Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1805395_0001.png
TALE
Beskæftigelsesministerens tale til samråd i Beskæfti-
gelsesudvalget den 11. oktober 2017 om psykiske
arbejdsskader og udvidelse af særlovens dækning
Samrådsspørgsmål I-K, stillet den 17. august 2017 efter
ønske fra Karsten Hønge (SF).
Samrådsspørgsmål I [CR]
Hvilke initiativer overvejer ministeren at tage med hen-
syn til at udvide muligheden for anerkendelse af psykiske
sygdomme som erhvervssygdomme i lyset af, at mange,
som rammes af psykisk sygdom som følge af deres arbej-
de, ikke kan få denne anerkendt?
Samrådsspørgsmål J [CS]
Mener ministeren, at de mennesker, som har arbejdet i
statens tjeneste, er blevet behandlet værdigt af systemet,
som det er beskrevet i artiklen i Jyllands-Posten den 6.
august 2017: ”Katastrofen spørger stadig efter 21 år”?
Samrådsspørgsmål K [CT]
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at lov om
erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater
og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttrau-
matisk belastningsreaktion alene gælder personer, der
har været udsendt uden for det danske rige set i lyset af,
at der er eksempler på statsansatte, der efter arbejde in-
den for Rigsfællesskabet diagnosticeres sent for PTSD?
Der henvises i denne forbindelse til artiklen i Jyllands-
Posten den 6. august 2017: ”Katastrofen spørger stadig
efter 21 år”?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om psykiske ar-
bejdsskader og dækning af Forsvarets personale, der ikke
er udsendt til krigsområder.
Lad mig først og fremmest slå fast, at jeg er optaget af at
sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for alle. Det gælder
uanset, om man arbejder i Forsvaret eller
som os andre
har et civilt arbejde.
Jeg mener, at et godt psykisk arbejdsmiljø kræver en
sammenhængende indsats, hvor virksomhedernes og Ar-
bejdstilsynets forebyggende arbejde står på skuldrene af
den nyeste forskning og viden.
I Beskæftigelsesministeriet er forskning i psykisk ar-
bejdsmiljø derfor et prioriteret område, og både Ar-
bejdsmiljøforskningsfonden og Det Nationale Forsk-
ningscenter for Arbejdsmiljø har spørgsmålet højt på
dagsordenen, når der uddeles midler og igangsættes pro-
jekter.
For at sikre, at vi tager afsæt i den nyeste viden på områ-
det, har jeg også nedsat et ekspertudvalg, som skal gen-
tænke arbejdsmiljøindsatsen og komme med anbefalin-
ger til en ny og forbedret samlet indsats.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Ekspertudvalgets arbejde skal netop have fokus på evi-
dens og mere sikker viden. Det gælder både i forhold til
arbejdsmæssige påvirkninger og det psykiske arbejdsmil-
jø. Jeg glæder mig rigtig meget til at følge udvalgets ar-
bejde.
Det er selvfølgelig ikke alt, vi kan forebygge. Så når
skaden er sket, uanset om det er en fysisk eller psykisk
skade, er det vigtigt, at den tilskadekomne hurtigst mu-
ligt får den erstatning, som han eller hun er berettiget til.
Derfor
har jeg her i efteråret lanceret en veteranpakke,
som netop skal nedbringe sagsbehandlingstiden i vores
veteraners sager.
Og
derfor
vil jeg i foråret sætte gang i politiske forhand-
linger, så vi sammen kan skabe et mere moderne og tids-
svarende arbejdsskadesystem, hvor tilskadekomne ikke
skal vente i årevis på en afgørelse.
Initiativer for anerkendelse af flere psykiske er-
hvervssygdomme (Spørgsmål I [CR])
Helt grundlæggende vil jeg gerne slå fast, at en arbejds-
skade kan anerkendes, når der er medicinsk dokumente-
ret årsagssammenhæng mellem det, man har været udsat
for på sit arbejde, og den sygdom, man har udviklet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Det gælder alle arbejdsskadesager
både fysiske og psy-
kiske.
Det synes jeg er et sundt og væsentligt princip, der hæn-
ger tæt sammen med, at det er
arbejdsgiveren,
der er an-
svarlig for de sygdomme og skader deres ansatte får.
Derfor skal der være sikker dokumentation for, at netop
arbejdet
er årsag til sygdommen, før vi pålægger ar-
bejdsgiverne at betale.
Og derfor er det også vigtigt, at vi løbende er opdateret
om den nyeste viden i forhold til anerkendelse af er-
hvervssygdomme.
Det er Erhvervssygdomsudvalget
som består af ar-
bejdsmarkedets parter sammen med lægefaglige eksper-
ter og myndigheder
der har ansvaret for, at ny lægefag-
lig forskning og viden om sammenhængen mellem ar-
bejdsmæssige påvirkninger og sygdomme hele tiden af-
spejles på erhvervssygdomsfortegnelsen.
Hvis der er
tilstrækkelig
lægefaglig forskning, som viser,
at sygdommen skyldes en konkret arbejdsmæssig på-
virkning, optages den på erhvervssygdomsfortegnelsen.
Herefter kan den anerkendes administrativt i Arbejds-
markedets Erhvervssikring.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Erhvervssygdomsudvalget tager også stilling til
konkrete
sager
, hvor sygdommen ikke er optaget på fortegnelsen.
De sygdomme kan anerkendes, hvis et flertal af udvalget
finder, at der i den individuelle sag er konkret dokumen-
tation for, at sygdommen fx depression i overvejende
grad skyldes den tilskadekomnes arbejde.
Jeg ved, at Erhvervssygdomsudvalget de seneste år har
haft stort fokus på sammenhængen mellem arbejde og
udviklingen af psykiske sygdomme, og at udvalget har
fulgt området tæt. Dette fremgår ligeledes af Erhvervs-
sygdomsudvalgets årlige redegørelser til Folketinget.
Vi skal fortsat prioritere psykisk arbejdsmiljø og forsk-
ning i psykisk arbejdsmiljø højt. Og jeg forventer, at Er-
hvervssygdomsudvalget sikrer, at den nyeste forskning
og viden afspejles på erhvervssygdomsfortegnelsen og i
afgørelserne af konkrete sager.
Behandlingen af den konkrete sag beskrevet i JP´s
artikel (Spørgsmål J [CS])
I forhold til den tragiske ulykke, som er beskrevet i Jyl-
lands-Postens artikel, kan jeg forstå, at der i arbejdsska-
desagen har været et længere sagsforløb, og at sagen er
endt med en afvisning.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Jeg er meget bevidst om, at det kan være belastende for
den enkelte at have en verserende arbejdsskadesag gen-
nem længere tid.
Som I ved, har jeg som minister ikke mulighed for at gå
ind i konkrete sager.
Men jeg vil gerne understrege, at det for mig er vigtigt, at
alle,
der anmelder en mulig arbejdsskade, får en grundig
og korrekt afgørelse hurtigst muligt, og at
alle,
der er
kommet til skade eller blevet syge af deres arbejde, får
den erstatning, de er berettiget til.
Derfor lægger jeg også stor vægt på, at man som tilska-
dekommen altid har mulighed for at
anke
en afgørelse i
en arbejdsskadesag
og bede om at få sagen
genoptaget,
hvis der er nye væsentlige oplysning i sagen.
Det er en helt fundamentalt for systemet, at man har mu-
lighed for at få sin afgørelse genvurderet.
Dækning efter særloven for veteraner (Spørgsmål K
[CT])
Jeg vil nu gå videre til spørgsmålet om særloven for tid-
ligere udsendte soldater og statsansatte med sent diagno-
sticeret PTSD.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
1805395_0007.png
Lad mig starte med at slå fast, at Færøerne i relation ar-
bejdsskadesikringen har status som udland.
