Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1799360_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
4. oktober 2017
Samråd i BEU den 4. oktober 2017
Spørgsmål CK, CL, CO, CP og
CQ stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S), Karsten Hønge (SF) og
Bent Bøgsted (DF).
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd i dag om telefonop-
kald, som en såkaldt
”gul”
fagforening
altså en ideolo-
gisk alternativ fagforening
har lavet til potentielle nye
medlemmer.
Der er blevet stillet fem spørgsmål i alt om dette emne
fire spørgsmål til mig og ét spørgsmål til beskæftigel-
sesministeren, som vi besvarer samlet her i dag.
Jeg vil lægge ud med at besvare spørgsmål CK, CO, CP
og CQ, som er stillet til mig. Herefter vil jeg give ordet
til beskæftigelsesministeren, som vil besvare spørgsmål
CL, som er stillet til ham.
Indledningsvist vil jeg gøre opmærksom på, at vi fik en
ny markedsføringslov den 1. juli i år. Den blev vedtaget
af et bredt flertal i Folketinget, hvor regeringen og S,
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
DF, RV og SF stemte for. Loven er baseret på anbefa-
lingerne fra et udvalg bestående af forbruger- og er-
hvervsorganisationer, eksperter og myndigheder.
Et af de spørgsmål, som udvalget drøftede var netop,
hvorvidt fagforeninger
og andre almennyttige forenin-
ger - skulle være omfattet af loven.
Den nye markedsføringslov slår på baggrund af drøftel-
serne fast, at fagforeninger og andre almennyttige for-
eningers
aktiviteter
som udgangspunkt
ikke
skal være
omfattet af markedsføringsloven.
Baggrunden er blandt andet, at almennyttige foreninger
arbejder for et formål, der ikke er kommercielt. Det kan
være fagforeninger, men foreninger er jo også den lokale
fodboldklub og grundejerforeningen.
Men jeg vil komme nærmere ind på de overvejelser, der
ligger til grund for vurderingen, når jeg besvarer de en-
kelte spørgsmål. Og det vil jeg gå i gang med nu.
Ad spørgsmål CK: Ministeren bedes oplyse, om det er i
strid med markedsføringsloven, når en statsstøttet gul a-
kasse gennem deres forening via deres telefonsælgere udta-
ler sig usandt i deres markedsføring. I benægtende fald be-
des ministeren redegøre for, hvilke lovgivningsmæssige ini-
tiativer ministeren vil tage i sagen.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Spørgsmål CK handler for det første om, hvorvidt tele-
fonsælgere fra fagforeninger og a-kasser, der udtaler sig
usandt i deres markedsføring, handler i strid med mar-
kedsføringsloven. Hvis de ikke er omfattede af loven,
spørges der herefter til, hvilke lovgivningsmæssige initi-
ativer jeg vil tage i sagen.
Lad mig starte med at sige, at jeg selvfølgelig synes, at
det er for dårligt, hvis fagforeninger tyer til at bruge
usandheder, når de prøver at hverve nye medlemmer.
Det hører ganske enkelt ingen steder hjemme.
Markedsføringsloven indeholder et forbud mod, at er-
hvervsdrivende giver urigtige oplysninger i deres mar-
kedsføring. Det er derfor et meget relevant spørgsmål,
som jeg er blevet stillet. Nemlig, om markedsføringslo-
ven gælder for a-kasser og fagforeninger.
Markedsføringsloven finder anvendelse på såkaldt
privat
erhvervsvirksomhed
og
offentlig virksomhed,
når der ud-
bydes produkter på markedet.
Højesteret har tilbage i 2013 vurderet, at fagforeninger
og a-kasser
ikke i almindelighed
kan betragtes, som or-
ganisationer, der driver erhvervsvirksomhed.
Det skyldes, at fagforeninger
ligesom fx de små lokale
sportsklubber
har et andet hovedformål. Her er det
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
primært nogle andre
almennyttige
interesser, der lig-
ger bag.
F.eks. er fagforeningernes kernevirksomhed at indgå
kollektive overenskomster om løn og arbejdsvilkår og
bistå medlemmerne i arbejdsretlige spørgsmål og repræ-
sentere dem over for deres arbejdsgivere. For a-kasser er
det at administrere dagpengesystemet.
Det er ikke erhvervsvirksomhed. Og det samme gælder,
når en fagforening eller a-kasse er ude og skaffe nye
medlemmer, da medlemshvervningen er tæt forbundet til
deres kernevirksomhed.
Markedsføringsloven gælder derfor som udgangspunkt
ikke for fagforeninger og a-kasser.
Men der er dog en undtagelse, hvor markedsføringslo-
ven alligevel gælder. Det er, hvis fagforeningen eller a-
kassen træder ind på et kommercielt marked og laver
konkrete
aktiviteter, der kan siges at være erhvervsvirk-
somhed.
Det kan fx være, hvis de sælger forsikringer, tilbyder in-
dividuel juridisk rådgivning eller arrangerer medlems-
rejser.
Svaret på den første del af spørgsmål CK er derfor, at
fagforeninger og a-kasser som udgangspunkt ikke er
omfattet af markedsføringsloven, men at de kan være det
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
under særlige omstændigheder, hvis den aktivitet, der
udføres, er en erhvervsmæssig aktivitet.
Netop denne pointe er blevet præciseret i de specielle
bemærkninger til § 1 i den nye markedsføringslov. Det
fremgår her
og jeg citerer:
”Handlinger, der foretages i humanitær, politisk eller
religiøs sammenhæng, er kun omfattet, såfremt de kan
siges at være udslag af erhvervsvirksomhed. For så vidt
angår handlinger, der foretages af en almennyttig for-
ening, vil det bero på en konkret vurdering, om den på-
gældende aktivitet kan siges at være udslag af erhvervs-
virksom
hed […]
Det afgørende er, om den almennyttige
forening træder ind på et kommercielt marked. Det er
således karakteren af den konkrete aktivitet, der skal
lægges vægt på, og ikke hvem der formelt set står bag
aktiviteten”.
Det var det snit, som et bredt flertal i Folketinget (V,
LA, K, S, DF, RV og SF) har bakket op om, da vi ved-
tog den nye markedsføringslov i april i år.
Jeg synes selv, at lovgivningen
som den er i dag
har
et hensigtsmæssigt snit. Svaret på anden del af spørgs-
mål CK er derfor, at jeg ikke har planer om at iværksæt-
te lovgivningsmæssige initiativer.
Det vil jeg gerne begrunde.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Markedsføringsloven er en lov, der regulerer forholdet
mellem forbrugere og erhvervsdrivende, og i visse til-
fælde også erhvervsdrivende imellem.
Loven sætter rammerne for, hvordan erhvervsdrivende
skal opføre sig på markedet i kampen om forbrugernes
gunst.
Jeg synes, at det er vigtigt, at loven gælder lige for alle.
Jeg mener derfor ikke, at almennyttige foreninger
hverken fodboldklubber og fagforeninger
generelt skal
være omfattet af markedsføringsloven, da deres primære
aktivitet ikke er erhvervsmæssig.
Jeg læner mig her også op ad Markedsføringslovsudval-
gets anbefaling om, at det mest hensigtsmæssige vil væ-
re at fastholde, at almennyttige foreningers kernevirk-
somhed ikke er omfattede af markedsføringsloven.
Dette er også det snit, der blev vedtaget af Folketinget
med et bredt flertal.
Herudover vil jeg også nævne, at reglerne i markedsfø-
ringsloven i høj grad er implementering af EU-
lovgivning, der alene gælder for virksomheder.
Hvis vi laver regler om, at foreninger generelt skal være
omfattet af markedsføringsloven, vil det betyde, at dan-
ske foreninger bliver omfattet af erhvervsrettet EU-
lovgivning.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Det er altså ikke mindst hensynet til Forenings-
Danmark, der er årsagen til, at jeg ikke mener, vi bør
ændre ved lovgivningen.
Ad spørgsmål CO: I hvilken grad beskytter lovgivningen
forbrugere mod vildledende markedsføring fra ”gule fag-
foreninger”, som beskrevet i artiklerne fra avisen.dk den
30. juli 2017? Vil ministeren iværksætte initiativer med
henblik på at udvide forbrugerbeskyttelsen?
Jeg bevæger mig nu videre til besvarelsen af det næste
spørgsmål. Spørgsmål CO er stillet på baggrund af to ar-
tikler, som Avisen.dk bragte den 30. juli i år.
Artiklerne tager afsæt i, at en sælger fra en fagforening
skulle have løjet om en række forhold, da han prøvede at
hverve medlemmer til fagforeningen. F.eks. skulle sæl-
geren i strid med sandheden have anført, at den pågæl-
dende fagforening kan tilbyde indgåelse af kollektiv
overenskomst med Dansk Byggeri.
