Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
2052583_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Christiansborg
1. maj 2019
Svar på Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets spørgsmål nr.
205 (Alm. del) af 13. marts 2018
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste henholdsvis statsfinanserne, private hus-
holdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil
”God energi”
fremlagt den 13. marts 2018?
Svar
Af
tabel 1 nedenfor
fremgår en vurdering af Alternativets
energiudspil ”God energi”
for statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet, hvor det vurderes mu-
ligt. Der er indhentet bidrag fra Skatteministeriet og Energi-, Forsynings- og Kli-
maministeriet.
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
1.
Generationskontrakt. Det foreslås, at
etablere en bæredygtighedsombuds-
mand, der skal vurdere, hvorvidt nye love
og politiske aftaler ødelægger eller forrin-
ger livsgrundlaget for kommende genera-
tioner (7 generationer frem).
2.
Klimakompenser klimabelastende initi-
ativer. Alle lovforslag, politiske aftaler, fi-
nanslove mv. skal indeholde fyldestgø-
rende overblik over deres forventede kli-
mabelastning, samt dertilhørende kom-
penserende tiltag, såfremt der er en kli-
mabelastning.
3.
Supplerende klimaregnskab. Klimabe-
lastning af import skal indeholdes i et offi-
cielt klimaregnskab mhp. at indrette Dan-
marks klimaindsats efter Danmarks sam-
lede globale klimaaftryk.
Vurdering
Udgifterne hertil vil afhænge af den konkrete dimen-
sionering af opgaver, rækkevidde mv. Til eksempel
er anført udgifterne til den eksisterende ombuds-
mand.
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
ca. 85 mio. kr. årligt
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Der er ikke grundlag for at kunne beregne udgif-
terne forbundet hermed.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Der er ikke grundlag for at kunne beregne udgif-
terne forbundet hermed.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Det er ikke er muligt at vurdere de konkrete provenu-
og fordelingsmæssige konsekvenser af forslaget. Det
4.
Ny undergrundslov. Der foreslås en
kan dog bemærkes, at det offentlige samlet set skøn-
ny undergrundslov med
nes at opnå indtægter fra Nordsøen i størrelsesorde-
- Forbud mod nye efterforsknings- og ind- nen 150 mia. kr. i perioden 2018–40 (2018-niveau),
vindingstilladelser til fossil energi
jf. beregninger fra Skatteministeriet.
En stor andel af
Ikke muligt at vurdere
disse indtægter må formodes at forsvinde, hvis for-
- Fjerne muligheden for forlængelse af
slaget gennemføres og derved have en betydelig ef-
eksisterende licenser og i stedet lave af-
viklingsplaner for eksisterende kulbrinte- fekt på statsfinanserne. Det er ikke muligt at vurdere
effekterne på hhv. erhvervslivet og husholdningerne,
indvindingsanlæg
idet forslaget ikke peger på, hvordan de tabte skatte-
indtægter skal finansieres.
5.
Stop ny efterforskning af olie og gas i
Nordsøen. Der foreslås stop for al ny ef-
Se svar på forslag nr. 4 ovenfor.
Ikke muligt at vurdere
terforskning af olie og gas i Nordsøen in-
den 8. udbudsrunde.
6.
Afskaf den sorte støtte. Der foreslås
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
stop for direkte og indirekte støtte til fossil
Ikke muligt at vurdere
beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
energi
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at
vurdere
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0002.png
Side 2 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
Isoleret set vil forslaget ikke have effekter på hver-
ken statsfinanserne, erhvervslivet eller husholdnin-
gerne, idet forslaget alene indebærer en formålsæn-
dring af Nordsøfondens arbejde. Forslagets afledte
7.
Ændring af Nordsøfondens formål.
effekter indebærer imidlertid en betydelig effekt på
Det foreslås at ændre Nordsøfondens
statsfinanserne samt erhvervslivet og husholdnin-
Ikke muligt at vurdere
formål til at varetage afvikling af fossil in- gerne, idet forslaget må formodes at mindske sta-
tens indtægter fra Nordsøen,
jf. svar på forslag nr. 4
dustri
ovenfor.
De afledte effekter på erhvervslivet og hus-
holdningerne er ikke mulige at vurdere, idet der ikke
peges på, hvordan de tabte skatteindtægter skal fi-
nansieres.
Sigtet med de mellemfristede fremskrivninger er at
vurdere udsigterne for og holdbarheden af de of-
fentlige finanser i lyset af den planlagte og vedtagne
politik. En målsætning vil ikke blive indregnet før-
end, der er vedtaget politik, som sikrer dens imple-
mentering. Det gælder også fremskrivningen af olie-
prisen. Som det fremgår af en række tidligere svar
til folketinget (se Svar på Finansudvalgets spørgs-
mål nr. 581 (Alm. del) af 19. september 2017 og
8.
Politiske aftaler skal baseres på sce-
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 45 (Alm.
narier, hvor vi lykkes med Parisaftalen.
del) af 24. oktober 2017), så fremskrives olieprisen
Det foreslås, at beregninger og oliepris- med udgangspunkt i Det Internationale Energiagen- Ikke muligt at vurdere
scenarier skal baseres på en forventning turs (IEA) såkaldte New Policies scenarie, som er
om, at Parisaftalens klimamål opnås.
baseret på landenes gennemførte initiativer og kon-
kret udmeldte mål om reduktioner af CO
2
-udlednin-
gen. Når olieprisen
ikke fremskrives med IEA’s
Sustainable development scenarie, så skyldes det,
at dette ikke afspejler den vedtagne politik blandt de
lande, som har underskrevet Paris-aftalen. I takt
med at landene bag Paris-aftalen fremsætter kon-
krete reduktionsmål, som er i overensstemmelse
med aftalen, vil det blive afspejlet i Finansministeri-
ets fremskrivninger.
9.
Globale afviklingsplaner. Den danske
regering skal inden klimakonferencen
Det skønnes ikke muligt at vurdere effekter af for-
COP24 stå i spidsen for, at alle verdens
slaget, idet evt. konsekvenser vil afhænge af den
lande laver planer for udfasning af kul-,
Ikke muligt at vurdere
konkrete sammensætning af indsats og udmøntning
olie- og gasproduktion, og at disse bliver
samt enighed herom på globalt niveau.
en del af implementeringen af Parisafta-
len.
Ad 1. Se svar på forslag nr. 4 ovenfor.
Ad 2. Der henvises til Finansudvalgets spørgsmål
nr. 494 (alm. del) af 23. august 2018. De provenu-
og fordelingsmæssige konsekvenser vil variere alt
afhængigt af, hvilke beslutninger der træffes i for-
hold til at indfri målsætningen samt hvilke forudsæt-
ninger og antagelser, der lægges til grund for udvik-
10.
Nye klima- og energimål:
1) Indvinding af fossile brændsler skal af- lingen i fremtiden. Det kan ikke beregnes nærmere
på foreliggende grundlag.
vikles over en 10 årig periode
Ad 3. Det er ikke muligt at kvantificere de
provenu- og fordelingsmæssige konsekvenser af
en 100 pct. reduktion af drivhusgasudledningen
3) 100 pct. reduktion af drivhusgasudled- senest i 2040. Det vil afhænge af en lang række
ningen senest i 2040
faktorer, herunder hvilke konkrete initiativer, der
igangsættes.
4) 40 pct. energieffektivisering af bygge-
Ad 4. Det er uklart, hvad det nøjagtige sigte er
riet i 2030
med forslaget, men det antages, at der menes, at
5) Biomasse må ikke fylde mere end 10- varmeforbruget i eksisterende bygninger skal
reduceres med 40 pct., jf. IDA’s energiplan, hvor
20 pct. af energiproduktionen i 2030 og
bør bestå af lokalt overskud fra skånsom det fremgår, at det er samfundsøkonomisk
rentabelt at reducere varmeforbruget i
skovdrift
eksisterende bygninger med 40 pct. Der mangler
således viden om afgørende forudsætninger for
6) Udfasning af førstegenerationsbio-
forslaget, ligesom det vil være forbundet med
brændsler i 2025, hvor alt skal være an- betydelige usikkerheder at gennemføre
dengenerationsbiobrændsler. Herfra og beregninger af de statsfinansielle omkostninger,
senest i 2035 skal Danmark udelukkende samt omkostningerne for erhvervsliv og for private
husholdninger.
benytte avancerede biobrændsler
2) Danmark skal være fossilfrit i 2035
Ad 5. I 2016 udgjorde biomassens andel af det
samlede endelige energiforbrug i
størrelsesordenen 20 pct. Med energiaftalen er
der sat et mål for en VE-andel i 2030 på 55 pct.
