Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1814874_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Sofie Carsten Nielsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
9. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 30 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie
Carsten Nielsen (RV).
”Ministeren
bedes forholde sig til initiativer fra Københavns Kommune og redegø-
re for om ministeren kan støtte en sådan model, og om ministeren i så fald vil tage
initiativ til at få udbredt en sådan model?, jf. BEU alm. del - bilag 17.”
Svar:
Spørgsmål nr. 30:
J.nr. 2017 - 6955
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at danske velfærdsydelser på ingen måde
skal være med til at understøtte, at bandemedlemmer kan begå alvorlig kriminalitet
og skabe utryghed for almindelige borgere.
Når man modtager kontanthjælp og af kommunen er blevet vurderet til at være i
stand til at påtage sig et arbejde, skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet og
deltage aktivt i en indsats rettet mod at komme ind på arbejdsmarkedet. Derfor
glæder det mig, at man i Københavns Kommune har fokus på at få bandemedlem-
merne aktiveret.
Set fra min stol er der behov for en skrappere kurs over for bandemedlemmer. Bl.a.
derfor har jeg sat et arbejde i gang med et udspil om en styrket indsats mod snyd og
fejludbetalinger. Udspillet vil også komme til at indeholde forslag, som har til hen-
sigt at sikre, at ydelsesmodtagere reelt står til rådighed og sanktioneres konsekvent,
hvis det ikke er tilfældet.
Når det er sagt, giver reglerne om aktivering i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats allerede i dag mulighed for, at kommunerne kan aktivere kontanthjælpsmodta-
gere, hvis der er tvivl om deres rådighed, eller hvis det kan få dem tættere på et job.
Det gælder selvfølgelig også bandemedlemmer på kontanthjælp. Reglerne indehol-
der alene minimumskrav, og kommunerne kan derfor altid aktivere mere, end hvad
der som minimum kræves. Derfor finder jeg ikke, at der er behov for at oprette en
særskilt målgruppe i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med henblik på, at bor-
gere med tilknytning til bander aktiveres på fuld tid.
I forlængelse heraf vil jeg fremhæve, at jeg senere på efteråret vil komme med et
udspil til en forenkling af reglerne om den aktive indsats. At oprette en ny, særskilt
målgruppe som foreslået af Københavns Kommune er for mig at se med til at træk-
ke i den modsatte retning end forenkling. Det ønsker jeg ikke.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om at forholde sig initiativer fra Københavns Kommune, til beskæftigelsesministeren
I forhold til typen af aktiv indsats vil jeg gøre opmærksom på, at kommunerne alle-
rede i dag har mulighed for at gøre brug af nytteindsats
som har til formål, at den
enkelte skal arbejde for sin ydelse
til aktivering af kontanthjælpsmodtagere. Det
enkelte tilbud om nytteindsats kan højst vare 13 uger, men herefter kan kommunen
give et nyt tilbud om nytteindsats et andet sted eller med et andet indhold.
En nærmere stillingtagen til de øvrige forudsætninger, som Københavns Kommune
i notatet, som der henvises til i spørgsmålet, oplister for etableringen af en samar-
bejdsmodel, vil skulle ske i samarbejde med Justitsministeriet. I relation hertil kan
jeg oplyse, at der vil blive etableret en kontakt mellem embedsmænd i Justitsmini-
steriet, Beskæftigelsesministeriet og Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i
Københavns Kommune for at drøfte kommunens forslag til indsatser overfor bor-
gere med tilknytning til bander nærmere med fokus på, hvad der allerede er mulig-
hed for at gøre i dag.
Afslutningsvist vil jeg fremhæve, at regeringen herudover
som led i
Aftale om
Bandepakke III
Bander bag tremmer
har taget en række skridt, som skal for-
hindre bandemedlemmers misbrug af offentlige ydelser. I den forbindelse vil jeg
henvise til mit svar på UUI alm. del
spørgsmål 1144.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2