Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 1
Offentligt
1796521_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
4. oktober 2017
Oktober-redegørelse 2017
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 3. oktober 2017
for afvikling af regeringens lovprogram for 2017-18. Uddraget omfatter de lov-
forslag og redegørelser, som vedrører Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets
ressortområde.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,
udvalgsassistent,
1/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse pr. 3/10-17 for afvikling af regeringens lovprogram
Energi-, forsynings- og klimamini-
steren
Ændring af lov om registrering af ledningsejere (Ændring af
arbejdsgang med udlevering af standardiserede ledningsop-
lysninger og udvidelse af lovens anvendelsesområde) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at effektivisere arbejdsgange ved udlevering af led-
ningsoplysninger til brug for gravearbejde, reducere graveskader og give mu-
lighed for at koordinere gravearbejder og udnytte ledig kapacitet i føringsrør.
Lovforslaget udmønter initiativ 6.3 i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
2016-2020 fra maj 2016.
Ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk og lov
om varmeforsyning (Betaling for myndighedsbehandling og
justering af bestemmelser om tilsyn med Energinet) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at fastsætte regler om opkrævning af gebyrer til be-
taling for myndighedsopgaver i medfør af lovene i Energitilsynet og Energisty-
relsen. Forslaget indebærer, at gebyrer til Energistyrelsen og Energitilsynet
skal afspejle den konkrete kreds af ydelsesmodtagere og fastsættes afhængig
af opgavetype som henholdsvis konkrete timeafregnede gebyrer og gebyrer
baseret på generelle grundbeløb.
Ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tje-
nester (Offentlige institutioners adgang til etablering af wifi-
hotspots) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at gøre det muligt for alle offentlige institutioner, her-
under kommuner og regioner, at ansøge om EU-støtte til etablering af wifi-hots-
pots, som stilles gratis til rådighed for offentligheden efter det såkaldte
WIFI4EU-forslag, der forventes vedtaget i oktober 2017.
2/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse pr. 3/10-17 for afvikling af regeringens lovprogram
Ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Øget incitament
til konsolidering af naturgasdistributionssektoren og udvidet
mulighed for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra
lov om naturgasforsyning) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at øge incitamentet til konsolidering af naturgasdistri-
butionsselskaberne ved at fastsætte regler om mulighed for differentierede pri-
ser i et konsolideret naturgasdistributionsselskab og ved at lempe modreg-
ningsprocenten i det kommunale bloktilskud ved salg m.v. af kommunalt ejede
naturgasselskabers aktiviteter. Derudover udvides muligheden for at undtage
visse transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning. Lovforsla-
gets del om øget incitament til konsolidering af naturgasdistributionsselska-
berne er en opfølgning på den daværende regerings (Venstre) forsyningsstra-
tegi
”Forsyning for Fremtiden” fra september 2016 samt regeringsgrundlaget
”For et friere, rigere og mere trygt Danmark” fra november 2016. Samme del af
lovforslaget følger op på aftalen om fremtidig organisering af gasdistribution
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra maj 2017.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Indsættelse
af frister for tilsagn om støtte, nettilslutning og ansøgning om
udbetaling af støtte samt puljer i visse støtteordninger, mid-
lertidig drift af elproduktionsanlæg på havet uden elprodukti-
onstilladelse, ophævelse af solcellepuljen for 2017 og nedju-
stering af balancegodtgørelse m.v.) (Okt I)
Med lovforslaget foreslås det, at udløbsdatoerne for Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelser indsættes i en række støtteordninger i VE-loven med
henblik på at bringe overensstemmelse mellem det EU-retlige og det danske
hjemmelsgrundlag for udbetaling af støtte. Endvidere foreslås det, at der ind-
sættes frister for nettilslutning og ansøgning om udbetaling i en række over-
gangsordninger for solcelleanlæg omfattet af lov nr. 900 fra juli 2013. Derud-
over foreslås en pulje på 1 MW i støtteordningerne for små biogasanlæg, små
biomasseanlæg og andre anlæg, der alene anvender solenergi (bortset fra sol-
celleanlæg), bølgekraft og vandkraft m.v. Med lovforslaget foretages desuden
en nedjustering af balancegodtgørelsen til vindmøller. Endeligt foreslås indsat
en mulighed for i særlige tilfælde at meddele dispensation til midlertidig drift af
elproduktionsanlæg på havet uden tilladelse.
