Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1819681_0001.png
TALE
16. november 2017
J.nr. 2017 - 6274
CAL
JDLM
Talepapir til samråd i BEU den 16. november 2017
om indsatsen i byggeriet og Arbejdstilsynets ressour-
cer
Det talte ord gælder.
Samrådsspørgsmål P, Q, R og S er stillet efter ønske fra Karsten Hønge
(SF), Christian Juhl (EL)
Spørgsmålenes ordlyd:
P. Hvordan planlægger ministeren, at det nye initiativ om, at Arbejdstilsy-
net skal komme på uanmeldt tilsyn m.v. i byggebranchen fra november
2017 til april 2018 skal føres ud i livet uden yderligere ressourcer til Ar-
bejdstilsynet?
Q. Hvordan mener ministeren, at farligt og nedslidende arbejdsmiljø hæn-
ger sammen med planerne om at hæve folkepensionsalderen i forhold til,
at fx bygningsarbejdere vil skulle kunne arbejde, til de er 74 år, når de
dagligt oplever et dårligt arbejdsmiljø?
R. Mener ministeren, at det er forsvarligt at reducere Arbejdstilsynets be-
villing, som der lægges op til i finanslovsforslaget for 2018, når Ar-
bejdstilsynet stadig kan give 116 reaktioner og ser flere grove overtræ-
delser på én landsdækkende aktion, jf. Arbejdstilsynets pressemeddelel-
se 14. september 2017
https://arbejdstilsynet.dk/da/nyheder/nyheder/2017/09/ba-aktion-sep?
S. Hvilket signal mener ministeren, at man sender til unge, hvoraf man
ønsker flere skal tage en erhvervsuddannelse, når arbejdsmiljøet i byg-
ge- anlægsbranchen har massive problemer, og man samtidig vil reduce-
re Arbejdstilsynets bevilling?
Besvarelse
[Indledning]
Tak for invitationen til endnu et samråd, hvor vi
får mulighed for at drøfte arbejdsmiljøet i Dan-
mark.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Det har vi jo heldigvis haft lejlighed til flere
gange i løbet af efteråret, og det sætter jeg som
minister faktisk stor pris på.
For mig er det en god mulighed for at høre,
hvordan udvalget ser på tingene
om I for ek-
sempel synes, arbejdsmiljøindsatsen kan tilrette-
lægges bedre.
Og jeg er ofte også klar til at gøre mere end at
lytte.
Efter samrådet om byggeriet i maj tog jeg jo
netop jeres forslag om at gentænke det risikoba-
serede tilsyn i byggeriet med i den indsats i byg-
geriet, som vi skal drøfte i dag.
[Indsatsen i byggeriet]
Dermed ikke sagt, at vi nu skal lukke ned for
diskussionen. Slet ikke. Vi skal blive ved med at
have fokus på arbejdsmiljøet i byggeriet.
For der er
som bekendt
massive udfordrin-
ger.
Alt for mange ansatte kommer alvorligt til ska-
de. Nogle mister endda livet.
Hvert år bliver der anmeldt ca. 5.000 arbejds-
ulykker i byggebranchen. I forhold til antallet af
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
beskæftigede betyder det, at der sker næsten
dobbelt så mange arbejdsulykker i byggeriet,
som der sker på arbejdsmarkedet generelt.
Med andre ord: Ansatte i byggeriet løber i dag
en urimelig høj helbredsrisiko, når de går på ar-
bejde
og det er helt uacceptabelt.
Det er også derfor, at jeg har besluttet at igang-
sætte en ny tilsynsmetode i byggeriet, som skal
nedbringe ulykker og nedslidning.
Det har jeg gjort sammen med arbejdsmiljøfor-
ligskredsen. Og med opbakning fra Dansk Byg-
geri og BAT-Kartellet.
Indsatsen betyder, at Arbejdstilsynet fra 1. no-
vember er rykket uanmeldt ud til landets bygge-
pladser, og at Arbejdstilsynet tjekker hele byg-
gepladsen.
Tidligere har Arbejdstilsynet kun fokuseret på
den ene virksomhed, der var udtaget til tilsyn, og
det har der været behov for at lave om på.
Og jeg har selv talt med en tilsynschef i Tilsyns-
center Nord, som har fortalt mig, at de tilsynsfø-
rende synes, at den nye tilsynsform giver fagligt
rigtig god mening og er meget tilfredse med til-
taget.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Men kontrol kan ikke stå alene. Hvis vi for alvor
skal vende udviklingen, er det også afgørende, at
der er øget fokus på at styrke samarbejdet om fo-
rebyggelse.
Derfor vil det være sådan, at Arbejdstilsynet skal
afholde dialogmøder med virksomhederne, hvis
der konstateres alvorlige arbejdsmiljøproblemer.
Og hver eneste gang, det er relevant, skal Ar-
bejdstilsynet følge op over for byggeledelsen el-
ler bygherren.
I første omgang er den nye tilsynsmetode et for-
søg, som vil køre frem til april 2018.
Jeg vil løbende følge indsatsen sammen med ar-
bejdsmiljøforligskredsen.
[Arbejdstilsynets ressourcer]
Vi bruger allerede i dag mange ressourcer på at
føre tilsyn i byggeriet. Desværre uden at ned-
bringe antallet af ulykker i branchen.
Mens antallet af alvorlige arbejdsulykker gene-
relt er faldende, er det ikke lykkedes at knække
kurven i byggeriet.
Jeg er derfor ikke i tvivl: Det er tid til at tage
skeen i den anden hånd.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Et sikkert og sundt arbejdsmiljø handler nemlig
ikke kun om, hvor mange penge vi bruger. Det
handler også om at tilrettelægge indsatsen rig-
tigt.
Med den nye tilsynsmetode ser vi, om vi ikke
kan gøre det på en klogere måde
det koster ik-
ke noget at bruge Arbejdstilsynets ressourcer
bedre.
De allerførste indikationer, jeg har fået fra Ar-
bejdstilsynet peger heldigvis på, at pilotforsøget
er kommet godt fra start, og at tilsynet netop
kommer hele vejen rundt på byggepladsen.
Midlerne til indsatsen kommer fra den nuværen-
de bevilling - primært ved en omlæggelse af de
risikobaserede tilsyn. Det betyder, at de risiko-
baserede tilsyn, der er i byggeriet i dag, omlæg-
ges til den nye tilsynsform i forsøgsperioden.
[Om Arbejdstilsynets bevilling med FFL18]
Og så er der spørgsmålet om Arbejdstilsynets
bevillinger generelt og regeringens finanslovs-
forslag. Det har vi jo allerede drøftet flere gange
og også på et tidligere samråd.
Men jeg vil gerne gentage det, som jeg tidligere
har sagt:
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Regeringen er selvfølgelig fortsat optaget af at
sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmar-
ked.
Vi ønsker at fastholde en stram kurs over for de
virksomheder, der bryder reglerne.
Derfor står det også tydeligt i finanslovforslaget,
at regeringen vil søge opbakning til, at en del af
forhandlingsreserven anvendes til højt priorite-
rede områder, som indsatsen for ordnede forhold
på arbejdsmarkedet.
Vi har altså allerede gjort det meget klart, at vi
er parate til at drøfte social dumping-indsatsen
under finanslovforhandlingerne.
Derfor bliver det også en smule kunstigt, at jeg
nu skal sidde og tage stilling til, om der er et for-
svarligt bevillingsniveau for Arbejdstilsynet i
regeringens finanslovsforslag.
Jeg står ved regeringens finanslovaftale for
2017, som vi indgik sidste år, hvor jeg var er-
hvervsminister. Det er den, der ligger til grund
for bevillingen til Arbejdstilsynet på finanslovs-
forslaget.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
1819681_0007.png
Og så er jeg glad for, at vi har valgt at lægge op
til yderligere prioriteringer af området med den
kommende finanslovaftale for 2018.
[
Nedslidning i byggeriet og initiativer]
Der bliver i dag også spurgt ind til nedslidning i
byggeriet, og det faktum, at vi alle er nødt til at
blive længere på arbejdsmarkedet.
Jeg forstår godt bekymringen. Branchen er nem-
lig ikke alene ramt af mange arbejdsulykker
nedslidning er også et alvorligt problem.
Tal [Arbejdsmiljø og Helbred-undersøgelsen fra
NFA] viser, at ansatte i bygge- og anlægsbran-
cherne er betydelig mere fysisk overbelastede
end gennemsnittet af danske lønmodtagere.
Omfanget af ulykker og nedslidning vidner om,
at det er et område, der har brug for øget op-
mærksomhed. Det er jo også derfor, at vi har
igangsat indsatsen i byggeriet.
