Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1940421_0001.png
Bilag 3
Rådgivningsgruppen for
Fælles Måls anbefalinger
til Undervisningsministeriets
vejledningsmateriale
Baggrund
Folkeskoleforligskredsen blev i juni 2017 enige om at løsne
bindingerne i Fælles Mål. Med aftalen fastholdes de 215
kompetencemål for, hvad eleverne skal kunne, og de tilhøren-
de færdigheds- og vidensområder og opmærksomhedspunk-
ter, mens de 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål
er gjort vejledende. De overordnede mål for, hvad eleverne
skal kunne i fagene, er således de samme, men med en øget
lokal frihed til at planlægge, hvordan man når dertil. De nye
regler er trådt i kraft i december 2017.
I efteråret 2017 nedsatte undervisningsminister Merete
Riisager en rådgivningsgruppe med lærere, ledere, viden-
spersoner og repræsentanter fra Danmarks Lærerforening,
Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforenin-
gen samt Skolelederforeningen, der ud over at rådgive Un-
dervisningsministeriet om implementeringen af den politiske
aftale også skal komme med anbefalinger til skrivegrupper-
nes revidering af læseplaner og undervisningsvejledninger i
fagene.
For anbefalinger til læseplan og undervisningsvejledning er
vedlagt et forslag til disposition.
Anbefalinger til læseplan
• Læseplaner skal rumme en beskrivelse af fagets identitet.
• Læseplanen skal tydeliggøre folkeskolens formåls og
fagets formåls betydning for og i undervisningen i faget.
• Læseplanen skal gøre rede for sammenhængen mellem
fagformål, kompetencemål og færdigheds- og vidensom-
råderne i faget eller emnet.
• Læseplanerne skal definere de centrale begreber i
kompetencemålene.
• Læseplanerne skal indeholde en beskrivelse af hvert
kompetenceområde og færdigheds- og vidensområde.
• Læseplaner må udfolde de didaktiske kategorier, der
er centrale for forståelsen af folkeskolelovens rammer
for læseplanen: mål, indhold og progression.
• Dette skal ske ved, at læseplanen på hvert trinforløb
for hvert færdigheds- og vidensområde rummer en
beskrivelse af progressionen i områdets indhold frem
mod kompetencemålet.
Beskrivelsen skal tydeliggøre, hvordan arbejdet med
færdigheds- og vidensområdet fører frem mod kompe-
tencemålet.
Endvidere er der nedenfor angivet Rådgivningsgruppens
anbefalinger til:
1. Undervisningsministeriets øvrige vejledning
2. Processen for skrivegruppernes arbejde
3. Formen på Undervisningsministeriets vejledning
• Faghæftet skal indeholde en præambel, der er fælles for
alle fag (jf. forslag til disposition af Fælles Mål 2019).
Anbefalinger vedr. Fælles Mål 2019
• Faghæftet beskriver sammenhængen mellem folkesko-
lens formål, fagets formål, kompetencemål og færdig-
heds- og vidensområder, læseplan og undervisningsvej-
ledning.
• Faghæftet udgives i analog form og gøres tilgængeligt
digitalt på emu.dk.
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
• 1
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0002.png
• Læseplanen skal indeholde beskrivelser af fagets
rolle i forhold til de centralt bestemte fokusområ-
der: sproglig udvikling, it og medier og innovation og
entreprenørskab. De nuværende temaer skal skrives
tydeligere ind i læseplanerne ift. det enkelte fags
perspektiv. Der skal i denne sammenhæng tages
højde for fagenes egenart.
• Læseplanerne for børnehaveklassen, dansk og mate-
matik skal indeholde en beskrivelse af betydningen af
opmærksomhedspunkterne.
• Læseplanen bør støtte lærernes refleksioner over
fremrykning af taksonomi på alle klassetrin (dvs.
overvejelser om arbejdet på de tidligere trinforløb
frem mod de højere taksonomiske niveauer, der
indgår i mål og områder på senere trinforløb).
Se bilag med forslag til disposition af en læseplan i dansk.
• Undervisningsvejledningen skal give inspiration til
tilrettelæggelse af undervisning i tværgående emner
og problemstillinger, herunder fagets samspil med
andre fag.
• Undervisningsvejledningen skal give eksempler på,
hvordan både den faglige og den tværfaglige
undervisning bidrager til elevernes alsidige udvikling.
