Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del
Offentligt
1835562_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 103 (Alm. del):
I brev af 30. november 2017 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Astrid Krag (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 103:
”Hvad
vil ministeren gøre for at få flere voksen-elever ind på SOSU-
uddannelserne?”
Svar:
Der er i forlængelse af erhvervsuddannelsesreformen stort fokus på søg-
ningen til erhvervsuddannelser for voksne (euv), herunder også sosu-
uddannelserne, idet en stor del af eleverne på sosu-uddannelserne tradi-
tionelt er over 25 år.
Regeringen og aftalekredsen bag erhvervsuddannelsesreformen har der-
for vedtaget at foretage ændringer af euv'en, der pr. 1. januar 2018 giver
mere fleksible meritmuligheder.
I den kommende dialog i 2018 mellem Undervisningsministeriet og par-
terne om en ny dimensioneringsaftale på sosu-uddannelserne, vil der
indgå en drøftelse af behovet for sosu-elever, herunder også voksne ele-
ver.
I den sammenhæng er det afgørende for mig, at arbejdsgiverne er op-
mærksomme på muligheden for at ansætte også voksne elever fra ud-
dannelsens start. Jeg vil opfordre arbejdsgiverne til at indgå uddannelses-
aftaler med voksne elever, der omfatter grundforløbets 2. del. På denne
måde, vil eleverne modtage løn under grundforløbet, hvor forsørgelses-
grundlaget normalvis er SU.
Endelig fremgår det af den nyligt indgåede trepartsaftale (oktober 2017),
at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om, at: ”der igangsæt-
tes i regi af efteruddannelsesudvalget et arbejde med at udvikle særligt
målrettede AMU-forløb, som dels kan give et fagligt løft til ufaglærte på
15. december 2017
Sags nr.:17/16038
UNU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: MFU spm. om, hvad vil ministeren gøre for at få flere voksen-elever ind på SOSU-uddannelserne, til undervisningsministeren
området med henblik på at blive SOSU-hjælpere, og som dels kan give
erfarne SOSU-hjælpere med fast tilknytning til området et fagligt løft
med henblik på at blive SOSU-assistenter.”
Men det er ikke gjort med at få flere til at søge en sosu-uddannelse. Det
handler også om, at færre skal falde fra undervejs. Reformens fokus på
øget kvalitet har allerede nu vist effekt i øget gennemførelse, og skolerne
arbejder strategisk med at nedbringe frafaldet gennem de årlige hand-
lingsplaner for øget gennemførelse. Endelig har det faglige udvalg i deres
udviklingsredegørelse bl.a. peget på, at der er igangsat et kvalitetsarbejde
om praktikuddannelsen, der bl.a. skal styrke det lokale praktikarbejde.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2