Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1799629_0001.png
MINISTEREN
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. september 2017
2016-5643
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 20. marts 2017 stillet be-
skæftigelsesministeren følgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed
skal besvare for så vidt angår Transport-, Bygnings- og Boligministeriets områ-
de. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 84:
”I
forlængelse af ministeren besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del
spørgsmål 54, bedes ministeren
eventuelt ved indhentelse af bidrag fra rele-
vante ministerier
tilsende udvalget en oversigt der viser for hvilke forordnin-
ger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, der hvor for-
ordninger giver rum til nationale fortolkninger. For så vidt angår de forordnin-
ger, der efter regeringens opfattelse er overimplementeret, bedes for hvert en-
kelt forordnings vedkommende oplyst a) på hvilke områder og måder efter
regeringens opfattelse implementeringen adskiller sig fra minimumskravene i
EU-lovgivningen , b) begrundelserne for, at regeringen mener, at man er gået
videre end minimuskravene i EU-reguleringen, c) på hvis foranledning/ønske,
der er foretaget den efter regeringens vurdering pågældende overimplemente-
ring, d) den oprindelige vurdering af de økonomiske og administrative konse-
kvenser for det offentlige af implementeringen, e) den oprindelige vurdering af
de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. af im-
plementeringen, f) den oprindelige vurdering af de administrative konsekven-
ser for borgerne af implementeringen, g) den oprindelige
I forlængelse af ministeren besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del
spørgsmål 54 bedes ministeren
eventuelt ved indhentelse af bidrag fra rele-
vante ministerier - tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser
på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag
der
implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse be-
kendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering. For
så vidt angår de bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse overimple-
menterer EU-lovgivningen, bedes for hvert enkelt bekendtgørelses vedkom-
mende oplyst a) på hvilke områder og måder bekendtgørelsen efter regeringens
opfattelse adskiller sig fra minimumskravene i EU-lovgivningen, b) begrundel-
serne for, at regeringen mener, at man er gået videre end minimuskravene i
EU-reguleringen, c) på hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter re-
geringens vurdering pågældende overimplementering, d) den oprindelige vur-
dering af de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige af
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 21: Kopi af ERU alm. del - foreløbigt svar på spm. 84 om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt der viser hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, fra transport-, bygning og boligministeren
1799629_0002.png
implementeringen, e) den oprindelige vurdering af de økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet m.v. af implementeringen, f) den oprin-
delige vurdering af de administrative konsekvenser for borgerne af implemen-
teringen, g) den oprindelige vurdering af de miljømæssige konsekvenser af
implementeringen. Det bedes for hvert af punkterne d, e, f og g oplyst, om rege-
ringen er enig i de oprindelige vurderinger af konsekvenserne af implemente-
ringen. Hvis regeringen ikke er enig heri, bedes oplyst regeringens vurdering af
konsekvenserne nævnt i punkt d, e, f og g for hvert enkelt bekendtgørelse. Hvis
spørgsmålet ikke kan besvares inden for den normale 4 ugers frist, bedes op-
lyst, hvornår svar kan forventes.”
Svar:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal indledningsvist bemærke, at
ovenstående er en gengivelse af spørgsmålet, som det fremgår af Folketingets
hjemmeside, uagtet at spørgsmålet i sin ordlyd indeholder visse gentagelser.
For så vidt angår Transport-, Bygnings- og Boligministeriets forudsætninger for
besvarelsen af spørgsmålet henvises til indledningen af svaret på ERU 83, idet
der dog ikke til dette svar er udarbejdet en samlet liste over erhvervsrettede
forordninger på ministeriets ressortområde. Der er således gennemført 1) en
høring af erhvervslivet, ligesom ministeriet 2) har foretaget en egen undersø-
gelse af eksempler på overimplementering.
Ad 1. Høring af erhvervslivet
Uklarheder og strenge krav i de danske regler vedrørende godkendelse af CE-
mærkning af bygningsstål
Det fremgår af et høringssvar, at der er overimplementering og uklarhed om
CE-mærkning af bærende stålprodukter i henhold til den harmoniserede stan-
dard EN 1090.
Byggevareforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr.
305/200 af 9. marts 2011 om fastlæggelse af harmoniserede betingelser for
markedsføring af byggevarer og om ophævelse af Rådets direktiv 89/106/EØF)
stiller krav om CE-mærkning af byggevarer, som er omfattet af en europæisk
harmoniseret standard eller en europæisk teknisk vurdering (ETA). Der er i
henhold til byggevareforordningen udstedt ca. 470 harmoniserede europæiske
standarder, herunder EN 1090 om bærende stål- og aluminiumsprodukter.
Kravene til en harmoniseret byggevare findes således i byggevareforordningen
og i den relevante harmoniserede standard for byggevaren. CE-mærket kan
beskrives som en byggevares varedeklaration og skal ledsages af dokumenter,
hvor byggevarens ydeevne præsenteres (bl.a. ydeevnedeklarationen). Når en
byggevare er CE-mærket, kan den markedsføres og sælges frit i hele EU.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 21: Kopi af ERU alm. del - foreløbigt svar på spm. 84 om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt der viser hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, fra transport-, bygning og boligministeren
1799629_0003.png
For en harmoniseret byggevare må der derfor ikke fastsættes nationale krav
som betingelse for byggevarens markedsføring og salg. Danmark har hverken
for bærende stålprodukter (dvs. byggevarer omfattet af den harmoniserede
standard EN 1090) eller byggevarer omfattet af de ca. 470 andre harmonisere-
de standarder fastsat nationale krav til byggevarens markedsføring og salg. Der
foreligger således ikke overimplementering.
