Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0191 Bilag 2
Offentligt
1801489_0001.png
TALEPUNKT
Til:
Fra:
Udenrigsministeren
MENA
Sagsnr.:
Dato:
2017-37275
2. oktober 2017
Emne: Besvarelse af samrådsspørgsmål AR vedr. realiseringen af folketingsvedtagelsen,
V79.
~ Det talte ord gælder ~
Samrådsspørgsmålet lyder:
I forlængelse af udenrigsministerens besvarelse af udvalgsspørgsmålene om Ultrabulk A/S’s
deltagelse i transport af fosfat fra Vestsahara ønskes en drøftelse af følgende spørgsmål:
1) Mener ministeren, at det er ministerens opgave aktivt at arbejde for at realisere indholdet
og ånden i Folketingets enstemmige vedtagelse om Vestsahara (V 79, 2015-16)?
2) Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at fremme indholdet i Folketingets
vedtagelse?
3) Mener ministeren, at det er op til virksomhederne selv at vurdere, om de følger
international folkeret og beslutninger taget i Folketinget?
4) Hvilken betydning har tilbageholdelsen af skibet NM Cherry Blossom og konfiskeringen
af lasten af fosfat i Port Elisabeth for ministerens holdning hertil?
5) Vil ministeren fremsende en skriftlig opfordring til danske virksomheder om ikke at
handle i strid med folkeretten ved at handle med og transportere naturressourcer fra
Vestsahara uden aftale med saharavierne og deres repræsentanter
som bl.a. Ultrabulk
A/S afventer? Og vil ministeren samtidig skriftligt orientere om Folketingets
enstemmige vedtagelse V 79 (2015-16)?
6) Hvilken rådgivning giver Udenrigsministeriet og ambassaderne, når danske
virksomheder henvender sig om mulige aktiviteter i det besatte Vestsahara?
***
Jeg vil først og fremmest gerne takke for forespørgslen vedrørende
opfølgningen på folketingets enstemmige vedtagelse om Vestsahara,
V79, af 31. maj 2016. Inden jeg besvarer de seks forskellige
kom (2017) 0191 - Bilag 2: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 328 om oversendelse af talepapir fra samrådet 2710-17 om Vestsahara, fra udenrigsministeren
1801489_0002.png
2
spørgsmål, som spørgeren har stillet, vil jeg gerne starte med at
fremhæve vedtagelsens fire punkter:
1.
Fortsat at støtte FN’s og Sikkerhedsrådets bestræbelser på at
opnå en fredeligt forhandlet løsning
2.
At støtte, at MINURSO’s mandat udvides til at omfatte
overvågning af menneskerettighedssituationen, såfremt det viser
sig
muligt i FN’s Sikkerhedsråd
3. At fraråde offentlige institutioner at engagere sig i finansielle
aktiviteter og indkøb af varer fra områder med uafklaret
folkeretlig status som Vestsahara, så længe der ikke er klarhed
over, om transaktionerne kommer lokalbefolkningen til gode
4. Og at opfordre danske virksomheder til at udvise særlig
agtpågivenhed ved engagement i områder med uafklaret
suverænitet som Vestsahara, og sikre at deres kommercielle
aktiviteter ikke skader lokalbefolkningen.
Og så til svar det første spørgsmål om, hvorvidt det er min opgave at
arbejde aktivt for at realisere indholdet og ånden af Folketingets
vedtagelse. Her er svaret både ja og nej. For selvfølgelig står jeg og
regeringen på mål for indholdet i vedtagelsen
og det gør vi loyalt.
Men spørgeren lægger i spørgsmålet samtidig op til, at regeringen skal
føre en
”aktiv” politik på dette område –
og det er jeg ikke enig i.
Vestsahara er ikke en topprioritet for dansk udenrigspolitik. Hertil er
kom (2017) 0191 - Bilag 2: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 328 om oversendelse af talepapir fra samrådet 2710-17 om Vestsahara, fra udenrigsministeren
1801489_0003.png
3
vores interesser i Vestsahara simpelthen for små både politisk og
økonomisk. Hvis vi skal være aktive på dette område, og tage nye
initiativer, skal vi nedprioritere andre områder, og det er svært at
forsvare.
Men naturligvis følger vi op på vedtagelsen.
Lad mig uddybe det i
forhold til de fire punkter i vedtagelsen, som svar på samrådets andet
spørgsmål vedrørende hvilke initiativer jeg vil tage for at fremme
indholdet af V79
:
I forhold til
første punkt
om FN-forhandlingerne så støtter vi selvsagt
helhjertet op om disse. FN står som bekendt i spidsen for de internationale
bestræbelser på at opnå en politisk løsning på konflikten om Vestsahara.
Til trods for de vanskelige betingelser opnås en fredelig løsning bedst ved
direkte FN-ledede forhandlinger mellem parterne. Det er den model, som
støttes
af det internationale samfund med FN’s Sikkerhedsråd i spidsen.
Det er i den sammenhæng positivt, at FN’s Generalsekretær for nyligt har
udnævnt Horst Köhler, tidligere forbundspræsident i Tyskland, til hans
særlige udsending for Vestsahara. Med Köhlers mangeårige internationale
erfaring, er det håbet, at han kan bringe nyt momentum i de politiske
forhandlinger.