Udbygningen med VE vil med energiaftalen
primært ske via udbygning af vind og sol, og der
forventes et nogenlunde uændret
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at
vurdere
For 1-5: Ikke muligt at
For 1-5: Ikke mu-
vurdere
ligt at vurdere
For 6: Forventes at
medføre et statsligt
mindreprovenu på
320 mio. kr. årligt fra
2025.
Fra 2035 vil det stats-
lige mindreprovenu
være på 840 mio. kr.
årligt.
For 6: Forventes at
medføre merom-
kostninger for er-
hvervslivet på 220
mio. kr. årligt fra
2025.
Fra 2035 vil om-
kostningerne for
erhvervslivet være
på 690 mio. kr. år-
ligt.
For 1-5: Ikke
muligt at vurdere
For 6: Forventes
at medføre
meromkostninger
for
husholdningerne
på 130 mio. kr.
årlit. Fra 2035 vil
omkostningere for
erhvervslivet være
på 330 mio. kr.
årligt.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0003.png
Side 3 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
biomasseforbrug i 2030. Biomassen vil derfor
skønsmæssigt også i 2030 bidrage med i
størrelsesordenen 20 pct. af det samlede
endelige energiforbrug.
Der blev med energiaftalen skabt
rammebetingelser, som kan føre til, at
varmeproduktionen efterhånden i stigende grad
vil overgå til brændselsfrie teknologier. På den
baggrund vurderes det, at der ikke nødvendigvis
vil være ekstraomkostninger for forbrugerne
forbundet med at reducere anvendelsen af
biomasse, men det er behæftet med stor
usikkerhed. I det omfang biomassevarme
erstattes af brændselsfrie teknologier vil statens
provenu formodentlig øges som følge af, at el og
overskudsvarme er afgiftsbelagt.
Ad 6. Ud fra nuværende prisantagelser for
biobrændstoffer er der gennemført en beregning,
hvor det nuværende iblandingskrav på 5,75 pct.
(til vej og banetransport) erstattes af 2.g.
biobrændstoffer. Fra 2020 gælder et specifikt
iblandingskrav for avancerede biobrændstoffer på
0,9 pct. Dette indgår ligeledes som
basisforudsætning. Prisantagelserne er behæftet
med betydelig usikkerhed, da disse varierer over
tid, og da der er tale om teknologier under
udvikling.
Det skal pointeres, at 2.g. bioethanol i alt
overvejende grad vil være baseret på
lignocellulose (fra f.eks. halm eller majskolber).
Da disse råvarer kvalificerer til at være
avancerede biobrændstoffer
vil der reelt ikke
være forskel på 2.g. og avancerede, når det
gælder bioethanol, der erstatter benzin. Den
globale produktion er stærkt begrænset pt., så det
kan være et vanskeligt krav at opfylde.
2.g. biodiesel produceres i dag primært på basis
af brugt fritureolie og slagteriaffald og er alment
tilgængeligt. Avanceret biodiesel produceres
derimod pt. i meget begrænset omfang og til en
høj pris.
Såfremt man opfylder det nuværende
iblandingskrav med 2.g. biobrændstoffer i 2025,
vil dette medføre samlede meromkostninger på
ca. 370 mio. kr. om året (merpris på brændstof).
Prisstigningen på benzin vil være ca. 3 øre/l og
for diesel ca. 13 øre/l. Statens afledte
mindreprovenu vil være på ca. 320 mio. kr.
Meromkostninger for husholdninger og erhverv
forventes at være på hhv. 130 mio. kr. og 220
mio. kr. om året.
I 2035, hvor også biodiesel skal være avanceret,
vil meromkostningerne være på knap 1 mia. kr.
om året og statens mindreprovenu 840 mio. kr.
Prisstigningen på diesel vil være på over 40 øre/l
med moms. Meromkostninger for husholdninger
og erhverv forventes at være på hhv. 330 mio. kr.
og 690 mio. kr. om året.
Begge beregninger er meromkostninger i forhold
til basisfremskrivningen.
Med den anvendte beregningsafgrænsning vil der
fortsat være et betydeligt forbrug af fossile
brændstoffer, da ”kun” ca. 5,5 pct.
af disse erstattes
af biobrændstoffer.
Provenu- og BNP-virkning vil variere alt afhængigt af,
hvilke beslutninger, der konkret træffes i forhold VE
udbygningen.
Til eksempel kan fremhæves, at der i energiaftalen
11.
Mere vind. Opstilling af mindst 1 GW er lagt til grund, at de samlede udgifter til én hav-
vedvarende energi om året i 2021-2030 vindmøllepark er på 3,7 mia. kr. (2018-priser) til
ilandføring og nettilslutning. De samlede udgifter
hovedsageligt vindmøller.
ved at opføre en stor havvindmøllepark om året
frem mod 2030 må forventes at være væsentligt hø-
jere end 10 gange 3,7 mia. kr. Det skyldes bl.a., at
en så markant udbygning vil påvirke elprisen nedad,
og dermed støttebehovet, udgifterne til ilandføring
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0004.png
Side 4 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
varierer betydeligt afhængig af placering, og der vil
skulle lægges forventede udgifter til støtte og netfor-
stærkninger. Det vurderes ikke muligt, at foretage
en nærmere vurdering af de konkrete omkostninger,
herunder henset til, at der vil være tale om en ny og
markant anderledes markedssituation.
Alternativet foreslår at anvende 50 mio. kr. årligt på
støtte til bølgeenergi. Dette er lagt til grund for
12.
Mere bølgeenergi. 50 mio. kr. om året vurderingen. Der er på nuværende tidspunkt ingen
i fem år til støtte af bølgeenergi.
bølgekraftsprojekter, der producerer el til det
kollektive elnet. Der er derfor ingen eksisterende
udgifter, der går til bølgeenergi.
Ad 1. Det mest oplagte brændsel til kraftvarmepro-
duktion er biomasse, og derfor vil en ophævelse af
kraftvarmekravet betyde, at værkerne i mindre grad
vil anvende biomasse. Ved en ophævelse af kraft-
varmekravet forventes mange af værkerne at om-
stille til bl.a. store varmepumper. Varmepumper vil
sammenlignet med biomasse indbringe staten en
provenugevinst, da biomasse er afgiftsfritaget, og
da varmepumper er afgiftsbelagte med elvarmeaf-
gift.
I tilfælde hvor værkerne omstiller fra kul til varme-
pumper, vil der være tale om et provenutab. Dertil
skal det bemærkes, at værkerne alligevel ville skulle
udfase kulproduktionen, og omstillingen væk fra kul
er således uafhængig af kraftvarmekravet.
Der fremgår imidlertid ikke nogen kvantificerede
vurderinger af de finansielle effekter for statsfinan-
serne, private husholdninger og for erhvervslivet
ved at ophæve kraftvarmekravet.
Ad 2. Som følge af energiaftalen igangsættes der
en analyse, der skal afdække, om geotermi med
nye vilkår er konkurrencedygtigt med biomasse. Det
vurderes på nuværende tidspunkt ikke muligt at
kvantificere, hvad det ville koste statsfinanserne, de
private husholdninger og erhvervslivet at ligestille
biomasse og geotermi.
Ad 3. Det er ikke muligt at kvantificere konsekven-
serne ved at give geotermi forrang for affald og fos-
sil energi. Med energiaftalen lægges der op til, at
værkerne skal have mulighed for selv at træffe be-
slutning om investeringer med henblik på at sikre de
billigste varmepriser for forbrugerne.
Med energiaftalen er det besluttet at udbygge
biogasudnyttelsen svarende til en årlig støtte på 240
mio. kr. Udbygningen skal konkret ske i perioden
2021-23. Energiforligskredsen har efterfølgende
14.
Mere biogas. Udbygning af (større)
besluttet at justere dispensationsmulighederne for
biogasanlæg og opgradering til naturgas- støtte til biogas på den nuværende ordning,
nettet. Naturgas skal gradvist udfases
finansieret via træk på rammen til ny biogas efter
som opvarmning til hustande, og gas skal 2020. Det er ikke konkretiseret i forslaget, i hvilket
indfases som brændstof i den tunge
omfang der ønskes udbygningen af biogas, hvorfor
transport.
der ikke kan foretages en nærmere vurdering af
udgifterne forbundet med forslaget. I det omfang der
ønskes en yderligere udbygning med biogas ift.
energiaftalen og efter 2023, vil der formodentlig
være behov for finansiering af en ny støtteordning.
15.
Mere brint. Fokus på forskning og ud- Der nævnes i forslaget ikke konkrete beløb, hvorfor
vikling af brint som energilagermedie.
en nærmere vurdering ikke kan foretages.
1) Det fremstår uklart, hvad der menes med
”nettomåleordning”. Hvis der
refereres til
nettoafregning har dette historisk set foregået på
års- eller timebasis. Jo længere en periode der
nettoafregnes over, jo højere forventes
16.
Mere sol. Strategi for udbygning af
egetforbruget at være. Solcelleejere har på
solceller. Herunder etableringen af en
nettoafregningsordningerne været fritaget for at
nettomåleordning med et loft på tre
betale elafgift samt PSO af egetforbruget.
Forslaget forventes derfor at forøge statens
gange hustandens forbrug for private
mindreprovenu samt øge øvrige elforbrugeres
med en tarif for netydelse på ca. 12
betaling til PSO’en.
øre/kWh.
2)
Det fremstår uklart, hvad der menes med ”tarif
for netydelse”, men det antages, at der er tale om
distributionstariffen (transportbetaling til det lokale
netselskab), og en nedsættelse af denne tarif til
50 mio. kr. årligt i 5
år.
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
13.
Mere geotermi.
1) Kraftvarmekravet bør fjernes.
2) Geotermi er dårligt stillet
afgiftsmæssigt i forhold til biomasse -
geotermi og biomasse bør ligestilles.
3) Geotermi bør have forrang for affald
og fossil energi i fjernvarmeområder.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vurdere
Forøget statsligt
mindreprovenu
Ikke muligt at vur-
dere
Øget PSO
betaling for
erhvervslivet
Ikke muligt at vur-
dere
Øget PSO
betaling for
erhvervslivet
Ikke muligt at
vurdere
Øget betaling
af
distributionstar
iffen
Øget betaling
af
distributionsta
riffen
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0005.png
Side 5 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
12 øre/kWh for det nettoafregnede egetforbug. En
lempelse af distributionstariffen for
nettoafregnede egenproducenter vil alt andet lige
resultere i en forhøjet betaling for de resterende
forbrugere (erhvervslivet og private
husholdninger).
En kvantificering af dette forslag vil blandt andet
17.
Nye bygninger skal have solceller.
Alle nybyggede boliger og bygninger på kræve, at man har kendskab til en fremtidig
over 500 m2 skal have solceller installe- forventning til antallet og størrelsen på nybyggede
ret. Dette kan sagtens gøres inden for de boliger i årene fremover, samt antallet af
nuværende regler i bygningsreglementet. bygninger på over 500 m2. Forbrugstyperne i
disse bygninger vil skulle antages, idet forskellige
typer erhverv og private betaler forskellige
afgifter.
Såfremt der egetforbruges fra disse anlæg vil
staten få et forøget mindreprovenu (tabt elafgift).
Forslaget vil alt andet lige øge
investeringsomkostningerne for erhvervslivet
samt husholdningerne.
18.
Kommunale solcelleanlæg. Kommu-
ner skal kunne etablere og drive solcelle-
anlæg på bygningernes tagflader efter
lempelige regler. De 27 kommunale an-
læg, der i 2013 ikke kom med i dispensa-
tionspuljen, bør indlemmes i denne pulje.
Elforsyningsloven skal ændres, så kom-
muner igen må installere og drive solcel-
leanlæg uden at skulle etablere et sepa-
rat selskab. Der skal udvikles en strategi
for virkemidler, der kan bidrage til at få
flere solceller opsat på eksisterende er-
hvervsbygninger.
Forøget statsligt min-
dreprovenu
Øgede investe-
ringsomkostninger
Øgede investe-
ringsomkostninger
En ophævelse af kravet om selskabsmæssig
udskillelse for kommunale solcelleanlæg
forventes under væsentlig usikkerhed at medføre
en øget solcellekapacitet på ca. 400 MW med et
tilhørende statsligt mindreprovenu (tabt elafgift)
på ca. 1,57 mia. kr. i perioden 2018-2035.
Øget statsligt
mindreprovenu på
ca. 1,57 mia. kr. i
perioden 2018-2035
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
1) Forslaget vil indebære en variabel afgift i tillæg til
kvoteprisen, en forhøjet CO2-afgift uden for
kvotesektoren, en model for at afgiftspålægge
udledninger af landbrugets aktiviteter samt en
forhøjelse af CFC-afgiften. Det er hertil uklart, om
forslaget også indebærer en ny afgift, der tager
højde for CO2-indholdet i importerede varer. Der er
19.
CO2e-skat.
tale om udvikling af flere nye afgifter, hvorfor det
1) Indfør en national CO
2
e-bundpris som
ikke er muligt at estimere effekterne uden et større
i Storbritannien. Skal omfatte alle driv-
udviklingsarbejde.
husgaser fra hele samfundets klimabe-
lastning. Alternativet foreslår en bundpris
2) Danmark og Frankrig har i august 2018
på 40 euro inden 2020 og 100 euro inden
underskrevet en fælles erklæring om at arbejde for
2025.
at styrke samarbejdet for at øge EU’s
2) Opret en CO2-skat i EU, som omfatter
ambitionsniveau over for Parisaftalen samt at
alle drivhusgasser.
arbejde for at promovere ”carbon pricing”
3) Lav en regional CO
2
-alliance, som er
instrumenter.
et midlertidigt regionalt samarbejde inden
oprettelsen af en CO
2
-skat.
3) Danmark har sammen med Frankrig, Finland,
Irland, Italien, Portugal, Nederlandene,
Storbritannien og Sverige d. 12. december 2018
underskrevet erklæringen ”To strengthen and
extend carbon pricing in Europe” i forbindelse med
klimatopmødet COP24. Af erklæringen fremgår, at
EU bør arbejde på at introducere en minimumspris
på CO2-udledning.
20.
Biomasse med omhu. Fast biomasse
skal reguleres klogt og bruges med
Se svar på 20a-c
omhu, og biomasse skal ikke fremmes
via afgiftsfritagelse som i dag.
20a.
Biomassestrategi. Udarbejdelse af
en biomassestrategi for Danmark ift.
Det vurderes ikke muligt at fastlægge konsekvenser
hvad man skal bruge biomassen til, og
på baggrund af de angivne oplysninger i forslaget.
hvad den skal fylde i energiproduktionen
og etablering af et biomasseudvalg.
Der har tidligere været aftalt en bred afgift på bio-
20b.
Afgift på fast biomasse i fjernvarme-
masse, den såkaldte ”forsyningssikkerhedsafgift”
anlæg. Afgift på fast biomasse i fjernvar-
(FSA). Der var ikke politisk opbakning til FSA’en.
meanlæg, som placerer disse brændsler
lige under de fossile brændsler, men over En VE-afgift, der afgrænses til kollektiv varme vil
vind, sol og geotermi, så store varme-
medføre en række problemstillinger:
pumper i fremtiden bliver det oplagte
valg.
- Skævvridning af brændselsvalget, da kollektiv op-
varmning med biomasse (fjernvarme) vil blive dy-
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
-
-
-
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Merprovenu på 1,4
mia. kr. i 2020
0,3 mia. kr. i 2020
1,1 mia. kr. 2020
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0006.png
Side 6 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
rere end individuel opvarmning med afgiftsfri bio-
masse (brændeovne, træpillefyr mv.). Flere bræn-
deovne mv. vil medføre et samfundsøkonomisk tab
og øget luftforurening fra de små anlæg, som er
mindre energieffektive og har mere partikelforure-
ning end fjernvarmeproduktion.
- En afgift på biomasse i store værker vil øge var-
mepriserne på store dele af fjernvarmen.
