Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1803605_0001.png
Udenrigsministeriet
Udenrigsudvalget
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017-360
EUN og EUP
11. oktober 2017
URU alm. del
svar på spørgsmål 313 fra Udenrigsudvalget
stillet den 19. september 2017 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Det fremgår af § 06.32.10. Migration i finanslovsforslaget for 2018, at
der afsættes midler til EU's Tyrkietfacilitet, som Tyrkiet vil modtage
under forudsætning af, at landet lever op til sine forpligtelser. Ministeren
bedes oversende de aftaler og forpligtigelser, der ligger til grund for EU’s
Tyrkietfacilitet, samt en vurdering af hvorvidt Tyrkiet indtil videre har
overholdt disse. Endvidere bedes ministeren redegøre for, hvilke
procedurer og kontrolmuligheder EU og Danmark har for at kontrollere
og styre brugen af midlerne.
Svar
For så vidt angår de aftaler og forpligtelser, der ligger til grund for
EU’s
Facilitet for Flygtninge i Tyrkiet, kan disse opdeles i to dele.
Internt er der tale om den Fælles Forståelse mellem EU’s medlemsstater
og Kommissionen, som oversendtes Folketinget ifm. fremsættelsen af
beslutningsforslag
B76,
jf.
bilag
2/5:
http://www.folketingstidende.dk/RIpdf/samling/20151/beslutningsfor
slag/B76/20151_B76_som_fremsat.pdf
Eksternt er der tale om EU-Tyrkiet-erklæringen af 18. marts 2016
1
og forud herfor den fælles EU-Tyrkiet handlingsplan om håndtering af
flygtningekrisen
2
aktiveret ved EU-Tyrkiet erklæringen af 29. november
2015
3
. Der kan her navnlig henvises til behovet for resultater mht.
opbremsning i den irregulære migration fra Tyrkiet til EU-lande (især
Grækenland).
http://www.eu.dk/samling/20161/raadsmoede/557620/bilag/6/1612605.pdf
2
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-5860_en.htm
3
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2015/11/29-eu-turkey-meeting-
statement/
1
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 313 (2016-17), om oversendelse af de aftaler og forpligtelser, der ligger til grund for EU's Tyrkietfacilitet, fra udenrigsministeren
1803605_0002.png
2
Det var og er i den givne situation nødvendigt, at EU og Tyrkiet
samarbejder om at bremse strømmen af irregulære migranter og
asylansøgere mod Europa. Sammenfattende er det regeringens vurdering,
at der er tale om en rigtig god aftale, som
set i lyset af det markante
fald i antallet af irregulære ankomster til Grækenland
har bidraget til at
løse et massivt problem i Europa, samtidig med at aftalen har et klart
humanitært sigte og ødelægger menneskesmuglernes forretningsmodel.
Med EU-Tyrkiet aftalen påtager EU sig samtidig en ledende donorrolle i
at bistå med håndteringen af flygtningenes behov.
Siden indgåelse af EU-Tyrkiet aftalen har der i forskellige sammenhænge
været sat spørgsmålstegn ved dens holdbarhed, herunder de tyrkiske
myndigheders evne og vilje til at leve op til aftalen. Der ses dog ikke
konkrete tegn på, at tyrkiske myndigheder ikke lever op til deres del af
aftalen som afspejlet i de fortsat markant lavere indrejsetal til
Grækenland sammenlignet med situationen før EU-Tyrkiet erklæringen.
Der kan i øvrigt henvises til Kommissionens 7. rapport om fremskridt i
implementering af EU-Tyrkiet erklæringen
4
, navnlig afsnit 7 om
Flygtningefaciliteten, samt Kommissionens første årsrapport om
Flygtningefaciliteten
5
.
Der er nedsat et styringsudvalg for Faciliteten, der yder strategisk
vejledning om de overordnede prioriteter og monitorerer dens
implementering, herunder Tyrkiets gennemførelse af sine forpligtelser.
Styringsudvalget ledes af Kommissionen og består af to repræsentanter
for Kommissionen og en repræsentant for hver medlemsstat, mens
Tyrkiet af koordinationshensyn har en rådgivende funktion, jf. i øvrigt
den Fælles Forståelse.
Såfremt det måtte blive fastslået, at Tyrkiet ikke respekterer sine
forpligtelser og bistandstiltagene under Faciliteten derfor må bringes til
ophør, følger det af den Fælles Forståelse, at Kommissionen
tilbagebetaler medlemsstaterne de beløb, der allerede er indkrævet, og
som ikke er genstand for en retlig forpligtelse.
Faciliteten for flygtninge i Tyrkiet koordinerer bidrag fra en række af
EU’s eksterne finansieringsinstrumenter
samt medlemsstaternes bidrag.
Formålet er at sikre, at flygtningenes og værtssamfundenes behov
4
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2017:470:FIN
5
http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0130&from=EN
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi af URU alm. del - svar på spm. 313 (2016-17), om oversendelse af de aftaler og forpligtelser, der ligger til grund for EU's Tyrkietfacilitet, fra udenrigsministeren
3
tilgodeses bedst muligt og på koordineret vis. Medlemsstaternes bidrag
udgør eksterne formålsbestemte indtægter til EU’s budget.
Foranstaltninger, der således finansieres over Unionens budget,
gennemføres i overensstemmelse med Unionens finansielle regler og
forordninger. Kommissionen er ansvarlig for at forvalte bidragene til
Faciliteten i overensstemmelse med gældende regler og procedurer
navnlig finansforordningen og den EU-lovgivning, der udgør
retsgrundlaget for de forskellige instrumenter, som bidragene kanaliseres
igennem.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen