Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1820960_0001.png
Provenuvirkning af at modregne forsikringsydelser ved tab af
erhvervsevne med 30 pct. i stedet for 100 pct. i ressourcefor-
løbsydelsen
De fleste danskere på arbejdsmarkedet har i forbindelse med deres pensionsop-
sparing en forsikring, der giver dem en indkomst, hvis de bliver for syge til at
arbejde midlertidigt eller permanent.
De tager dermed et medansvar for at forsørge dem selv og deres familier i tilfælde
af sygdom.
Det er i alles interesse, at så få som muligt ender på førtidspension. Pensions-
branchen har stort fokus på fastholdelse af sygemeldte på arbejdsmarkedet. Når
folk bliver syge, går pensions- og forsikringsselskaberne ind og støtter op om og
supplerer kommunernes indsats for at få folk raske og tilbage på arbejde. Det er
ikke erfaringen, at lavere ydelser får de syge hurtigere tilbage i job. Tværtimod
kan de lavere ydelser på kontanthjælpsniveau give økonomiske bekymringer, der
fjerner fokus fra bestræbelserne på at blive rask igen.
Disse bekymringer bliver ikke mindre af den uforudsigelighed, der kommer af, at
modregningsreglerne er forskellige, afhængig af hvilken ydelse man havner på:
- Når man bliver syg og får sygedagpenge, er der ingen modregning.
- Kommer man i jobafklaringsforløb, bliver man modregnet 100 pct.
- Kommer man på ledighedsydelse, er der ingen modregning.
- Kommer man på ressourceforløb, bliver man modregnet 100 pct. igen.
- Og hvis man ender på offentlig førtidspension, er modregningen 30 pct.
Ressourceforløbsydelse gives til personer i jobafklaringsforløb og i ressourcefor-
løb. Den aftrappes fuldt ud (kr. for kr.) ved udbetaling af en løbende ydelse fra et
pensionsselskab, fx forsikringsydelse ved tab af erhvervsevne (TAE).
Det er oplagt at behandle pensionsudbetalinger på linje med lønudbetalinger. Pen-
sionsudbetalingerne vil helt overvejende ske som led i en udbetaling for tab af
erhvervsevne, og træder på den måde i stedet for en lønudbetaling. Lønudbeta-
linger modregnes med 30 pct. af den del af udbetalingen, der ikke overstiger
13.839 kr. om måneden. Over dette beløb modregnes 55 pct. af udbetalingen i
ressourceforløbsydelsen.
14.11.2017
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Peter Foxman
Chefkonsulent
Dir.
41 91 91 28
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
349451
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 68: Opfølgning på Forsikring & Pensions foretræde den om reglerne for modregning af forsikringsydelser fra arbejdsmarkedspensionerne i ressourceforløbsydelse
Hvis 100 pct. modregning fortsætter, så vil selskaberne på sigt afskaffe deres
produkter som hjælper sygemeldte. Der vil være 100 pct. modregning af nul kr.
Og dermed har det offentlig ikke sparet noget. Men 30 pct. modregning vil betyde
stadig og endda flere pensionsprodukter, som der kan modregnes 30 pct. af og
dermed besparelse på de offentlige udgifter.
Samme modregningsregler for løn og pensionsudbetalinger vil derudover give
større stabilitet og forudsigelighed i indkomsten for den enkelte sygemeldte bor-
ger.
Det kan sandsynliggøres, at der ikke vil være noget tab for det offentlige ved at
modregne pensionsudbetalinger som løn, når der tages udgangspunkt plausible
forudsætninger om antal og størrelse af udbetaling fra pensionsselskab. Tværti-
mod kan der forventes en provenugevinst.
Det skal understreges, at der kun er skønnet over ændret modregning af et enkelt
element i modregningen af ressourceforløbsydelsen, nemlig udbetalinger fra pen-
sionsordninger. Skønnet kan hermed ikke holdes op imod Beskæftigelsesministe-
riets svar til Bent Bøgsted (Alm.del spørgsmål 604), hvor der skønnes over, hvor
meget de offentlige udgifter påvirkes af, at modregningen af ressourceforløbs-
ydelsen sættes til 0 pct. for alle elementer.
Det er ikke muligt at foretage et solidt underbygget skøn over at ændre i mod-
regningen i ressourceforløbsydelse. Det skyldes:
Helt grundlæggende findes der ikke tilgængelige oplysninger om antallet af
personer i ressourceforløb. Al tilgængelig statistik tager udgangspunkt i perso-
ner, der
har
en ressourceforløbsydelse, der er større end 0. Hermed eksklude-
res alle personer i ressourceforløb, der har fået ydelsen fuldt ud aftrappet. Der
kan således ikke laves underbyggede skøn, før Beskæftigelsesministeriet kan
give oplysninger om samtlige personer i ressourceforløb
Forsikring & Pension har kontaktet sine medlemsselskaber for at undersøge,
om der herigennem kan tilvejebringes information om omfanget af modreg-
ning. Men hovedparten af selskaberne har ikke oplysninger om antallet af med-
lemmer i pensionsordningen, der er i ressourceforløb.
Undersøgelsen har til gengæld afdækket, at pensionsselskaberne i vidt omfang
har tilpasset deres udbetalingspraksis i lyset af den konfiskatoriske modreg-
ning. Nogle selskaber udbetaler nu alene engangsbeløb til personer i ressour-
ceforløb. Et mindretal af selskaber har valgt at forøge udbetalingen for at sikre
medlemmerne penge ”på den anden side af” modregningen.
I fravær af tilgængelige oplysninger om omfanget af pensionsudbetalinger i
forbindelse med tab af erhvervsevne og ressourceforløb ved den gældende
modregning, er det nedenfor forudsat, at der ville være 3.600 personer, der
ville modtage TAE-ydelse, hvis modregningen sker som for lønindkomst
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
349451
Provenueffekterne af ændre modregning vil helt afhænge af, hvordan selskaberne
har reageret på den gældende modregning i ressourceforløbsydelsen:
1.
2.
3.
4.
Selskabet har fortsat uændret udbetaling af ressourceforløbsydelse
Selskabet har forhøjet udbetalingen for at kompensere for modregningen
En løbende udbetaling er konverteret til en sumudbetaling, der ikke modreg-
nes
Udbetalingen er stoppet helt
Side 2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 68: Opfølgning på Forsikring & Pensions foretræde den om reglerne for modregning af forsikringsydelser fra arbejdsmarkedspensionerne i ressourceforløbsydelse
5.
Endeligt er der selskaber, der ikke på noget tidspunkt har udbetalt ydelser i
forbindelse med tab af erhvervsevne
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
349451
Der er nedenfor givet et bud på provenuvirkningen, hvor der er taget udgangs-
punkt i plausible forudsætninger om antallet af personer i hver af kategorierne
ovenfor, om størrelsen af pensionsudbetalingen, og om selskabernes reaktion på
lavere modregning af pensionsudbetalinger. Beregningen er uddybet i vedføjede
bilag.
Ad 1)
Denne gruppe antages at bestå af relativt få personer, der får udbetalt relativt
store beløb i forbindelse med tab af erhvervsevne for at kompensere for bortfald
af en højere løn.
Hvis det antages, at der er 300 personer i gruppen, der får udbetalt 300.000 kr.
for tab af erhvervsevne, vil modregning i ressourceforløbsydelse som løn betyde,
at hver får en årlig ressourceforløbsydelse på ca. 54.000 kr., hvis der er tale om
forsørgere. Det vil betyde et tab for det offentlige på ca. 10 mio.kr. netto for skat.
Ad 2)
Denne gruppe antages som gruppen under 1) at bestå af relativt få personer med
høje ydelser, der vil blive nedsat, hvis modregningen lempes, så det samlede ind-
komstniveau bevares.
300 personer forudsættes initialt at have en TAE-pensionsudbetaling på 300.000
kr. Den sænkes til ca. 179.500 kr., når modregningen lempes. Det giver en ud-
betaling af ressourceforløbsydelse på 120.500 kr. (forsørgere). Den samlede ind-
komst er hermed 300.000 kr. Det offentlige får et tab på ca. 23 mio.kr. netto for
skat vedr. ressourceforløbsydelse, og yderligere et tab på 13 mio.kr. vedr. mistet
skat af den lavere ressourceforløbsydelse. I alt altså et tab på ca. 36 mio.kr.
Ad 3) og 4)
Denne gruppe antages at bestå af relativt mange personer, der før modregningen
indførtes fik en beskeden udbetaling som supplement til offentlige ydelser. Det
antages, at lempeligere modregning fører til genoptagelse af udbetaling af en lø-
bende udbetaling.
3.000 personer forudsættes at få en løbende ydelse på 40.000 kr. i gennemsnit.
Det betyder en modregning i ressourceforløbsydelsen på 12.000 kr. Det giver en
besparelse for det offentlige på 23 mio.kr. efter skat. Hertil får det offentlige eks-
tra skatteindtægter af pensionsudbetalingen på i alt ca. 45 mio.kr. I alt bliver
gevinsten for det offentlige på ca. 68 mio.kr.
Med de valgte forudsætninger får det offentlige et tab på ca. 46 mio.kr. for per-
soner, der i dag får pensionsudbetaling. Men det offentlige får samtidigt en gevinst
på ca. 68 mio.kr. for personer, der har fået stoppet udbetalingen eller få en sum-
betaling og som får genoptaget deres løbende udbetaling. Netto får det offentlige
en gevinst på godt 20 mio.kr.