- EU-retlige udfordringer i form af mulig statsstøtte
til afgiftsfri biomasse, som ikke kan begrundes i mil-
jøhensyn (da de små anlæg forurener mest).
- Biomasse tæller med som VE. En afgift på bio-
masse vil reducere VE-andelen.
I det omfang, det er muligt at indføre en afgift på
biomasse i kollektiv varme, kan det ske med bag-
grund i beregningerne i forbindelse med FSA. Ind-
føres en afgift på fx 30 kr./GJ VE i kollektiv varme,
vil det i 2020 medføre et umiddelbart merprovenu
på 1.350 mio. kr. Erhvervsandelen vurderes at
være 20 pct.
De administrative omkostninger vurderes at være
betydelige. Der er ca. 800.000 brændeovne mv.,
hvor der vil skulle etableres målere og en egentlig
model for selve afgiftsbetalingen.
En afgift på brænde vil medføre følgende problem-
stillinger:
- En afgift på brænde vil reducere partikeludlednin-
gen og VE-forbruget. Varmeforbruget vil blive er-
stattet med et øget forbrug af elvarme og varme fra
fossile brændsler. Det vil reducere VE-andelen og
øge CO2-udledningen.
-Det skønnes med stor usikkerhed, at under 5 pct.
af brændeforbruget bruges i de 40 pct. af brænde-
ovnene, der har det laveste brændeforbrug. En pro-
gressiv afgift vurderes dermed ikke at have den
store betydning for provenu eller adfærdsændringer. Merprovenu på 0,6
Skadesomkostninger ved partikeludslip er de
mia kr. i 2020
samme ved et lavt forbrug (”hyggebrug”) som ved
brug af brændeovn som egentlig varmekilde. Det vil
således øge de samfundsøkonomiske omkostninger
ved en differentieret brændeafgift, hvis målet er at
reducere udledningen af partikler eller brugen af
brænde.
- Skadesomkostningerne varierer markant mellem
ovnene mv., fx afhængig af alder, placering, brænd-
selstype og fyringsvaner. Der er derfor betydelige
udfordringer forbundet med at identificere et målret-
tet afgiftsgrundlag.
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
20c.
Afgift på fast biomasse i private
ovne. Private ovne afgiftspålægges via
en varmemåler på ovnen efter en pro-
gressiv kurve, så de billigt kan bruges til
hygge, men ikke kan betale sig som pri-
mær opvarmningskilde.
-
Øget
afgiftsbetaling på
0,6 mia. kr. i 2020
Umiddelbart vil afgiften medføre et statsligt merpro-
venu på 0,6 mia. kr. i faktorpriser med en afgift på
30 kr./GJ.
21.
Begræns brugen af flydende bio-
masse. Anvendelsen af flydende bio-
masse skal begrænses, og primært bru-
ges til flybrændstof og andre særlige an-
vendelser, hvor andre vedvarende ener-
gikilder ikke umiddelbart kan benyttes.
Det vurderes ikke muligt at fastlægge konsekvenser
på baggrund af de angivne oplysninger i forslaget.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
22.
Fremme af varmepumper. En halve-
ring af elafgiften for de kollektive elvar-
mepumper (fra 40 til 20 øre/kWh). Fjern
dobbeltbeskatning af overskudsvarme,
fritage overskudsvarmen fra varmeforsy-
ningslovens
prisbestemmelser samt sikre afgiftsfrihed
for de virksomheder, der vil forære var-
men væk.
Med energiaftalen er elvarmeafgiften, herunder
også til kollektive elvarmepumper, nedsat til 15,5
øre/kWh fra og med 2021 (2018-niveau). Det
lemper omkostningerne ved at udnytte elvarme
generelt.
Overskudsvarme har ikke dobbelt afgift, men er
lempeligere beskattet end anden varme, der har
samme energikilde som overskudsvarme.
Med en fast afgift på overskudsvarme kan en nul-
afgift ved foræring af overskudsvarme indeholde et
element af statsstøtte til de virksomheder eller
varmeværker, der herved undgår at betale den
normale sats. Se pkt. 25.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0007.png
Side 7 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
23.
Omkostningsægte eltariffer. Gøre elt-
ariffer for fjernvarmen omkostningsægte,
så betaling for transport og levering af
energien kommer til at afspejle den reelle
omkostning, som fjernvarmeselskaberne
giver anledning til.
24.
En mia. kr. til implementering af var-
mepumper. Der afsættes knap en milliard
i perioden 2018
2021 til implementerin-
gen af individuelle og kollektive varme-
pumper.
Vurdering
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at fast-
lægge de konkrete konsekvenser af omkostnings-
ægte eltariffer. Det er ifm. Energiaftalen af 29. juni
2018 besluttet, at der skal nedsættes en arbejds-
gruppe, der bl.a. skal se på, om tarifferne kan op-
kræves mere omkostningsægte.
Det er lagt til grund, at der afsættes 250 mio. kr.
årligt til implementering af varmepumper. Det er på
det foreliggende grundlag ikke muligt at estimere
konsekvenserne for husholdninger og erhverv.
Forslaget er for ukonkret til at det er muligt at
beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Udgifter på 250 mio.
kr. årligt i perioden
2018-2021
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
25.
Bedre udnyttelse af overskudsvarme.
Fremme brug af industriel overskuds-
varme og varmepumper med varmelagre.
Overskudsvarmen fra datacentre skal ud-
nyttes til fjernvarmeformål. Beskatningen
af overskudsvarme fra industri og handel
mm. skal ændres, så vi udnytter over-
skudsvarmen bedre end i dag.
Reglerne for overskudsvarmeafgiften tilsigter en
balance mellem to overordnede hensyn. Det ene
hensyn er, at virksomheder har rimelige
incitamenter til at investere i en miljømæssig og
økonomisk fornuftig udnyttelse af ægte over-
skudsvarme. Det andet hensyn er behovet for at
undgå afgiftsdrevne incitamenter til fremstilling af
falsk overskudsvarme i ulige konkurrence med den
almindelige afgiftsbelagte fjernvarmeproduktion.
En differentieret elafgift vil stille nye krav til målere
og dermed til øget kontrol.
Dertil kommer, at en selektiv lempelse af
elvarmeafgiften ifm. overskudsvarme, dvs. en
lempelse af elvarmeafgiften for specifikke
teknologier eller en lavere elvarmeafgift for de
varmekilder med de højeste temperaturer, ikke vil
være balanceret ud fra særlige miljø- eller
klimagevinster.
Det vurderes ligeledes at være vanskeligt at indføre
en lempelse af elafgiften, der retter sig mod
varmepumper i bestemte anvendelser eller ved
bestemte temperaturer, som vil være forenelig med
EU-retten, hvorfor der ikke er regnet på de
økonomiske konsekvenser af forslaget.
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
25a.
Elafgift til opvarmningsformål skal
sænkes. Permanent sænkelse af elafgif-
ten til opvarmningsformål til 4 kr./MWh,
hvis der samtidig betales overskudsvar-
meafgift på hele varmemængden.
Ikke vurderet idet
forslaget ikke
vurderes at væe
forenlig med EU-
retten
Ikke vurderet idet
forslaget ikke
vurderes at væe
forenlig med EU-
retten
Ikke vurderet idet
forslaget ikke
vurderes at væe
forenlig med EU-
retten
25b.
Gør det attraktivt for supermarkeder
at udnytte overskudsvarmen. Supermar-
keder afgiftsfritages for den varme de
selv bruger. De beskattes af den over-
skudsvarme de sælger. Der skal gradvist
indføres en afgift på procesenergi til køle-
processer.
Med Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme
af 28. marts 2019 er der aftalt en mere
hensigtsmæssig afgiftsmæssige fordeling af el til
varme og el til køling for maskiner, der samtidig
køler og varmer. Det vil give større klarhed om
afgiftsbetalingen for særligt varme produceret ifm.
supermarkeders kølediske mv. Ligeledes vil varmen
fra supermarkeder i det fleste tilfælde ikke blive
omfattet af overskudsvarmeafgift.
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
Af Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme af
28. marts 2019 fremgår, at den konkrete udformning
af prisregulering vil skulle aftales i efteråret 2019
pba. oplæg fra regeringen.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
25c.
