitet mellem medlemsstater-
ne gennem bedre muligheder for at optjene og bevare sup-
plerende pensionsrettigheder) implementeres i dansk ret per
21. maj 2018, jf. § 16, stk. 4, i det fremsatte lovforslag. Der
skal derfor ikke henvises til dette direktiv i den nyaffattelse
af fodnoten til lov om finansiel virksomhed, som træder i
kraft den 3. januar 2018. Med dette ændringsforslag rettes
der op på dette.
Til nr. 2
Ved nyaffattelsen af fodnoten er der ved en fejl indsat en
henvisning til portabilitetsdirektivet (Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/50/EU af 16. april 2014 om mind-
stekrav til fremme af arbejdskraftens mobilitet mellem med-
lemsstaterne gennem bedre muligheder for at optjene og be-
vare supplerende pensionsrettigheder) to steder. Med æn-
dringsforslaget rettes der op på dette.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig ændring til indledningen af den
foreslåede definition af hjemland for gruppe 1-forsikrings-
selskaber i § 5, stk. 1, nr. 56, litra a-c, i lov om finansiel
virksomhed, jf. § 1, nr. 7, i det fremsatte lovforslag, således
at denne svarer fuldstændig til samme definition, som denne
foreslås indført i § 5, stk. 1, nr. 62, litra a-c, i lov om finan-
siel virksomhed, jf. § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Det foreslås at slette et komma fra definitionen af koncer-
ntilsyn efter Solvens II-direktivet i § 5, stk. 1, nr. 58, litra c,
jf. § 1, nr. 7, i det fremsatte lovforslag. Hermed bliver det
klart, at koncerntilsyn efter Solvens II-direktivet bl.a. er det
tilsyn, som udøves med gruppe 1-forsikringsselskaber, hvis
modervirksomhed har sit hovedsæde i et land uden for Den
Europæiske Union, og hvor modervirksomheden er en tred-
jelandsvirksomhed, et forsikringsholdingselskab eller et
blandet finansielt holdingselskab.
Til nr. 5
Med § 1, nr. 12, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført et nyt § 38 a i lov om finansiel virksomhed om grup-
pe 1-forsikringsselskaber. Definitionen af et gruppe 1-for-
sikringsselskab, jf. § 5, stk. 1, nr. 24, i lov om finansiel virk-
somhed, jf. § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag, bør ud over
at henvise til §§ 38 og 39 også rettelig henvise til § 38 a.
Med dette ændringsforslag rettes der op på dette.
Til nr. 6
Med § 1, nr. 11, i lov nr. 665 af 8. juni 2017 ændres
»værdipapirer« til »omsættelige værdipapirer« i definitionen
af formålsbestemt selskab i § 5, stk. 1, nr. 28, i lov om fi-
nansiel virksomhed. Af lovtekniske årsager ophæves § 1, nr.
11, i lov nr. 665 af 8. juni 2017, og ændringen gennemføres
på ny med det fremsatte lovforslag. Ved en fejl er ændrin-
gen ikke gennemført i forslaget til § 5, stk. 1, nr. 28, og med
dette ændringsforslag rettes der op på dette.
Til nr. 7
Det foreslås at slette et komma fra definitionen af koncer-
ntilsyn efter Solvens II-direktivet i § 5, stk. 1, nr. 64, litra c,
jf. § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag. Hermed bliver det
klart, at koncerntilsyn efter Solvens II-direktivet bl.a. er det
tilsyn, som udøves med gruppe 1-forsikringsselskaber, hvis
modervirksomhed har sit hovedsæde i et land uden for Den
Europæiske Union, og hvor modervirksomheden er en tred-
jelandsvirksomhed, et forsikringsholdingselskab eller et
blandet finansielt holdingselskab.