Det
andet punkt
i vedtagelsen vedrører som nævnt at støtte en udvidelse
af
MINURSO’s mandat til at omfatte overvågning af
kom (2017) 0191 - Bilag 2: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 328 om oversendelse af talepapir fra samrådet 2710-17 om Vestsahara, fra udenrigsministeren
4
menneskerettighedssituationen, såfremt det
viser sig muligt i FN’s
Sikkerhedsråd. Også den målsætning støtter regeringen op om. Men
Danmark sidder som bekendt ikke med i
FN’s Sikkerhedsråd,
og vi har
derfor ingen medbestemmelse på dets beslutninger. Den 28. april 2017
vedtog FN’s Sikkerhedsråd resolutionen 2351 om endnu en 1-årig
forlængelse af MINURSO-missionen. Der var imidlertid heller ikke denne
gang enighed om at ændre mandatet til at omfatte menneskerettigheder.
I tråd med det
tredje og fjerde punkt
i vedtagelsen om engagement i
Vestsahara fraråder regeringen, at offentlige institutioner engagerer sig i
finansielle aktiviteter og indkøb af varer fra områder med uafklaret
folkeretlig status som Vestsahara, så længe der ikke er klarhed over, om
transaktionerne kommer lokalbefolkningen til gode. For så vidt angår
private virksomheder opfordres disse til at udvise særlig agtpågivenhed
ved engagement i områder med uafklaret suverænintet som Vestsahara, og
sikre at deres kommercielle aktiviteter ikke skader lokalbefolkningen.
Vi har løbende kontakt til danske erhvervsorganisationer, inklusiv Danske
Rederier, igennem Udenrigsministeriets Kontaktforum, som er det forum
hvor ministeriet jævnligt indgår i dialog med de danske
hovederhvervsorganisationer. Her blev der for eksempel den 9. september
2016 afgivet en mundtlig redegørelse om V79 som opfølgning på
forespørgselsdebatten i Folketinget om Vestsahara. Herudover afgav
udenrigsministeriet en mundtlig orientering i Kontaktforum den 8. februar
kom (2017) 0191 - Bilag 2: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 328 om oversendelse af talepapir fra samrådet 2710-17 om Vestsahara, fra udenrigsministeren
1801489_0005.png
5
2017 om EU-domstolens dom af 21. december 2016. Når forhandlingerne
er afsluttet, som forventes i løbet af efteråret, vil vi selvfølgelig orientere
medlemmerne i Kontaktforum igen.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, som svar på det tredje
samrådsspørgsmål om det bør være op til virksomhederne selv at vurdere
om de følger folkeretten og V79, at der er ikke vedtaget internationale
sanktioner i forhold til Vestsahara, og det er dermed som udgangspunkt
ikke ulovligt at handle med og investere i Vestsahara. Hvorvidt
kommercielle aktiviteter er i overensstemmelse med FN’s anbefalinger,
må den enkelte virksomhed vurdere ud fra de konkrete omstændigheder og
virksomhedens kendskab til alle relevante forhold. Private virksomheder
står til ansvar for egne dispositioner. Den konkrete sag om
tilbageholdelsen af skibet Cherry Blossom i Port Elisabeth ønsker jeg ikke
at gå ind i, og den påvirker ikke regeringens linje, hvilket er svaret på det
fjerde spørgsmål.
Det leder mig frem til det femte og sjette spørgsmål vedrørende
ministeriets kontakt til danske virksomheder. Den løbende mundtlige
kontakt til og orientering af danske erhvervsorganisationer i Kontaktforum
mener jeg er dækkende, og jeg finder derfor ikke, at der også er behov for
at sende en skriftlig redegørelse om V79. I den forbindelse vil jeg gerne
understrege, at der aldrig er blevet stillet en skriftlig redegørelse i udsigt
om hverken EU-dommen eller V79. Ultrabulk er blevet citeret for at
kom (2017) 0191 - Bilag 2: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 328 om oversendelse af talepapir fra samrådet 2710-17 om Vestsahara, fra udenrigsministeren
6
afvente Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dommen vedrørende
EU’s landbrugsaftale med Marokko og de eventuelle implikationer
denne
må have for danske virksomheder. Og vi har som nævnt i sinde at orientere
Kontaktforum om dette, så snart forhandlingerne er afsluttede. Men de
afventer ikke en skriftlig opfordring til ikke at handle i strid med
folkeretten, som spørgsmålet lægger op til. Det kan dog bemærkes, at vi
kun i meget ringe omfang oplever interesse fra danske virksomheder og
rederier vedrørende samhandel med Vestsahara.
Skåret ind til benet, så handler det her samråd om, hvorvidt den danske
regering skal engagere sig aktivt i denne langvarige og komplicerede
konflikt. Det mener vi ikke er god dansk interessevaretagelse. Lad mig
afslutte mit indlæg med at understrege, at regeringen
i tråd med V79 -
fortsat arbejder for at støtte FN og FN’s Sikkerhedsråds bestræbelser på at
opnå en fredelig forhandlet løsning mellem Marokko og Polisario om
Vestsahara. Vi har ingen interesse i at tage ensidig stilling til fordel for én
af parterne. Det mener vores partnere i EU heller ikke. Og det er heller ikke
den anbefaling, der udgår fra FN.