CE-mærkningen af byggevarer betyder, at fabrikanten står inde for, at byggeva-
rens ydeevne er bestemt ud fra en harmoniseret standard eller en ETA, og at
varen er underlagt en produktionskontrol, der skal sikre, at den deklarerede
ydeevne er til stede.
For at kunne CE-mærke i henhold til bl.a. standarden EN 1090-1 skal fabrikan-
tens produktionskontrol certificeres og løbende overvåges af et notificeret or-
gan, der er et uvildigt 3. parts-organ. Byggevareforordningen giver mulighed
for, at udpegelsen og overvågningen af disse notificerede organer kan foretages
af en medlemsstats nationale akkrediteringsorgan. Danmark har, som hoved-
parten af de øvrige EU-medlemsstater, benyttet sig af denne mulighed, således
at DANAK varetager opgaven.
1090-standarden er en krævende og kompleks standard, der dækker over man-
ge forskellige typer af produkter. Siden det den 1. juli 2014 blev obligatorisk at
CE-mærke efter standarden, har den i praksis givet en række udfordringer i
hele EU, særligt for producenterne. De forskellige problemstillinger, som følger
af EU-kravene, bliver derfor løbende drøftet med branchen og i EU, herunder
også spørgsmålet om forståelsen af kravene til eksterne beregnere. Ministeriet
finder ikke umiddelbart, at området er overimplementeret, men Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen vil i forlængelse heraf dog tage kontakt til Håndværksrådet
for at vejlede om og afklare eventuelle opfølgende spørgsmål.
Det bemærkes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i samarbejde med branchen
har udarbejdet et omfattede informationsmateriale, der skal bistå producenter
m.v. til at leve op til EU-kravene. Materialet kan ses på byggevareinfo
http://byggevareinfo.dk/en1090-tema/0/23.
Overimplementering af køre- og hviletidsordningen
Erhvervslivets høringssvar vedrørende overimplementering af køre- og hvile-
tidsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
561/2006) vedrører artikel 3, litra aa
undtagelsesbestemmelsen, som i al-
mindelig tale kaldes
håndværkerreglen.
I henhold til køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra aa, er køretøjer eller
kombinationer af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton,
der benyttes til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benyt-
ter til udøvelsen af sit erhverv, og som kun benyttes inden for en radius af 100
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 21: Kopi af ERU alm. del - foreløbigt svar på spm. 84 om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt der viser hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, fra transport-, bygning og boligministeren
1799629_0004.png
km fra virksomhedens hjemsted, undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, hvis
kørslen af køretøjet ikke er førerens hovedaktivitet.
Færdselsstyrelsens Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordnin-
gen er udarbejdet med henblik på at angive en ramme for forståelsen af række-
vidden af de enkelte undtagelsesbestemmelser, herunder således også af hånd-
værkerreglen.
På baggrund af et nabotjek med Tyskland indarbejdede Færdselsstyrelsen i
Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordningen en fortolknings-
ændring af håndværkerreglen, som skulle finde anvendelse fra den 1. januar
2017. Fortolkningsændringen vedrørte begrebet ”materiel”, og efter ændringen
svarede den danske fortolkning af begrebet til den tyske. I de ovennævnte hø-
ringssvar har erhvervslivet påpeget, at Færdselsstyrelsens fortolkning af hånd-
værkerreglen fortsat er mere restriktiv end den tyske fortolkning.
Høringssvarene fra erhvervslivet har givet Færdselsstyrelsen anledning til at
tilføje et afsnit i Vejledning om undtagelser fra køre- og hviletidsforordningen
under punktet vedrørende håndværkereglen. Afsnittet vedrører forståelsen af
følgende led i bestemmelsen: ”Føreren benytter til udøvelsen af sit erhverv”.
Afsnittet er tilføjet for at præcisere, at transport mellem to erhvervsdrivende
som led i en håndværksmæssig ydelse, hvor føreren ikke selv forestår alle opga-
ver, men nogle af opgaverne forestås af underleverandører, kan være omfattet
af håndværkerreglen og dermed være undtaget fra køre- og hviletidsreglerne.
Afsnittet blev tilføjet i styrelsens vejledning i juni 2017.
Færdselsstyrelsen finder således, at styrelsen ved ovennævnte præcisering har
imødegået den overimplementering af køre- og hviletidsforordningen, som
erhvervslivet har givet udtryk for i høringssvarene.
Kapitalkravet i forbindelse med godstilladelser
Kapitalkravene ifm. godstilladelser følger af forordning 1071/2009 om fælles
regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet, men også reguleret
i godskørselsbekendtgørelsen m.v. Der henvises således til besvarelsen heraf i
ERU 83.
Ad 2. Ministeriets egen gennemgang
Der er ikke i forbindelse med Transport-, Bygnings- og Boligministeriets egen
gennemgang fundet andre eksempler fra forordninger end det, som allerede er
beskrevet i ERU 83 vedr. køre- og hviletidsområdet, jf. forordning 165/2014
(takografforordningen) samt kravet om vognmandskurser efter forordning
1071/2009, om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhver-
vet, som også begge er reguleret i bekendtgørelser. Ministeriet kan derfor hen-
vise til besvarelsen af ERU 83.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 21: Kopi af ERU alm. del - foreløbigt svar på spm. 84 om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt der viser hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, fra transport-, bygning og boligministeren
1799629_0005.png
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen