Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 12
Offentligt
1805314_0001.png
Skriftlig orientering af Folketingets Europaudvalg om det ek-
straordinære telerådsmøde den 24. oktober 2017
_____________________________________
Det estiske EU-formandskab har som opfølgning på det digitale
topmøde i Tallinn den 29. september 2017 valgt at indkalde til et
ekstraordinært rådsmøde for telekommunikation den 24. oktober
2017 med henblik på at drøfte udvalgte emner af relevans for den
digitale dagsorden og telerådsformationens ansvarsområde.
Jeg vil derfor orientere udvalget om de to sager, der er sat på dags-
ordenen for det ekstraordinære rådsmøde for telekommunikation.
Begge sager forelægges til orientering.
[1. Implementering af strategien for det digitale indre marked]
Den første sag, som formandskabet har sat på dagsordenen for
rådsmødet, omhandler status for implementering af strategien for
det digitale indre marked.
Strategien for det digitale indre marked blev lanceret af Kommissio-
nen i maj 2015. Kommissionens vision med strategien er et digitalt
indre marked, hvor varer, personer, tjenesteydelser og kapital frit
kan bevæge sig på tværs af grænser, og hvor borgere og virksom-
heder kan være aktive online uanset nationalitet eller bopæl.
Siden lanceringen har Kommissionen fremlagt 24 forslag til lovgiv-
ning som en del af strategien. Forhandlingerne er afsluttet for 6 for-
slag, mens de stadig er i gang for de resterende 18 forslag.
Energi-,
Forsynings-
og
Klimamini-
steriet
Stormgade
2-6
1470 Køben-
havn K
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om den skriftlige forelæggelse af det ekstraordinære rådsmøde (telekommunikation) den 24. oktober 2017, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1805314_0002.png
Drøftelsen på telerådsmødet forventes at fokusere på fremdriften
med de forslag på teleområdet, som stadig er i gang med at blive
forhandlet.
Det drejer sig bl.a. om revisionen af EU’s centrale regel-
sæt på teleområdet (f.eks. forslaget om et europæisk kodeks for
elektronisk telekommunikation), e-databeskyttelse og forslaget om
frie datastrømme.
Fra dansk side støtter vi, at der skal være en drøftelse af status for
implementeringen af strategien for det digitale indre marked. Det Eu-
ropæiske Råd har opfordret til, at forhandlingerne af alle forslagene
under strategien skal være afsluttet inden udgangen af 2018. Rege-
ringen bakker op om et fokus på at skabe fremdrift i forhandlingerne
af de enkelte forslag under strategien for det digitale indre marked.
Men vi skal naturligvis ikke bare vedtage de enkelte forslag for for-
slagenes egen skyld. Forslagene skal være med til at skabe et reelt
digitalt indre marked til gavn for borgere og virksomheder i EU.
Generelt arbejder regeringen for, at det digitale indre marked bør
kendetegnes ved åbenhed over for digital innovation og konkurren-
ce, og der bør være fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye
digitale virksomheder samt på at undgå protektionistiske tiltag.
[2. Cybersikkerhed]
Den anden sag, som formandskabet har sat på dagsordenen for
rådsmødet, omhandler cybersikkerhed.
Beskyttelsen af europæerne i den digitale tidsalder blev fremhævet
som én af Kommissionens topprioriteter i kommissionsformand
Jean-Claude Junckers State of the Union-tale den 13. september
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om den skriftlige forelæggelse af det ekstraordinære rådsmøde (telekommunikation) den 24. oktober 2017, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1805314_0003.png
2017. Kommissionen offentliggjorde samme dag en ambitiøs cyber-
pakke. Pakken indeholder en række elementer, hvoraf særligt for-
ordningsforslaget om en ”Cybersecurity Act” kan fremhæves. Kom-
missionens overordnede formål med pakken er at skabe mod-
standsdygtighed, afskrækkelse samt at forsvare EU mod trusler og
cyberangreb.
Regeringen finder det meget positivt, at Kommissionen og det esti-
ske formandskab har valgt at sætte fokus på den digitale dagsorden
både i regi af det uformelle topmøde i Tallinn samt i regi af tele-
rådsformationen. Fra dansk side prioriteres den digitale dagsorden
højt, og vi har presset på for at fremme denne i EU.
Formålet med det uformelle topmøde i Tallinn var ikke at træffe be-
slutninger som sådan, men derimod at give plads til en mere fri og
strategisk drøftelse om, hvordan vi i Europa sikrer vores førerpositi-
on og vores interesser i en globaliseret verden, der bliver stadig me-
re digital.
Som led heri blev cybersikkerhed også drøftet, herunder medlems-
staternes ansvar i forhold til på nationalt niveau at modvirke, at bor-
gere og virksomheder bliver udsat for cyberangreb, samt mulighe-
derne for at imødegå sådanne trusler i fællesskab i EU.
Drøftelsen på telerådsmødet forventes at fokusere på, hvordan man
som opfølgning på det uformelle topmøde kan komme videre med
ambitionen, inklusive de enkelte elementer i cyberpakken.
Regeringen støtter generelt op om et stadigt tættere internationalt
samarbejde om at imødegå cybersikkerhedstrusler. Truslerne er i
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Orientering om den skriftlige forelæggelse af det ekstraordinære rådsmøde (telekommunikation) den 24. oktober 2017, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1805314_0004.png
sagens natur grænseoverskridende, og landene bør i videst muligt
omfang udveksle erfaringer samt ikke mindst konkrete oplysninger
om angreb og trusler.
Side 4/4