Finansudvalget 2017-18, Beskæftigelsesudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 6, BEU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1801736_0001.png
26. juni 2017
Sagsnr.: 4017055/10
CAYMANØERNE SOM MARKEDSPLADS FOR INTERNATIONALE IN-
VESTERINGER
1
1.1
BAGGRUND
Vi er blevet bedt om at udarbejde et kort notat om mulige årsager til, at internationale investorer,
som f.eks. ATP, benytter investeringsenheder på bl.a. Caymanøerne til håndtering af deres
investeringer (se tegning). Caymanøerne er et eksempel på en sådan jurisdiktion. Samme be-
tragtninger gør sig gældende for en række andre jurisdiktioner.
Som markedsplads for internationale investeringer giver Caymanøerne adgang til en række
selskabsformer, der er tilpasset internationale investorers regulatoriske krav, jf. efterfølgende
afsnit.
Caymanøerne har tillige et attraktivt skattesystem uden beskatning af indkomst, der opnås gen-
nem skattetransparente enheder. Kendetegnende for en skattetransparent enhed er, at den
ikke er selvstændig skattepligtig. Investorer bliver derimod beskattet som om enheden ikke ek-
sisterer, det vil sige der betales skat af aktiviteten i investeringslandet og/eller i investorernes
respektive hjemlande afhængig af gældende dobbeltbeskatningsaftaler. På den måde undgår
man at betale skat to gange af samme indkomst.
Det attraktive skattesystem på Caymanøerne er i visse sammenhænge blevet misbrugt til skat-
teunddragelse. Dette er dog ikke grunden til at ATP og mange andre internationale investorer
foretager deres investeringer gennem skattetransparente enheder på Caymanøerne.
For ATP og andre danske institutionelle investorer er fraværet af beskatning ikke forskellig fra
fraværet af beskatning ved investering gennem danske skattetransparente selskaber (f.eks.
kommanditselskaber).
På linje med danske kommanditselskaber opkræver skattetransparente enheder på Cayman-
øerne ikke skat af det underliggende afkast. Til forskel fra danske kommanditselskaber opnår
internationale investorer imidlertid sikkerhed for den skattemæssige behandling på Cayman-
øerne. Danmark har f.eks. ændret praksis for hvornår og på hvilke betingelser deltagelse i en
dansk investeringsenhed (et kommanditselskab) udløser fast driftssted og dermed skattepligt
og selvangivelsespligt til Danmark omtrent hvert andet år de sidste ti år og allerede af den grund
er danske kommanditselskaber udelukket i internationale sammenhænge.
En væsentlig årsag til anvendelse af skattetransparente enheder på Caymanøerne er, at skat-
tetransparensen generelt anerkendes af investorernes lokale skattemyndigheder, herunder
Danmark.
Der arbejdes i OECD- og EU-regi på at skabe transparens og gøre op med strukturer og instru-
menter, hvis oprettelse alene er motiveret i skattetænkning. Internationale tiltag som Common
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 15: Invitation til statusmøde om ATPs investeringsstrategi- og politikker den 15. november 2017
1801736_0002.png
26. juni 2017
Sagsnr.: 4017055/10
Reporting Standard (CRS) og OECD BEPS Action points er eksempler herpå. Disse regler ud-
bredes internationalt for at sikre, at skatten betales der, hvor overskuddet genereres og værdien
skabes. Caymanøerne har tilsluttet sig disse tiltag og har indgået 35 multilaterale aftaler om
udveksling af skatteoplysninger. Flere er underskrevet og afventer ikrafttræden.
1.9
Uagtet ovenstående skattetransparente enheder betaler ATP PAL-skat af hele afkastet i Dan-
mark.
2
2.1
BAGGRUND FOR ETABLERING AF INVESTERINGSSTRUKTURER PÅ CAYMANØERNE
Caymanøerne er et britisk oversøisk territorium bestående af tre øer; Grand Cayman, Cayman
Brac og Little Cayman og har en samlet befolkning på ca. 60.000 personer.
Caymanøerne udgør et internationalt finansielt center med verdens femte største banksektor
og en høj koncentration af serviceudbydere. Caymanøerne byder således på 279 banker og
førende globale finansielle institutioner, store internationale revisions- og advokatfirmaer.
Den selskabsretlige regulering på Caymanøerne er fleksibel og undergår en løbende revidering
for at imødekomme de særlige behov fra internationale investorer. Caymanøerne kan således
tilbyde en række selskabsformer, der grundet omkostnings- og ledelsesstruktur opleves som
særligt egnede som fælles investeringsenhed for internationale investorer. Blandt andet derfor
er Caymanøerne blevet en international finansiel markedsplads.
