Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1817233_0001.png
DANSKE PATIENTER
ANBEFALINGER
til national indsats
for børn med sygefravær
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 24: Henvendelse fra Danske Patienter om børns udfordringer i grundskolen ved sygefravær
1817233_0002.png
Anbefalinger til national indsats for børn med
sygefravær
30 procent af danskerne vurderede i 2013, at de lever med enten sygdom eller han-
dicap
(1).
Det er mange, og der er ikke kun tale om den voksne del af befolkningen.
Faktisk lever 16 procent af eleverne i den danske grundskole med kronisk eller lang-
varig sygdom
(2).
En rundspørge gennemført af Danske Patienter viser, at 40 procent af disse børn er
berettiget til sygeundervisning i hjemmet – ifølge dansk lovgivning
(3)
– på grund af
fravær på mere end 15 dage, men kun omkring syv procent af disse får rent faktisk
tilbuddet
(4).
Skolerne er ifølge dansk lov forpligtet til at give alle børn lige vilkår for læring og
sikre, at de kan deltage i undervisning og aktiviteter. Alle børn har undervisnings-
pligt og -ret i folkeskolens grundskole – og det gælder også for børn med handicap
og sygdom. Det følger af loven, at skolerne skal tilbyde støtteforanstaltninger og om
nødvendigt alternativ undervisning
(5).
Den manglende undervisning af børn med sygdom eller handicap i grundskolen har
store konsekvenser for børnene – konsekvenser for deres trivsel, læring og udvikling,
der påvirker deres uddannelsesmuligheder og -niveau langt ind i voksenlivet.
Da skolerne på trods af gældende lovgivning og gode intentioner ikke formår at
give børn med sygdom eller handicap den støtte, de har behov for og krav på, er der
behov for en national indsats, der forpligter skolerne til handling og understøtter en
god pædagogisk praksis.
Danske Patienter, Skole og Forældre, Danske Skoleelever og Danske Handicap-
organisationer præsenterer her syv anbefalinger til tiltag, som bør indgå i en samlet
national indsats. Tiltagene skal hindre diskrimination af – og sikre ordentlige vilkår
for – børn med handicap, kronisk eller langvarig sygdom.
Sygdom eller handicap?
Børn med langvarig sygdom af en
varighed over tre måneder, kronisk
sygdom eller handicap har behov
for samme indsats ved sygefravær
og bør alle være omfattet af samme
rettigheder og muligheder i skolen.
2
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 24: Henvendelse fra Danske Patienter om børns udfordringer i grundskolen ved sygefravær
1817233_0003.png
7
1
2
ANBEFALINGER til national indsats
for børn med sygefravær
En national indsats skal understøtte en god pædagogisk praksis ved
sygdom og fravær:
ved at formidle viden til skolerne om tilgængelige, konkrete og
vidensbaserede redskaber, metoder og teknologier. Redskaber og
metoder, der kan bruges aktivt i arbejdet med at udfylde elevernes
faglige huller, når de er tilbage i skolen efter langvarigt sygefravær –
og som kan sikre elevens faglige og sociale tilknytning til skolen under
selve sygefraværet.
ved at identiicere og formidle eksempler på best pratice fra skoler,
der håndterer sygefravær og supplerende undervisning på en god måde
– til inspiration for skoleledelser og lærere.
En national indsats skal forpligte skolerne til at:
3
4
identiicere elever med handicap, kronisk eller langvarig sygdom.
afdække de syge eller handicappede elevers individuelle behov i
samarbejde med forældrene.
sikre brug af sygeundervisning og supplerende undervisning efter
lovens anvisninger.
sikre, at både lærere og forældre bliver oplyst om de hjælpemidler og
muligheder, der er til rådighed og kan mindske eller kompensere for
handicap og sygdommes påvirkning af elevernes skolegang.
5
6
En national indsats skal følges op med:
7
tilsyn og klagemulighed eller opfølgende undersøgelser, der synliggør
skolernes indsatser eller mangel på samme for ansvarlige embedsmænd
og politikere, så det sikres, at børnene modtager den undervisning,
de har ret til.
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 24: Henvendelse fra Danske Patienter om børns udfordringer i grundskolen ved sygefravær
1817233_0004.png
Problemet i detaljer
Det er grundskolens opgave at sikre alle børn mulighed for at lære og udvikle deres
potentiale. Men skolerne er ikke gearet til at sikre børn med sygdom eller handicap
vilkår for at lære på lige fod med deres raske kammerater. Tværtimod får sygdom og
handicap ofte lov til at hindre børnenes trivsel og faglige udvikling, fordi eleverne
ikke bliver kompenseret tilstrækkeligt.
Børn med en handicap, kronisk eller langvarig sygdom kommer målbart bagud i
skolen sammenlignet med raske børn
(6)
– og det gælder i særdeleshed for de børn,
som ikke har forældre med ressourcer, overskud og kompetencer til at undervise
barnet selv under længere sygdomsforløb
(7).
