Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
2097087_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. oktober 2019
J nr.
2019-4092
Opfølgende supplement til svar på EFK alm. del spørgsmål 32 af 30. novem-
ber 2017
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er i forbindelse med en aktindsigtssag
blevet opmærksom på, at ministeriet og daværende energi-, forsynings- og klima-
minister i 2017 har været bekendt med en modelberegning foretaget af Energinet i
april 2017 om CO
2
-effekten af Viking Link og Vestkystforbindelsen.
Ministeriet har hidtil været i den tro, at hverken ministerie eller minister var bekendt
med udarbejdelsen af CO
2
-beregninger i forbindelse med behandlingen af Viking
Link-projektpakken. Dette har været afspejlet i tidligere oplysning af Folketinget.
I en gennemgang af akterne på sagen har ministeriet fundet en mail modtaget fra
Energistyrelsen den 27. april 2017, som gengiver resultatet af en CO
2
-beregning,
som Energinet havde sendt til Energistyrelsen samme dag. Ordlyden i mailen var:
”Beredskab
(hvis nogen skulle spørge til det): VL medfører, at gas i UK erstattes af
kul i Central- og Vesteuropa. Samlet medfører det en øget CO
2
-udledning. Er det
ikke et problem? Svar: CO
2
øges i Energinets modelberegning med 2�½ mio. tons
årligt. CO
2
-udledningen i EU reguleres af CO
2
-kvoter, der lægger samlet loft over
udledningen. Så CO
2
-udledningen kan pr. definition ikke stige. De 2�½ mio. tons
udgør omkring 1�½ promille af det samlede kvotemarked, så prisen på kvoter for-
ventes derfor ikke påvirket
i nævneværdigt omfang.”
Oplysningerne i mailen af 27. april 2017 indgik derefter i et beredskab (dateret 1.
maj 2017) til ministeren forud for en teknisk gennemgang af Viking Link-
projektpakken for PSO-kredsen den 2. maj 2017. Ordlyden i beredskabet var føl-
gende:
”Hvis Viking Link medfører, at gas i UK erstattes af kul i Central-
og Vesteuropa, vil
det medføre en øget CO
2
-udledning. Er det ikke et problem?
Svar:
CO
2
-niveauet
øges i Energinet.dk’s modelberegning med 2,5 mio. tons årligt.
Men det vil
være omfattet af EU’s kvotesystem, som lægger et loft over den
samlede udledning.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2810
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 32: Spm. om godkendelsen af etablering af Viking Link m.v., til energi-, forsynings- og klimaministeren
2097087_0002.png
De 2,5 mio. tons udgør omkring 1,5 promille af det samlede kvotemarked, så
prisen på kvoter forventes derfor ikke påvirket i nævneværdigt omfang.”
Som baggrund for sagen kan jeg oplyse, at min forgænger i oktober 2018 over-
sendte et supplement til svar på EFK alm. del spørgsmål 32 af 30. november 2017.
Af supplementet fremgår det bl.a.:
”Energistyrelsen har den 8. oktober 2018 oplyst mig, at de er
blevet opmærksom-
me på en mail af 27. april 2017, sendt fra Energinet til Energistyrelsen, der indehol-
der beregninger af CO
2
-effekten af Viking Link og Vestkystforbindelsen. Mailen er
ikke tilgået mig eller departementet og jeg har ikke haft kendskab til disse bereg-
ninger, da jeg svarede på spørgsmål 32 i november 2017.”
Det er korrekt, at selve mailen med beregningerne ikke tilgik ministeriet eller mini-
steren, men oplysningerne fra mailen er gengivet i den citerede mail af 27. april
2017 og er endvidere blevet forelagt den daværende minister i et beredskab. På
den baggrund var supplementet af 10. oktober 2018 ikke retvisende.
Ordlyden i den oprindelige besvarelse af EFK alm. del spørgsmål 32 af 30. novem-
ber 2017 var:
”Der
er i forbindelse med behandling af ansøgningen ikke regnet på
CO2-udledningen i EU. CO
2
indgår i beregningerne ved en kvotepris. Erstatningen
for reduktionen i den britiske elproduktion vil fortsat være produktion inden for EU’s
kvotesystem.”
Jeg har indskærpet overfor ministeriet, at jeg finder det kritisabelt, at ministeriet
således kan overse modtagelsen af oplysninger, der senere efterspørges.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2