Det skal være nemmere for mindre
anlæg at udnytte overskudsvarmen. Ind-
førelse af en bagatelgrænse i reglerne for
overskudsvarmeafgiften samt en lem-
pelse af Energitilsynets indrapporterings-
krav (priser, budgetter og regnskaber) for
mindre leverandører.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
26.
Bornholm som energitestzone. Born-
holm gøres til test-zone for smarte ener-
giløsninger, hvor løsninger kan testes un-
der alternative rammebetingelser. Zonen
skal være åben for alle aktører. Zonen
Det vurderes ikke muligt at fastlægge konsekvenser
skal have en national forankring i den
på baggrund af de angivne oplysninger i forslaget.
danske energiindustri og energisektor
gennem PowerLabDK. Zonen skal drives
og driftes efter principperne i Green Labs
DK-ordningen.
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
27.
Bedre energimærkning af private
beregne de økonomiske konsekvenser heraf. De
husstande og bæredygtig ejendomsbe-
økonomiske konsekvenser vil afhænge af den
skatning. Relancering af energimærknin-
konkrete indretning af den graduerede
gen af private husstande, så den under-
ejendomsskat.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0008.png
Side 8 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
støtter en bæredygtig og gradueret ejen-
domsbeskatning baseret på energimær-
ket. Et A-mærket hus vil således skulle
betale en lavere skat end et D-mærket
hus. For at imødekomme en social slag-
side ved forslaget, skal ordningen kombi-
neres med en støtteordning til renovering
af huse med lave energimærker i lavpris-
områder
28.
Ændringer i bygningsreglementer og
lokalplaner. Forslag om, at der åbnes op
for mere træ i dansk byggeri og renove-
ring via ændringer i bygningsreglement
og lokalplaner.
29.
Energibesparelser i SMVer
29a.
Simple og effektive planer for
SMVer. Afsættelse af 5 mio. kr. årligt til
oprettelse og drift af et nyt sekretariat,
som kan fortsætte Energisparesekretaria-
tets indsats.
29b.
Mindsket refusion af elafgift i han-
dels og serviceerhvervene. Tilbagebeta-
lingstiden for energieffektiviseringstiltag
vil i så fald næsten blive halveret, og
ifølge den tidligere regerings ”Klimaplan
2013” vil elforbruget i handels-
og ser-
vicesektoren kunne reduceres med 20
procent, hvis vi ophører med at refundere
elafgiften.
29c.
Tilskud til energieffektiviseringer.
Der etableres en tilskudspulje på 100
mio. kr. om året i fem år til energieffektivi-
sering hos de mere energitunge SMV’ere
som eksempelvis fremstillingsvirksomhe-
der.
29d.
Uddannelser af installatører og an-
dre håndværkere i energibesparelser.
Grunduddannelserne af disse personer
skal fokusere mere på energirenoverin-
ger og -besparelser
i SMV’ere.
29e.
Erhvervslejekontrakter med fokus
på energi. Der skal udvikles en standard
for erhvervs-lejekontrakter som motiverer
både ejer og lejer til at investere i energi-
forbedringer.
29f.
Styrkelse af kommunale energiind-
sats. Der afsættes 10 mio. kr. til udvikling
af kampagnematerialer mm., som kom-
munerne kan benytte lokalt.
Vurdering
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
Konsekvenserne heraf vil afhænge af den konkrete
dimensionering af, hvordan og hvor meget man øn-
sker at fremme, at der bygges mere i træ. Det er
ikke angivet nærmere, hvorfor det ikke er muligt at
vurdere konsekvenserne.
Se svar på 29a-29e.
Alternativet foreslår, at der anvendes 5 mio. kr. år-
ligt på oprettelse og drift af sekretariatet. Dette er
lagt til grund for vurderingen. Det kan ikke på fore-
liggende grundlag vurderes, hvilke effekter det vil
have for erhverv og husholdninger.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
-
-
-
5 mio. kr. årligt
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Alternativet foreslår, at der anvendes 100 mio. kr.
om året i fem år til energieffektivisering. Dette er
lagt til grund for vurderingen. Det kan ikke på fore-
liggende grundlag vurderes, hvilke effekter det vil
have for erhverv og husholdninger.
Det vurderes ikke muligt at fastlægge konsekven-
ser på baggrund af de angivne oplysninger i forsla-
get.
100 mio. kr. årligt i 5
år
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Det vurderes ikke muligt at fastlægge konsekven-
ser på baggrund af de angivne oplysninger i forsla-
get.
Tidsafgrænsningen af styrkelsen er uklar. Det er
lagt til grund, at der er tale om etårig udmøntning.
Det kan ikke på foreliggende grundlag vurderes,
hvilke effekter det vil have for erhverv og hushold-
ninger.
Der henvises til Finansudvalgets spørgsmål nr.
494 (alm. del) af 23. august 2018. De provenu- og
fordelingsmæssige konsekvenser vil variere alt af-
hængigt af, hvilke beslutninger der træffes i forhold
til at indfri målsætningen, samt hvilke forudsætnin-
ger og antagelser, der lægges til grund for udviklin-
gen i fremtiden. Det kan ikke beregnes nærmere
på foreliggende grundlag.
Det følger af Aftale om afskaffelse af PSO-afgifen
fra november 2016, at PSO-udgifterne flyttes
gradvist til finansloven fra 2017. Udgifterne er fuldt
indfaset på finansloven i 2022.
Baggrunden for PSO-aftalen er, at Europa-
Kommissionen har erklæret PSO-systemet
traktatstridigt, og det derfor var en bunden opgave
at finde en langsigtet løsning, der sikrede
finansieringen af den grønne omstilling. Europa-
Kommissionen problematiserede, at producenter
af elektricitet produceret i andre EØS-lande ikke
har adgang til de støtteordninger til fremme af
vedvarende energi, som PSO-betalingen
finansierer, selv om PSO-betalingen pålægges al
elektricitet, som forbruges i Danmark, uanset om
elektriciteten er produceret i Danmark eller i et
andet EØS-land.
Ikke mligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
10 mio. kr.
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
31.
Effektiv og klog kuludfasning. Udfas-
ning af kul i senest år 2028, samt at
undgå unødig omstilling til biomasse på
de store kraftvarmeværker.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
32.
Genindfør PSO-afgiften i en justeret
form, der er i overensstemmelse med
EU’s regler
Meprovenu på 2.700
mio. kr. i 2025
Øget afgift på
1.650 mio. kr.i
2025
Øget afgift på
1.050 mio. kr. i
2025
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0009.png
Side 9 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
Det er således vanskeligt at vurdere konsekvenser
af en genindførelse af PSO-afgiften, som vil være i
overensstemmelse med EU-reglerne.
Det angivne merprovenu svarer til det skønnede
finansieringsbehov for 2025 i forbindelse med
PSO-aftalen. Det bemærkes, at provenuskønnet
således ikke er korrigeret for, at der vil skulle
etableres en symmetri ved fx at åbne de danske
støtteordninger for udenlandsk produceret
elektricitet eller ved at kompensere elimportørerne
for den pålagte PSO-afgift.
Det er antaget, at afgiften betales for 61 pct.
vedkomne af erhvervet og 39 pct. af husholdninger
33.
Gennemsigtighed om klimabelast-
ning. Større virksomheder skal forpligtes
til at offentliggøre deres klimabelastning i
form af grønne regnskaber.
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
beregne de økonomiske konsekvenser heraf. De
økonomiske konsekvenser vil bl.a. afhænge af,
hvorvidt virksomheder og forbrugere reagerer på
offentliggørelsen af grønne regnskaber.
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
34.
Stop for salg af nye fossilbiler i 2025.
Køb og import af nye benzin- og dieselbi-
Der henvises til svar på FIU 511 (2017-18).
ler skal stoppes fra 2025. Forslaget skal
følges op af andre forhold der gør elbiler
mere attraktive for forbrugerne, fx ved at
fjerne afgiften på el-biler.
Der henvises til svar på FIU 493 (2017-18).
Afgiftslempelserne antages at fordele sig med 70
pct. til husholdninger og 30 pct. til erhverv på bag-
grund af den nuværende fordeling af elbil bestan-
den.
Der blev i 2018 indregistreret 6 brintbiler, hvorfor en
afgiftsfritagelse for brintbiler vurderes at have meget
begrænsede statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes i forhold til forslaget om gratis parke-
ring i visse byområder, at det er kommunerne, som
lokalt fastsætter priserne for parkering på vejene.
