Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Spørgsmål 1
Offentligt
1798258_0001.png
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget
Til:
Dato:
Energi-, forsynings- og klimaministeren
5. oktober 2017
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
EFK alm. del
Spørgsmål 1
Vil ministeren fremsende alle tal for hvert år i perioden 1990 til 2016 for hver
af de 5 LULUCF-kategorier: ”ny skov og genplantet skov siden 1990” (AR),
”afskovning siden 1990” (D), ”skovforvaltning af skove fra før 1990” (FM),
”dyrkede arealer” (CM) og ”vedvarende græsarealer” (GM), samt besvare føl-
gende:
a) Hvilken talmæssig betydning har det for Danmark, at man senest har ænd-
ret referenceperioden fra 2005-07 til 2005-09 for LULUCF-udledningen fra
”dyrkede arealer” og ”vedvarende græsarealer”?
b) Vil ministeren redegøre for årsagerne til, at man senest har ændret – eller
vil ændre – de forventede årlige LULUCF-udledninger/dræn for perioden
2021-2030 for ”dyrkede arealer” og ”vedvarende græsarealer”, fremsende de
reviderede tal og angive, hvad det beregnede kumulerede danske LULUCF-
kreditbidrag for 2021-2030 ændres til med de reviderede tal?
c) Hvis de seneste revisioner af LULUCF i referenceperioden og af de
fremskrevne årlige LULUCF-bidrag fra ”dyrkede arealer” og ”vedvarende
græsarealer” med net-net-metoden fører til en kumuleret mængde LULUCF-
kreditter på under 14,6 mio. t CO2, som forslaget har stillet Danmark i udsigt
til at måtte anvende, vil Danmarks tilladte LULUCF-kreditter da blive sænket
tilsvarende?
d) Kan ministeren bekræfte, at faktiske foranstaltninger til ændring af LU-
LUCF-udledning/dræn i perioden 2021-30 ikke må tælles med som reduktion
af drivhusgasudledningen i non-ETS-sektorens opfyldelse af målet for 2030?
e) Kan ministeren bekræfte, at de 14,6 mio. t LULUCF-kreditter, som forslaget
tillader Danmark at måtte anvende, er helt uafhængige af, hvad de faktiske
LULUCF-udledninger/dræn bliver i perioden 2021-2030, og helt uafhængige
af, om der faktisk i perioden bliver tale om en forbedret eller en forværret ud-
vikling i LULUCF-regnskabet for ”dyrkede arealer” og ”vedvarende græsarea-
ler”?
f) Hvorfor kan der beregnes en kumuleret LULUCF-kredit 44,1 mio. t i
2021-2030, når de fremskrevne skønnede årlige LULUCF-udledninger/dræn
for ”dyrkede arealer” og ”vedvarende græsarealer” i basisfremskrivning 2017
udvikler sig negativt (fra lille samlet dræn til 0-udledning)?
g) Hvilke fleksibilitetsmekanismer agter regeringen at tage i anvendelse ved
opfyldelsen af Danmarks non-ETS-sektormål for 2021-2030, og hvor meget vil
disse kunne nedbringe reduktionskravet på 28 mio. t, som er Energistyrelsens
middelskøn for 2021-30?
h) Hvilke virkemidler og incitamenter overvejer regeringen at tage i anvendel-
se for, at landbruget rent faktisk forbedrer LULUCF-regnskabet for ”dyrkede
arealer” og ”vedvarende græsarealer”?
i) Af samlenotat om rådsmøde (miljø) den 19. juni 2017, jf. EFK (2016-17)
alm. del – bilag 260, fremgår, at en af forudsætningerne for, at medlemsstaten
1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af tal for hvert år i perioden 1990-2016 for hver af de 5 LULUCF-kategorier: ny skov og genplantet skov siden 1990 (AR), afskovning siden 1990 (D), skovforvaltning af skove fra før 1990 (FM), dyrkede arealer (CM) og vedvarende græsarealer (GM), til energi-, forsynings- og klimaministeren
kan komme i betragtning til at anvende LULUCF-kreditter til målopfyldelsen,
er, ”at kulstofbalancen i jord og skov i den enkelte medlemsstat forbedres”. Vil
ministeren redegøre for, hvordan Danmark opfylder denne forudsætning?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Mikkel Dencker
formand
2/2