Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1824864_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. november 2017
2017-6150
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 114:
Ministeren bedes redegøre for regelsættet for ekspropriation ved henholdsvis et
jernbaneprojekt og en motorvejsudvidelse, herunder bl.a. forlodsovertagelser
(fremrykket ekspropriation), ordinær ekspropriation, samt tilbud om frivillig
jordfordeling?
Svar:
Jeg lægger til grund for min besvarelse, at der spørges til regelsættet for de to
konkrete projekter med den nye bane over Vestfyn og udvidelsen af Fynske
Motorvej mellem Nr. Aaby og Odense V.
Ordinære ekspropriationer er til forskel fra sager om forlods overtagelse ikke
frivillige, men udgør et tvangsmæssigt indgreb over for borgeren.
Hvad angår projektet med udvidelse af Fynske Motorvej er der hjemmel til
forlods overtagelse i den allerede vedtagne anlægslovs § 3. I baneprojektet fin-
des hjemlen til forlods overtagelse i jernbanelovens § 33.
I begge tilfælde er det i det væsentlige en betingelse, at der skal være tale om et
”særligt tilfælde” (dvs.
særlige personlige årsager til at lodsejeren ønsker at
blive forlods overtaget, fx sygdom, høj alder m.v.) og at projektet skal påvirke
lodsejers ejendom ”særligt indgribende” (dvs.
projektet skal påvirke lodsejers
ejendom i væsentlig grad).
Når en anmodning om forlods overtagelse imødekommes, bliver ejendommen
altid overtaget i sin helhed.
Muligheden for fremrykket ekspropriation er en beskyttelse af de berørte bor-
gere, som sidder i en særlig situation, og som gerne skulle undgå at blive
stavnsbundet til deres ejendom, fordi der er et statsligt infrastrukturprojekt
under planlægning.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om en redegørelse for regelsættet for ekspropriation ved henholdsvis et jernbaneprojekt og en motorvejsudvidelse, herunder bl.a. forlodsovertagelser (fremrykket ekspropriation), ordinær ekspropriation, samt tilbud om frivillig jordfordeling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1824864_0002.png
Ordinære ekspropriationer er en fravigelse af princippet i grundlovens § 73 om
ejendommens ukrænkelighed, og ekspropriation kan derfor kun ske når den er
nødvendig ud fra almene hensyn, har lovhjemmel og sker mod fuldstændig
erstatning.
På vejområdet findes den materielle ekspropriationshjemmel i vejlovens § 96.
For så vidt angår det konkret vejprojekt følger det af forarbejderne til anlægslo-
ven om udbygning af Fynske Motorvej mellem Odense Vest og Middelfart, jf. de
specielle bemærkninger til § 3, at de ordinære ekspropriationer til vejanlægget
vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 (i dag vejlovens § 96) og efter reglerne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (ekspro-
priationsprocesloven). Dermed kan ekspropriationer til udvidelse af motorvejs-
strækningen ske med udgangspunkt i anlægsloven i kombination med vejloven.
På jernbaneområdet findes den materielle ekspropriationshjemmel i jernbane-
lovens § 30. Det følger af jernbanelovens § 30, at transportministeren til stats-
lige anlæg, når det er nødvendigt af hensyn til almenvellet, kan iværksætte el-
ler, for så vidt angår ikkestatslige anlæg, tillade, at anlægsmyndigheden iværk-
sætter ekspropriation til en række nærmere bestemte formål. Også på jernba-
neområdet følger ordinære ekspropriationer reglerne i ekspropriationsproces-
loven, jf. jernbanelovens § 30, stk. 4. Der mangler at blive vedtaget en anlægs-
lov for det konkrete projekt med Vestfynsbanen, førend jernbanelovens gene-
relle ekspropriationsbestemmelse kan anvendes.
Ordinære ekspropriationer følger for både vej- og baneprojektet reglerne i ek-
spropriationsprocesloven. Når transport-, bygnings- og boligministeren har
henvist en ekspropriationsbegæring til behandling ved en ekspropriations-
kommission og anlægsmyndigheden har foretaget foreløbig afmærkning af
anlægget, afholder kommissionen en besigtigelsesforretning på stedet, jf. ek-
spropriationsproceslovens § 12.
Det er den uafhængige ekspropriationskommission, der indkalder til besigtigel-
sesforretningen og styrer processen i øvrigt. Ved besigtigelsesforretningen ind-
kaldes de borgere, der må antages at blive berørt af projektet.
Ved større anlæg afholdes normalt to besigtigelser: en linjebesigtigelse (hvor
linjeføringen fastlægges) og en detailbesigtigelse (hvor ekspropriationsanlæg-
gets konsekvenser for den enkelte ejendom fastlægges).
Er der ikke ved linjebesigtigelsen taget stilling til jordfordeling, sker dette i
forbindelse med detailbesigtigelsen. Jordfordelingsforhandlinger gennemføres
normalt i et samarbejde mellem anlægsmyndigheden og en jordfordelingskon-
sulent. Kun i specielle spørgsmål inddrages ekspropriationskommissionen og
den ledende landinspektør inden detailbesigtigelsen. I detailbesigtigelsen af-
holdes der møder om jordforhandling, som normalt munder ud i et tilbud fra
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om en redegørelse for regelsættet for ekspropriation ved henholdsvis et jernbaneprojekt og en motorvejsudvidelse, herunder bl.a. forlodsovertagelser (fremrykket ekspropriation), ordinær ekspropriation, samt tilbud om frivillig jordfordeling, til transport-, bygnings- og boligministeren
1824864_0003.png
lodsejeren til ekspropriationskommissionen om afståelse eller modtagelse af et
areal eller en ejendom.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen