Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1805324_0001.png
Forslag
til
Lov om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren
1
Kapitel 1
Lovens område
§ 1.
Loven gælder for operatører, der leverer væsentlige tjenester inden for sundhedssektoren med henblik
på at sikre et højt sikkerhedsniveau i disses net- og informationssystemer.
Kapitel 2
Operatører af væsentlige tjenester
§ 2.
En offentlig eller privat enhed, herunder en fysisk eller juridisk person, som er etableret i Danmark,
betragtes som en operatør af en væsentlig tjeneste, hvis
1) enheden leverer en tjeneste, der er væsentlig for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige og/eller
økonomiske aktiviteter inden for sundhedssektoren,
2) leveringen af denne tjeneste afhænger af net- og informationssystemer, og
3) en hændelse vil få væsentlig forstyrrende virkning for leveringen af den nævnte tjeneste.
Stk. 2.
Operatører af væsentlige tjenester skal registrere sig hos Sundhedsdatastyrelsen, som fører
fortegnelse over de pågældende operatører.
Stk. 3.
Sundhedsdatastyrelsen udarbejder en liste over tjenester, der er væsentlige for opretholdelsen af
kritiske samfundsmæssige og/eller økonomiske aktiviteter.
Stk. 4.
Sundhedsdatastyrelsen fastsætter nærmere regler om de i stk. 1 nævnte kriterier samt
registreringsordningen efter stk. 2.
§ 3.
Operatører af væsentlige tjenester skal træffe passende og forholdsmæssige tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at sikre et højt sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer, som
anvendes til deres aktiviteter og med disse foranstaltninger opretholde et sikkerhedsniveau, der står i forhold
til risikoen.
Stk. 2.
Operatører af væsentlige tjenester skal træffe passende foranstaltninger for at forebygge og
minimere konsekvensen af hændelser, der berører sikkerheden i net- og informationssystemer, som anvendes
til levering af de væsentlige tjenester, med henblik på at sikre kontinuiteten i disse tjenester.
Stk. 3.
Sundhedsdatastyrelsen fastsætter nærmere regler om de i stk. 1 og 2 anførte
sikkerhedsforanstaltninger.
§ 4.
Operatører af væsentlige tjenester skal hurtigst muligt underrette Sundhedsdatastyrelsen om
hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de tjenester, som de leverer. Underretningen
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016
om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen, EU-Tidende
2016, nr. L 194, side 1-30.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
skal indeholde oplysninger, der gør det muligt for Sundhedsdatastyrelsen at klarlægge eventuelle
grænseoverskridende konsekvenser af hændelsen.
Stk. 2.
Med henblik på at fastlægge omfanget af en hændelses konsekvenser efter stk. 1 skal operatøren af
en væsentlig tjeneste navnlig tage følgende kriterier i betragtning:
1) Antallet af brugere, der berøres af afbrydelsen af den væsentlige tjeneste
2) Hændelsens varighed
3) Den geografiske udbredelse med hensyn til det område, der er berørt af hændelsen.
Stk. 3.
Hvis en operatør af en væsentlig tjeneste er afhængig af en udbyder af digitale tjenester, skal
operatøren underrette Sundhedsdatastyrelsen om en hændelse, der berører udbyderen, såfremt hændelsen har
væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af operatørens levering af den væsentlige tjeneste.
Stk. 4.
Sundhedsdatastyrelsen meddeler så vidt muligt relevante oplysninger til den underrettende operatør
om opfølgningen på dennes underretning, herunder oplysninger der kan støtte en effektiv håndtering af
hændelsen.
Stk. 5.
Sundhedsdatastyrelsen kan efter høring af den underrettende operatør oplyse offentligheden om
konkrete hændelser, hvis offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller
håndtere en igangværende hændelse.
Stk. 6.
Sundhedsdatastyrelsen fastsætter nærmere regler om underretning efter stk. 1 og 3 samt kriterierne
for fastlæggelsen af omfanget af en hændelses konsekvenser efter stk. 2.
Kapitel 3
Tilsyn
§ 5.
Sundhedsdatastyrelsen fører tilsyn med de forpligtelser, der påhviler operatører af væsentlige tjenester
i henhold til denne lov.
[Det er under afklaring, hvem der skal føre tilsyn i tilfælde hvor en institution under Sundheds- og
Ældreministeriet er en operatør af en væsentlige tjeneste.]
§ 6.
Sundhedsdatastyrelsen kan som led i sit tilsyn kræve, at operatører af væsentlige tjenester stiller
følgende oplysninger til rådighed:
1) De oplysninger, der er nødvendige for at vurdere sikkerheden i deres net- og informationssystemer,
herunder dokumenterede sikkerhedspolitikker.
2) Dokumentation for den faktiske gennemførelse af sikkerhedspolitikker.
Stk. 2.
Sundhedsdatastyrelsens anmodning om oplysninger eller dokumentation efter stk. 1 skal angive
formålet med anmodningen og anføre, hvilke oplysninger der kræves.
Stk. 3.
Sundhedsdatastyrelsen kan påbyde operatører af væsentlige tjenester at afhjælpe påviste mangler i
henhold til denne lov.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om Sundhedsdatastyrelsens tilsyn med operatører
af væsentlige tjenester.
§ 7.
Sundhedsdatastyrelsens afgørelser efter § 6, stk. 3, kan påklages til Sundheds- og Ældreministeriet for
så vidt angår retlige spørgsmål.
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Kapitel 4
Sanktioner
§ 8.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde, den der
1) undlader at efterkomme kravene i § 3, stk. 1 og 2 eller som i forhold, der omfattes af loven, meddeler
Sundhedsdatastyrelsen urigtige eller vildledende oplysninger, eller
2) undlader at efterkomme Sundhedsdatastyrelsen påbud efter § 6, stk. 3.
Stk. 2.
[Stillingtagen til sanktionsspørgsmålet i forhold til offentlige myndigheder udestår]
Stk. 3.
I regler, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf i form af bøde.
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapitel 5
Ikrafttræden m.v.
§ 9.
Loven træder i kraft den 10. maj 2018.
§ 10.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de
afvigelser, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1 Baggrund for lovforslaget
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Operatører af væsentlige tjenester
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. NIS-direktivet
2.1.2.1. Identificering af operatører af væsentlige tjenester
2.1.2.2. Sikkerhedskrav
2.1.2.3. Underretning om hændelser
2.1.2.4. Offentliggørelse af hændelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Identificering af operatører af væsentlige tjenester
2.1.3.2. Sikkerhedskrav
2.1.3.3. Underretning om hændelser
2.1.3.4. Offentliggørelse af hændelser
2.2. Tilsyn
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. NIS-direktivet
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre et højt niveau for net- og informationssikkerhed inden for
sundhedssektoren, herunder sygehuse, praksissektoren, kommunal pleje mv. Lovforslaget
implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele
Unionen inden for sundhedssektoren.
Med lovforslaget foreslås det, at operatører af væsentlige tjenester skal indføre sikkerhedskrav,
herunder risikostyringsforanstaltninger, der kan sikre et højt sikkerhedsniveau i de pågældende
tjenester. Lovforslaget er udarbejdet med henblik på at sikre, at operatører af væsentlige tjenester kun
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
underlægges proportionale krav, der ikke er unødvendigt byrdefulde. Lovforslaget overlader derfor
operatører af væsentlige tjenester et vist skøn til selv at beslutte indholdet af deres
risikostyringsforanstaltninger under hensyntagen til de risici, som operatørerne er udsat for, og det
aktuelle trusselsbillede.
Endvidere foreslås der indført et krav om, at operatører af væsentlige tjenester skal underrette
Sundhedsdatastyrelsen om hændelser, der har forstyrrende virkning på de pågældende tjenester.
Det følger af Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020, at statslige myndigheder,
regioner og kommuner har forpligtet sig til at implementere principperne i ISO27001 som grundlag
for arbejdet med informationssikkerhed. Inden for det offentlige er de eksisterende aftaler om
sikkerhedsforanstaltninger således allerede i dag i overensstemmelse med NIS-direktivets formål,
hvorfor loven medfører mindre forpligtelser for offentlige operatører af væsentlige tjenester.
1.1 Baggrund for lovforslaget
Den øgede digitalisering af det danske samfund indebærer, at net- og informationssikkerhed spiller
en stadig mere afgørende rolle, også for sundhedssektoren. Det er i høj grad en forudsætning for de
tjenester, der understøtter behandling og pleje i sundhedssektoren, at sikkerheden fungerer.
Omfanget, hyppigheden og konsekvenserne af sikkerhedshændelser er tiltagende. Det digitale
område er således i højere grad blevet et mål for handlinger, som har til formål at ødelægge eller
forstyrre driften af digitale systemer. Uanset om hændelserne er tilsigtede eller ej, kan forstyrrelser i
sundhedssektoren have alvorlige konsekvenser. En hændelse kan fx være et cyberangreb eller en
oversvømmelse af en operatørs serverrum, der hindrer operatørens tjenester i at fungere og hæmmer
en hensigtsmæssig behandling, pleje og patientsikkerhed. Sikkerhedshændelser kan dermed
underminere borgernes tillid til sundhedsvæsenet.
Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6.
juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles sikkerhedsniveau for net- og
informationssystemer i hele Unionen (herefter NIS-direktivet) inden for sundhedssektoren. Det
følger af NIS-direktivet, at tjenester, der leveres til sundhedssektoren, kan være af særlig
samfundskritisk karakter. Ifølge NIS-direktivet skal loven træde i kraft den 10. maj 2018.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Operatører af væsentlige tjenester
2.1.1. Gældende ret
Operatører af væsentlige tjenester i sundhedssektoren er ikke underlagt en retlig regulering i
forhold til net- og informationssikkerhed.
2.1.2. NIS-direktivet
NIS-direktivets krav til operatører af væsentlige tjenester er et udtryk for en
minimumharmonisering. Der er således et nationalt spillerum for at fastsætte yderligere krav til
operatører af væsentlige tjenester.
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
2.1.2.1. Identificering af operatører af væsentlige tjenester
Det følger af NIS-direktivet, at medlemsstaterne senest den 9. november 2018 skal identificere
operatører af væsentlige tjenester inden for de respektive sektorer. I forbindelse med identificeringen
af operatører af væsentlige tjenester skal det indgå, om en enhed leverer en tjeneste, der er væsentlig
for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige og/eller økonomiske aktiviteter, om leveringen af
denne tjeneste afhænger af net- og informationssystemer, og om en hændelse vil få væsentlige
forstyrrende virkninger for leveringen af den nævnte tjeneste.
Hver medlemsstat skal udarbejde en liste over væsentlige tjenester inden for de af direktivet
omfattede sektorer med henblik på at identificere operatører af væsentlige tjenester. Listen over
væsentlige tjenester skal revideres og ajourføres hvert andet år efter den 9. maj 2018.
2.1.2.2. Sikkerhedskrav
Medlemsstaterne skal i henhold til NIS-direktivet sikre, at operatører af væsentlige tjenester træffer
passende og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et højt
sikkerhedsniveau i deres net- og informationssystemer, som de anvender til deres aktiviteter.
Sikkerhedsforanstaltningerne skal tage højde for det aktuelle teknologiske stade med det formål at
sikre et sikkerhedsniveau, der står i forhold til risikoen. Medlemsstaterne skal desuden sikre, at
operatører af væsentlige tjenester træffer passende foranstaltninger for at forebygge og minimere
konsekvensen af hændelser, der berører sikkerheden i deres net- og informationssystemer med
henblik på at opretholde kontinuiteten i deres tjenester.
2.1.2.3. Underretning om hændelser
Ifølge NIS-direktivet skal medlemsstaterne sikre, at operatører af væsentlige tjenester hurtigst
muligt foretager en underretning til den kompetente myndighed og/eller Computer Security Incident
Response Team (herefter CSIRT) om hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten
af deres tjenester. Underretningen skal indeholde oplysninger, der gør det muligt for den kompetente
myndighed og/eller CSIRT at fastslå eventuelle grænseoverskridende konsekvenser af hændelsen.
Vurderes hændelsen at have grænseoverskridende konsekvenser, underretter CSIRT relevante
myndigheder i andre berørte medlemsstater om hændelsen. Underretningen til de berørte
medlemsstater skal ske under overholdelse af krav om fortrolighed og sikkerhed. Ved fastlæggelsen
af omfanget af en hændelses konsekvenser skal en operatør af en væsentlig tjeneste hovedsageligt
tage hensyn til antallet af brugere, der berøres af afbrydelsen af den væsentlige tjeneste, hændelsens
varighed og den geografiske udbredelse med hensyn til det område, der er berørt af hændelsen.
Yderligere skal der tages hensyn til antallet af sundhedspersoner og borgere, der berøres af
operatørens virke pr. år samt betydningen for patientsikkerheden.
2.1.2.4. Offentliggørelse af hændelser
I henhold til NIS-direktivet kan den kompetente myndighed og CSIRT efter høring af operatøren
af den væsentlige tjeneste offentliggøre konkrete hændelser, hvis offentlighedens kendskab hertil er
nødvendig for at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende hændelse. Offentliggørelsen
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
skal ske under hensyntagen til bl.a. operatørens sikkerhed, operatørens kommercielle interesser og
fortrolig behandling af de af operatøren angivne oplysninger i forbindelse med dennes underretning.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Lovforslaget har til hensigt at gennemføre NIS-direktivets bestemmelser for operatører af
væsentlige tjenester inden for sundhedssektoren i dansk lovgivning.
2.1.3.1. Identificering af operatører af væsentlige tjenester
Det foreslås, at Sundhedsdatastyrelsen bemyndiges til at fastsætte de nærmere kriterier for
identificeringen af operatører af væsentlige tjenester. Sundhedsdatastyrelsen bemyndiges endvidere
til at udarbejde samt revidere og ajourføre listen over væsentlige tjenester, hvilket skal ske hver andet
år efter den 9. maj 2018. Operatører af væsentlige tjenester skal registrere sig hos
Sundhedsdatastyrelsen, som fører en fortegnelse over de pågældende operatører. At en operatør af en
væsentlig tjeneste ikke har registreret sig hos Sundhedsdatastyrelsen, fritager ikke den pågældende
operatør fra de forpligtelser, der følger af lovforslaget.
2.1.3.2. Sikkerhedskrav
Det foreslås, at der indføres krav om sikkerhedsforanstaltninger for operatører af væsentlige
tjenester. Kravene vil indeholde de overordnede forpligtelser for operatører af væsentlige tjenester,
således at operatørerne kan træffe de fornødne risikostyringsforanstaltninger. Det foreslås, at
Sundhedsdatastyrelsen bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om krav til
sikkerhedsforanstaltninger. De nærmere fastsatte regler skal være i overensstemmelse med NIS-
direktivets formål.
2.1.3.3. Underretning om hændelser
Det foreslås endvidere, at operatører af væsentlige tjenester skal underrette Sundhedsdatastyrelsen
i tilfælde af hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de væsentlige tjenester,
som de leverer. Det foreslås, at Sundhedsdatastyrelsen bemyndiges til fastsætte de nærmere regler
for, hvordan operatører af væsentlige tjenester skal underrette om hændelser til
Sundhedsdatastyrelsen. Der vil ved fastsættelsen af sådanne regler være fokus på, at operatører af
væsentlige tjenester kun underlægges proportionale krav, og, at de, i det omfang det er muligt,
overlades et skøn til selv at beslutte indholdet i deres sikkerhedsstrategier.
2.1.3.4. Offentliggørelse af hændelser
Det foreslås, at Sundhedsdatastyrelsen kan orientere offentligheden om konkrete hændelser, efter
høring af den berørte operatør, hvis offentlighedens kendskab hertil er nødvendig for at forebygge
eller håndtere en igangværende hændelse.
2.2. Tilsyn
2.2.1. Gældende ret
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Operatører af væsentlige tjenester i sundhedssektoren er ikke underlagt tilsyn i forhold til net- og
informationssikkerhed.
2.2.2. NIS-direktivet
Direktivet foreskriver, at medlemsstaterne skal sikre, at de kompetente myndigheder har de
nødvendige beføjelser og midler til at vurdere, hvorvidt operatører af væsentlige tjenester opfylder
deres forpligtelser i henhold til direktivet. De kompetente myndigheder skal have beføjelser og midler
til at pålægge operatørerne at levere de oplysninger, der nødvendige for at vurdere sikkerheden i deres
net- og informationssystemer, herunder dokumenterede sikkerhedspolitikker og dokumentation for
den faktiske gennemførelse af sikkerhedspolitikker. Den kompetente myndigheds anmodning om
oplysninger eller dokumentation skal indeholde en beskrivelse af formålet med anmodningen samt
en angivelse af de oplysninger, der kræves. Med henblik på at afhjælpe mangler, kan den kompetente
myndighed udstede påbud til operatører af væsentlige tjenester efter myndighedens vurdering af de
indhentede oplysninger.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Sundhedsdatastyrelsen skal føre tilsyn med overholdelsen af loven.
Sundhedsdatastyrelsen vil med lovforslaget få beføjelser til at kræve oplysninger af operatører af
væsentlige tjenester, der er nødvendige for at vurdere sikkerheden i deres net- og
informationssystemer. Med henblik på at afhjælpe mangler, vil Sundhedsdatastyrelsen kunne udstede
påbud til operatører af væsentlige tjenester herom. I forlængelse heraf vil Sundhedsdatastyrelsen som
led i sit tilsyn med operatører få mulighed for at kræve dokumentation for den faktiske gennemførelse
af sikkerhedspolitikker hos operatører af væsentlige tjenester.
[Det er under afklaring, hvem der skal føre tilsyn i tilfælde, hvor en institution inden for
Sundheds- og Ældreministeriet er en operatør af en væsentlig tjeneste.]
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre nye opgaver eller merudgifter af betydning i regioner og
kommuner. Lovforslaget vurderes at medføre, at Sundhedsdatastyrelsen skal varetage nye opgaver,
herunder bl.a. udarbejdelse samt revidering og ajourføring af listen over væsentlige tjenester, føre
tilsyn med samt modtage underretninger om hændelser fra operatører af væsentlige tjenester.
[Området for de statslige opgaver bevillingsfinansieres. Det kan, afhængigt at opgavens konkrete
omfang, blive relevant at indføre gebyrordning, bl.a. henset til udviklingen i omfanget af
tilsynsopgaver.]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Der vil være administrative konsekvenser for erhvervslivet i form af krav målrettet de private
operatører i markedet, herunder registrering af operatører til Sundhedsdatastyrelsen, indberetning af
hændelser, samt administrative aktiviteter i forbindelse med tilsyn. De administrative konsekvenser
vurderes nærmere af Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering i forbindelse med udmøntningen i
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
de efterfølgende bekendtgørelser, når de konkrete oplysningskrav og omfanget af berørte
virksomheder er kendt.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Loven og de bekendtgørelser, der vil blive udstedt i medfør af loven, gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et
højt fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den 18. oktober 2017 til den 15. november 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Ansatte Tandlægers Organisation, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT
Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard, Dansk Sygeplejeråd,
Dansk Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental
Laboratorier, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Patienter, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Den Danske Dyrlægeforening, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring & Pension, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre,
Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Københavns Universitet,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen, Lægemiddelstyrelsen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigspolitiet,
Roskilde Universitet, Rådet for Digital Sikkerhed, Socialpædagogernes Landsforbund, Statens
Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen,
Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse, Syddanmarks Universitet, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Yngre Læger, Ældresagen, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet.
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
1805324_0010.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang)
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Afværge hændelser og reducere
konsekvenser af hændelser
Området for de nye statslige opgaver
bevillingsfinansieres. Det kan
afhængigt at opgavens konkrete
omfang blive relevant at indføre
gebyrordning.
Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Stærk procedure for opfølgning på
og rapportering af hændelser.
Sundhedsdatastyrelsen skal
udarbejde samt revidere og ajourføre
listen over væsentlige tjenester, føre
tilsyn med og modtage
underretninger fra operatører af
væsentlige tjenester samt være i
dialog med CFCS herom.
Stat, regioner og kommuner, der er
operatører af væsentlige tjenester
skal underrette
Sundhedsdatastyrelsen om
hændelser, der har væsentlige
konsekvenser for kontinuiteten af
deres tjenester samt lade sig
registrere.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Afværge og reducere hændelser samt
en skærpet opmærksomhed på net-
og informationssikkerhed.
I det omfang at der er private
operatører af væsentlige tjenester,
skal disse træffe passende
sikkerhedsforanstaltninger
Lovforslaget medfører administrative
byrder for erhvervslivet. En nærmere
vurdering af disse foretages af
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering i forbindelse med
udarbejdelsen af de bekendtgørelser,
der måtte følge af lovforslaget.
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
1805324_0011.png
Administrative konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Loven og de bekendtgørelser, der vil blive udstedt i medfør af loven,
gennemfører dele af Europa- Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen.
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt x)
Ja
Nej
X
11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til kapitel 1
Til § 1
Det foreslås, at lovforslaget gælder for operatører af væsentlige tjenester. Som anført i lovforslagets
almindelige bemærkninger tilsigtes det med lovforslaget at sikre et højt sikkerhedsniveau for net- og
informationssystemer. Det indebærer, at operatører af væsentlige tjenester skal træffe passende og
forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at styre risiciene for sikkerheden i
deres net- og informationssystemer.
Ved
net- og informationssystemer
forstås enten a) et elektronisk kommunikationsnet som defineret
i telelovens § 2, nr. 4, dvs. et elektronisk kommunikationsnet i form af en radiofrekvens- eller
kabelbaseret teleinfrastruktur, der anvendes til formidling af elektroniske kommunikationstjenester,
b) enhver anordning eller gruppe af indbyrdes forbundne eller beslægtede anordninger, hvoraf en
eller flere ved hjælp af et program udfører automatisk behandling af digitale data, eller c) digitale
data, som lagres, behandles, fremfindes eller overføres ved brug af elementer i førnævnte punkt a) og
b) med henblik på deres drift, brug, beskyttelse og vedligeholdelse. Definitionen af net- og
informationssystemer bygger på NIS-direktivets artikel 4, nr. 1.
Ved
sikkerhed i net- og informationssystemer
forstås net- og informationssystemers evne til, på et
givet sikkerhedsniveau, at modstå handlinger, der er til skade for tilgængeligheden, autenticiteten,
integriteten eller fortroligheden i forbindelse med lagrede eller overførte eller behandlede data eller
de dermed forbundne tjenester, der tilbydes af eller er tilgængelige via disse net- og
informationssystemer. Definitionen af sikkerhed i net- og informationssystemer bygger på NIS-
direktivet artikel 4, nr. 2.
Til § 2
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at der ved
operatør af en væsentlig tjeneste
skal forstås,
den offentlige eller private enhed, herunder en fysisk eller juridisk person, der er etableret i Danmark,
og som leverer en tjeneste, der er væsentlig for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige og/eller
økonomiske aktiviteter, leveringen af denne tjeneste afhænger af net- og informationssystemer, og en
hændelse vil få væsentlig forstyrrende virkning for leveringen af den nævnte tjeneste. I den gældende
lovgivning findes der ikke nogen legal definition af dette begreb. Bestemmelsens definition bygger
på NIS-direktivets artikel 4, nr. 4, og artikel 5, stk. 2, litra a-c. I afklaringen af, om en tjeneste er
væsentlig for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige og/eller økonomiske aktiviteter, kan en
operatør tage udgangspunkt i den liste over væsentlige tjenester, som Sundhedsdatastyrelsen skal
vedligeholde i henhold til lovforslagets § 2, stk. 4.
Ved
hændelse
forstås enhver begivenhed, der har en egentlig negativ indvirkning på sikkerheden i
net- og informationssystemer. Definitionen af hændelse bygger på NIS-direktivets artikel 4, nr. 7. I
vurderingen af, hvorvidt en hændelse har væsentlig forstyrrende virkning, skal en række faktorer
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
indgå, som f.eks. det antal brugere, der er afhængige af tjenesten til private eller erhvervsmæssige
formål samt hændelsens betydning for patientsikkerheden. Til eksempel kan antallet af patienter
under operatørens virke pr. år inddrages i vurderingen af, hvorvidt en hændelse har væsentlig
forstyrrende virkning. I vurderingen af en hændelses omfang og varighed på økonomiske og
samfundsmæssige aktiviteter eller den offentlige sikkerhed, vil ligeledes kunne indgå, hvor lang tid,
der skønnes at ville gå, før afbrydelsen af tjenesten vil have negative konsekvenser.
Til stk. 2
Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, fastsættes det, at operatører af væsentlige tjenester
skal lade sig registrere hos Sundhedsdatastyrelsen, som fører en fortegnelse over de pågældende
operatører.
Det understreges, at det forhold at en operatør af en væsentlig tjeneste ikke har registreret sig hos
Sundhedsdatastyrelsen, ikke fritager den pågældende operatør fra de forpligtelser, der følger af
lovforslaget.
Til stk. 3
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at Sundhedsdatastyrelsen bemyndiges til at udarbejde en
liste over tjenester, der er væsentlige for opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige og/eller
økonomiske aktiviteter. Bestemmelsen bygger på NIS-direktivets artikel 5, stk. 3. Listen kan bidrage
til identificering af operatører af væsentlige tjenester inden for sundhedssektoren. Leverer en operatør
væsentlige og ikke-væsentlige tjenester, har operatøren på baggrund af listen mulighed for at holde
de væsentlige tjenester adskilt fra de ikke-væsentlige tjenester. Den nærmere afgrænsning af
væsentlige tjenester vil tage udgangspunkt i tjenester, der er vigtige for samfundets funktionalitet, og
hvor en afbrydelse f.eks. vil hindre gennemførelsen af aktiviteter inden for sundhedssektoren,
herunder bl.a. patientbehandling, samt underminere borgernes tillid, eller på anden måde gøre skade
på samfundets interesser.
Til stk. 4
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges Sundhedsdatastyrelsen til at fastsætte nærmere
regler for afgræsningen af kriterierne efter bestemmelsens stk. 1. Sundhedsdatastyrelsen bemyndiges
endvidere til at fastsætte nærmere regler om registreringsordningen efter bestemmelsens stk. 2.
Fastsættelsen af regler om afgrænsning af kriterierne for at være en operatør af en væsentlig tjeneste
samt regler om registreringsordningen skal ske inden for rammerne af NIS-direktivet.
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Til § 3
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at operatører af væsentlige tjenester skal træffe passende
og forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre et højt sikkerhedsniveau
i deres net- og informationssystemer. Det er ikke hensigten, at operatører af væsentlige tjenester skal
pålægges uforholdsmæssigt store økonomiske og administrative byrder, hvorfor
sikkerhedsforanstaltningerne skal stå i et rimeligt forhold til den risiko, der er forbundet med det
pågældende net- og informationssystem. Det forudsættes, at foranstaltningerne under hensyn til
teknologiens aktuelle stade, vil tilvejebringe et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau i forhold til de risici,
som er forbundet med operatørens levering af den pågældende tjeneste. Bestemmelsen har sin
baggrund i NIS-direktivets artikel 14, stk. 1. De af operatørerne trufne sikkerhedsforanstaltninger skal
så vidt muligt basere sig på internationale sikkerhedsgodkendte standarder, f.eks. ISO27001.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at operatører af væsentlige tjenester skal træffe passende
foranstaltninger for at forebygge og minimere konsekvensen af hændelser i deres net- og
informationssystemer, som de bruger til levering af deres tjenester. Det er ikke hensigten, at
operatører af væsentlige tjenester skal pålægges uforholdsmæssigt store økonomiske og
administrative byrder, hvorfor sikkerhedsforanstaltningerne skal stå i et rimeligt forhold til den risiko,
der er forbundet med det pågældende net- og informationssystem. Bestemmelsen bygger på NIS-
direktivets artikel 14, stk. 2.
Lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, skal ses i sammenhæng. Begge bestemmelser har til formål at fremme
en
risikostyringskultur,
hvor
der
foretages
risikovurderinger
og
gennemføres
sikkerhedsforanstaltninger. De af operatørerne trufne sikkerhedsforanstaltninger skal så vidt muligt
basere sig på internationale sikkerhedsgodkendte standarder, f.eks. 27001.
Til stk. 3
Med den foreslåede bestemmelse får Sundhedsdatastyrelsen bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om sikkerhedsforanstaltninger efter stk. 1 og stk. 2 inden for rammerne af NIS-direktivet. Det
er hensigten at udstede en bekendtgørelse om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af net- og
informationssystemer, der anvendes af operatører af væsentlige tjenester, med samme ikrafttræden
som loven.
Den almindelige forpligtelse til at træffe passende foranstaltninger efter stk. 1 og stk. 2 gælder
uanset udstedelsen af regler herom.
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Til § 4
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at operatører af væsentlige tjenester hurtigst muligt skal
underrette Sundhedsdatastyrelsen om hændelser, der har væsentlige konsekvenser for kontinuiteten
af leveringen af deres tjenester. For så vidt angår definitionen af en
hændelse,
henvises til
bemærkningerne til § 2, stk. 1. At operatøren skal underrette Sundhedsdatastyrelsen hurtigst muligt
betyder, at operatøren, under hensyntagen til arbejdet med at minimere konsekvenserne af hændelsen,
skal foretage underretningen, så snart operatøren har de nødvendige oplysninger til at kunne vurdere
omfanget af hændelsen. Operatører af væsentlige tjenester skal være særligt opmærksomme på at få
underrettet hurtigt i tilfælde af hændelser, der kan grænseoverskridende konsekvenser eller
hændelser, der berører flere sektorer. Underretningen vil ikke i sig selv føre til et øget ansvar for
operatøren. Underretningen til Sundhedsdatastyrelsen skal bl.a. indeholde oplysninger, der gør
Sundhedsdatastyrelsen i stand til at vurdere, om hændelsen har konsekvenser for andre
medlemslande.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at operatører af væsentlige tjenester skal inddrage
hændelsens betydning for patientsikkerheden, antallet af brugere, der berøres af hændelsen,
hændelsens varighed og hvor stort et geografisk område, der berøres af hændelsen i vurderingen af,
hvor omfangsrig en hændelses konsekvenser er.
Til stk. 3
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at en operatør af en væsentlig tjeneste hurtigst skal foretage
en underretning til Sundhedsdatastyrelsen, hvis operatørens net- og informationssystemer påvirkes af
en hændelse, der berører en digital udbyders tjeneste, som operatøren er afhængig af.
En
digital udbyder
skal forstås som enhver juridisk person, som udbyder en digital tjeneste af
følgende type: en onlinemarkedsplads, en onlinesøgemaskine eller en cloud computing-tjeneste.
Definitionen af en digital udbyder bygger på NIS-direktivets artikel 4, nr. 6, samt NIS-direktivets
bilag III. En operatør af en væsentlig tjeneste kan f.eks. være afhængig af en udbyder af en digital
tjeneste på baggrund af et kontraktforhold.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at Sundhedsdatastyrelsen får kendskab til hændelser og
mangler i sikkerheden hos udbydere af digitale tjenester, der har en negativ indvirkning på operatører
af væsentlige tjenester.
Til stk. 4
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at Sundhedsdatastyrelsen, så vidt muligt, hvis
omstændighederne tillader det, kan meddele oplysninger om opfølgningen på operatørens
underretning, herunder oplysninger der kan støtte en effektiv håndtering af hændelsen.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at operatøren får en tilbagemelding, der kan understøtte
operatørens videre arbejde med at begrænse hændelsen, hvis omstændighederne tillader det.
Til stk. 5
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges Sundhedsdatastyrelsen adgang til at offentliggøre
hændelser, såfremt det vurderes, at offentliggørelse vil være nødvendigt for at kunne forebygge
eller håndtere en hændelse. Offentliggørelse skal ske efter høring af operatøren, og
Sundhedsdatastyrelsen skal foretage en afvejning af offentlighedens interesse i at blive informeret
om de pågældende trusler over for operatørens interesse i ikke at lide kommerciel skade.
Bestemmelsen bygger på NIS-direktivets artikel 14, stk. 5.
Til stk. 6
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges Sundhedsdatastyrelsen til at fastsætte de nærmere
kriterier for, hvornår og hvordan en underretning skal ske, jf. bestemmelsens stk. 1 og 3.
Bestemmelsen bemyndiger endvidere Sundhedsdatastyrelsen til at fastsætte kriterierne for
fastlæggelsen af omfanget af en hændelses konsekvenser, jf. bestemmelsens stk. 2.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at Sundhedsdatastyrelsen skal føre tilsyn med, at operatører
af væsentlige tjenester overholder de forpligtelser, der følger af lovforslaget, samt de regler, der
udstedes i medfør heraf.
[Det er under afklaring, hvem der skal føre tilsyn i de tilfælde, hvor en institution inden for
Sundheds- og Ældreministeriet er en operatør af en væsentlig tjeneste.]
Til § 6
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastsætter rammerne for Sundhedsdatastyrelsens tilsyn med
operatører af væsentlige tjenester. Med den foreslåede bestemmelse får Sundhedsdatastyrelsen
mulighed for at anmode om de oplysninger, der er nødvendige for gennemførelsen af styrelsens
tilsynsvirksomhed. Sådanne oplysninger kan være operatørens dokumenterede sikkerhedspolitik og
dokumentation for den faktiske gennemførelse af sikkerhedspolitikker, f.eks. resultaterne af en
sikkerhedsaudit udfør af Sundhedsdatastyrelsen eller en kvalificeret auditør.
16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Til stk. 2
Med den foreslåede bestemmelse pålægges Sundhedsdatastyrelsen at angive formålet med
anmodningen om oplysningerne efter stk. 1, samt at angive, hvilke typer af oplysninger, der anmodes
om.
Til stk. 3
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at Sundhedsdatastyrelsen, på baggrund af de oplysninger som
styrelsen modtager efter stk. 1, kan udstede påbud til en operatør om afhjælpning af påviste mangler,
såfremt det konstateres, at en operatør ikke har efterlevet kravene til sikkerhedsforanstaltninger.
Til stk. 4
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler for
Sundhedsdatastyrelsens tilsyn med operatører af væsentlige tjenester.
Til § 7
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at afgørelser truffet af Sundhedsdatastyrelsen efter § 6,
stk. 3, kan påklages til Sundheds- og Ældreministeriet for så vidt angår retlige spørgsmål. Retlige
spørgsmål omfatter såvel skreven som uskreven ret, herunder offentligretlige grundsætninger.
Prøvelsen omfatter, ud over en stillingtagen til sagens retlige spørgsmål og sagens faktum, også
eventuelle faglige vurderinger i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne tage stilling til
lovligheden af Sundhedsdatastyrelsens afgørelse. Der er principielt ikke begrænsninger i Sundheds-
og Ældreministeriets prøvelse af jus, men hvor den konkrete subsumption forudsætter en særlig
fagkundskab, som ministeriet ikke er i besiddelse af, udviser ministeriet tilbageholdenhed i
prøvelsen, medmindre en udtalelse fra sektormyndigheden kan tilvejebringe det fornødne præcise
beslutningsgrundlag. Det falder uden for Sundheds- og Ældreministeriets beføjelser at tage stilling
til Sundhedsdatastyrelsens skønsudøvelse i det omfang, skønnet er udøvet inden for de rammer,
lovgivningen sætter. Sundheds- og Ældreministeriets prøvelse omfatter ikke spørgsmål om
hensigtsmæssighed, herunder sagsbehandlingens tilrettelæggelse eller sagsbehandlingstiden i det
omfang, sådanne spørgsmål ikke er reguleret i lovgivningen.
Til § 8
Til stk. 1
17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Udkast til lovforslag om krav til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for sundhedssektoren, fra sundhedsministeren
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der undlader at efterkomme kravene i lovforslagets § 3, stk. 1 og
2, eller som i forhold, der omfattes af lovforslaget, meddeler Sundhedsdatastyrelsen urigtige eller
vildledende oplysninger, eller undlader at efterkomme Sundhedsdatastyrelsen påbud efter
lovforslagets § 6, stk. 3.
Til stk. 2
[Stillingtagen til sanktionsspørgsmålet i forhold til offentlige myndigheder udestår]
Til stk. 3
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at der kan fastsættes bøde for regler, der udstedes i medfør af
lovforslaget.
Til stk. 4
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5. Bestemmelsen indebærer, at der også i regler, som
udfærdiges i medfør af loven, kan fastsættes regler om, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske
personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Til § 9
Den foreslåede bestemmelse fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Bestemmelsen bygger
på NIS-direktivets artikel 25, stk. 1, hvorefter medlemsstaterne skal vedtage og offentliggøre de
love og administrative bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme direktivet, senest den 9.
maj 2018. Det følger videre af artiklen, at disse love og bestemmelser skal anvendes fra den 10. maj
2018. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 10. maj 2018.
Til § 10
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastlægger, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at loven ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
18