Til nr. 8
Det foreslås at præcisere, at det foreslåede § 60 c, stk. 2, i
lov om finansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 21, i det fremsatte
lovforslag, skal gælde for livsforsikringsselskaber. Dette føl-
ger allerede af det foreslåede § 2 a i lov om finansiel virk-
somhed, jf. § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag, og af det
foreslåede § 60 c, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, jf. §
1, nr. 21, i det fremsatte lovforslag, og der er derfor alene ta-
le om en lovteknisk ændring af præciserende karakter.
Til nr. 9
Med § 1, nr. 53, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført et nyt stk. 5 i § 313 i lov om finansiel virksomhed.
Som følge heraf bliver de eksisterende stk. 5-8 til stk. 5-9.
Med ændringsforslaget foretages de fornødne konsekvens-
ændringer som følge heraf i § 313, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed.
Til nr. 10
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indsat et nyt stk. 4 i § 350 b i lov om finansiel virksomhed,
og som følge heraf bliver det eksisterende stk. 4-6 til stk.
5-7. Med ændringsforslaget foretages den fornødne konse-
kvensændring af § 350 b, stk. 6, i lov om finansiel virksom-
hed, der henviser til § 350 b, stk. 5.
Til nr. 11
Med § 1, nr. 69, i det fremsatte lovforslag foreslås det at
nyaffatte § 361 i lov om finansiel virksomhed. Med æn-
dringsforslaget foreslås nr. 69 i det fremsatte lovforslag ny-
affattet på grund af sproglige og lovtekniske tilretninger i re-
lation til bl.a. indledningen til de enkelte stykker.
Til nr. 12
Den foreslåede § 38 a i lov om finansiel virksomhed, jf. §
1, nr. 12, i det fremsatte lovforslag, foreslås strafbelagt, jf. §
1, nr. 70, i det fremsatte lovforslag og dermed indsat i straf-
febestemmelsen i § 373 i lov om finansiel virksomhed. Hen-
visningen til § 38 a i § 373, stk. 2, 1. pkt., skulle rettelig ind-
sættes efter henvisningen til § 23, stk. 4 og 5, og ikke efter
henvisningen til § 16 f, stk. 1-3. Med ændringsforslaget ret-
tes der op på dette. Der er alene tale om en lovteknisk æn-
dring.
Til nr. 13
Med § 1, nr. 129, i lov nr. 1549 af 13. december 2016
blev der ændret i § 373, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed, men ændringen tog ikke højde for den ændring
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0006.png
6
af samme bestemmelse, som allerede var gennemført ved §
7, nr. 7, i lov nr. 262 af 16. marts 2016, der først blev sat i
kraft på et senere tidspunkt. Da lov nr. 262 af 16. marts
2016 blev sat i kraft, kunne én af lovens tre ændringer til §
373, stk. 2, 1. pkt., som følge heraf ikke gennemføres. Det
rettes der op på med § 1, nr. 71, i det fremsatte lovforslag,
hvor alle tre ændringer foreslås gennemført på ny.
Med ændringsforslaget sikres det, at det alene er den ene
ændring, som ikke kunne gennemføres, som foreslås gen-
nemført på ny med det fremsatte lovforslag. Ændringen er
således alene af lovteknisk karakter.
Til nr. 14
Med § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag foreslås det at
indsætte et 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksom-
hed, hvorefter det straffes med bøde at overtræde et forbud
eller en begrænsning eller en restriktion meddelt i medfør af
artikel 17 i PRIIP-forordningen.
Efter artikel 17 i PRIIP-forordningen kan den kompetente
myndighed, i denne henseende Finanstilsynet, meddele et
forbud eller en begrænsning eller en restriktion i markedsfø-
ring, distribution eller salg af sammensatte investeringspro-
dukter og investeringsbaserede livsforsikringsprodukter eller
en form for finansiel aktivitet eller praksis fra et forsikrings-
eller genforsikringsselskabs side.
Med ændringsforslaget foreslås § 1, nr. 72, i det fremsat-
te lovforslag ændret, så der tillige indsættes en henvisning til
artikel 16 i PRIIP-forordningen i § 373, stk. 3, i lov om fi-
nansiel virksomhed.
