Skatteudvalget 2016-17
L 212 Bilag 9
Offentligt
1761318_0001.png
23. maj 2017
J.nr. 2017-1440
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kom-
munal ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love (Ny vurderings-
ankenævnsstruktur, regler om klagebehandling for vurderingssager og ændringer som
følge af en ny ejendomsvurderingslov m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 212 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1761318_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kommunal
ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love (Ny vur-
deringsankenævnsstruktur, regler om klagebehandling for vurderingssager
og ændringer som følge af en ny ejendomsvurderingslov m.v.) (L 212)
Til § 1
1)
I den under nr. 4 foreslåede § 4 a, stk. 3, 2. pkt., ændres ”omfattet
af
§ 6”
til: ”, der skal afgøres
af skatteankeforvaltningen efter stk. 1, jf. §§ 6 og 6 b, eller
efter
stk. 2,”.
[Korrektion af henvisning]
2)
I den under
nr. 38
foreslåede ændring af
§ 35 a, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes
efter ”§ 4 a, stk. 2,”: ”§ 11, stk. 2, jf.
§ 6 a, stk. 1, og § 4 a,
stk. 3,”.
[Indsættelse af manglende henvisning]
3)
Efter nr. 63 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 55, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 4, 2. pkt., indsættes efter ”lov om vurde-
ring af landets faste ejendomme”: ”eller ejendomsvurderingsloven,”.”
[Konsekvens af at der er fremsat forslag til en ny ejendomsvurderingslov]
Til § 3
4)
Nr. 5
affattes således:
”5.
§ 4, nr. 5,
affattes således:
”5)
Ejendomme, som indeholder en eller to selvstændige lejligheder, og hvor der
efter ejendomsvurderingslovens § 35, stk. 1, foretages en fordeling af ejendoms-
værdien på boligdelen og den del,
der anvendes erhvervsmæssigt.””
[Konsekvens af at væsentlighedskravet i vurderingslovens § 33, stk. 5, ikke videre-
føres i det samtidigt fremsatte forslag til en ny ejendomsvurderingslov]
Til § 8
5)
Nr. 3
affattes således:
Side 2 af 8
L 212 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1761318_0003.png
”3.
I
§ 29, stk. 3, 3. pkt.,
ændres ”som nævnt i vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7”
til: ”,
som efter ejendomsvurderingsloven anses for landbrugs- eller skovejen-
dom”.
[Korrektion af sproglige fejl]
Til § 10
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 1, stk. 4, nr. 2, 2. pkt.,
udgår ”, herunder landbrugsejendomme”.”
[Konsekvens af at der ikke foretages fordelinger af landbrugs- og skovejendomme,
jf. § 30 i det samtidigt fremsatte forslag til en ny ejendomsvurderingslov]
Til § 12
7)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
”01.
I
§ 14, stk. 2, 3. pkt.,
ændres
”benyttes til landbrug, gartneri, planteskole eller
frugtplantage” til: ”efter ejendomsvurderingsloven anses for
en landbrugsejen-
dom”.
02.
I
§ 15 K, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter ”i ejendomsværdiskattelovens § 4, nr.
5,”: ”som i væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt,”.”
[Konsekvens af ny kategorisering af ejendomme i § 3, stk. 1, i det samtidigt frem-
satte forslag til en ny ejendomsvurderingslov og af, at væsentlighedskravet i vur-
deringslovens § 33, stk. 5, ikke videreføres i det samtidigt fremsatte forslag til en
ny ejendomsvurderingslov]
Til § 22
8)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”og 36-65” til: ”,
36-63,
01, 64 og 65”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Side 3 af 8
L 212 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1761318_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås indsættelse af skatteforvaltningslovens § 4 a,
stk. 2 og 3. I lovforslagets § 4 a, stk. 3, 2. pkt., kan Skatteankestyrelsen henvise
klager omfattet af § 6 til afgørelse i Landsskatteretten, hvis der foreligger ganske
særlige omstændigheder.
Det foreslås ved dette ændringsforslag, at det tydeliggøres, hvilke klager Skattean-
kestyrelsen kan henvise til Landsskatteretten efter § 4 a, stk. 3, 2. pkt., når der fo-
religger ganske særlige omstændigheder, således at det tydeligt kommer til at
fremgå, at Skatteankestyrelsen alene har kompetence til at henvise sager, der skal
afgøres af Skatteankestyrelsen, jf. skatteforvaltningslovens § 4 a, stk. 1, jf. §§ 6 og
6 b, eller § 4 a, stk. 2, men at henvisningsadgangen i sådanne sager omfatter alle
situationer, hvor karakteren af en sag tilsiger, at den skal afgøres af Landsskatteret-
ten, fordi der foreligger ganske særlige omstændigheder. Dette skal også gælde,
hvis en sag, der oprindelig af vurderingsankenævnet er henvist til Skatteankesty-
relsen, jf. § 6 b, helt undtagelsesvis under sagens behandling udvikler sig på en
måde, der tilsiger, at sagen skal afgøres af Landsskatteretten.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 1, nr. 38, foreslås skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 4, præ-
ciseret, så Skatteankestyrelsen og afgørelsesmyndigheden i alle tilfælde kan ind-
hente en udtalelse om klagen fra den myndighed, der har truffet den påklagede
afgørelse.