Danske Patienter og Danske Handicaporganisationer har
hver især gennemført en rundspørge blandt forældre til
børn med henholdsvis handicap og kronisk eller langvarig
sygdom
(8).
I alt har 1.950 forældre svaret på spørgsmål
om sygeundervisning, fravær og udfordringer i relation
hertil.
Rundspørgerne viser blandt andet, at:
børn med længerevarende sygefravær sjældent modtager sygeundervisning,
selv om lovgivningen burde sikre dem dette. I Danske Patienters rundspørge
opfylder 40 procent af børnene kriterierne for sygeundervisning, men kun
syv procent af disse modtager tilbud herom.
det er op til de syge børn selv at indhente det forsømte, når de atter
kommer i skole, selv om det fremgår af folkeskolens bekendtgørelse, at
skolen skal tilbyde supplerende undervisning
(9).
Halvdelen af forældrene
i Danske Patienters rundspørge siger, at deres børn er bagud og har
faglige huller. Kun otte procent af alle børnene har modtaget supplerende
undervisning.
en del undervisning tilrettelægges, så børn med handicap og langvarige
sygdomme ikke kan deltage. I Danske Handicaporganisationers rundspørge
svarer 33 procent, at deres børn ikke får støtte, så de kan deltage på lige fod
med deres kammerater i timerne.
sociale aktiviteter er vigtige for børnenes trivsel, men at mange børn
med sygdom ikke kan deltage. 40 procent af børnene i Danske Patienters
rundspørge kan således ikke deltage i de sociale aktiviteter i skolen på lige
fod med deres klassekammerater, og 33 procent kan ikke deltage i de sociale
aktiviteter efter skole.
4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 24: Henvendelse fra Danske Patienter om børns udfordringer i grundskolen ved sygefravær
1817233_0005.png
Børnene har både brug for sygeundervisning og supplerende undervisning, men
også for indsatser, der styrker deres sociale tilknytning til skolen. En dårlig social
tilknytning påvirker børnenes læringsproces og øger desuden risikoen for mobning.
Det skaber unødvendige problemer for eleverne, der kan have konsekvenser for deres
uddannelsesmuligheder og trivsel langt ind i voksenlivet.
Internationale undersøgelser viser, at børn med sygdom eller handicap i mange
tilfælde har de samme kognitive evner som andre børn
(10).
Men på grund af de
manglende indsatser i den danske grundskole præsterer de dårligere i akademiske
test. Det er et tab af ressourcer for den enkelte elev – men også for samfundet.
I værste tilfælde betyder det, at børnene ikke formår at færdiggøre grundskolen
og tage en ungdomsuddannelse. Der er således god grund til at udvikle børnenes
potentiale i langt højere grad, end det sker i dag.
§
Lovgrundlaget
Når en elev er langtidssyg, har skolens leder ansvar for snarest muligt og senest
efter 15 skoledages fravær at gå i dialog med forældrene for at vurdere behovet
for sygeundervisning.
Samme regler gælder, når en elev har hyppige kortvarige forsømmelser på
grund af sygdom svarende til 15 skoledages fravær inden for et kvartal.
Det er skolelederens ansvar at iværksætte den nødvendige kompensation
i form af sygeundervisning, supplerende undervisning eller anden special-
pædagogisk bistand under ni timer ugentligt.
Det er alene skolelederen, som har til opgave at sikre undervisning til
børn med sygdom og handicap inden for de rammer, som lovgivningen,
kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen har sat.
Der indes ingen instanser, som forældre og børn kan klage til over manglende
iværksættelse af sygeundervisningen jævnfør Folkeskolelovens § 45 stk. 2.
5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 24: Henvendelse fra Danske Patienter om børns udfordringer i grundskolen ved sygefravær
Skolerne mangler viden om lovgivning og redskaber
Skal vi udnytte børnenes potentialer til gavn for både børn og samfund, kræver det
en konsekvent pædagogisk praksis i forbindelse med sygefraværet i grundskolen.
En praksis, som sikrer børnenes indlæring og tilknytning til skolen både under syge-
fraværet, men også når de er tilbage i skolen efter længere tids fravær.
Der er stor velvilje blandt skolelederne, men samtidig er problemets omfang stærk
undervurderet – og skolerne har meget dårligt kendskab til de rettigheder, som
børnene faktisk har ifølge lovgivningen
(11).
Da der ikke eksisterer mulighed for at klage og ikke føres tilsyn med skolerne,
overser man problemet og dets omfang – og det betyder, at børnene ikke modtager
den kompenserende undervisning, de har brug for og ret til.
I en kvalitativ undersøgelse gennemført af Danske Patienter
(12)
blandt 14 af landets
skoledere giver lederne udtryk for, at de mangler viden og kendskab til de redskaber
og støttemuligheder, der kan hjælpe børnene. Der er således behov for en indsats,
som styrker skolernes viden, og som kan understøtte dem i at få etableret en
pædagogisk praksis for håndtering af sygefravær.