3/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse pr. 3/10-17 for afvikling af regeringens lovprogram
Ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund og
lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport
af råolie og kondensat (Forbedret tredjepartsadgang i forbin-
delse med kulbrinteindvinding, reservationer af kapacitet og
opkrævning af bidrag til afviklingsomkostninger i olierørled-
ningen samt ny klageadgang i rørledningsloven m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at forbedre muligheden for, at kulbrinteproducenter
kan anvende hinandens anlæg (tredjepartsadgang) samt skabe mere hensigts-
mæssige incitamenter for investeringer og kapacitetsreservationer i olierørled-
ningen i Nordsøen. Bl.a. vil der blive indført regler, som forbedrer energi-, for-
synings- og klimaministerens mulighed for at påvirke udbygninger af infrastruk-
tur, så der kan tages større hensyn til den samfundsøkonomisk mest hensigts-
mæssige udnyttelse af infrastrukturen. Lovforslaget er bl.a. en opfølgning på
aftalen om udvikling af Nordsøen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra marts 2017.
Ændring af lov om kontinentalsoklen (Tilladelse til visse rør-
ledningsanlæg på søterritoriet) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til at kunne inddrage udenrigs-
, sikkerheds- og forsvarspolitiske hensyn i vurderingen af konkrete ansøgninger
om etablering af visse rørledningsanlæg på søterritoriet.
Ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energinet.dk, lov
om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Overførsel
af opgaver fra Energinet til energi-, forsynings- og klimamini-
steren m.v.) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at overføre en række myndighedsopgaver fra Ener-
ginet til Energistyrelsen. Opgaverne vedrører administration af støtte til vedva-
rende energi og relaterede myndigheds-, planlægnings- og supportopgaver.
Lovforslaget er en opfølgning på El-reguleringsudvalgets anbefalinger fra de-
cember 2014 og aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften mellem den daværende
regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra no-
vember 2016.
4/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse pr. 3/10-17 for afvikling af regeringens lovprogram
Ændring af lov om varmeforsyning (Standardisering af regn-
skabsføring og dataindsamling m.v. for varmevirksomheder
til brug for udvikling af ny økonomisk regulering) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at standardisere regnskabsføring og indhente
data til brug for udvikling af den nye økonomiske regulering af fjernvarmesek-
toren. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om regulering af fjernvarmesek-
toren mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Det Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra april
2016.
Lov om Forsyningstilsynet (Feb II)
Lovforslaget har til formål at ændre Energitilsynets organisering med henblik
på at skabe et mere effektivt tilsyn med el-, gas- og varmesektoren. Lovforsla-
get indebærer bl.a., at sagsforberedelse og beslutningskompetence integreres
i én organisation under ledelse af en uafhængig direktør med ansvar for hele
tilsynsorganisationen. Energitilsynet skifter i den forbindelse
navn til ”Forsy-
ningstilsynet”. Lovforslaget er en opfølgning på den daværende regerings (Ven-
stre) forsyningsstrategi ”Forsyning for Fremtiden” fra september 2016.
Ændring af lov om energimærkning af energirelaterede pro-
dukter (Gennemførelse af regler, der understøtter energi-
mærkningsforordningen) (Feb II)
EU har vedtaget en ny forordning om rammerne for mærkning af energirelate-
rede produkter. Lovforslaget har til formål at ophæve eksisterende nationale
regler, der erstattes af forordningens bestemmelser, og fastsætte supplerende
bestemmelser om håndhævelse og sanktioner.
5/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse pr. 3/10-17 for afvikling af regeringens lovprogram
Ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov
om varmeforsyning og lov om Energinet.dk (Styrkelse af ram-
merne for overvågning af elforsyningssikkerhed og for fast-
sættelse af elforsyningssikkerhedsniveauet, ophævelse af
bestemmelser som følge af EU-netregler, håndtering af el-
transmissionskunder, samkøring af data om energisparepro-
jekter, markedsmæssige vilkår i aftaler om energibesparelser
og hjemmel til gennemførelse af forskønnelsesprojekter i for-
bindelse med kabellægning) (Feb II)
Lovforslaget har bl.a. til formål at styrke rammerne for Energinets overvågning
af udviklingen og sikring af elforsyningssikkerheden, at præcisere ministerens
ansvar for at fastsætte niveauet for elforsyningssikkerhed samt ophæve be-
stemmelser, der erstattes af EU-forordninger om netregler. Lovforslaget er en
konsekvens af implementering af EU-regulering på el-området samt en opfølg-
ning på El-reguleringsudvalgets anbefalinger fra december 2014 og aftalen om
afskaffelse af PSO-afgiften mellem den daværende regering (Venstre), Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra november 2016.
Redegørelser til Folketinget:
Klimapolitisk redegørelse (Dec I)
Energipolitisk redegørelse (Apr II)
6/6