Men det er ikke kun i byggeriet, at der er udfor-
dringer. Vi så i foråret [Arbejdsmiljø og Hel-
bred-undersøgelsen fra NFA], at det generelt går
den forkerte vej med danskernes arbejdsmiljø.
Her vil jeg fremhæve tre store indsatser for rege-
ringen, hvor vi arbejder for at styrke arbejdsmil-
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
1819681_0008.png
jøindsatsen og samtidig sikre, at der er en mål-
rettet seniorpolitik.
For det første har regeringen nedsat et ekspert-
udvalg, som skal udrede arbejdsmiljøindsatsen
og komme med anbefalinger til en ny og forbed-
ret indsats.
Der er tale om en stor opgave
men også en
bunden opgave. For vi
skal
have bragt det dan-
ske arbejdsmiljø på rette spor.
Vi skal have vendt den negative udvikling og
sikre, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde,
uanset hvilken branche man er i.
Det er her afgørende, at vi forebygger nedslid-
ning, så flere er i stand til at blive på arbejds-
markedet gennem hele den erhvervsaktive alder.
Jeg ser frem til at drøfte ekspertudvalgets anbe-
falinger med forligskredsen, når de er klar i
2018.
For det andet vil regeringen og Dansk Folkeparti
også nedsætte en tænketank for et længere og
godt seniorarbejdsliv.
Tænketanken skal blandt andet pege på tiltag,
der kan medvirke til, at seniorer i højere grad
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
1819681_0009.png
end i dag fastholdes på arbejdsmarkedet, og som
kan styrke beskæftigelsesindsatsen for ledige se-
niorer.
Formålet med tænketanken er både at forøge
kvaliteten i seniorarbejdslivet og understøtte en
fortsat stigning i beskæftigelsen.
For det tredje vil jeg gerne fremhæve, at det er
regeringens ambition, at danskernes kompeten-
cer skal løftes, og at det skal være langt nemme-
re at tillegne sig kompetencer gennem hele livet.
En ambition vi deler med arbejdsmarkedets par-
ter: Regeringen har netop indgået en trepartsafta-
le om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse, der sætter fokus på det.
Af de mest centrale elementer kan nævnes
om-
stillingsfonden,
som skal give faglærte og ufag-
lærte bedre mulighed for efteruddannelse og ud-
vikling, samt sporskifte i takt med forandringer-
ne på arbejdsmarkedet.
Og det ser jeg også som et væsentligt bidrag til
indsatsen mod nedslidning. For det kan da godt
være, at der er job og brancher, som man ikke
kan eller skal være i et helt arbejdsliv.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
Og i den situation skal man kunne få efterud-
dannelse, så man kan få job i andre brancher.
De tre nævnte elementer skal tilsammen bidrage
til at styrke danskernes arbejdsliv.
Og med de mange tiltag mener jeg også, at vi
sender et klart signal til de unge om, at vi har fo-
kus på, at det selvfølgelig skal være sikkert at gå
på arbejde
også i byggeriet.
Men jeg vil også gerne understrege, at vi i rege-
ringen ikke er de eneste, der har et ansvar for ar-
bejdsmiljøet i Danmark.
De bedste arbejdsmiljøresultater sikres først og
fremmest ude på virksomheden i samarbejde
mellem ledelse og medarbejdere.
Mange gør hver dag en kæmpe indsats for at sik-
re et godt arbejdsmiljø. Også i byggeriet.
Og vi ser jo eksempler på arbejdsgivere, der fx
indfører nye metoder og arbejdsredskaber.
Det kan fx være mureren, der bruger letvægts-
stilladser, så han undgår mange tunge løft fra de
gamle tunge stilladser. Eller tømreren, der bru-
ger en såkaldt vinduesløfter til at installere nye
10
[Arbejdsgivers ansvar]
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 16/11-17 om Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
vinduer. På den måde kan vi undgå nogle af de
arbejdsstillinger, der typisk giver både smerter
og nedslidning.
Opgaven er netop at få flere med på den vogn
for så kan det godt lade sig gøre. Vi kan godt
opnå et godt arbejdsmiljø og forebygge nedslid-
ning
også i byggeriet.
Det står i hvert fald højt på min dagsorden. Og
derfor er jeg også glad for, at vi kan drøfte det i
dag.
Tak for ordet.
11