6
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 24: Henvendelse fra Danske Patienter om børns udfordringer i grundskolen ved sygefravær
Noter
1
Det Centrale Handicapråd, Mennesker med handicap i Danmark (2014):
http://www.dch.dk/sites/default/iles/Mennesker%20med%20handicap%20i%20
Danmark_FINAL.pdf
(hentet den 9. februar 2017)
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Hverdagsliv og levevilkår for personer
med funktionsnedsættelser (2013):
https://pure.si.dk/ws/iles/202818/1326_Hverdagsliv_og_levevilkaar.pdf
(hentet den 9. februar 2017)
2
Sundhedsstyrelsen, Sociale forholds betydning for børn med kroniske sygdomme (2012).
Danske Patienter, Skoleliv med sygdom – En gennemgang af forskningslitteraturen (2015):
www.danskepatienter.dk/iles/media/Publikationer/skoleformig/temaer/skoleliv_med_
sygdom_faerdig.pdf
(hentet 16. januar 2017)
3
Bekendtgørelse om sygeundervisning af elever i folkeskolen og frie grundskoler (2014),
retsinformation:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=164032
(hentet 16. januar 2017)
Danske Patienter, Skoleliv med sygdom: Hvilken støtte får børnene? (2016):
http://danskepatienter.dk/om-danske-patienter/publikationer/skoleliv-med-sygdom-
hvilken-stoette-faar-boernene
(hentet 10. januar 2017)
Danske Patienter, Ret og pligt – når et skolebarn rammes af sygdom (2016), opsamling på
lovgivning:
http://danskepatienter.dk/om-danske-patienter/publikationer/ret-og-pligt-naar-et-
skolebarn-rammes-af-sygdom
(hentet den 16. januar 2017)
Undervisningsministeriet, Statistik om elevfravær – Overblik over elevfravær i folkeskoler
og specialskoler i skoleåret 2015/16:
www.uvm.dk/Service/Statistik/Statistik-om-folkeskolen-og-frie-skoler/Statistik-om-elever-
i-folkeskolen-og-frie-skoler/Statistik-om-elevfravaer
(hentet 17. januar 2017)
Muskelsvindfonden, Trivselsundersøgelse blandt skolebørn med muskelsvind (2015):
https://muskelsvindfonden.dk/nyheder/boern-med-fysisk-handikap-foeler-sig-fagligt-
bagefter-skolerne-lever-ikke-op-til-deres-ansvar
(hentet 17. januar 2017)
Danske Patienter, Skoleliv med Sygdom – en gennemgang af forskningslitteraturen (2014):
http://danskepatienter.dk/iles/media/Publikationer/skoleformig/temaer/skoleliv_med_
sygdom_faerdig.pdf
(hentet 10. januar 2017)
4
5
6
7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 24: Henvendelse fra Danske Patienter om børns udfordringer i grundskolen ved sygefravær
7
Danske Patienter, Skoleliv med sygdom – En gennemgang af forskningslitteraturen (2015):
https://danskepatienter.dk/iles/media/Publikationer/skoleformig/temaer/skoleliv_med_
sygdom_faerdig.pdf
(hentet 16. januar 2017)
Danske Handicaporganisationer, Inklusionssurvey (2016).
Danske Patienter, Skoleliv med sygdom: Hvilken støtte får børnene? (2016):
http://danskepatienter.dk/om-danske-patienter/publikationer/skoleliv-med-sygdom-
hvilken-stoette-faar-boernene
(hentet 10. januar 2017)
8
9
Bekendtgørelse om sygeundervisning af elever i folkeskolen og frie grundskoler (2014),
retsinformation:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=164032
(hentet 16. januar 2017)
10 Danske Patienter, Skoleliv med Sygdom – en gennemgang af forskningslitteraturen (2014):
https://danskepatienter.dk/iles/media/Publikationer/skoleformig/temaer/skoleliv_med_
sygdom_faerdig.pdf
(hentet 10. januar 2017)
11
Danske Patienter, Skolen er også for elever med kronisk eller langvarig sygdom
– en kvalitativ undersøgelse af skoleledernes oplevelser (2016):
http://danskepatienter.dk/iles/media/Publikationer/skoleformig/skolen_er_ogsaa_for_
elever_med_kronisk_eller_langvarig_sygdom.pdf
(hentet 10. januar 2017)
Danske Patienter, Skolen er også for elever med kronisk eller langvarig sygdom
– en kvalitativ undersøgelse af skoleledernes oplevelser (2016):
http://danskepatienter.dk/iles/media/Publikationer/skoleformig/skolen_er_ogsaa_for_
elever_med_kronisk_eller_langvarig_sygdom.pdf
(hentet 10. januar 2017)
12
8