Finansudvalget 2016-17
L 216 Bilag 3
Offentligt
1785349_0001.png
§ 38. Skatter og afgifter
Forslag til finanslov 2018
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0002.png
Budgettering af § 38. Skatter og afgifter på FFL18
Skøn for skatter og afgifter på finanslovsforslaget for 2018 består af fremskrivninger
af de seneste skøn for 2017 på baggrund af:
Budgetteringsforudsætninger i Økonomisk Redegørelse, August 2017
Regnskabsoplysninger mv. fra SKATs systemer frem til juni måned
Nye planlagte ændringer i skattelovgivningen
Elementer i gældende lovgivning, der har virkning fra 2018
2
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0003.png
Budgetteringsforudsætninger – Personskatter
2017
Vækst, pct.
§ 20 - regulering
Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag
Skattepligtig indkomst
Topskattegrundlag
Bundskattegrundlag
2,2
3,9
3,0
4,2
3,6
2018
Vækst, pct.
2,2
3,5
2,9
4,4
4,2
Mia. kr.
-
1.242,1
1.192,8
123,2
1.183,9
3
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0004.png
Budgetteringsforudsætninger – Kulbrinte
2017
Dec. 2016
FL17
Oliepris (US dollar pr. tønde)
50,8
Aug. 2017
FFL18
51,1
2018
Aug. 2017
FFL18
55,9
Dollarkurs (kroner pr. US dollar)
6,9
6,6
6,4
Oliepris i danske kroner
350,5
338,9
356,2
4
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0005.png
Budgetteringsforudsætninger – Afgifter
2017
Vækst, pct.
Momsgrundlag
Privat forbrug ekskl. biler
(realt)
Forbrugerpriser (ekskl. bolig)
Nyregistrerede personbiler
(1.000)
Dec. 2016
FL17
3,9
1,7
1,0
236
Aug. 2017
FFL18
4,6
2,2
1,0
240
2018
Aug. 2017
FFL18
4,5
2,3
1,4
250
5
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0006.png
Provenu på
§
38 Skatter og afgifter
Provenu i 2017 og 2018
2017
Skøn
Mia. kr.
Personskatter til staten
Børnefamilieydelse
Selskabsskatter m. v
Pensionsafkastskat
Tinglysningsafgift , bøder m. v.
Moms
Energiafgifter m. v
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Punktafg., miljø, lønsum, spil mv.
I alt
Aug. 17
287,7
-14,7
52,2
34,2
6,1
200,9
34,7
33,6
34,4
669,1
Ændring ift.
Dec. 16 (FL17)
-1,5
0,0
4,2
7,8
0,1
0,8
0,0
0,6
0,1
12,1
2018
Skøn
Aug. 17
303,0
-14,8
51,9
7,5
6,2
213,2
34,8
35,0
35,5
672,1
2017 → 18
Skøn
Aug. 17
15,2
-0,1
-0,3
-26,7
0,1
12,3
0,1
1,4
1,0
3,0
6
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0007.png
§ 9. Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0008.png
Teknisk gennemgang af FFL18
• FFL18 er baseret på den nuværende organisering og bevillingsstruktur
• Den nye struktur med 7 nye styrelser vil blive indarbejdet på senere bevillingslov
• Opført midler på § 35.11.50. Reserve til Skatteministeriet
• Disposition
Overblik over samlede rammer på FFL18, herunder fra FL17 til FFL18
Større ændringer på FFL18
§ 9 Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
8
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0009.png
OVERSIGT 1: Overblik over FFL2018 for §§ 9 og 35
§ 9 Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
Overordnede konklusioner
Tabel 1a viser en samlet oversigt
over nettobevillingerne under § 9.
Skatteministeriet
Tabel 1b viser opførte bevillinger
til Skatteministeriet på § 35.11.50.
Reserve til Skatteministeriet.
Bevillingerne på § 35 vedrører de
store udviklingsprogrammer
vedrørende told-, inddrivelses- og
ejendomsområdet samt drift heraf.
Stigende driftsbevillinger fra 2017.
Note: 2016 og 2017-tallene er løbende priser mens 2018-2021 er 2018-pl
9
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0010.png
§ 9 Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
OVERSIGT 2: Driftsrammer 2018-2021
Overordnede konklusioner
Tabel 2 viser de samlede bevillinger til drift
under § 9. Skatteministeriet og § 35.11.50.