Det følger af artikel 16 i PRIIP-forordningen, at EIOPA
kan meddele et midlertidigt forbud eller en midlertidig be-
grænsning i markedsføring, distribution eller salg af sam-
mensatte investeringsprodukter og investeringsbaserede
livsforsikringsprodukter eller en form for finansiel aktivitet
eller praksis fra et forsikrings- eller genforsikringsselskabs
side.
Ansvarssubjektet er – ligesom for overtrædelse af forbud
m.v. meddelt i medfør af artikel 17 – den fysiske eller juridi-
ske person, der enten producerer, rådgiver om eller sælger et
sammensat forsikringsbaseret investeringsprodukt eller in-
vesteringsbaseret livsforsikringsprodukt. Det er desuden et
forsikrings- eller genforsikringsselskab, der har en finansiel
aktivitet eller praksis.
Med ændringsforslaget sikres det, at overtrædelse af et
forbud eller en begrænsning meddelt af EIOPA i medfør af
artikel 16 i PRIIP-forordningen også straffes med bøde.
Til nr. 15
§ 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed angiver, i
hvilke tilfælde manglende efterlevelse af påbud straffes med
bøde.
Ved § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt
3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, hvoref-
ter det straffes med bøde at overtræde et forbud eller en be-
grænsning eller en restriktion meddelt af Finanstilsynet i
medfør af artikel 17 i PRIIP-forordningen. Den nye bestem-
melse træder i kraft den 1. januar 2018.
Imidlertid er der ved anden lov også indsat et nyt 3. pkt. i
§ 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, og indsættelsen
af dette nye punktum træder først i kraft den 3. januar 2018.
Ifølge dette straffes med bøde den, som overtræder et forbud
eller en begrænsning eller restriktion meddelt i medfør af ar-
tikel 42 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 600/2014 om markeder for finansielle instrumenter (Mi-
FIR). Indsættelsen af dette nye punktum pr. 3. januar 2018
er sket ved lov nr. 665 af 8. juni 2017 om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om finansielle rådgivere og bolig-
kreditformidlere og forskellige andre love (gennemførelse af
direktiv om markeder for finansielle instrumenter (MiFID
II) og ændringer som følge af forordning om markeder for
finansielle instrumenter (MiFIR) m.v.).
Efter artikel 42 i MiFIR kan den kompetente myndighed,
i denne henseende Finanstilsynet, meddele et forbud eller en
begrænsning eller en restriktion i markedsføring, distribu-
tion eller salg af bestemte finansielle instrumenter eller
strukturerede indlån eller en type finansiel aktivitet eller
praksis.
På grund af forskellen i ikrafttrædelsestidspunkt er det af
lovtekniske årsager nødvendigt først at indsætte det § 373,
stk. 3, 3. pkt., i lov om finansiel virksomhed, der skal træde i
kraft den 1. januar 2018. Dette sker med det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 72. Derudover er det nødvendigt at nyaffatte
hele § 373, stk. 3, som skal træde i kraft den 3. januar 2018.
Dette sker med dette ændringsforslag.
Nyaffattelsen indebærer en fuldstændig videreførelse af
den gældende § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed,
som i dag indeholder et 1. pkt. og et 2. pkt. Af denne årsag
behandles disse to pkt. ikke nærmere her.
Med nyaffattelsen af § 373, stk. 3, i lov om finansiel
virksomhed tilføjes et 3. pkt., som indeholder både det §
373, stk. 3, 3. pkt., som blev vedtaget med lov nr. 665 af 8.
juni 2017, og det § 373, stk. 3, 3. pkt., som foreslås med § 1,
nr. 72, i det fremsatte lovforslag. Begge bestemmelser sam-
les og videreføres således med den foreslåede nyaffattelse
uden indholdsmæssige ændringer.
Med nyaffattelsen indsættes desuden en henvisning til ar-
tikel 40 og 41 i MiFIR i § 373, stk. 3, 3. pkt., i lov om finan-
siel virksomhed.