• Undervisningsvejledningen skal beskrive fagets rolle i
forhold til bl.a. bevægelse og åben skole.
• Undervisningsvejledningen skal forholde sig til eva-
luering i faget, og der skal være eksempler på
forskellige evalueringsmetoder, der viser en bredde
i egnede evalueringsmetoder i faget, særligt
med fokus på den formative evaluering og på evalu-
ering af aspekter vedrørende fagets formål og
elevernes alsidige udvikling.
• Undervisningsvejledningen skal tydeliggøre forholdet
mellem nationale test, folkeskolens afgangsprøve,
elevplaner og Fælles Mål og efterlade et rum for
udviklingen af de fagprofessionelles egen evaluerings -
praksis.
Se bilag med forslag til disposition for undervisningsvej-
ledning.
Anbefaling til undervisningsvejledning
• Der skal være en tydelig sammenhæng mellem
læseplaner og undervisningsvejledninger, herunder
samme brug af begreber m.v.
• Undervisningsvejledningen skal kunne give grundlag
for didaktisk refleksion og pædagogiske drøftelser
lokalt.
• Undervisningsvejledningen skal beskrive og eksempli-
ficere sammenhængen mellem folkeskolens formål,
fagets formål og undervisningen i faget. Dette kan fx
ske gennem inspiration til, hvordan indholdsvalg
og valg af arbejdsformer kan understøtte forskellige
elementer af formålsparagraffen.
• Undervisningsvejledningen skal indeholde en beskri-
velse af sammenhængen mellem indholdsprogression
og progression/fremskridt i elevernes læring.
• Undervisningsvejledningen skal indeholde undervis
ningseksempler, der er udformet, så de giver
anledning til, at de fagprofessionelle kan reflektere,
lade sig inspirere og selv udvikle deres egen undervis -
ning.
• Undervisningsvejledningen skal komme med over-
vejelser over og eksempler på valg af undervisnings-
metoder, arbejdsformer i forhold til mål og indhold,
fagets didaktik m.v.
1) Anbefalinger til Undervisningsministeriets
øvrige vejledning
• Ministeriet skal udarbejde vejledningsmateriale om,
hvordan indholdsvalg og valg af arbejdsformer kan
understøtte forskellige elementer af formålsparagraf-
fen og fagenes formål.
• Ministeriet skal udarbejde vejledning og inspiration
til arbejdet med formålsparagraffens forskellige
elementer.
• Ministeriet skal udarbejde vejledning og inspiration
med fokus på tilrettelæggelse af undervisning i det
enkelte fag og fagets samspil med andre fag.
• Ministeriet skal tage en aktiv rolle i at understøtte
fagmiljøerne (de faglige foreninger, professionshøj-
skolerne og universiteterne) i de enkelte fag og
i, at disse skal inddrages mere aktivt og syste-
matisk i udarbejdelsen og gennemførelsen af
ministeriets vejledning.
2 •
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0003.png
• Ministeriet skal gennemskrive de eksisterende vejled-
ninger i de tværgående temaer, og med afsæt heri
skal der udarbejdes vejledning, der er tilpasset
det enkelte fag.
• Ministeriet understøtter dialogen om Rådgivnings-
gruppens pejlemærker lokalt.
• Ministeriets vejledning af kommuner, skoler og lære-
re skal forankres lokalt og ske i et samarbejde med
professionshøjskolerne, den kommunale forvaltning
og skolerne ud fra lokalt fastsatte relevanskriterier.
• Ministeriet skal i højere grad vejlede med respekt for
lokale tilgange og perspektiver med fokus på den
gode tilrettelæggelse af undervisningen inden for
rammerne af pejlemærkerne og med respekt for
de fagprofessionelles egne perspektiver. Ministeriet
skal generelt have større fokus på fagenes indhold
og udvikling.
• Arbejdet med redesigne EMU på grundskoleområdet
skal tage afsæt i pejlemærketekstens hovedlinjer.
• Ministeriet skal udarbejde materialer, der under-
støtter sparring og lokale drøftelser og lokal udvik-
ling, fx om lærernes didaktiske, pædagogiske valg i
planlægning, udførelse og evaluering af undervisning.
• Ministeriet informerer læremiddelproducenter om
Rådgivningsgruppens pejlemærker og ministeriets
vejledningsmateriale.
