L 141 A Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

(Tidsbegrænset parkering, vejmyndighedens mulighed for at overtage parkeringskontrollen m.v.).

Af: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)
Udvalg: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Om lovforslaget

Sagsgang:
2. behandlet/direkte til 3. behandling 02-05-2017
3. behandlet, vedtaget 09-05-2017
Oprindeligt forslag:
Ministerområde:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Resumé:
Med lovforslaget foreslås det, at kommunernes mulighed for at forbyde færdselsarter, herunder f.eks. at etablere bilfrie zoner, på private fællesveje fremadrettet kræver et samtykke fra politiet – og som noget nyt også fra berørte grundejere.

Det foreslås derudover, at forbuddet mod parkering i yderrabat inden for tættere bebygget område ophæves, da forbuddet har den utilsigtede konsekvens, at borgere kan risikere at blive pålagt en parkeringsafgift for at holde på egen grund i de tilfælde, hvor grunden udgør en yderrabat.

Et andet formål med lovforslaget er at modernisere reglerne om tidsbegrænset parkering, så der i højere grad tages højde for den teknologiske udvikling på området. Det foreslås således, at angivelse af en parkerings begyndelse kan ske med andre metoder end en parkeringsskive.

Endelig foreslås det, at den kontrol med standsning og parkering, som kommunerne kan varetage i dag, også kan varetages af Vejdirektoratet som vejmyndighed for statsvejene.

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2017.
Afstemning:
Forslaget blev vedtaget. For stemte 88 (S, DF, V, LA, SF og KF), imod stemte 12 (ALT og RV), hverken for eller imod stemte 9 (EL).