Som international investor indgår ATP løbende aftaler med andre internationale investorer om
at foretage fælles investeringer. Sådanne aftaler kan spænde fra "små" samejer af enkelte ak-
tiver så som faste ejendomme, hvor ATP ejer halvdelen, til større aftalekomplekser så som
kapitalfonde, hvor ATP indgår som én investor blandt mange.
Investeringerne er langsigtede. En investeringshorisont på 10 år er ofte minimum og 30 år er
ikke usædvanligt.
Uanset størrelsen på den enkelte investors andel i investeringen er der derfor behov for et af-
talegrundlag, der entydigt regulerer forholdet mellem investorerne i relation til hæftelsesforhold,
investorindflydelse, administration af investeringsenheden, muligheden for at modtage oplys-
ninger om økonomi- og risikoforhold, ligesom der selvfølgelig er behov for en entydig afklaring
af de skattemæssige forhold.
Det er afgørende for investorerne, at aftalegrundlaget kun kan ændres i investeringernes løbe-
tid, hvis investorerne er enige herom og at der er mulighed for domstolsprøvelse ved uenighed.
I den forbindelse er det vores erfaring, at investorerne blandt andet fremhæver følgende ele-
menter i en beslutning omkring anvendelse af selskabsstrukturer på Cayman-øerne (ikke prio-
riteret rækkefølge):
(a) Det officielle sprog på Caymanøerne er engelsk og al lovgivning samt selskabsretlige do-
kumenter udarbejdes på engelsk.
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
2.8
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 15: Invitation til statusmøde om ATPs investeringsstrategi- og politikker den 15. november 2017
1801736_0003.png
26. juni 2017
Sagsnr.: 4017055/10
(b) Retssystemet er baseret på engelsk common law, og som en del af Commonwealth er
retssystemet på Caymanøerne veludviklet og kendt for danske og internationale investorer.
(c) De administrative omkostninger ved at etablere og administrere et selskab på Cayman-
øerne er begrænsede.
(d) De selskabsretlige regler på Caymanøerne er tilpasset internationale investorers regulato-
riske krav.
2.9
For internationale investorer er det af væsentlig betydning, at det officielle sprog på Cayman-
øerne er engelsk. Al relevant lovgivning og regulering er således udarbejdet på et almindelig
kendt og anvendt sprog for investorerne. Den lovgivning der regulerer parternes aftaler, skal
ikke oversættes eller på anden måde bearbejdes, hvorved væsentlig forståelse eller information
kan gå tabt. Aftaler og kontrakter kan forhandles og indgås på et sprog begge parter er fortrolige
med.
Retssystemet på Caymanøerne er afledt af/funderet i det engelske common law, og er yderli-
gere suppleret med lokal lovgivning, for at imødegå de særlig behov virksomheder der driver
forretning på Caymanøerne måtte have. Som en del af Commonwealth har Caymanøerne så-
ledes et veludviklet, betryggende og velkendt retssystem for internationale investorer. Som en
del af Commonwealth er der yderligere adgang til domstole i England, hvilket giver betydelig
tryghed for internationale investorer.
Omkostningerne ved at drive et selskab på Caymanøerne er derudover begrænsede både i
forhold til den umiddelbare kapitalbinding samt i forhold til de løbende omkostninger.
De selskabsretlige regler på Caymanøerne stiller, i lighed med de danske regler for såkaldte
iværksætterselskaber, kun begrænsede krav til indbetaling af minimumskapital ved selskabs-
etablering, ligesom regler om regnskabs- og årsrapportaflæggelse og afholdelse af generalfor-
samling er tilpasset internationale investorers behov.
Caymanøerne er grundet de stærke bånd til England et politisk stabilt og sikkert sted at drive
virksomhed og denne forudsigelighed og stabilitet er helt afgørende for investorer med en lang
investeringshorisont på op til 30 år.
Sammenfattende kan det derfor konkluderes, at en veludviklet og erhvervsvenlig regulatorisk
infrastruktur, muligheden for at etablere skattetransparente enheder samt omverdenens aner-
kendelse af skattetransparensen har gjort Caymanøerne til en naturlig international markeds-
plads og samlingspunkt for internationale investorer, herunder ATP.
2.10
2.11
2.12
2.13
2.14
2.15
Med venlig hilsen
Martin Reng
Partner
Søren Dalby
Partner
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 15: Invitation til statusmøde om ATPs investeringsstrategi- og politikker den 15. november 2017
1801736_0004.png
26. juni 2017
Sagsnr.: 4017055/10
INVESTERINGSSTRUKTUR OG FORKLARING AF BEGREBER
4