• Ministeriet informerer udbydere af grund-, efter- og
videreuddannelse til skolens fagprofessionelle om
Rådgivningsgruppens pejlemærker og ministeriets
vejledningsmateriale.
• Der skal i udarbejdelse af læseplaner og undervis
ningsvejledninger tilstræbes sammenhæng på tværs
af fag og emner i opbygning og indhold. Læseplanerne
skal følge en fast skabelon, bl.a. fordi de bliver
bindende. Der skal være en fælles genreforstå-
else og begrebsforståelse, men der behøver ikke at
være udstrakt ensartethed i vejledningerne.
• Der afholdes i løbet af skriveprocessen et møde
mellem grupperne og Rådgivningsgruppen for Fælles
Mål, hvor der bliver lejlighed til at drøfte sam
menhængen mellem hovedlinjerne i skrivegruppernes
arbejde og Rådgivningsgruppens pejlemærker.
3) Anbefalinger til formen
Undervisningsministeriets vejledningsmateriale skal:
• Give et grafisk overblik og formidle Fælles Mål på
en måde, der giver overblik og tydeliggør sammen-
hængen/hierarkiet mellem niveauerne – særligt
formålsniveauet, målniveauet og indholdsniveauet.
• Være overskueligt i sin formidling.
• Være brugervenligt og håndterbart.
• Være kortere end tidligere.
• Formidle et fælles sprog om faglighed og didaktik.
Vejledningen bør anvende mange forskellige materialer
og formidlingsformer:
• Både digitale materialer og papirudgaver.
• Flere medier i brug, fx film, webinarer m.v.
• Forskellige arrangementer, fx konferencer, seminarer
m.v.
Desuden skal ministeriet undersøge behov og ønsker hos
de fagprofessionelle, ledere m.v. forud for udarbejdelse af
materialer eller indsatser.
2) Anbefalinger vedr. skrivegruppernes
arbejde
• Skrivegrupperne bør inddrage andre landes
eksempler på læreplanstekster (fx Norge, Ontario
og Finland) som inspiration til at opbygge en fælles
forståelse af genren og som sammenligningsgrundlag
for det konkrete indhold i vejledningsmaterialet.
• Skrivegrupperne skal i udarbejdelse af tekster – ikke
mindst læseplaner – være transparente om, hvad de
tænker som progression i indhold frem mod et mål in
den for hvert færdigheds- og vidensområde.
Fagene skal forpligtes på at redegøre, hvad de forstår
ved indhold.
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
• 3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0004.png
Bilag 3a
Læseplan (dansk)
[Dispositionen skal tilpasses det enkelte fag]
Indledning
1) Om læseplanen
Hvad er læseplanens funktion (se
§ 10),
og hvordan er den bygget op?
2) Fagets formål og folkeskolens formål
Hvad er de overordnede ideer med faget dansk i folkeskolen, og på hvilke måder retter faget sig mod de overordnede
ideer med folkeskolen?
3) Fagets mål og indhold
Hvad er forholdet mellem fagformål og kompetencemål? Hvad skal læreren vide om fagets overordnede indhold, mål og
kompetenceområder for at kunne vælge og tilrettelægge undervisningens indhold (jf.
§ 5)
med henblik på elevernes alsidi-
ge udvikling i relation til kompetencemålene (jf.
§ 1 og § 10)?
I dansk er det fx vigtigt at kende forskel på fortolkningssituati-
oner og kommunikationssituationer og vide, at kompetenceområderne for fortolkning og kommunikation er overordnede
og begge rummer læsning og fremstilling og derfor går på tværs af disse kompetenceområder.
Udviklingen i indholdet i undervisningen
For hvert kompetenceområde beskrives den grundlæggende idé og den udvikling i indholdet i undervisningen, der
tilrettelægges med henblik på at nå kompetencemålet ud fra færdigheds- og vidensområderne (jf.
§ 10).
Læseplanen skal
fastlægge og kvalificere undervisningsindholdet i færdigheds- og vidensområderne – enten inden for eller på tværs af
områderne. I dansk er det fx oplagt at beskrive udviklingen i arbejdet med forskellige typer af tekster i relation til forskelli-
ge typer af situationer og kontekster, der rummer forskellige typer af udfordringer og problemstillinger med relevans for
elevernes alsidige, danskfaglige udvikling.