Det betyder, at tidligere udsendte soldater og andre stats-
ansatte, der som led i deres arbejde, har opholdt sig på
Færøerne, og deltaget i konfliktforebyggende, fredsbeva-
rende, fredsskabende eller humanitære opgaver, vil være
omfattet af særloven for veteraner.
Når det er sagt, er det vigtigt at huske på, at
alle
arbejds-
tagere i dag kan få anerkendt PTSD som en arbejdsska-
de, hvis de opfylder kriterierne for anerkendelse. Det
gælder både den oprindelige PTSD-diagnose og diagno-
sen forsinket PTSD.
Særloven for veteraner bygger altså
oven på
det alminde-
lige arbejdsskadesystem.
Særloven, der er vedtaget af et bredt politisk flertal, giver
en udvidet beskyttelse af de statsansatte, der som led i
deres ansættelse, udsendes til områder, hvor de har del-
taget i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsska-
bende eller humanitære opgaver.
Der er tale om en helt særlig gruppe af tidligere udsendte
soldater og statsansatte, der har opholdt sig i et særligt
miljø, som adskiller sig væsentligt fra de hjemmelige
rammer, da de blev udsat for en traumatisk begivenhed.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Dertil oplever de et væsentligt miljøskifte, når de vender
hjem.
Derfor er der en særlig risiko for, at tidligere udsendte
soldater ikke straks kontakter læge og andre relevante
myndigheder, når de oplever de første symptomer på
PTSD.
Særloven lemper netop dette forhold. Den gør det muligt,
at give erstatning og godtgørelse til de tidligere udsendte
soldater og andre statsansatte, der først sent går til lægen.
Særloven sikrer således, at sygdommen kan anerkendes,
uanset om lægeerklæringen om PTSD først er udstedt på
et senere tidspunkt end ved symptomernes debut.
For øvrige arbejdstagere ansat i Danmark eller af danske
arbejdsgivere er der alt andet lige ikke samme risiko. Det
var der enighed om i den brede kreds af partier bag sær-
loven.
Jeg vil også gerne slå fast, at for mig er det helt centralt,
at de danske veteraner, der med livet som indsats har løst
en helt særlig opgave for Danmark, kan regne med, at de
skader, de får i forbindelse med deres udsendelse, be-
handles korrekt og hurtigst muligt i arbejdsskadesyste-
met. Det skal der være fuldstændig tryghed om.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Da jeg tiltrådte som beskæftigelsesminister, måtte jeg
desværre konstatere, at mange veteraner med en psykisk
lidelse ikke følte sig trygge ved behandlingen af deres
sag i arbejdsskadesystemet.
Og efter at jeg har talt med veteraner og fagpersoner er
det blevet tydeligt for mig, at er behov for at skabe tryg-
hed om, at veteraner får den erstatning, som de har krav
på.
Derfor har jeg lanceret en veteranpakke, og jeg er rigtig
glad for, at vi nu sikrer, at AES’ afgørelser i
arbejdsska-
desagerne træffes på et ekstraordinært solidt lægeligt
grundlag, der tager højde for veteraners helt særlige ar-
bejdsforhold.
Det skal ske ved, at veteranerne får ret til en ekstra spe-
ciallægeundersøgelse
en second opinion
i de sager,
hvor veteranens PTSD umiddelbart ikke kan anerkendes
som en arbejdsskade.
Det skal sikre, at alle sten er vendt i veteranernes sager.
Samtidig skal de lægeerklæringer som speciallægerne
udarbejder forbedres, og jeg har bedt Ankestyrelsen gen-
nemføre en praksisundersøgelse af området, så vi kan
være helt trygge ved, at sagsbehandlingen sker efter bo-
gen.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 11/10-17 om anerkendelse af psykiske sygdomme som erhvervssygdomme , til beskæftigelsesministeren
Endelig lægger regeringen op til at afsætte satspuljemid-
ler til kraftigt at reducere sagsbehandlingstiden for vete-
raner med arbejdsskader i AES, så veteraner hurtigt kan
få en afklaring i deres sag.
Tak for ordet.
10