Efter artikel 40 og 41 i MiFIR kan ESMA og EBA mid-
lertidigt og under ganske særlige omstændigheder forbyde
eller indføre andre restriktioner i markedsføringen, distribu-
tionen eller salget af henholdsvis finansielle instrumenter og
strukturerede indlån eller udøvelsen af en type finansiel akti-
vitet eller praksis.
Ansvarssubjektet er den juridiske person, der enten pro-
ducerer, rådgiver om eller sælger finansielle instrumenter og
strukturerede indlån eller udøver en type finansiel aktivitet
eller praksis.
Med ændringsforslaget sikres det, at det også kan straffes
med bøde at overtræde et forbud eller en begrænsning eller
en restriktion meddelt i henhold til artikel 40 eller 41 i Mi-
FIR. En eventuel bøde forventes fastsat under hensyntagen
til virksomhedens omsætning i det pågældende produkt og
karakteren af den restriktion, som virksomheden nægter at
efterleve.
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0007.png
7
Ændringsforslaget gennemfører artikel 70, stk. 3, litra b,
nr. xxviii, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle in-
strumenter.
Til nr. 16
Med § 2, nr. 10, foreslås det at indsætte administratorer
af benchmarks og stillere af data til brug for fastsættelse af
benchmarks i § 226 i lov om kapitalmarkeder om videregi-
velse af fortrolige oplysninger. Af lovtekniske årsager fore-
slås det at ændre »og« til »,«, således at der ikke kan opstå
tvivl om, at opremsningen i bestemmelsen ikke er kumula-
tiv.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget tilføjes ordet »dog« i det foreslåe-
de § 64 b, stk. 1, i lov om firmapensionskasser, jf. § 4, nr. 1,
i det fremsatte lovforslag, i forbindelse med, at der henvises
til det foreslåede § 64 b, stk. 2, i lov om firmapensionskas-
ser, eftersom stk. 2 udgør en undtagelse til stk. 1. Der er tale
om en lovteknisk rettelse.
Til nr. 18
Med § 6, nr. 2, i det fremsatte lovforslag konsekvensret-
tes henvisningen i § 12, stk. 2, i lov om ejendomskreditsel-
skaber til § 8 a, stk. 4, i samme lov som følge af, at § 8 a,
stk. 4, bliver til § 8 a, stk. 5. Det fremsatte lovforslag angi-
ver fejlagtigt, at henvisningen er i bestemmelsens 1. pkt.,
men det er rettelig i bestemmelsens 2. pkt. Ændringsforsla-
get retter denne henvisningsfejl.
Til nr. 19
Lov om betalinger er vedtaget den 8. juni 2017, samme
dag som hvidvaskloven. Der henvises til hvidvaskloven en
række steder i lov om betalinger, og med dette ændringsfor-
slag sikres det, at henvisningerne er opdaterede, således at
der henvises til den nye hvidvasklov (lov nr. 651 af 8. juni
2017).
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås en korrektion af en man-
glende henvisning i § 6, stk. 3, i lov om betalinger til § 112 i
lov om betalinger, som ved en fejl ikke indgår i det vedtagne
forslag til lov om betalinger.
Lov om betalinger blev vedtaget den 8. juni 2017 og træ-
der i kraft den 1. januar 2018. Loven afløser lov om beta-
lingstjenester og elektroniske penge. Det følger af § 6, stk.
3, i lov om betalinger, at en udbyder af betalingstjenester
kan aftale med en bruger, der ikke er en forbruger, at en
række nærmere anførte bestemmelser ikke skal finde anven-
delse. § 6, stk. 3, i lov om betalinger gennemfører artikel 61
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2366/EU af
25. november 2015 om betalingstjenester i det indre marked
(2. betalingstjenestedirektiv).