I spørgsmål CO er jeg blevet bedt om, at redegøre for
beskyttelsen af forbrugerne mod vildledende markedsfø-
ring i forbindelse med fagforeningers medlemshverv-
ning. Endvidere spørges der til, om jeg vil iværksætte
initiativer til at udvide forbrugerbeskyttelsen.
Som jeg lige har redegjort for i mit svar på spørgsmål
CK, gælder markedsføringsloven ikke for fagforeningers
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
hvervning af medlemmer, da det ikke er en erhvervs-
mæssig aktivitet.
Det betyder dog ikke, at fagforeningernes sælgere bare
kan sige hvad som helst.
Jeg ved, at der på justitsministerens område er regler i
aftaleloven, der beskytter forbrugeren i den henseende.
Det følger af aftaleloven, at en konkret aftale kan blive
kendt ugyldig, hvis den er indgået på en løgn. Det kan
f.eks. være, hvis en forbruger er blevet medlem af en
fagforening, fordi en sælger lyver om, hvad den pågæl-
dende fagforening kan tilbyde.
Situationen i de nævnte artikler handler om en konkret
sælger, der udtaler sig forkert. Fagforeningen oplyser i
øvrigt, at sælgeren udtaler sig i strid med deres instrukti-
on.
I den situation er forbrugerne beskyttede af de aftaleret-
lige regler. Og de kan med aftaleloven i hånden komme
ud af den aftale, de har indgået med fagforeningen, hvis
sælgeren har løjet.
Det kræver, at forbrugeren meddeler fagforeningen, at
aftalen er ugyldig. Og hvis fagforeningen ikke vil imø-
dekomme forbrugerens krav, kan sagen indbringes for
domstolene.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Jeg mener på den baggrund, at vi allerede i dag har et
fornuftigt niveau af forbrugerbeskyttelse. Jeg ser derfor
ikke grund til, at iværksætte initiativer for at udvide for-
brugerbeskyttelsen.
Ad spørgsmål CP: Anerkender ministeren professor Hen-
ning Jørgensens pointe om, at det er ”falsk
varedeklarati-
on”, når ”gule fagforeninger” i reklamekampagner siger,
at man som medlem står lige så godt som i de klassiske fag-
foreninger?
Jeg vil nu besvare det tredje spørgsmål. Der spørges til,
om jeg anerkender den pointe, som professor Henning
Jørgensen fra Aalborg Universitet kommer med i en af
de førnævnte artikler. Hans pointe er, at det er falsk va-
redeklaration, når en såkaldt gul fagforening i sin mar-
kedsføring siger, at man står ligeså godt, som i en klas-
sisk fagforening.
Til det kan jeg sige: Det er ikke min plads at blande mig
i sådan en konkret vurdering. Om man står bedre i den
ene fagforening i forhold til den anden fagforening, må
vel komme an på, hvad man som forbruger eller arbejds-
tager ønsker, at ens fagforening skal levere af ydelser.
Men generelt vil jeg opfordre fagforeninger og andre
foreninger til at sørge for at være tydelige omkring deres
vilkår - og hvad de kan tilbyde.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Det mener jeg også må være i fagforeningernes egen in-
teresse.
Ad spørgsmål CQ: Hvorledes kan det sikres, at fagforenin-
ger og A-kasser kan blive omfattet af markedsføringslo-
ven?
Jeg vil nu gå til det sidste spørgsmål, der er stillet til
mig. Der spørges om, hvordan det kan sikres, at fagfor-
eninger og a-kasser kan blive omfattet af markedsfø-
ringsloven.
Det korte svar er, at fagforeninger og a-kasser kan om-
fattes af markedsføringsloven ved en lovændring.
Men som jeg nævnte før, så synes jeg, at loven har et
hensigtsmæssigt snit i forhold til de almennyttige for-
eninger.
Herudover har vi jo aftaleloven, som yder forbrugerne
beskyttelse mod aftaler med fagforeningerne, der er ind-
gået på baggrund af usande oplysninger.
Jeg vil derfor afslutningsvis bemærke, at jeg ikke vil
kunne støtte op om en lovændring, der generelt vil om-
fatte fagforeninger og a-kasser af markedsføringsloven.
Afslutning
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Hermed har jeg besvaret de fire spørgsmål, der var stillet
til mig. Jeg takker for ordet, og vil nu give ordet videre
til beskæftigelsesministeren.
11