Der kan således sandsynliggøres, at der ikke vil være noget provenutab forbundet
med at indføre en mere rimelig modregning i ressourceforløbsydelsen. Tværtimod
kan der forventes en provenugevinst. Hertil skal lægges de positive effekter af
Side 3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 68: Opfølgning på Forsikring & Pensions foretræde den om reglerne for modregning af forsikringsydelser fra arbejdsmarkedspensionerne i ressourceforløbsydelse
færre økonomiske bekymringer for personer, der i forvejen er stillet i en vanskellig
situation.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
349451
Side 4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 68: Opfølgning på Forsikring & Pensions foretræde den om reglerne for modregning af forsikringsydelser fra arbejdsmarkedspensionerne i ressourceforløbsydelse
1820960_0005.png
Bilag.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
349451
Uddybet beregning af provenueffekt af modregning af TAE-ydelse som løn.
Uændret udbetaling af TAE-ydelse
1
Antal personer
300
2
TAE-udbetaling
300.000kr.
3
Ressourceforløbsydelse før aftrapning
177.696 kr.
4
Aftrapning af ressourceforløbsydelse gældende regler (100 pct.)
177.696 kr.
5
3-4
Udbetalt ressourceforløbsydelse gældende regler
0 kr.
6
Ressourceforløbsydelse før aftrapning
177.696 kr.
7
Aftrapning af ressourceforløbsydelse forslag (30/55 pct.)
123.476 kr.
8
6-7
Ressourceforløbsydelse, forslag
54.420 kr.
9
8-5
Ændring i udbetalt ressourceforløbsydelse
54.420 kr.
10
1*9
Samlet ændring i udbetaling af ressourceforløbsydelse
16 mio.kr.
11
Skat heraf (37,5 pct.)
6 mio.kr.
12
10-11
Samlet nettotab for det offentlige
10 mio.kr.
Udbetaling af TAE-ydelse sænkes ved ændret modregning, så samlet indkomst er uændret
13
Antal personer
300
14
TAE-udbetaling gældende regler
300.000 kr.
15
TAE-udbetaling forslag
179.500 kr.
16
14-15
Ændring i TAE-udbetaling
120.500 kr.
17
16*13
Samlet ændring i TAE-udbetaling
36 mio.kr.
18
Skat heraf (37,5 pct.)
13 mio.kr.
19
=18
Tab for det offentlige af lave TAE-udbetaling
13 mio.kr.
20
Ressourceforløbsydelse før aftrapning
177.696 kr.
21
Aftrapning af ressourceforløbsydelse gældende regler (100 pct.)
177.696 kr.
22
20-21
Udbetalt ressourceforløbsydelse gældende regler
0 kr.
23
Ressourceforløbsydelse før aftrapning
177.696 kr.
24
Aftrapning af ressourceforløbsydelse forslag (30/55 pct.)
57.208 kr.
25
23-24
Ressourceforløbsydelse, forslag
120.488 kr.
26
25-22
Ændring i udbetalt ressourceforløbsydelse
120.488 kr.
27
26*13
Samlet ændring i udbetaling af ressourceforløbsydelse
36 mio.kr.
28
Skat heraf (37,5 pct.)
13 mio.kr.
29
27-28
Nettotab for det offentlige
23 mio.kr.
30
19+29
Samlet nettotab for det offentlige
36 mio.kr.
Der udbetales løbende TAE-ydelse igen
31
Antal personer
3.000
32
TAE-udbetaling gældende regler
0 kr.
33
TAE-udbetaling forslag
40.000 kr.
34
33-32
Ændring i TAE-udbetaling
40.000 kr.
35
34*31
Samlet ændring i TAE-udbetaling
120 mio.kr.
36
Skat heraf (37,5 pct.)
45 mio.kr.
37
=36
Gevinst for det offentlige af højere TAE-udbetaling
45 mio.kr.
38
Ressourceforløbsydelse før aftrapning
177.696 kr.
39
Aftrapning af ressourceforløbsydelse gældende regler (100 pct.)
0 kr.
40
38-39
Udbetalt ressourceforløbsydelse gældende regler
177.696 kr.
41
Ressourceforløbsydelse før aftrapning
177.696 kr.
42
Aftrapning af ressourceforløbsydelse forslag (30/55 pct.)
12.000 kr.
43
41-42
Ressourceforløbsydelse, forslag
165.696 kr.
44
40-43
Ændring i udbetalt ressourceforløbsydelse
12.000 kr.
45
44*31
Samlet ændring i udbetaling af ressourceforløbsydelse
36 mio.kr.
46
Skat heraf (37,5 pct.)
13 mio.kr.
47
45-46
Nettogevinst for det offentlige
23 mio.kr.
48
37+47
Samlet nettogevinst for det offentlige
68 mio.kr.
Samlet nettogevinst for det offentlige
49
48-30-12
Samlet nettogevinst for det offentlige
22 mio.kr.
Side 5