§ 112 i lov om betalinger fastsætter regler om såkaldt
”charge-back”, hvilket indebærer at betaler i forbindelse
med køb af varer eller tjenesteydelser ved fjernsalg, eksem-
pelvis via internettet, ved brug af et betalingsinstrument,
såsom et betalingskort, under visse omstændigheder har ret
til tilbagebetaling af beløbet fra sin udbyder. § 112 er en na-
tional særregel, som har et forbrugerbeskyttende sigte ved at
sikre, at en forbruger, som foretager en betalingstransaktion
i forbindelse med fjernsalg, ikke bliver stillet ringere end en
kontantbetalende forbruger. Det følger af de specielle be-
mærkninger til § 112 i lov om betalinger (Folketingstidende
2016-17, A, L 157 som fremsat, side 249 ff), at § 112 vide-
refører § 74 i lov om betalingstjenester og elektroniske pen-
ge uden ændringer. § 74 i lov om betalingstjenester og elek-
troniske penge kan fraviges ved aftale mellem en udbyder af
betalingstjenester og en bruger, der ikke er en forbruger, jf.
§ 5, stk. 2, i lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
§ 112 i lov om betalinger er ved en fejl ikke medtaget i
opremsningen af bestemmelser i § 6, stk. 3, i lov om betalin-
ger, der kan fraviges, når brugeren ikke er en forbruger. Da
det ikke med lov om betalinger har været tilsigtet at ændre
retstilstanden for charge back-reglerne mellem erhvervsdri-
vende, foreslås det med dette ændringsforslag at indsætte
den manglende henvisning til § 112 i lov om betalinger i §
6, stk. 3, i lov om betalinger. Herved sikres det, at § 74 i lov
om betalingstjenester og elektroniske penge som tilsigtet vi-
dereføres uændret i den nye lov om betalinger. Med æn-
dringsforslaget vil erhvervsdrivende også efter den 1. januar
2018 kunne aftale, at § 112 i lov om betalinger om charge-
back ikke skal finde anvendelse.
Til nr. 21
Med § 8, nr. 1, i det fremsatte lovforslag opdateres hen-
visningerne i lov om betalinger til den nye hvidvasklov. Det
er således ikke nødvendigt at foretage denne opdatering i
forbindelse med, at henvisninger til specifikke paragraffer i
hvidvaskloven opdateres. Ændringen er alene af lovteknisk
karakter.
Til nr. 22
Med § 8, nr. 1, i det fremsatte lovforslag opdateres hen-
visningerne i lov om betalinger til den nye hvidvasklov. Det
er således ikke nødvendigt at foretage denne opdatering i
forbindelse med, at henvisninger til specifikke paragraffer i
hvidvaskloven opdateres. Ændringen er alene af lovteknisk
karakter.
Til nr. 23
Med lov om betalinger ophæves lov om betalingstjene-
ster og elektroniske penge.
I § 158 i lov om betalinger foretages der en ændring af
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af ud-
bytte og finansiering af terrorisme, jf. lovbekendtgørelse nr.
1022 af 13. august 2013, som ændret ved § 6 i lov nr. 268 af
25. marts 2014, § 5 i lov nr. 403 af 28. april 2014 og § 3 i
lov nr. 739 af 1. juni 2015, hvormed en henvisning til lov
om betalingstjenester og elektroniske penge ændres til en
henvisning til lov om betalinger.
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af
udbytte og finansiering af terrorisme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1022 af 13. august 2013, blev imidlertid erstattet af lov
om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finan-
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0008.png
8
siering af terrorisme (hvidvaskloven), som trådte i kraft den
26. juni 2017.
Både lov om betalinger og hvidvaskloven blev begge
vedtaget den 8. juni 2017.
Idet lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask
af udbytte og finansiering af terrorisme nu er erstattet af
hvidvaskloven, er der ikke længere grundlag for den foreslå-
ede ændring i § 158 i lov om betalinger, hvorfor denne fore-
slås ophævet.
