Forsvarsudvalget 2016-17
L 80 Bilag 1
Offentligt
1686258_0001.png
November 2016
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om jobordning for veteraner
(Lovforslag L 80)
Et udkast til lovforslag har i perioden 5. oktober 2016 til 26. oktober 2016 været sendt i hø-
ring hos:
Beskæftigelsesrådet, Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Veteraner, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Handicapforbund, Dansk Industri (DI), Danske Regioner,
Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fonden
Danske Veteranhjem, Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Hovedorganisationen
af Officerer i Danmark (HOD), Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark
(HPRD), InterForce, KFUMs Soldatermission i Danmark, Kommunernes Landsforening (KL),
Soldaterlegatet og Veteranalliancen.
Heraf har Forsvarsministeriet modtaget høringssvar fra følgende:
Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Veteraner, Dansk Arbejdsgi-
verforening (DA), Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Hærens Konstabel- og Korporalfore-
ning (HKKF), Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD),
KFUMs Soldatermission i Danmark, Soldaterlegatet
og
Veteranalliancen.
Danske Regioner
og
KFUMs Soldatermission i Danmark
har ikke fremsat bemærknin-
ger til lovforslaget.
Nedenfor gennemgås og kommenteres de væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til
de enkelte emner i lovforslaget. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er an-
ført med kursiv.
Enkelte høringssvar indeholder bemærkninger og opfordringer til initiativer, som ikke vedrø-
rer lovforslaget. Disse omtales ikke nærmere.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
L 80 - 2016-17 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra forsvarsministeren
1686258_0002.png
De modtagne høringssvar vedlægges.
1. Generelle bemærkninger
Centralforeningen for Stampersonel (CS)
anerkender nødvendigheden af tiltag for at
hjælpe tidligere udsendte med særlige behov tilbage på arbejdsmarkedet. CS advarer dog
imod at bruge kontant præmiering bredt i forhold til dette, idet foreningen mener, at det
medvirker til at fastholde en stigmatisering af veteraner som værende personer, der oftest
er syge. CS påpeger, at langt den overvejende del af veteranerne er ressourcepersoner,
herunder også dem, der er fysisk eller psykisk ramt efter udsendelse. CS foreslår derfor, at
ordet veteran udskiftes med et andet begreb i hele lovteksten.
Veteranalliancen
er generelt ikke tilhænger af en jobtilskudsordning. Veteranalliancen an-
fører, at det kan medføre yderligere stigmatisering, frem for at skabe et billede af veteraner
som ressourcepersoner. Veteranalliancen anbefaler derfor, at loven titel ændres til "lov om
jobordning for skadede veteraner", så det ikke fremstår som om, at den er målrettet alle ve-
teraner.
Danmarks Veteraner
foreslår, at lovens titel ændres til ”lov om jobordning for veteraner
med særlige behov for beskæftigelsesrelateret støtte”. Danmarks Veteraner anfører, at
mange negative historier om veteraner skaber et billede af veteraner som personer, der ef-
ter en eller flere udsendelser har det psykisk dårligt eller har fysiske mén. Danmarks Vete-
raner anerkender dog, at det i lovforslagets bemærkninger adresseres, at langt de fleste ve-
teraner vender hjem fra udsendelser både berigede og med øgede kompetencer.
Forsvarsministeriet har lagt vægt på, at lovforslagets titel er så neutral, enkel og entydig
som muligt. Den nærmere afgræsning af lovforslagets anvendelsesområde, herunder den
anvendte definition af veteran-begrebet, er udførligt beskrevet i såvel lovteksten som be-
mærkningerne til lovforslaget, hvor bl.a. følgende fremgår af indledningen til de alm. be-
mærkninger:
”Langt de fleste veteraner vender beriget hjem og med øgede kompetencer. Andelen af
hjemsendte veteraner, der enten er i beskæftigelse eller under uddannelse, er høj."
Samtidig skal Forsvarsministeriet understrege, at jobordningen skal ses om en yderligere
styrkelse af den beskæftigelsesrettede indsats for de veteraner, der er omfattet af lovforsla-
gets målgruppe. Det vil imidlertid være helt op til den enkelte veteran, om denne ønsker at
gøre brug af ordningen i forbindelse med en ansættelse. Veteraner, der ikke ønsker at gøre
Side 2/6
L 80 - 2016-17 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra forsvarsministeren
1686258_0003.png
brug af ordningen, vil således helt naturligt kunne undlade at henvise til jobordningen i for-
bindelse med ansættelser.
2. Jobordningens effekt
Dansk Socialrådgiverforening (DS), Hærens Konstabel- og Korporalforening
(HKKF)
og
Soldaterlegatet
udtrykker tvivl om, hvorvidt jobordningen vil få den tilsigtede
effekt.
HKKF
og
Soldaterlegatet
udtrykker endvidere tvivl om, hvorvidt den økonomiske
præmie er tilstrækkeligt incitament for virksomhederne.