Det er derfor vanskeligt at estimere, hvilket budget-
og samfundsøkonomiske omkostninger det vil have,
da det afhænge af kommunernes forvaltning.
En rabat til personbiler, hvor alle siddepladser er i
brug, ville kræve manuel kontrol af alle køretøjer,
der ønsker rabatten, ved passage af
Storebæltsforbindelsens betalingsanlæg. Det ville
reducere kapaciteten i betalingsanlægget og kunne
medføre kødannelser og forøgede omkostninger for
A/S Storebælt.
Konsekvenserne af at gøre det gratis for elbiler at
køre over Storebælt afhænger i høj grad af, hvor
mange elbiler der ventes at køre over Storebælt i de
kommende år. Dette bestemmes dels af elbilernes
andel af bilparken, dels af brugen af elbiler på
forskellige rejseafstande. Afhængigt af mængden af
trafikarbejdet på vejene, som i fremtiden vil
foretages af elbiler, vil det medføre færre indtægter
for Storebælt A/S, og derved påvirke
tilbagebetalingstiden på selskabets gæld, hvis
elbiler gøres gratis.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
35.
Fjern afgiften på el- og brintbiler. El-
og brintbiler skal fritages for registrerings-
afgift indtil der er indført en teknisk base-
ret afgift med afsæt i bl.a. bilens CO2-ud-
ledning. Derudover bør man arbejde med
at udbygge og forbedre forholdene for el-
bilsejere, for eksempel ved at give mulig-
hed for gratis parkering i visse byområ-
der.
Mindreprovenu på
0,7 mia. kr. i 2025
Afgiftslempelse på
0,2 mia. kr. i 2025
Afgiftslempelse på
0,5 mia. kr. i 2025
36.
Fuldbilsrabat og gratis elbiler over
Storebælt. Det foreslås at fjerne broafgif-
ten på Storebæltsbroen for elbiler og hal-
vere prisen for fyldte biler. Rabatterne fo-
reslås finansieret ved at udskyde tilbage-
betalingstiden på Storebæltsbroen med
tre år.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Efter gældende regler beskattes en medarbejder,
der får stillet fri bil til rådighed af arbejdsgiveren, af
25 pct. af den skattemæssige værdi op til 300.000
kr. og 20 pct. for den del af værdien, der ligger over
37.
Grøn firmabilskat. Forslag om, at fir-
300.000 kr. Yderligere betales der skat af et
mabilskatten sænkes fra 25 procent af bi-
miljøtillæg svarende til den årlige
lens værdi til 10 procent for elbiler og 15
ejerafgift/vægtafgift plus 50 pct.
procentfor opladningshybridbiler. For
Mindreprovenu på 130
benzin- og dieselbiler skal firmabilskatten
mio. kr. i 2025
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en
fortsat beregnes som 25 procent af de
lempelse af firmabilbeskatningen for el- og plug-in
første 300.000 kr. og 20 procent af vær-
hybridbiler, hvor satsen sættes ned til 10 pct. for
dien over 300.000 kr.
elbiler og 15 pct. for plug-in hybridbiler frem til 2025
vil medføre et mindreprovenu efter adfærd og
tilbageløb på ca. 30 mio. kr. i 2019 stigende til ca.
130 mio. kr. i 2025. Det voksende mindreprovenu
-
50 mio. kr. i
afgiftslempelse i
2025
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0010.png
Side 10 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
over årene kan hovedsagelig henføres til, at den
teknologiske udvikling gør lavemissionsbiler mere
konkurrencedygtige fremadrettet. Permanent
lempeligere beskatningsregler for el- og plug-in
hybridbiler vil derfor medføre et endnu større
mindreprovenu over tid.
Forøgelsen vil både skyldes, at grønne biler, som
ellers ville være købt privat, stilles til rådighed via
arbejdsgiveren, og at konventionelle firmabiler
erstattes med grønne firmabiler. Kun sidstnævnte
del af forøgelsen medfører et øget salg af grønne
biler.
Efter gældende regler gælder en særordning, hvor
elafgift tilbagebetales ned til minimumssatsen på
0,4 øre pr. kWh for erhvervsmæssig opladning af
elbiler til og med den 31. december 2019. Herefter
skal der betales fuld elafgift af el til opladning af
elbiler mv. uden mulighed for tilbagebetaling af en
del af afgiften, uanset om opladningen foretages
privat eller erhvervsmæssigt. For el til opladning af
elbusser gælder særordningen om lav elafgiftssats
frem til og med 2023.
Med den aftalte elafgiftslempelse fra Energiaftalen
fra 2018 vil afgiften for el til opladning af person- og
varebiler mv. således udgøre 87,4 øre/kWh (2018-
priser) fra 2020 faldende til 77,4 øre/kWh (2018-
priser) i 2025. En forlængelse af perioden, hvor el-
og plug-in hybridbiler kan opnå den lave processats
for el til opladning til 2023, vil holde elafgiften på 0,4
øre/kWh indtil 2023.
Mindreprovenu på 20
En forlængelse af perioden, hvor el- og plug-in
mio. kr. i 2020
hybridbiler kan opnå den lave processats for el til
stigende til 50 mio i
opladning til 2023, skønnes at medføre et
2023.
umiddelbart mindreprovenu på ca. 20 mio. kr. i 2020
stigende til 50 mio. kr. i 2023.
Idet initiativet udgør en midlertidig lempelse,
skønnes de adfærdsmæssige konsekvenser at
være begrænsede. Efter tilbageløb og adfærd
skønnes en forlængelse af perioden, hvor el- og
plug-in hybridbiler kan opnå den lave processats for
el til opladning til 2023, at medføre et
mindreprovenu på 20 mio. kr. i 2020 stigende til 50
mio. kr. i 2023.
Forlængelsen af den lempelige sats for
erhvervsmæssig opladning vil i første omgang
tilfalde de selskaber der leverer disse
abonnementsløsninger. I det omfang at lempelserne
overvæltes i priserne skønnes det at tilfalde
husholdninger og erhverv i forholdet 70/30.
Ved fuld
overvæltning i
priserne - ca. 15
mio. kr. i 2023
Ved fuld
overvæltning i
priserne
ca. 35
mio. kr. i 2023
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
38.
Sænk elafgiften for elbiler. Forslag
om, at alle former for vejtransport fritages
for elafgift til udgangen af 2023 (på
samme måder som elbusserne er fritaget
for elafgift). I 2023 skal ordningen evalue-
res og eventuelt videreføres.
39.
Udbredelse af ladestandere til elbiler.
Der oprettes en pulje på 30 mio. kr., der
skal bruges til at betale for det tilslut-
ningsbidrag, som i dag skal betales, når
man opsætter ladestandere.
40.
Ladestandere til elbusser. Der gives
mulighed for, at staten betaler for tilslut-
ningen af elbusser til elnettet. Hvis der
også her afsættes 30 mio. kr. til elbusser,
ville det række til mellem 20 og 30 busru-
ter.
41.
Højere fradragsgrænse for benzin- og
dieselbiler indtil der er indført en teknisk
afgift, hvor man betaler for bilens forure-
ning. Fradragsgrænsen for, hvornår biler
får fradrag i registreringsafgiften hæves,
så den kun omfatter biler, der som mini-
mum er i energiklasse A++. Med de nu-
værende klassificeringer vil det betyde, at
grænsen hæves til ca. 25,2 km/l for ben-
zin og til 28,1 km/l for diesel. Samtidig
hæves tillægget for biler, der kører under
Tidsafgrænsningen for puljen er uklar. Det er lagt til
grund, at der er tale om etårig udmøntning.
30 mio. kr.
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Tidsafgrænsningen for puljen er uklar. Det er lagt til
grund, at der er tale om en etårig udmøntning.
30 mio. kr.
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Der gives fradrag og tillæg i registreringsafgiften
afhængig af brændstofeffektivitet. Helt konkret
nedsættes registreringsafgiften med 4.000 kr. for
hver km/l, bilen tilbagelægger udover 20 km/l for
benzinbiler og 22 km/l for dieselbiler, mens afgiften
forhøjes med 6.000 kr. for hver km/l, bilen
tilbagelægger mindre end 20 km/l for benzinbiler
og 22 km/l for dieselbiler.
