Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 60 Bilag 1
Offentligt
1686039_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
[dato]
2016-4569
Høringsnotat
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Fjernelse af køretøjer på statsveje og kørsel med langsomt kørende
motordrevne køretøjer på motorvej over faste forbindelser)
1. Indledning
Transport- og Bygningsministeriet har den 22. september 2016 sendt udkast til
forslag til lov om ændring af færdselsloven (Fjernelse af køretøjer på statsveje
og kørsel med langsomt kørende motordrevne køretøjer på motorvej over faste
forbindelser) i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen
Danmark, Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabssty-
relsen, Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Trans-
port (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union,
Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union,
Dansk Køreskole Forening, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advo-
kater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Regio-
ner, De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet, Er-
hvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrå-
det Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie Kørelærere,
Foreningen af offentlige anklagere, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbil-
vognmænd (FDL), Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, Interna-
tional Transport Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprø-
vesagkyndiges Landsforening, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fæl-
lesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Rigsad-
vokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Tra-
fikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i
Danmark og Veteranknallertklubben Aktiv.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen
Høringsfristen udløb den 6. oktober 2016.
L 60 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1686039_0002.png
Side 2/4
Der er modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og organisationer mv.:
Københavns Byret på vegne af samtlige byretter,
Dansk Bilbrancheråd,
Dansk Erhverv,
Dansk Kørelærer-Union,
Dansk Transport & Logistik (DTL),
Den Danske Dommerforening,
Erhvervs- og Vækstministeriet,
Forbrugerombudsmanden,
Forenede Danske Motorejere (FDM),
Forsikring og Pension,
Institut for Menneskerettigheder,
Landbrug og Fødevarer,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten,
Rigspolitiet og
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.
Københavns Byret på vegne af samtlige byretter, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Kørelærer-Union, Den Danske Dommerforening, Erhvervs- og Vækstministeri-
et, Forbrugerombudsmanden, Institut for Menneskerettigheder, Landbrug og
Fødevarer, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Politiforbundet i Dan-
mark og Rigsadvokaten har svaret, at lovforslaget ikke giver anledning til be-
mærkninger.
2. Høringssvarene
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger fra hø-
ringssvarene.
Høringsnotatet er udarbejdet således, at de mere omfattende og principielle
høringssvar gengives og kommenteres først. Transport- og Bygningsministeri-
ets eventuelle kommentarer i den forbindelse er angivet i kursiv umiddelbart
derefter.
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet bemærker, at det i
tilknyt-
ning til forslaget om at give langsomt kørende motorkøretøjer mulighed for
kørsel på motorveje vil være hensigtsmæssigt, at der gives den almindelige mo-
torvejstrafik information, når langsomt kørende motorkøretøjer befinder sig på
en motorvejsstrækning. Dette bør navnlig gøre sig gældende, hvor der på mo-
torvejsstrækninger ved de større bro- og tunnelforbindelser er opsat variable
teksttavler (E 92), bør disse formidle information om, at der aktuelt må forven-
tes tilstedeværelse af langsomt kørende motorkøretøjer. Dette fordrer, at der til
den enkelte tilladelse knyttes et tidsinterval, så passagetidspunktet er kendt
L 60 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1686039_0003.png
inden for f.eks. en halv time (subsidiært, at køretøjet detekteres, når det bevæ-
ger sig ind på motorvejsstrækningen), og at vejmyndigheden får mulighed for
at bringe informationen på de variable tavler. Sidstnævnte forhold indebærer
efter Trafikforskningsgruppens skøn, at der skal foretages enkelte tilføjelser til
det visningsbibliotek, som vejafmærkningsbekendtgørelsen angiver for variable
teksttavler (bekendtgørelsens bilag 3).
Trafikforskningsgruppen bemærker endvidere, at
det i relation til Vejdirektora-
tets mulighed for at fjerne køretøjer, der ikke er umiddelbart trafikfarlige, bør
overvejes tillige at give de relevante vejmyndigheder adgang til at foranledige
køretøjer fjernet på de kommunale fællesveje og private fællesveje under sam-
me betingelser, som ifølge lovforslaget vil gælde for Vejdirektoratet på statsve-
jene.