Jobordningen udgør et nyt beskæftigelsesrettet tilbud og skal ses som en mulighed for mål-
gruppen af veteraner. Der er således tale om et tilbud, der ikke tidligere har været anvendt
på veteranområdet, og derfor er den præcise effekt af ordningen vanskelig at forudsige. På
den baggrund indgår det også i servicetjekket af veteranindsatsen, at jobordningen plan-
lægges evalueret i 2018.
HKKF
udtrykker tvivl om, hvorvidt de svageste veteraner vil kunne honorere især kravet om
mindst 15 timers ugentlig arbejdstid.
Forsvarsministeriet har lagt vægt på at opnå den rette balance, således at der ikke er et
misforhold mellem på den ene side jobpræmiens størrelse og på den anden side den løn,
som veteranen vil få udbetalt i ansættelsesperioden.
3. Forholdet til øvrige beskæftigelsesrettede tiltag
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Soldaterlegatet, Danmarks Veteraner
og
Vete-
ranalliancen
advarer mod særbehandling af veteraner og opfordrer til at generelt gælden-
de beskæftigelsesrettede tiltag bør tilstræbes anvendt.
Danmarks Veteraner
henviser
særligt til generelle ordninger vedrørende fortrinsret for handicappede.
En privat arbejdsgiver, der har opslået en ledig stilling, afgør – med forbehold for kollektive
aftaler og overenskomster – hvilke af ansøgerne, der skal indkaldes til samtale, og hvem der
skal ansættes i stillingen. Den private arbejdsgiver har således mulighed for at inddrage
f.eks. sociale hensyn, herunder hensyn til ansøgere, der er veteraner.
Ansættelse af personale i en offentlig myndighed sker med det formål, at myndigheden kan
løse sine opgaver bedst muligt. En offentlig myndighed er derfor forpligtet til altid at ansæt-
te den bedst kvalificerede ansøger og må således alene lægge vægt på forhold, der er eg-
net til at understøtte vurderingen af, hvem der er den bedst kvalificerede til den konkrete
stilling.
Side 3/6
L 80 - 2016-17 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra forsvarsministeren
1686258_0004.png
Efter lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 727 af
7. juli 2009 med senere ændringer, har en person, der på grund af et handicap har vanske-
ligt ved at få beskæftigelse på det almindelige arbejdsmarked, dog fortrinsret til ledige stil-
linger hos offentlige arbejdsgivere. Det er imidlertid en forudsætning, at vedkommende er
lige så kvalificeret som de øvrige ansøgere. Veteraner, der søger stillinger ved en offentlig
myndighed, skal således efter de gældende regler bedømmes på deres kvalifikationer på
samme måde som andre ansøgere. Med lovforslaget vil offentlige arbejdsgivere derimod
kunne vælge at fravige det generelle krav om alene at lægge vægt på en ansøgers kvalifika-
tioner, således at der kan lægges vægt på, at ansøgeren er en veteran. Det er fortsat en
forudsætning, at veteranen er kvalificeret til at varetage stillingen.
Endvidere vil en veteran kun være omfattet af de nævnte regler, såfremt den pågældende
kan anses for handicappet i lovgivningens forstand, hvilket kun vil være tilfældet for en
mindre del af de veteraner, som jobordningen er tiltænkt at støtte, idet årsagerne til, at en
veteran har vanskeligt ved at bevare en fast tilknytning til arbejdsmarkedet, ikke nødven-
digvis vil falde ind under de ovennævnte reglers kriterier for handicap.
Efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 1. juli 2015
med senere ændringer, kan der til personer, der er omfattet af lovens målgruppe og mod-
tager en ydelse, gives tilbud om mentorstøtte med henblik på at fremme bl.a. ansættelse i
fleksjob eller ordinær ansættelse. Den nævnte ordning er imidlertid ikke sammenlignelig
med lovforslagets jobordning. Jobpræmien til arbejdsgivere, der ansætter veteraner, kan af
arbejdsgiveren f.eks. anvendes til mentorvirke og kompetenceudviklingen for den ansatte
veteran, men anvendelsen er helt op til arbejdsgiveren.
4. Afgrænsning af målgruppen
Danmarks Veteraner, Hovedorganisationen for Personel af Reserven (HPRD)
og
Veteranalliancen
påpeger, at loven bør omfatte alle skadede veteraner – også de skadede
veteraner, som har været udsendt af andre ministerier end Forsvarsministeriet.
Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget er justeret til også at omfatte veteraner, der
har været udsendt under Justitsministeriets område.
5. Jobpræmie ved statslig ansættelse
Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF)
og
Danmarks Veteraner
anfører,
at også statslige arbejdsgivere bør omfattes af jobpræmien, såfremt den indføres for private
og kommunale arbejdsgivere.