1. trinforløb for 1.-2. klassetrin
Kompetenceområde: Læsning
Færdigheds- og vidensområderne:
Finde tekst
Forberedelse
Afkodning
Sprogforståelse
Tekstforståelse
Sammenhæng
4 •
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0005.png
Kompetenceområde: Fremstilling
Færdigheds- og vidensområderne:
Håndskrift og layout
Forberedelse
Fremstilling
Respons
Korrektur
Præsentation og evaluering
Kompetenceområde: Fortolkning
Færdigheds- og vidensområderne:
Oplevelse og indlevelse
Undersøgelse
Fortolkning
Vurdering
Perspektivering
Kompetenceområde: Kommunikation
Færdigheds- og vidensområderne:
Dialog
Krop og drama
It og kommunikation
Sprog og kultur
Sproglig bevidsthed
2. trinforløb for 3.-4. klassetrin
Disponeres som 1. trinforløb
3. trinforløb for 5.-6. klassetrin
Disponeres som 1. trinforløb
4. trinforløb for 7.-9. klassetrin
Disponeres som 1. trinforløb
Tværgående emner og problemstillinger i dansk
Tværgående temaer i dansk
Opmærksomhedspunkter i dansk
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
• 5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0006.png
Bilag 3b
Undervisningsvejledning i [faget]
[Dispositionen skal tilpasses det enkelte fag]
1) Om undervisningsvejledningen i [faget]
Hvad er undervisningsvejledningens funktion, og hvordan er den bygget op?
Undervisningsvejledningen giver information, støtte og inspiration til at kvalificere de mange valg, som læreren, i samar-
bejde med sin leder og sine kolleger, påtager sig i sin praksis. Den informerer om de bestemmelser i folkeskoleloven og i
Fælles Mål, som vedrører undervisningen i faget, og den støtter ved at forklare og eksemplificere centrale dele af fagets
færdigheds- og vidensområder. Endelig giver den inspiration ved at beskrive forskellige mulige valg i tilrettelæggelsen,
gennemførelsen og evalueringen af undervisningen. I forbindelse med disse beskrivelser lægger undervisningsvejlednin-
gen op til diskussion af potentialer og begrænsninger i forskellige former for undervisningspraksis.
2) Elevernes alsidige udvikling via faget
Hvordan kan fagets indhold, erkendelsesmåder og arbejdsformer (jf.
§ 5)
fremme elevernes alsidige udvikling (jf.
§ 10, stk.
4)
og de overordnede ideer med folkeskolen (jf.
§ 1)
igennem undervisningen?
Et udgangspunkt for besvarelsen af dette spørgsmål kan være en karakteristik af faget i skolen. Hvad er de overord-
nede ideer med faget i folkeskolen, jf. læseplanens formuleringer? Hvad er det centrale indhold, og hvad er de centrale
erkendelsesmåder og arbejdsformer i faget? Hvordan kan dette indhold og disse processer bidrage til elevernes alsidige
udvikling?
Hvordan kan undervisning, der medtænker elevernes alsidige udvikling og reflekterer de overordnede ideer med folke-
skolen, se ud´? Inddrag evt. beskrivelser af korte episoder fra undervisningen (fx uddrag af klassesamtaler, beskrivelser af
elevers arbejdsprocesser eller af læreres oplæg til faglige aktiviteter), og formuler spørgsmål i tilknytning til beskrivelser-
ne, som giver fagprofessionelle mulighed for at forholde sig til den tilgang til undervisning, som beskrivelserne illustrerer.
3) Tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisningen
Hvilke didaktiske valg og refleksioner er (generelt) forbundet med den fagprofessionelles tilrettelæggelse af undervis-
ningen i faget, og hvordan foretager forskellige lærere disse valg (bl.a. vedrørende mål, indhold, metoder og arbejdsfor-
mer)? Inddrag evt. beskrivelser af korte episoder fra læreres lang- og kortsigtede tilrettelæggelse af undervisningen, og
formuler spørgsmål i tilknytning til beskrivelserne. Spørgsmålene skal give de fagprofessionelle mulighed for at forholde
sig til forskellige tilgange til undervisningens tilrettelæggelse og kan bl.a. vedrøre undervisningsdifferentiering og elever
med særlige behov.