Denne bestemmelse skal også gælde i de klager, som Landsskatteretten skal be-
handle efter skatteforvaltningslovens § 11, stk. 2, jf. § 6 a, stk. 1, og § 4 a, stk. 3.
Det er en fejl, at der ikke i lovforslaget henvises til disse bestemmelser.
Det foreslås med dette ændringsforslag, at der rettes op på denne fejl, således at
Landsskatteretten også i de klager, som Landsskatteretten skal behandle efter skat-
teforvaltningslovens § 11, stk. 2, jf. § 6 a, stk. 1, og § 4 a, stk. 3, har mulighed for
at indhente en udtalelse om klagen fra den myndighed, der har truffet den påklage-
de afgørelse.
Til nr. 3
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 55, stk. 3, 2. pkt., at godtgørelse ved
domstolsprøvelse af sager, som er godtgørelsesberettigede efter § 55, stk. 1, nr. 1-
Side 4 af 8
L 212 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1761318_0005.png
4, ikke ydes, hvis sagen angår vurdering i medfør af lov om vurdering af landets
faste ejendomme, og sagen indbringes for domstolene efter ”overspringsreglen” i
skatteforvaltningslovens § 48, stk. 2.
Det foreslås med dette ændringsforslag, at der i § 55, stk. 3, 2. pkt., der bliver stk.
4, 2. pkt.,
efter ”lov om vurdering af landets faste ejendomme”
tilføjes
”eller ejen-
domsvurderingsloven”.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der er fremsat forslag til en ny
ejendomsvurderingslov med titlen ”ejendomsvurderingsloven”.
Til nr. 4
Der skelnes i den gældende vurderingsordning overordnet set mellem tre hovedka-
tegorier af ejendomme, nemlig ejerboliger, erhvervsejendomme og ejendomme,
som anvendes til blandet bolig og erhverv. (Der ses her bort fra landbrugsejen-
domme og skovejendomme.) Dette vil i den vurderingsordning, der foreslås i det
samtidigt fremsatte forslag til en ny ejendomsvurderingslov, ikke længere være
tilfældet. Her vil ejendommene enten være bolig eller erhverv. Dette sker for at
gøre vurderingsordningen mere enkel.
Den
hidtidige ”midtergruppe” af ejendomme –
blandet bolig og erhverv
vil såle-
des fremover blive kategoriseret enten som beboelsesejendom eller som erhvervs-
ejendom. Dette vil ske på grundlag af en bedømmelse af, om beboelseselementet
eller erhvervselementet vejer tungest.
Den gældende praksis, hvorefter en ejendom vurderes som en erhvervsejendom,
hvis mere end 25 pct. af ejendomsværdien kan henføres til erhvervsdelen, videre-
føres dermed ikke, og den erstattes ikke af en anden absolut regel.
Efter ejendomsværdiskattelovens § 4, stk. 1, nr. 5, skal der betales ejendomsværdi-
skat af ejendomme, som indeholder en eller to selvstændige lejligheder, og som i
væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt, således at ejendomsværdien efter
vurderingslovens § 33, stk. 5, 1. og 2. pkt., fordeles på den del, der tjener til bolig
for ejeren, og på den øvrige del af ejendommen.
Efter det samtidigt fremsatte forslag til en ny ejendomsvurderingslov er det ikke
længere et krav for fordeling af ejendomsværdien på boligdelen og den resterende
del af ejendommen, at ejendommen ”i væsentligt omfang” anvendes erhvervsmæs-
sigt. Der skal foretages fordeling, uanset om omfanget af den erhvervsmæssige
anvendelse
er ”væsentlig” eller ej.
Det forslås derfor tilpasse at bestemmelsen i ejendomsværdiskattelovens § 4, stk.
1, nr. 5, således at det sikres, at der gælder samme kriterier for fordeling af ejen-
Side 5 af 8
L 212 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1761318_0006.png
domsværdi efter ejendomsvurderingsloven og beskatning af boligdelen efter ejen-
domsværdiskatteloven.
Med ændringsforslaget vil ejendomme, som indeholder en eller to selvstændige
lejligheder, og hvor der efter forslaget til ejendomsvurderingslovens § 35, stk. 1,
foretages en fordeling af ejendomsværdien på boligdelen og den del, der anvendes
erhvervsmæssigt, således være omfattet af ejendomsværdiskatten.
Til nr. 5
Det foreslåede ændring i lovforslaget § 8, nr. 3, er ikke korrekt. Ved dette æn-
dringsforslag rettes der op herpå.