Side 4/6
L 80 - 2016-17 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra forsvarsministeren
1686258_0005.png
Såfremt der udbetales en jobpræmie til statslige arbejdsgivere, der ansætter veteraner, vil
der være tale om, at en del af staten økonomisk præmierer en anden del af staten. En så-
dan ordning, der vil medføre en række administrative omkostninger, må anses for uhen-
sigtsmæssig.
6. Lovforslagets territoriale afgrænsning
Centralforeningen for Stampersonel (CS)
og
Veteranalliancen
giver udtryk for, at
det er problematisk, at loven ikke vil være gældende på Færøerne og i Grønland.
Lovforslaget omfatter også veteraner fra Færøerne og Grønland, men dog som udgangs-
punkt ikke, hvis de ansættes på Færøerne eller i Grønland. Dette skal ses i lyset af, at grup-
pen af berørte veteraner, som kan have behov for at anvende jobordningen ved ansættelse
på Færøerne eller i Grønland, vurderes som meget beskeden. Skulle det vise sig, at der er
et større behov end estimeret, vil Forsvarsministeriet være indstillet på at overveje, om job-
ordningen skal udvides til også at omfatte Grønland og Færøerne.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
finder, at det er en forudsætning, at jobordningen for
veteraner ikke påfører virksomhederne administrative byrder. DA foreslår på den baggrund,
at veteranen skal udstyres med dokumentation fra Veterancenteret, som viser, at den på-
gældende er omfattet af målgruppen, hvorefter denne dokumentation kan forevises ar-
bejdsgiveren.
DA anfører desuden, at fremsendelse af ansættelseskontrakten til Veterancenteret bør ud-
gøre et tilstrækkeligt dokumentationsgrundlag for udbetaling af jobpræmie, suppleret med
at Veterancenteret foretager opslag i f.eks. eIndkomst- og DREAM-registret.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
lægger vægt på, at lovforslaget ikke får
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Soldaterlegatet, Veteranalliancen
og
Danmarks Veteraner
udtrykker bekymring over,
at der ikke tilføres Veterancenteret midler til at håndtere den administrative belastning, som
loven medfører.
Side 5/6
L 80 - 2016-17 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra forsvarsministeren
1686258_0006.png
Centralforeningen for Stampersonel (CS)
og
Veteranalliancen
udtrykker bekymring
for, at Veterancenterets involvering vil afskære de veteraner, som ikke ønsker at have noget
med Forsvaret at gøre.
Forsvarsministeriet har lagt vægt på, at der etableres en ordning, som har så få administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet som muligt. I den forbindelse anses den arbejdsgiver,
som skal have jobpræmien udbetalt, imidlertid for at være den nærmeste til at sikre, at der
fremlægges den fornødne dokumentation for, at kriterierne for udbetaling er opfyldt. Do-
kumentationen vil kunne fremsendes elektronisk.
Forsvarsministeriet har i det lovforberedende arbejde overvejet, om veteraner, der er inden-
for målgruppen, mere hensigtsmæssigt kunne udstyres med et bevis eller anden dokumen-
tation for at være omfattet af jobordningen. Dette er imidlertid fundet uhensigtsmæssigt,
idet den enkelte veterans forhold kan ændre sig, hvorved et sådant bevis enten vil skulle
udstedes med meget kort løbetid eller vil skulle kunne tilbagekaldes i tilfælde af, at forhol-
dene ændrer sig.
For så vidt angår Veterancenterets involvering, bemærkes det, at Veterancenterets vurde-
ring af, om den enkelte veteran er omfattet af jobordningens målgruppe, er en forudsæt-
ning for, at den offentlige arbejdsgiver kan give veteranen fortrinsret til en stilling, samt en
forudsætning for, at der kan udbetales jobpræmie. Der vurderes ikke at være andre instan-
ser, som på tilsvarende vis vil kunne varetage denne opgave.
Det bemærkes i øvrigt, at Veterancenterets administrative opgaver i relation til jobordningen
vurderes at kunne løses med de eksisterende ressourcer.
8. Andre bemærkninger
Centralforeningen for Stampersonel (CS)
anfører, at der i indkøringsfasen kan være
virksomheder, som ansætter veteraner uden at være opmærksomme på, at de kunne have
været omfattet af ordningen. CS anbefaler derfor, at der f.eks. i en seks måneders periode
gives mulighed for at få afprøvet en ansættelse i forhold til den kontante honorering med
tilbagevirkende kraft.
Forsvarsministeriet henviser til, at ordningen er tænkt som incitament til, at virksomheder
mv. kan ansætte veteraner, der har behov for en særlig indsats for at komme i beskæftigel-
se. Hvis ansættelsen er sket uden anvendelse af jobordningen for veteraner, vil der ikke
være behov for det incitament til ansættelse, som jobpræmien udgør.
Side 6/6