6 •
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0007.png
Hvilke didaktiske valg og handlinger er forbundet med den fagprofessionelles gennemførelse af og samarbejdet om un-
dervisningen? Hvad karakteriserer god undervisning i faget, og på hvilke måder kommer den professionelle dømmekraft
og det gode kollegiale samarbejde til udtryk?
Hvilke forskellige tilgange er der til at foretage disse valg (bl.a. vedrørende mål, indhold, metoder og arbejdsformer)?
Hvilke didaktiske valg er der forbundet med at evaluere undervisningen og elevernes udbytte af den?
4) Kvalificeringen af forholdet mellem kompetencer og indhold
I dette afsnit uddybes forholdet mellem kompetencemål og den indholdsmæssige progression i relation til færdigheds- og
vidensområder, jf. læseplanens formuleringer. Fag har forskellige forståelser af, hvad ”kompetencer” og ”indhold” er, som
må kvalificeres. Samtidig må undervisningsvejledningen tydeliggøre forholdet mellem progressionen i undervisningens
indhold og elevens faglige progression.
5) Almene temaer
I dette afsnit kan der omtales en række almene temaer, fx undervisningsmiljø og trivsel, forældresam¬arbej¬de, elevind-
dragelse, åben skole, lektiehjælp og faglig fordybelse og/eller bevægelse, i den udstrækning, det skønnes relevant. Skrive-
grupperne må vurdere behovet for vejledning eller inspiration i tilknytning til andre punkter end 1-5.
6) Tværgående emner og problemstillinger
I dette afsnit beskrives de dele af faget, der er relevant i tværfaglige samarbejder.
7) Tilpasning af undervisning i faget til elevernes forudsætninger
I dette afsnit uddybes, hvordan der kan arbejdes med undervisningsdifferentiering (indholdsvalg, pædagogik, didaktik og
arbejdsformer, valg af læremidler, materialer og aktiviteter, organisering m.v.), elever med faglige vanskeligheder, sproglig
udvikling i faget, elever med særlige behov og elever med andre vanskeligheder.
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
• 7
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0008.png
Bilag 3c
Fælles Mål 2019
Indledning
Forord (UVM og/eller ministeren)
Rådgivningsgruppens fem pejlemærker for folkeskolen (parafraseres)
Folkeskolens formål (gengives i fuld tekst)
Undervisningens tilrettelæggelse i lov om folkeskolen (gengives i fuld tekst)
Læreplanens opbygning. Forholdet mellem lov og bekendtgørelse og mellem bindende og vejledende niveauer i Fælles
Mål
Folkeskolens formål
§ 1, stk. 1
Kundskaber og færdigheder
Videre uddannelse og lyst til at lære
Fortrolighed med det egne og forståelse for det fremmede
Samspillet med naturen og elevens alsidige udvikling
§ 1, stk. 2
Udvikling af arbejdsmetoder og rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst
Erkendelse og fantasi
Selvtillid, stillingtagen og handlekompetence
§ 1, stk. 3
Deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter
Frihed og folkestyre
Åndsfrihed, ligeværd og demokrati
Undervisningens tilrettelæggelse i lov om folkeskolen
§ 5, stk. 1:
Kriterier for indholdsudvælgelse og krav om tværfaglighed i undervisningen
§ 10, stk. 3:
Tilrettelæggelse ud fra færdigheds- og vidensområderne
§ 11:
Tilrettelæggelse af undervisningen i børnehaveklassen i form af leg og udviklende aktiviteter samt med udgangs-
punkt i formål, kompetencemål samt færdigheds- og vidensområder
§ 13, stk. 2:
Tilrettelæggelse ud fra den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen i elevplanen
§ 18, stk. 1:
Valg af indhold, materiale og metode ud fra skolens formål, fagmål og elevernes behov og forudsætninger
§ 18, stk. 3:
Fastlæggelse af undervisningens indhold med henblik på, at kravene ved prøver kan opfyldes i de fag, hvor der
er prøver,
jf. § 14
§ 18, stk. 4:
De fagprofessionelles samarbejde med eleverne om undervisningens tilrettelæggelse
8 •
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 169: Orientering om brev med aftale om kommunernes økonomi for 2019 og brugerportalsaftalen, fra undervisningsministeren
1940421_0009.png
Fagformål
Kompetencemål
Færdigheds- og vidensområder
Læseplan
Undervisningsvejledning med vejledende mål
Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger til Undervisningsministeriets vejledningsmateriale
• 9