Kommentarer
Transport og Bygningsministeriet er enigt i, at information af øvrige trafi-
kanter er vigtig i forbindelse med langsomt kørende motordrevne køretøjer
på motorvej. Vejdirektoratet har overfor ministeriet oplyst, at Vejdirektora-
tet vil vurdere, hvordan dette kan gøres på den mest hensigtsmæssige måde.
For så vidt angår spørgsmålet om udvidelse af ordningen med fjernelse af
køretøjer til også at omfatte det øvrige vejnet, bemærker Transport- og Byg-
ningsministeriet, at der i forbindelse med nærværende lovforslag primært har
været fokus på de færdselssikkerhedsmæssige problemer med efterladte køre-
tøjer i nødsporene på motorvejsnettet. Dette er årsagen til, at lovforslaget
alene relaterer sig til vejmyndigheden på statsvejene. Transport- og Byg-
ningsministeriet er ikke bekendt med, i hvilket omfang efterladte biler på
kommunale og private fællesveje medfører lignende færdselssikkerhedsmæs-
sige problemer. Hvis der skulle vise sig at være et tilsvarende færdselssikker-
hedsmæssigt problem med efterladte biler på kommunale og private fællesve-
je, er Transport- og Bygningsministeriet indstillet på at tage denne problem-
stilling op til drøftelse på et senere tidspunkt.
Rigspolitiet bemærker bl.a., at det for at undgå tvivlsspørgsmål om kompeten-
cen til at behandle eventuelle klage- og erstatningssager i forbindelse med Vej-
direktoratets (og politiets) fjernelse af køretøjer bør fremgå direkte af bemærk-
ningerne til lovforslaget, at det følger det almindelige over- underordnelsesfor-
hold, at det er den overordnede myndighed i forhold til den myndighed, der har
foranlediget køretøjet fjernet, der behandler eventuelle klager over dispositio-
nen, herunder også eventuelle erstatningskrav. Dette er efter Rigspolitiets op-
lysninger i overensstemmelse med den nuværende praksis.
Kommentarer
Side 3/4
L 60 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1686039_0004.png
Transport- og Bygningsministeriet er enigt i Rigspolitiets vurdering af
spørgsmålet om kompetencen til at behandle klager- og erstatningssager. Da
denne klageadgang, som anført af Rigspolitiet, følger af det almindelige for-
valtningsretlige over- underordnelsesforhold, er det dog ministeriets opfattel-
se, at der ikke er behov for at skrive det ind i lovforslaget. Transport- og Byg-
ningsministeriet vil i stedet efter forhandling med Justitsministeriet sørge for,
at forholdet bliver præciseret i bekendtgørelse om politiets fjernelse og af-
hændelse af køretøjer i forbindelse med øvrige ændringer af bekendtgørelsen,
som er foranlediget af lovforslaget.
Dansk Transport & Logistik (DTL) og Dansk Erhverv støtter lovforslaget og
bemærker, at begge dele af lovforslaget vil være med til at styrke mobiliteten og
fremkommeligheden på de danske veje. Det foreslås at overveje, tillige at give
de kommunale vejmyndigheder adgang til at foranledige køretøjer fjernet på de
kommunale fællesveje under samme betingelser, som ifølge lovforslaget vil
gælde for Vejdirektoratet på statsvejene.
Kommentarer
Der henvises til Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvaret fra
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.
Forsikring og Pension er enig i lovforslaget. I relation til Vejdirektoratets mu-
lighed for at fjerne køretøjer, der ikke er umiddelbart trafikfarlige, bemærker
Forsikring og Pension, at det også fremover er vigtigt, at køretøjets ejer hurtigst
muligt underrettes, så det undgås, at fjernede køretøjer efterfølgende meldes
stjålet.
Kommentarer
Transport- og Bygningsministeriet er enigt i Forsikring og Pensions betragt-
ninger og bemærker, at det følger af lovforslaget, at Vejdirektoratet skal følge
de samme sagsbehandlings- og procedureregler, som i henhold til gældende
ret gælder for politiets fjernelse af køretøjer.
Forenede Danske Motorejere (FDM) hilser de foreslåede ændringer velkom-
men og bemærker, at det er FDM´s vurdering, at særligt forslaget om Vejdirek-
toratets mulighed for at fjerne køretøjer, der ikke er umiddelbart trafikfarlige,
vil kunne bidrage til at højne den generelle færdselssikkerhed bl.a. derved, at
nødspor ikke spærres unødigt længe.
Side 4/4