Reserve til Skatteministeriet på hhv. FL17 og
FFL18.
Der afsættes væsentlige flere midler til
Skatteministeriet på FFL18 ift. FL17.
5,5 mia. kr. i perioden 2018-2021
Der afsættes bl.a. midler til:
Styrkelse af den grundlæggende
opgavevaretagelse i de nye styrelser
Stærkere skattekontrol og styrket vejledning
Genopretning af kritiske forretningsområder –
ejendomsvurderinger, inddrivelse og told
Note. Skatteministeriets driftsramme fra FL17 tager udgangspunkt i rammeudmeldingen fra Finansministeriet fra medio marts 2017.
Ændringer for Skatteministeriet fra FL17 til FFL18 for 2018
Mio. kr. (2018-pl)
Yderligere
FL17
for 2018
styrkelse af
skattevæsenet
Aftale om
Lokalisering Styrket
af nye
kontrolindsats skattely
styrelser
Opstart af it- Andre
transformation justeringer
FFL18
for 2018
7.037
+267
+157
+100
+26
+21
-30
7.578
+541
+36
10
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0011.png
§ 9 Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
OVERSIGT 3: Større prioriteringer
Overordnede konklusioner
Tabel 3 viser den samlede merbevilling til drift
under § 9. Skatteministeriet og § 35.11.50.
Reserve til Skatteministeriet på hhv. FL17 og
FFL18.
Styrkelse af den grundlæggende opgavevaretagelse i de nye styrelser
En styrket grunddrift i skattevæsenet
Lokalisering af nye styrelser
Stærkere skattekontrol og styrket vejledning
Styrket kontrol og vejledning af små og mellemstore virksomheder
Styrket indsats på momsområdet
Styrket indsats mod organiseret svindel
Genopretning af kritiske forretningsområder
Ejendomsvurderinger
Inddrivelse
Told
11
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0012.png
OVERSIGT 4: Delvis kompensation for købsmoms mv.
Delvis kompensation for købsmoms
mv.
§ 9 Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
Overordnede konklusioner
Tabel 4 viser bevillingen til ordningen for delvis
kompensation af købsmoms for almennyttige
foreninger.
På FFL18 er der lagt op til at omlægge
ordningen fra 2018.
Modtagerkredsen omfatter i dag en del
foreninger, som man oprindeligt ikke havde til
hensigt at støtte.
Ordningen havde primært til hensigt at støtte
almennyttige foreninger, hvis formål var af
velgørende karakter, fx støtte af sygdomsramte,
socialt udsatte mv.
Der er i stedet afsat godt 65 mio. kr. til at støtte
almennyttige foreninger. Midlerne er afsat på §
35. Generelle reserver
Note: 2016 og 2017-tallene er i løbende priser.
Note: 2016 og 2017-tallene er i løbende priser.
12
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0013.png
OVERSIGT 5: Fordeling af spillehalsmidler mv.
Fordeling af spillehalsmidler
§ 9 Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
Overordnede konklusioner
Tabel 5 viser bevillingen til ordningen for
fordeling af midler i stedet for udlodning fra
spillehaller.
Der har i 2016 og 2017 været opført bevilling til
en midlertidig puljeordning.
Da ordningen har været midlertidig har der ikke
været opført midler fra 2018 og frem.
Ordningen skal evalueres i efteråret.
Der er afsat midler til at videreføre en ordning
under de generelle reserver.
Note: 2016 og 2017-tallene er i løbende priser.
13
L 216 - 2016-17 - Bilag 3: Plancher fra teknisk gennemgang af FFL 2018
1785349_0014.png
OVERSIGT 6: Godtgørelser mv.
Ny budgettering af § 09.21.05. Godtgørelser mv.
§ 9 Skatteministeriet
Forslag til finanslov 2018
Overordnede konklusioner
Tabel 6 viser budgettering af
godtgørelseskontoen
Borgere og virksomheder kan få godtgjort
udgifter til sagkyndig bistand i skattesager.
Ordningen har de seneste år været
overbudgetteret.
På FFL18 er der foretaget en nedjustering af
bevillingen med henblik på en mere retvisende
budgettering.
Note: 2016 og 2017-tallene er i løbende priser mens 2018-2021 er 2018-pl
.
14