Til nr. 6
Det er i lov om lån til betaling af ejendomsskatter § 1, stk. 4, nr. 2, 2. pkt., bestemt,
at for så vidt angår to- eller flerfamilieshuse samt ejendomme, der anvendes både
til bolig- og erhvervsformål, herunder landbrugsejendomme, kan lån efter loven
kun ydes til betaling af de ejendomsskatter, der ifølge vurderingsmyndighedernes
fordeling forholdsmæssigt falder på den af ejeren eller hans husstand beboede lej-
lighed.
For så vidt angår landbrugs- og skovejendomme, er det i den gældende vurderings-
lovs § 33, stk. 4, fastslået, at der foretages en fordeling af ejendomsværdien og
grundværdien på hhv. stuehus med tilhørende grund og den øvrige ejendom. Noget
lignende gælder for skovejendomme efter den gældende vurderingslovs § 33, stk.
7.
Det er i § 30, stk. 1, i det samtidigt fremsatte forslag til en ny ejendomsvurderings-
lov foreslået, at der ikke længere skal foretages sådanne fordelinger for landbrugs-
og skovejendomme. I stedet ansættes en særskilt ejendomsværdi og en særskilt
grundværdi for boliger beboet af ejere på sådanne ejendomme. Det er derfor ikke
længere nødvendigt for sådanne ejendomme at foretage en fordeling af grundvær-
dien og ejendomsværdien på henholdsvis den del, der bebos af ejeren, og den del,
der anvendes erhvervsmæssigt.
Det foreslås derfor, at der ikke henvises til landbrugsejendomme i lov om lån til
betaling af ejendomsskatter § 1, stk. 4, nr. 2, 2. pkt.
Til nr. 7
Side 6 af 8
L 212 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1761318_0007.png
Vurderingsmyndigheden skal efter vurderingslovens § 33, stk. 1, træffe afgørelse
om, hvorvidt en ejendom helt eller delvist må anses for benyttet til landbrug, gart-
neri, planteskole eller frugtplantage, eller til hvilken benyttelse ejendommen i øv-
rigt henføres. Denne kategorisering anses ikke for at være operationel i den kom-
mende vurderingsordning i det samtidigt fremsatte forslag til en ny ejendomsvur-
deringslov. Det foreslås derfor i § 3, stk. 1, i forslag til en ny ejendomsvurderings-
lov, at vurderingsmyndigheden som led i vurderingen skal beslutte, hvilken af
følgende kategorier en ejendom skal henføres til:
1) Ejerbolig.
2) Landbrugsejendom.
3) Skovejendom.
4) Erhvervsejendom eller anden ejendom, som ikke er omfattet af nr. 1-3.
I ligningslovens § 14, stk. 2, 3. pkt., anvendes begrebet landbrug, gartneri, plante-
skole eller frugtplantage. Det foreslås som konsekvens heraf, at henvisningen æn-
dres i overensstemmelse hermed.
I ligningslovens § 15 K, stk. 6, henvises der til ejendomme som nævnt i ejendoms-
værdiskattelovens § 4, nr. 5.
Ved den foreslåede ændring af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 5, jf. ændrings-
forslag nr. 1, hvorved væsentlighedskravet fjernes fra denne bestemmelsen, vil
indholdet i ligningslovens § 15 k, stk. 6, dermed blive ændret, hvilket ikke er in-
tentionen. Det foreslås derfor, at væsentlighedskravet indsættes i ligningslovens §
15 K, stk. 6.
Ved vurderingen af, om den erhvervsmæssige anvendelse er væsentlig, skal hidti-
dig praksis følges, hvorefter det er afgørende, om den erhvervsmæssige anvendelse
udgør mindst 25 pct. af ejendommens værdi. Ved vurderingen af væsentligheds-
kravet skal der henses til den værdimæssige fordeling, som skal foretages i hen-
hold til § 35 i det samtidig fremsatte forslag til en ny ejendomsvurderingsloven.
Om en ejendom opfylder væsentlighedskravet vil skulle afgøres efter en konkret
vurdering, der i overvejende grad vil skulle baseres på, om den erhvervsmæssige
del af ejendommen udgør mindst 25 pct. af ejendomsværdien, som fastsat i den
værdimæssige fordeling. Det vil dog være formodningen, at ejendomme, der er
kategoriseret enten som landbrugsejendom, skovejendom eller erhvervsejendom
m.v., jf. den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 2-4, i ejendomsvurderingsloven, som den
klare hovedregel vil opfylde væsentlighedskravet.
Til nr. 8
Side 7 af 8
L 212 - 2016-17 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1761318_0008.png
Der er tale om en konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3.
Det foreslås således, at ændringen i ændringsforslag nr. 3, ikke finder anvendelse
for klager og anmodninger om genoptagelse, der afgøres før den 1. januar 2019.
For sådanne klager og anmodninger om genoptagelse finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Side 8 af 8