En forhøjelse af grænsen for fradrag til 25,2 km/l og
28,1 km/l for hhv. benzinbiler og dieselbiler skønnes
1,7 mia. kr. varigt i
merprovenu
Øget benzin- og
dieselafgift på 0,5
mia. kr. årligt
Øget benzin- og
dieselafgift på 4,4
mia. kr. årligt
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0011.png
Side 11 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
grænsen, til 6.000 kr. pr. km. under
grænsen. Ændringen af grænsen forven-
tes, at medføre et merprovenu på om-
kring 1 mia. kr.
Vurdering
at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 4,9
mia. kr. i perioden 2020-2025 og i varig virkning.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes merpro-venuet
at udgøre ca. 2,1 mia. kr. i 2020 faldende til ca. 1,9
mia. kr. i 2025 og ca. 1,7 mia. kr. årligt i varig
virkning. Initiativet medfører dermed en væsentlig
stramning af registreringsafgiften.
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
Det bemærkes, at der med de nuværende grænser
for fradrag for brændstofeffektivitet er taget højde
for forskellen i energiindholdet i hhv. en liter benzin
og en liter diesel. Med en grænse for fradrag i
registreringsafgiften for benzinbiler på 25,2 km/l
skal grænsen for fradrag for dieselbiler udgøre 27,5
km/l, hvis kilometergrænserne for fradrag for
brændstofeffektivitet forsat skal afspejle en
sammenhæng mellem energiindholdet i benzin og
diesel.
Der henvises til Finansudvalgets spørgsmål nr. 494
42.
Fossilfri vej- og søtransport i 2025.
(alm. del) af 23. august 2018. De provenu- og forde-
Den kollektive vej- og søtransport skal
lingsmæssige konsekvenser vil variere alt af-
være fossilfri i 2025. Der skal laves en
hængigt af, hvilke beslutninger der træffes i forhold
strategi for elektrificering af den kollektive til at indfri målsætningen, samt hvilke forudsætnin-
vej- og søtransport, og investering i ram- ger og antagelser, der lægges til grund for udviklin-
merne for den kollektive trafik.
gen i fremtiden. Det kan ikke beregnes nærmere på
foreliggende grundlag.
43.
200 mio. kr. til cyklisme. Permanent
cykelpulje fra 2020 og de kommende år- Det er lagt til grund, at der afsættes 200 mio. kr. til
tier frem og at den udvides med 50 mio. puljen i 2020 og 50 mio. kr. herefter.
kr. ekstra årligt.
Skatteministeriets skøn for provenueffekter af forhø-
44.
Højere brændstofafgifter. Benzinafgift
jelser af benzin- og dieselafgiften fremgår af
skal hæves fra 4,61 kr./lt. til 6 kr./lt. mens
diverse grænsehandelsrapporter. Derudover henvi-
dieselafgift skal hæves fra 3,5 kr./lt. til
ses der til besvarelse af Skatteudvalget spørgsmål
4,32 kr./lt.
nr. 545 af 21. september 2018.
Miljøkørselsafgift:
Der er taget udgangspunkt i
samme antagelser som ved besvarelse af FIU 90.
Se ad 35 i svar på FIU (alm. del) nr. 90 af 3.
november 2016. Der er således foretaget en
opregning af de skøn, der lå til grund for
provenuvurderingerne i Vækstplan DK. Derudover
er udgifter til drift og etablering, samt tabt provenu
fra afskaffelsen af Eurovignetteafgiften indregnet i
de provenumæssige konsekvenser. Det er forudsat
i beregningerne, at det som minimum vil kræve en
implementeringsperiode på to år, og afgiften
vurderes dermed ikke at kunne medføre et provenu
før tidligst 2021. På den baggrund skønnes
45.
Miljø- og klimaafgift. Forslag om en udgiftskønnet for 2019 at være 0. I 2021 er
tillempet tysk miljø- og kørselsafgiftsord- udgiftsskønnet ved indførsel af miljøafgifter for
ning i Danmark for køretøjer over 7,5
lastbiler efter tilbageløb og adfærd at udgøre ca.
tons, men dækkende alle veje. Samtidig 1.000 mio. kr. faldende til ca. 900 mio. kr. i 2022.
skal der indføres en klimaafgift på flyrej-
ser på 80 kr. pr. flyvning fra danske luft-
Flyafgift:
Afgiftsgrundlaget er baseret på antallet af
havne,
passagerer i 2017. Fremskrivningen følger væksten
i energiforbruget til luftfart, jf. Basisfremskrivningen
fra 2017. Der er anvendt samme priselasticiteter
som ved besvarelsen af FIU nr. 90 af 3. november
2016. Dette resulterer i en skønnet samlet reduktion
i efterspørgslen på flyrejser på knap 5 pct., mens
der ikke er taget højde for eventuelle øvrige afledte
effekter.
Forslaget vil medføre administrative omkostninger
for skattestyrelsen, samt omkostninger for borgere
og erhverv. De administrative omkostninger er ikke
indregnet i skønnet over de provenumæssige
konsekvenser ved forslaget.
Det vurderes ikke for nuværende at være teknolo-
gisk muligt at implementere forslaget.
46.
Alle indenrigsfly skal være eldrevne i
2040. Krav om, at alle danske indenrigs-
fly flyver på el senest i 2040.
Det er derfor ud fra det foreliggende grundlag ikke
muligt at opgøre de økonomiske konsekvenser af
forslaget.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke mulgt at
vurdere
200 mio. kr. i 2020,
varig udgift på 50
mio. kr. årligt
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Miljøkørselsafgift:
Merprovenu på 900
mio. kr. i 2022
Flyafgift:
Merprovenu
på 1,0 mia. kr. i 2019.
Miljøkørselsafgift:
Øget afgift på 900
mio. kr. i 2022
Flyafgift: Øget
afgift på 300 mio.
kr. i 2019
Miljøkørselsafgif:
Det antags, at
husholdningerne
ikke vil blive
afgiftspålagt
Flyafgift: Øget
afgift på 300 mio.
kr. i 2019
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vudere
Ikke muligt at
vurdere
47.
Lavere afgifter for biogas. Afgiften for
Afgifterne af natur- og biogas og dieselolie er side-
brug af biogas i transporten skal reduce-
stillede henset til energiindholdet i brændstoffet. En
res, så biogas og diesel bliver ligestillet.
-
-
-
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0012.png
Side 12 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Således skal afgiften sættes til 265 øre
eller lavere for at biogassen kan blive et
økonomisk attraktivt valg, sammenlignet
med diesel.
Vurdering
nedsættelse af afgiften for biogas vil dermed med-
føre, at biogas til transport vil være lavere beskattet
end diesel.
Det bemærkes, at udbredelsen af biogas understøt-
tes betydelige af tilskud, når den tilføres gasnettet.
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
48.
Roadpricing. Indførelse af landsdæk-
kende roadpricing i Danmark, hvor de ne-
Implementeringen af Roadpricing er ikke konkretise-
gative samfundsmæssige omkostninger
ret, hvorfor det ikke er muligt, at skønne over konse- Ikke muligt at vurdere
ved biltrafikken indføres i en takststruk-
kvenserne heraf.
tur, der fungerer efter forbrug og også ju-
steres i forhold til trængsel.
Der er i sagens natur usikkerhed om den korrekte
diskonteringsrente navnlig på langt sigt, men der sy-
nes ikke at være et middelret fagligt grundlag for en
lavere diskonteringsrente end den nuværende, jf.
blandt andet den empiriske gennemgang af litteratur
på området i Finansministeriets baggrundsnotat om
den samfundsøkonomiske diskonteringsrente.
Den danske diskonteringsrente er heller ikke sat
højt i en europæisk sammenhæng. Danmark ligger
på niveau med de andre nordiske lande og lavere
end lande som Frankrig og Holland.
49.
Sænk diskonteringsrenten for fremme
bæredygtige investeringer. Diskonte-
ringsrenten skal øjeblikkeligt sænkes fra
de nuværende 4 pct. til 3 pct. (0-35 år), 2
pct. (36-70 år) og maks 1 pct. (over 70
år). Samtidig skal beregninger ændres,
sådan at hvis et projekt har betydning for
miljø og klima, skal dets effekter også
medregnes udover anlæggets fysiske le-
vetid.
