Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1881226_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
København K
Ministeren
Dato
16. april 2018
J nr. 2016-3206
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 13. oktober 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 20, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 20
Ministeren bedes kommentere det materiale, Middelgrundens Vindmøllelaug
præsenterede for udvalget den 12. oktober 2017, jf. EFK alm. del – bilag 9.
Svar
Københavns Belysningsvæsen (KB) og Middelgrundens Vindmøllelaug I/S
(MV) ansøgte den 24. juni 1999 Energistyrelsen om godkendelse af etable-
ring af et vindmølleanlæg på Middelgrunden i Øresund. Energistyrelsen gav
den 13. december 1999 godkendelse til havvindmølleparken bestående af
20 havvindmøller på i alt 40 MW. Havvindmølleparken blev etableret i år
2000.
KB og MV aftalte en ejerskabsfordeling med 10 møller hver, samt at KB var
ansvarlig for opførelsen af havvindmølleparken. Det blev endvidere aftalt, at
hver af parterne hæftede økonomisk for anlægget og driften for hver deres
del af projektet, og at parterne forestod driften af hver deres del af projektet.
Der blev derfor udstedt en separat elproduktionstilladelse til KB og MV gæl-
dende for 10 møller hver.
Energistyrelsen lagde til grund for godkendelsen af etableringen af parken, at
KB etablerer, driver og ejer nettilslutningen fra Amagerværket til Middelgrun-
den. DONG/Ørsted overtog KB’s andel ved KB’s nedlæggelse.
For MV’s elproduktionstilladelse gælder, at MV har en tilladelse på 25 år fra
idriftsættelsestidspunktet den 1. januar 2001, dvs. til den 1. januar 2026. Ved
udløbet af de 25 år vil der være mulighed for genforhandling af vilkårene for
fortsat drift af anlægget, jf. elproduktionstilladelsen.
Der er således intet til hinder for, at MV søger om tilladelse til nedtagning før
tid eller tilladelse til at levetidsforlænge parken, hvis dette skulle blive aktuelt,
jf. elproduktionstilladelsen.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentarer til materiale fra Middelgrundens Vindmøllelaug ifm. foretræde for udvalget den 12/10-17, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1881226_0002.png
Middelgrunden blev med elreformen sikret en minimumspris på 60 øre/kWh i
12.000 fuldlasttimer svarende til seks års drift og derefter en minimumsaf-
regningspris på 43 øre/kWh indtil det tiende driftsår, dvs. indtil 2011. Derud-
over får Middelgrunden et pristillæg på 10 øre/kWh inden for et prisloft på 36
øre/kWh, indtil møllerne er 20 år gamle, dvs. indtil 2021. Dertil kommer en
balancegodtgørelse på pt. 0,9 øre/kWh.
I forhold til spørgsmålet om repowering er det som nævnt allerede i dag mu-
ligt at søge om forlængelse af en elproduktionstilladelse ud over de 25 år,
hvilket giver mulighed for at levetidsforlænge en havmøllepark, såfremt om-
stændighederne tillader det.
Derimod kræver en genanvendelse af sitet i forbindelse med en eventuel
fuldstændig reetablering af havmølleparken (dvs. nye vindmøller) en afkla-
ring af de udbudsretlige og statsstøtteretlige forhold, herunder spørgsmålet
om konkurrenceudsættelse af sitet og spørgsmålet om eventuel driftsstøtte.
Der pågår nærmere analyse heraf i ministeriet.
I forhold til spørgsmålet om støtte på niveau med Kriegers Flak kræver ud-
møntning af statsstøtte for det første, at EU’s statsstøtteregler overholdes,
herunder spørgsmålet omkring niveau af kompensation i forhold til støttebe-
hovet. For det andet vil støttespørgsmålet skulle indgå som en betragtning i
forbindelse med et udbud som nævnt ovenfor.
I forhold til spørgsmålet om dansk engagement i EU-regelsætning følger
Danmark allerede tilblivelsen af EU-direktiver samt revisionen af direktiverne
tæt. Ved nye EU-forslag foretages der en vurdering af forslagets potentielle
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ministeriernes vurdering af sådanne
konsekvenser fremgår af alle de notater, der knytter sig til den danske EU-
beslutningsprocedure. I de tidligste faser i EU-beslutningsproceduren inde-
holder notaterne (grund- og nærhedsnotat, rammenotat) en vurdering af hvil-
ke parametre eller elementer i forslaget, der vil være udslagsgivende for om-
fanget af forslagets erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark. Som en
del af denne proces gennemføres høringer af de danske interessenter.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2