Til nr. 24
I bilag 1, nr. 4, til hvidvaskloven, er der en henvisning til
lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
Den 8. juni 2017 blev lov om betalinger vedtaget. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. Med lov om betalinger op-
hæves lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
Det foreslås derfor at opdatere henvisningen i bilaget til
hvidvaskloven, så den rettelig henviser til lov om betalinger.
Til nr. 25
Med § 13 i det fremsatte lovforslag foreslås § 7, nr. 1 og
7, i lov nr. 262 af 16. marts 2016 ophævet af lovtekniske år-
sager i forbindelse med, at de ændringer, som følger af de
nævnte bestemmelser, i stedet gennemføres med det frem-
satte lovforslag. Det skyldes, at der inden ikrafttrædelsen af
lov nr. 262 af 16. marts 2016 er foretaget andre lovændrin-
ger i samme bestemmelser, der ikke tager højde for de æn-
dringer, som følger af § 7, nr. 1 og 7, i lov nr. 262 af 16.
marts 2016. Da lov nr. 262 af 16. marts 2016 allerede er
trådt i kraft, kan hverken den eller dele deraf ophæves, hvor-
for § 13 i det fremsatte lovforslag udgår med dette æn-
dringsforslag. Det fremsatte lovforslag og dette ændrings-
forslag sikrer dog fortsat, at de ændringer, som følger af § 7,
nr. 1 og 7, i lov nr. 262 af 16. marts 2016, gennemføres.
Til nr. 26
Ved § 1, nr. 106, i lov nr. 665 af 8. juni 2017 indsættes et
nyt 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.
Lov nr. 665 af 8. juni 2017 træder i kraft den 3. januar 2018.
Med § 1, nr. 72, i det fremsatte lovforslag foreslås det at
indsætte et nyt 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finansiel virk-
somhed pr. 1. januar 2018.
På grund af forskellen i ikrafttrædelsestidspunkt er det, af
lovtekniske årsager nødvendigt at nyaffatte hele § 373, stk.
3, i lov om finansiel virksomhed pr. 3. januar 2018. Det
foreslås derfor med dette ændringsforslag.
Som konsekvens heraf foreslås det at ophæve § 1, nr.
106, i lov nr. 665 af 8. juni 2017. Indholdet af § 1, nr. 106, i
lov nr. 665 af 8. juni 2017 videreføres med nyaffattelsen af
§ 373, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, og ændringen
er således i denne henseende alene af lovteknisk karakter.
Til nr. 27
Ikrafttrædelsesbestemmelsen opdateres som følge af, at
der med dette ændringsforslag indsættes en ny ændring, som
skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Til nr. 28
Ikrafttrædelsesbestemmelsen opdateres som følge af, at
der med dette ændringsforslag indsættes en ny ændring, som
skal træde i kraft den 3. januar 2018.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget opdateres territorialbestemmelsen
som følge af, at der indsættes nye numre i § 1 i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 30
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at § 13 i det
fremsatte lovforslag udgår.
Til nr. 31
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at § 13 i det
fremsatte lovforslag udgår.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL)
Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
46
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0009.png
9
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
10
8
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
L 10 - 2017-18 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1822068_0010.png
10
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 10
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Teknisk gennemgang af lovforslaget i Erhvervsministeriet tirsdag den
7. november
Henvendelse af 2/11-17 fra Forsikring & Pension
Udsættelse af tidspunkt for politisk drøftelse
Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 10
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvorvidt implementering af por-
tabilitetsdirektivet har indflydelse på optjeningsprincipper og sociale
ydelser i almindelighed i forhold til dansk sociallovgivning, til er-
hvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der med forslaget forudsættes enighed blandt de in-
volverede partnere, hvis de forhandlede retningslinjer om god skik på
forbrugerområdet skal have effekt som retningslinjer, til erhvervsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der med de foreslåede ændringer af SIFI-reglerne
vil være finansielle institutter, der fremover vil falde uden for SIFI-
reglerne, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for det nærmere indhold af de foreslåede æn-
dringer i forhold til realkreditten, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/11-17 fra Forsikring &
Pension, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5