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Som udgangspunkt
forventes ingen di-
rekte statsfinansielle
effekter af forslaget,
Finansministeriet anbefaler i Vejledningen til sam-
bl.a. fordi det er ram-
fundsøkonomiske konsekvensvurderinger, at tidsho- men for offentlige in-
risonten for et betragtet projekt normalt bør bestem- vesteringer, der er af-
mes af et anlægsaktivs økonomiske levetid (som
gørende for omfanget
ikke nødvendigvis er lig med anlæggets tekniske/fy- af investeringer,
siske levetid), længden af den periode, den pågæl-
mens nettonutidsvær-
dende offentlige serviceydelse skal udbydes, eller
dien
sammen med
er afgrænset af opfyldelsen af en målsætning. Ud
den interne rente
over dette anbefales det også, at tidshorisonten i et blot er et værktøj til at
initiativ skal være tilstrækkelig lang til at kunne
bistå i prioriteringen
favne alle de relevante forskelle mellem de enkelte
af de offentlige mid-
alternativers fordele og ulemper. Tidshorisonten bør ler.
således ikke være begrænset af varigheden af ram-
meaftaler, langtidsbudgetter mv.
Således anbefaler Finansministeriets allerede, at
der for projekter, hvor der forventes betydelige ef-
fekter over en lang tidshorisont
hvilket ofte er til-
fældet for miljø- og klimaprojekter
bør sættes en
tidshorisont, der er lang nok til at fange disse effek-
ter i projektevalueringen. Tidshorisonten vil derfor i
sådanne tilfælde som regel gå ud over et anlægs fy-
siske levetid.
Det kan ikke fastslås entydigt, om fast pristillæg el-
ler garanteret afregningspris vil give de mindste
samlede støtteomkostninger. Såfremt elprisen bliver
lavere end forventet, kan et fast pristillæg give de
mindste støtteomkostninger. Omvendt kan garante-
ret afregningspris give de mindste støtteomkostnin-
ger, hvis elprisen bliver højere end forventet.
Der forventes in-
gen målbare effek-
ter for erhvervsli-
vet af forslaget
Der forventes in-
gen målbare ef-
fekter for er-
hvervslivet af for-
slaget
50.
Flere fastpriskontrakter. Danmark bør
benytte fastprismodellen
den såkaldte
CfD-model. Ved at benytte CfD sikres by-
derne faste priser på den el, de produce-
rer over den årrække, de modtager til-
skud. Derfor kan de byde ind med lavere
samlede priser, da usikkerheden for pris-
udsving ligger hos udbyderen
altså sta-
ten.
Ved et fast pristillæg vil de kommercielle aktører på
normal vis skulle forholde sig til den forventede ud-
vikling i markedsprisen på el, både når der skal
træffes investeringsbeslutninger, og i forhold til at
optimere den løbende drift og vedligehold.
Staten kan i princippet afdække risiko billigere end
de fleste private virksomheder. Det gælder imidlertid
i forhold til kommercielle aktører på alle områder og
det vil være vidtrækkende, hvis staten påtager sig at
afdække private virksomheders risici på vegne af
skatteborgerne, også på energiområdet.
En fast afregningspris vil ikke eliminere betydningen
af elprisudviklingen, men vil blot flytte risikoen til fi-
nansloven og dermed andre udgiftsområder og i
sidste ende skatteborgerne.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
51.
Bedre vilkår for folkelige ejerskabsfor-
mer. I Tyskland har man oplevet succes
med at skabe bedre forhold for mindre
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
vindmølleprojekter. Eksempelvis indførte beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
man, at lokale projekter altid kan vælge
den højeste pris i udbuddet og et såkaldt
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvad det vil koste hhv. statsfinanserne, private husholdninger og erhvervslivet at gennemføre initiativerne i Alternativets energiudspil God energi, til finansministeren
2052583_0013.png
Side 13 af 13
Tabel 1
Vurdering af Alternativets energiudspil ”God energi”
Forslag
Vurdering
Statsfinanserne
Erhvervslivet
Husholdninger
‘pay-as-clear’-princip.
Resultatet var at
93 pct. af vinderne i udbuddene var lo-
kale borgerprojekter. Der er endvidere et
krav om min. 50 pct. lokalt ejerskab, og
at ingen juridisk person kan eje mere end
10 pct. af projektet (og skal dermed være
ejet af minimum 10 juridiske personer).
Det er i Tyskland ikke nødvendigt for et
lokalt projekt at have opnået en godkendt
lokalplan inden deltagelse i et udbud. På
den måde fjernes en del af risikoen, da
planlægningsprocessen gøres nemmere.
Tilsvarende ønsker Alternativet at indføre
en lignende ”undtagelsesordning” i Dan-
mark, der kan styrke den lokale opbak-
ning til etablering af landvindmøller og
fremme et bredt, alsidigt ejerskab.
52.
Forsyningssektoren skal være på fæl-
lesskabets hænder. I Danmark er forsy-
ningssektoren helt overvejende ejet og
drevet af kommunerne, forbrugerne eller
Forslaget er for ukonkret til, at det er muligt at
staten. Det skal det blive ved med i frem-
beregne de økonomiske konsekvenser heraf.
tiden. Forsyningen er fællesejet og sådan
skal det være i det næste Danmark, som
vi støber fundamentet under med ver-
dens bedste energiforlig.
Merudgifter ved forslaget vil afhænge af, om det er
inden for eller uden for forskningsreserven. Såfremt
støtten finansieres inden for forskningsreserven, vil
forslaget samlet set være udgiftsneutralt for de of-
fentlige finanser.
53.
Øg støtten til Energiforskning med
mindst 1,5 mia. kr. Støtten til energiforsk- Hvis den øgede støtte ikke finansieres under forsk-
ning, herunder EUDP, øges til 1,5 mia.
ningsreserven, vil der være merudgifter ift. at øge
kr. årligt frem mod 2020. I perioden 2020- støtten til energiforskning fra det niveau, som er af-
2030 bør energiforskningsmidlerne grad- talt i energiaftalen, til niveauet som Alternativet fore-
vist hæves til 2-4 milliarder kroner. Det
slår. Med energiaftalen er det aftalt at øremærke
bør tilstræbes at skabe flerårige bevillin- 580 mio. kr. til energi- og klimaforskning i 2020 sti-
ger, så programmerne ikke årligt skal ud i gende til et sigtemål på 1 mia. kr. i 2024. Såfremt
kamp om midler fra forskningsreserven i den øgede støtte til energiforskning ikke finansieres
forbindelse med finanslovsforhandlin-
inden for forskningsreserven vil der således være
gerne.
en merudgift på 920 mio. kr. ved forslaget i 2020.
Udgiften vil stige mellem 2020-2030 hvis støtten
øges til mellem 2-4 mia. kr. som foreslået.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at
vudere
Ikke muligt at
vurdere
Udgiftsneutralt så-
fremt støtten finansie-
res under forsknings-
reserven.
Såfremt den øgede
støtte til energiforsk-
ning ikke finansieres
inden for forsknings-
reserven vil der være
en merudgift på 920
mio. kr. ved forslaget
i 2020.
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
54.
Danmark skal tage lederskab i EU.
Danmark skal i EU arbejde for, at alle
unionens lande går i gang med en grøn
omstilling af de øvrige klimabelastende
sektorer som transport og landbrug.
Samtidig skal Danmark arbejde for, at
både EU og de enkelte lande dropper
støtten til fossil energi.
Det skønnes ikke muligt at vurdere effekter af for-
slaget, idet evt. konsekvenser vil afhænge af den
konkrete sammensætning af indsats og udmøntning
samt enighed herom på EU-niveau. Der henvises til
Finansudvalgets spørgsmål nr. 494 (alm. del) af 23.
august 2018. De provenu- og fordelingsmæssige
konsekvenser vil variere alt afhængigt af, hvilke be-
slutninger der træffes i forhold til at indfri målsætnin-
gen, samt hvilke forudsætninger og antagelser, der
lægges til grund for udviklingen i fremtiden. Det kan
ikke beregnes nærmere på foreliggende grundlag.
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vur-
dere
Ikke muligt at vur-
dere
Kilde: Finansministeriet, Skatteministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister