Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1810994_0001.png
  
 
Kære Merete Riisager 
 
 
 
Mit navn er Julian Bybeck Tosev, og jeg er gymnasielærer på Herlev Gymnasium og HF. Jeg har 
gennem længere tid undersøgt snyd i forbindelse med eksamen, som der er kommet en del artikler 
ud af f.eks. i Politiken, Berlingske og DR. 
 
Jeg er særlig bekymret for brugen af internet under den skriftlige og den mundtlige eksamen, hvor 
jeg har dokumenteret, at elever snyder. Jeg undrer mig derfor over, hvorfor man fastholder en 
eksamensform, hvor elever kan benytte internettet, når det nu er så let at snyde. 
 
Ministeriets løsningsmodel til bekæmpelse af snyd, har været i form af en rapport udarbejdet af 
Devoteam. Devoteam har i rapporten misforstået hvordan eksamener afholdes i gymnasiet, og 
derfor er ca. 1/3 af rapporten ubrugelig. Rapporten anbefaler et monitoreringsprogram som Exam 
Monitor. Jeg mener ikke, at det er en holdbar løsning med et sådan program, da man let kan 
komme omkring programmet. Jeg er ikke alene med denne kritik. To lektorer og en professor ved 
institut for datalogi ved Aarhus Universitet mener noget tilsvarende: 
https://www.version2.dk/blog/eksamenssnyd­kan­ikke­undgaas­med­monitorering­1048281 . 
 
Hvis nogle embedsfolk, anbefaler et monitoreringsprogram som f.eks. Exam Monitor, så synes jeg, 
at du skal stille dem tre spørgsmål til programmet: 
 
1) 
Vil programmet kunne fange snydere, som arbejder i Microsoft Word, hvor dokumentet automatisk 
gemmes i OneDrive, og en hjælper uden for lokalet åbner dokumentet i OneDrive og løser 
opgaven? 
 
2) 
Vil programmet kunne fange snydere, som lægger deres eksamensopgave (som man får som pdf) 
i en delt dropboxmappe på skrivebordet, og en hjælper uden for lokalet løser opgaven? 
 
3) 
Vil programmet kunne fange snydere, som har gemt en mobiltelefon i lommen, og som går ud på 
toilettet og sender opgaven til en hjælper via mobilen? 
 
Hvis programmet ikke kan opdage denne oplagte form for snyd, så vil det være uansvarligt af 
ministeriet, at pålægge alle skoler at benytte programmet.  
 
Der bør udarbejdes nye prøveformer, der er tilpasset den nye teknologiske virkelighed, hvor man 
f.eks. kan give eleverne mulighed for at bruge internettet, når lærer og censor er tilstede.  
 
De nye læreplaner og bekendtgørelser skulle gerne holde i mange år frem i tiden, og hvis man tror, 
at man kan udarbejde et monitoreringsprogram, der holder 10 år frem i tiden, så tager man fejl. 
Hvis man indfører et program som Exam Monitor, så er jeg overbevidst om, at ministeriet vil 
modtage mange problemer og fejlmeldinger fra skolerne, som ministeriet skal tage sig af og 
dermed pålægger man sig selv og skolerne, og dermed eleverne, store unødvendige frustrationer 
og spild af ressourcer.