Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1817630_0001.png
Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2017
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2017-0032/41-0020
545221
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 67 (Alm. del), som Folketingets
Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 17.
oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvor mange udenlandske lastbiler der er blevet henholdsvis klampet og beslaglagt som led i politiets bestræbelser på at stoppe ulovlig godskørsel og inddrive bøder i årene 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016, til justitsministeren
1817630_0002.png
Spørgsmål nr. 67 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”På
baggrund af besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål 604
(folketingsåret 2016-17) ønskes redegjort for, hvor mange uden-
landske lastbiler der er blevet henholdsvis klampet og beslaglagt
som led i politiets bestræbelser på at stoppe ulovlig godskørsel
og inddrive bøder i årene 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 og
2016?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Kontrollen på tungvognsområdet blev
i perioden frem til ud-
gangen af 2013 i hovedsagen varetaget af landets politikredse.
Da det ikke er muligt ved udtræk fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS) at tilvejebringe statistiske oplysninger om an-
tallet af udenlandske lastbiler, der er blevet klampet og tilbage-
holdt, vil besvarelsen af spørgsmålet for så vidt angår årene
2011-2013 forudsætte en ressourcekrævende manuel gennem-
gang af samtlige sager vedrørende cabotagekørsel og lov om
godskørsel i landets politikredse.
Siden 1. januar 2014 har tre specialiserede tungvognscentre
(Tungvognscenter Nord, Tungvognscenter Syd og Tungvogns-
center Øst) imidlertid varetaget kontrollen på tungvognsområ-
det, og Rigspolitiet har derfor til brug for besvarelsen indhentet
en udtalelse fra de tre tungvognscentre.
Tungvognscentrene har oplyst, at der i årene 2014-2016 er til-
bageholdt følgende antal køretøjer:
2014
Tilbage-
holdte kø-
retøjer
2015
2016
39
33
32
Det fremgår af besvarelserne, at der i forbindelse med tilbage-
holdelsen af køretøjerne er anvendt hjullås til at klampe køretø-
jerne i henholdsvis 14, 12 og 15 tilfælde i perioden 2014-2016.
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på en manuel gennem-
gang af sager i tungvognscentrene og delvist på baggrund af et
skøn. Opgørelsen er således ikke baseret på udtræk fra POL-
SAS.”
2