Skatteudvalget 2016-17
L 210 Bilag 3
Offentligt
1753041_0001.png
CLEVERs bemærkninger til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love.
København den 3. maj 2017
Skatteministeriet har den 26. april 2017 sendt udkast til høringssvar på forslag til
’Lov
om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love’. Hermed fremsendes CLEVERs bemærkninger til loven.
Ud over nedenstående bemærkninger, henviser CLEVER til Dansk Elbil Alliances høringssvar, som vi støtter
op om.
Overordnet kommentarer
CLEVER ser positivt på ændringer i elbilaftalen, og ser blandt batterifradrag som en god løsning for at
bestemme afgiften for elbiler. Efter indfasningen på afgifter på elbiler blev påbegyndt i 2016 er salget af
elbiler gået i stå, og CLEVER kvitterer for at få lavet ændringer i aftalen på baggrund af denne konsekvens.
Elbilmarkedet
Talrige undersøgelser om elbiler og primære barrierer for at investere i elbiler peger entydigt på, at de
største barrierer for elbilers udbredelse er pris og rækkevidde. Med de nye rammer for elbilaftalen gøres
der noget ved prisen med fastfrysningen af afgiften og bundfradrag og fradrag for batterikapacitet. CLEVER
ser det som et vigtigt skridt for at hjælpe ny teknologi på vej i et værdibaseret afgiftssystem.
Rækkevidden på elbiler er også en stor barriere. Med den teknologiske udvikling kommer der større
batterier i elbilerne. Men det mindsker ikke rækkevidde som barriere alene. Den længere rækkevidde på
selve bilerne vil nærmere bidrage til større udbredelse i befolkningen, så også de, der ikke ellers kan se
deres kørselsbehov opfyldt af en elbil i dag vil kunne få dækket deres kørselsbehov af elbiler i fremtiden.
Derfor er infrastruktur /offentligt tilgængelige ladestandere til elbiler afgørende for elbilers udbredelse og
samfundets omstilling til elbiler. Og behovet for investeringer i ladeinfrastruktur vil samtidig vokse i takt
med elbilernes udbredelse og stigende krav til infrastrukturen, herunder hastigheden man kan oplade sin
elbil med, der vil mangedobles over de kommende år i takt med batteriernes udvikling. Infrastrukturen har
også en afgørende betydning for den forbrugertryghed, der er helt afgørende for danskere omstilling til
elbiler, en forbrugertryghed der har lidt meget skade siden, der blev indført afgifter på elbiler, og som skal
opbygges igen. Infrastrukturen har naturligvis også en helt praktisk betydning for forlængelse af bilens
radius og optankningsmulighed.
Derfor hæfter vi os særligt ved, at forholdene for opladning forringes væsentligt med aftalen efter 2020,
hvor der forslås at al opladning af elbiler vil blive pålagt fuld afgift.
Konkrete bemærkninger til loven
Bemærkninger til
§ 4, stk. 1:
CLEVER foreslår, at den første sætning slettes
”Tilbagebetaling
kan ikke finde sted for afgiftspligtig
elektricitet, som forbruges til lagring af energi i komponenter til fremdrift af registrerede eldrevne
køretøjer”,
sådan at der fortsat vil være mulighed for tilbagebetaling af elafgift ved erhvervsmæssig
opladning af elbiler.
Side 1 af 3
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0002.png
Så der i punkt 2.2.2 lovforslaget (side 12) står,
at særordningen med tilbagebetaling af elafgift ned til
mindstesatsen på 0,4 øre pr. kWh for erhvervsmæssig opladning af elbiler m.v. forlænges med 2 år.
Herefter vil ordningen gælde til og med den 31. december 2019.
Og at den sidste del udgår:
Det foreslås desuden, at der efter udløbet af den tidsbegrænsede særordning,
det vil sige fra og med den 1. januar 2020, betales fuld elafgift af elektricitet til opladning af elbiler uden
mulighed for tilbagebetaling af en del af afgiften, uanset om opladningen foretages privat eller
erhvervsmæssigt.
CLEVER mener, der er tale om erhvervsmæssig diskrimination, når man lovgiver mod retten til
tilbagebetaling af elafgiften for specifikke erhverv, som ladeoperatører, da generelle bestemmelser giver
virksomheder ret til tilbagebetaling, når forbruget sker på virksomhedens regning og risiko, som beskrevet i
elafgiftslovens §11.
Elafgiftslovens § 11
De generelle godtgørelsesregler i elafgiftslovens § 11 og den fortolkning som følger af praksis giver samme
godtgørelsesmulighed for momsregistrerede virksomheder. En momsregistreret servicevirksomhed, hvis
aktivitet er opladning af batterier til elbiler, vil derfor være omfattet af godtgørelsesordningen i
elafgiftslovens § 11. En anden momsregistreret virksomhed vil også være omfattet af
godtgørelsesbestemmelsen i § 11.
I nærværende lovforslag står der:
2.2.1. Gældende ret Momsregistrerede virksomheder kan som udgangspunkt få tilbagebetalt afgiften af den
i virksomheden forbrugte elektricitet, jf. lov om afgift af elektricitet (herefter elafgiftsloven) § 11, stk. 1, nr.
1.
Skatterådet traf den 27. april 2010 afgørelse i en sag om elafgift af elektricitet forbrugt til opladning af
batterier til elbiler (SKM.2013.71). Skatterådet fastslog ved denne afgørelse, at virksomheder, der har
serviceaktiviteter med opladning af batterier til elbiler, hvor elektriciteten leveres fra virksomhedens el-
leverandør eller en anden udbyder, som virksomheden samarbejder med, kan få godtgjort afgift af
elektricitet forbrugt til opladning af disse batterier bortset fra 0,4 øre pr. kWh (proces).
Ved § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 indførtes en tidsbegrænset særordning, hvor det blev fastsat,
at der ved erhvervsmæssig opladning af elbiler sker delvis tilbagebetaling af elafgift svarende til ordningen
for elektricitet anvendt til proces, uanset hvor og under hvilke betingelser opladningen af batterierne til
elbiler finder sted. Det betyder, at der for erhvervsmæssig opladning af elbiler netto betales en elafgift på
0,4 øre pr. kWh, svarende til mindsteafgiften fastsat i energibeskatningsdirektivet (Rådets direktiv
2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af bestemmelserne for beskatning af energiprodukter
og elektricitet). Ordningen er efterfølgende blevet forlænget og gælder til og med den 31. december 2017.
Med det konkrete forslag om, at der indføres almindelig elafgift (husholdningssatsen) for al opladning af
elbiler både erhvervsmæssig og privat, lovgiver man altså direkte i mod elafgiftslovens §11
kun for et
bestemt erhverv, nemlig elbilopladning, hvilket CLEVER mener er en negativ diskrimination mod dette
erhverv, og det vil have konsekvenser for videre investeringer i infrastruktur.
CLEVER mener, der efter udløb af særordningen, bør kunne skelnes mellem erhvervsmæssig opladning
(offentlig tilgængelige ladestandere) og opladning i privat regi.
Side 2 af 3
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0003.png
Forringede vilkår for ladeoperatører og for investeringer i infrastruktur
Med den foreslående lovændring om fuld afgift fra 2020 ændres der på de vilkår, som elbiloperatører har
opstillet offentlig infrastruktur under med henvisning til elafgiftslovens §11, hvor den offentlige
infrastruktur var omfattet af almindelige bestemmelser og dermed ret til processtrøm.
CLEVER har allerede investeret et tre cifret millionbeløb i ladestandere over hele landet på baggrund af den
nuværende lovgivning. Investeringer i infrastruktur (ladestationer) til elbiler er fra et økonomisk synspunkt
ikke rentabel, og bliver det ikke de næste mange år, da elbilernes indtog på det danske marked udebliver.
Dette gælder både den eksisterende infrastruktur, men også fremtidige investeringer i ny infrastruktur, for
eksempel de store nye stationer med high power fast charging (150 kW+), som CLEVER planlægger at sætte
op i Danmark til elbiler, der kan lade med tre gange højere styrke end vi kender i dag, og som passer til
elbiler, der kommer på markedet fra 2018. Lovgiver man allerede nu om, at al opladning af elbiler er fuldt
afgiftspligtig fra 2020 forringer man markedsvilkårene for den offentlige infrastruktur, som bliver et for dyrt
alternativ til opladning fx derhjemme, og CLEVER vil være nødt til at reducere antallet af de nye store
ladeanlæg, som er planlagt.
Stopper udbygningen og investeringer i infrastruktur vil det blive endnu en barriere for omstillingen til
elbiler, og folk vil vælge elbilen fra til fordel for traditionelle biler.
CLEVER forventer ikke, at markedet for elbiler er modent eller konkurrencedygtigt 1. januar 2020. Med
denne nye aftale vil der blive solgt yderligere 3700 elbiler frem mod 2019. Mod Danmarks 2,4 millioner
biler er det svært at få øje på konsekvensen for SKAT af at ladeoperatører får en delvis godtgørelse af
elafgift for elektricitet forbrugt til at lade elbiler op, som de nuværende regler foreskriver.
Energikommissionen der netop har fremlagt sin rapport peger netop på behovet for at fremme fleksibelt
elforbrug og integrationen af elbiler i elnettet. Begge dele forudsætter investeringer i ladeinfrastrukturen
for elbiler, som det også forudsættes sker af markedet aktører. Investeringer som udebliver med
væsentligere ringere forhold, som også betyder, at de forudsætninger Energikommissionen har lagt sine
anbefalinger til grund for vil også ændre sig.
CLEVERs anbefalinger
CLEVER anbefaler, at forlænge den midlertidige særordning i to år, og tage stilling til ordningen igen i 2019,
baseret på markedsforhold på det tidspunkt, så der aftales at;
Særreglen vedr. erhvervsmæssig opladning af elbiler til den lave processats på 0,4 øre
pr kWh forlænges generelt for alle køretøjer i 2 år til og med 2019.
Og slette: Fra 1. januar 2020 indføres almindelig elafgift (husholdningssatsen) for al opladning af
elbiler både erhvervsmæssig og privat.
CLEVER står til rådighed for yderligere information.
Med venlig hilsen
Casper Kirketerp-Møller
Adm. direktør, CLEVER A/S
Side 3 af 3
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0004.png
Thomas Thorninger
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lasse Jesper Pedersen <[email protected]>
1. maj 2017 11:31
Thomas Thorninger; JP-Lovgivning og Økonomi
Ella Maria Bisschop-Larsen; Kasper Pihl Møller; Tine Gjerløv
SV: Høring af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet m.v. - høringsfrist 3. maj
Motor
Kategorier:
Vedr. høring om forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift
på elektricitet mv.
Til Skatteministeriet
For omtrent et år siden udkom Klimarådet med analysen "Afgifter
der forandrer – forslag til klimavenlige
afgiftsomlægninger",
hvori det blev slået fast, at hvis den danske transportsektor skal leve op til EU’s krav i 2030, vil
det være nødvendigt med omkring 1 million elbiler, hvis mængden af drivhusgasser skal reduceres med 40 procent i
forhold til 2005. Tallet er stort og bør give anledning til overvejelser omkring opgavens størrelse.
Danmarks Naturfredningsforening er i udgangspunktet meget tilfredse med, at man har lyttet til Klimarådets
anbefalinger, ved bl.a. at indføre et fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh
batterikapacitet (dog højst 45 kWh), for elbiler og opladningshybridbiler i årene 2017-2021.
Fradraget kan formegentligt ikke stå alene, hvis man skal nå én mio. elbiler på vejene inden 2030 og dermed opfylde
målet fra EU om reduktion af drivhusgasser fra den såkaldte ikke-kvotesektor, hvor transporten sammen med
landbruget udgør størstedelen. Det er helt nødvendigt, at der løbende gøres status, for at vurdere om udviklingen
forløber planmæssigt, og for at vurdere hvor der i eventuelt også skal sættes yderligere ind. At indfasningen af de
almindelige afgifter udskydes, indtil et måltal på 5.000 nyregistrerede elbiler (opgjort fra 1. januar 2016, dog senest
1. januar 2019), virker imidlertid ubetydeligt, og som en dråbe i havet set i den store sammenhæng.
Bedste hilsner,
Lasse Jesper Pedersen
..................................................
Klima- og Energipolitisk Rådgiver
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20, 2100 København Ø
Mobiltelefon: 31 19 32 34
..................................................
DN omstilling: 39 17 40 00,
[email protected]
1
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0005.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0006.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
af relativt energiøkonomiske biler siden 2007 er der ikke sket en reduktion i biltransportens sam-
lede udledning i løbet af de seneste år, jf. eksempelvis Klimarådets
rapport ”Afgifter der foran-
drer” fra juni 2016.
Den aktuelle justering af registreringsafgiften retter ikke op på dette.
Specifikke bemærkninger til § 1, stk. 2 vedr. opgørelse af batteriets størrelse
Dansk Elbil Alliance bemærker, at der på side 29 i lovforslaget er beskrevet en metode til opgø-
relse af batteriets størrelse, som bygger på oplysninger fra COC-dokumentet vedr. energiforbrug
og rækkevidde.
Fordelen ved metoden er, at den bygger på informationer, der er let tilgængelige og veldokumentere-
de gennem COC-dokumentet, samt at metoden følger den metode man bruger ved beregning af fra-
drag og tillæg for brændstofeffektiviteten i el-, benzin- og dieselbiler. Dansk Elbil Alliance gør dog
opmærksom på, at denne metode resulterer i en beregnet batterikapacitet, som afviger fra den fakti-
ske batterikapacitet.
Alternativt vil bilimportørerne kunne indberette den faktiske størrelse af batteriet i bilerne.
Specifikke bemærkninger
til § 4, stk. 1:
Dansk Elbil Alliance mener, at fritagelsen for elafgift bør gøres permanent ved erhvervsmæssig op-
ladning af elbiler og elbusser for at gøre det økonomisk attraktivt for virksomhederne at opsætte næ-
ste generation af ladeinfrastrukturen til elbiler og elbusser.
Dansk Elbil Alliance mener derfor, at den første sætning i § 4 stk. 1 bør slettes
(”
Tilbagebetaling kan
ikke finde sted for afgiftspligtig elektricitet, som forbruges til lagring af energi i komponenter til
fremdrift af registrerede eldrevne køretøjer
”),
sådan at der fortsat vil være mulighed for tilbagebeta-
ling af elafgift ved erhvervsmæssig opladning af elbiler.
Dansk Elbil Alliance er bekymrede for konsekvenserne af, at der allerede fra 2020 skal betales fuld
elafgift ved opladning af elbiler også for opladning på offentlige ladestandere. Virksomheder, der
beskæftiger sig med opladning af elektriske køretøjer, vil dermed ikke have samme mulighed for at
betale den lave processats på 0,4 øre pr. kWh, som andre virksomheder har.
Virksomheder, der driver offentlig ladeinfrastruktur til elbiler har i dag investeret massivt i udbyg-
ningen af infrastruktur til elbiler i Danmark, som er en klar forudsætning for elbilers udbredelse. Dis-
se ladestandere skal inden for 10 år have tjent sig selv hjem for virksomhederne for at blive en renta-
bel investering. Den høje elafgift allerede fra udgangen af 2019 på den offentlige infrastruktur vil
betyde, at mange projekter og investeringer vil have endnu længere horisoint på at tjene sig selv hjem
og derfor vil elafgiften have som konsekvens, at der opstilles færre ladestandere.
Virksomhederne står overfor store investeringer i næste generation af ladestandere, kaldet High Po-
wer Fast Charging (HPFC), som i første omgang er 3 gange hurtigere end den hidtidige standard for
hurtigladning af elbiler, og på sigt kan blive 7 gange hurtigere end den nuværende standard. Den nye
standard betyder, at elbiler kan oplade nok el til at køre ca. 150 km på ti minutter og på sigt vil kunne
lade el nok til at køre ca. 350 km på ti minutter. Dansk Elbil Alliance mener, at elafgiften vil betyde
en udskydelse og genovervejelse af investeringer i HPFC i dansk regi og dermed forringe vilkårene
for udrulning af elbiler i Danmark.
Hvis det fastholdes, at erhvervsmæssig opladning af elbiler skal undtages fra muligheden for tilbage-
betaling af elafgift, så mener Dansk Elbil Alliance, at der bør vedtages en ny, lavere elafgift for el til
2
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
elbiler, så afgiften på el er lavere end afgiften på diesel målt ved energiindhold. Afgiften på diesel
svarer til 27 øre pr. kWh, mens afgiften på el er 91 øre pr. kWh. Dansk Elbil Alliance foreslår derfor,
at der fastsættes en særlig elafgift for el brugt til opladning af elbiler på 20 øre pr. kWh.
Specifikke bemærkning
fritagelse fra elafgift for el til opladning af elbusser i 6 år
Af skatteministerens svar på spørgsmål nr. 496 af 30. juni 2016 fremgår det, at regeringen kunne
have valgt at gennemføre en permanent fritagelse for elafgift for elektrisk personbefordring, her-
under elbusser og eltaxaer, hvorved regeringen ikke ville behøve en tidsbegrænset tilladelse fra
EU-kommissionen for at kunne fritage el til elbusser fra elafgift.
Dette ville betyde, at eltaxaer også skulle fritages for elafgift, men som det fremgår af skattemi-
nisterens besvarelse af spørgsmål nr. 718 af 24. oktober 2016 ville dette kunne ske for en meget
begrænset udgift.
En permanent fritagelse for elafgift er langt at foretrække for kommuner der overvejer elbusser,
fordi kontraktlængen typisk er længere end 6 år, og kommunerne derfor kan risikere at skulle
betale fuld elafgift i slutningen af kontraktperioden, hvis de indgår kontrakter med elbusser.
Dansk Elbil Alliance foreslår derfor, at den tidsbegrænsede fritagelse for elafgift erstattes af en
permanent fritagelse for personbefordring, det vil i praksis sige for både elbusser og eltaxaer.
3
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0009.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Dok. ansvarlig: AST
Sekretær:
Sagsnr: s2017-309
Doknr: d2017-6637-8.0
2. maj 2017
Dansk Energis høringssvar på forslag til Lov om ændring af registre-
ringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektri-
citet og forskellige andre love (sagsnr.: 2017
2152)
Dansk Energi takker for muligheden for at give bemærkninger til forslag til Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskel-
lige andre love, som Skatteministeriet har sendt i høring den 25. april 2017. Forslaget ud-
mønter aftalen af 18. april 2017 mellem regeringen, Socialdemokratiet (S), Radikale Venstre
(RV) om en række nye lempelser i indfasningen af afgifter for el- og brintbiler for at sikre fort-
sat udbredelse af elbiler og brændselscellebiler i Danmark.
Dansk Energi har længe efterlyst en ændring af indfasningen af registreringsafgiften for elbi-
ler, der i sin nuværende udformning desværre næsten helt har stoppet efterspørgslen og
dermed salget af elbiler i Danmark.
Det er derfor positivt, at der med udkastet til lovforslaget tages tilløb til at udskyde indfasnin-
gen af registreringsafgiften for elbiler, samt at dette kombineres med nye fradrag i registre-
ringsafgiften, som mindsker den negative effekt af en værdibaseret registreringsafgift for elbi-
ler. Også den foreslået forlængelse af fritagelse for elafgift for elbiler til udgangen af 2019 og
for elbusser til udgangen af 2023 er positive tiltage.
Dansk Energi mener dog, at disse fritagelser bør gøres permanente ved erhvervsmæssig
opladning, idet de midlertidige fritagelser for elafgift vil stå i vejen for opstilling af den næste
generation af offentlige ladestandere, og vil være en hindring for eksempelvis kommuners
indgåelse af kontrakt om befordring med elbusser, idet disse kontrakter typisk er længereva-
rende end seks år.
Udkastet til lovforslaget medfører, at gasbiler bliver særligt hårdt ramt af en skærpet beskat-
ning. Dette er meget uheldigt set i lyset af, at brugen af gas i transporten, herunder anven-
delse af biogas, også vil bidrage til, at transporten kan tæmme sit CO2-udslip. Skiftet til at
afgifterne for gasbiler beregnes ud fra energieffektivitet frem for CO2-indhold er årsagen til
denne skærpelse.
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0010.png
2
Dansk Energi finder det mærkværdigt og også overraskende, at en aftale og det efterfølgen-
de udkast til lovforslag, som har udspring i, at den nuværende beskatning af elbiler er uhel-
dig, bruges til at skærpe beskatningen af gasbiler. En eventuel ændret beskatning af gasbiler
bør efter Dansk Energis opfattelse ses i sammenhæng med en senere generel omlægning af
bilafgiftssystemet. Dansk Energi vil derfor opfordre til, at den foreslået ændring af beskatnin-
gen af gasbiler udgår af lovforslaget.
Det samlede bilafgiftssystem har forsat en række grundlæggende problemer. Der er bredt
set enighed om, at afgiftssystemet i dag ikke er indrettet til at fremme ønskede hensyn til
trafiksikkerhed, miljø, klima og samfundsøkonomi. Heller ikke med de ændringer der gen-
nemføres med det ovenfor nævnte udkast til lovforslag.
Derfor mener Dansk Energi, at der hurtigst muligt bør gennemføres en samlet analyse af
indretningen af bilafgiftssystemet, med det sigte at komme med anbefalinger til, hvordan bil-
beskatningen bedst muligt kan understøtte realiseringen af samfundsmæssige målsætninger
for transportområdet, herunder trafiksikkerhedsmæssige og miljø- og klimamæssige mål. Der
bør i den forbindelse ses på, hvordan registreringsafgiften kan omlægges til et grundlag ba-
seret på tekniske kriterier til at bestemme hvilken afgift, der skal betales, herunder CO2-
kriterier, som i dag eksempelvis anvendes for gasbiler.
Dansk Energi står til rådighed, hvis der er spørgsmål til ovenstående, eller hvis der er behov
for uddybning eller andre input.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Anders Stouge
Vicedirektør
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0011.png
Skatteministeriet
Att: Thomas Thorninger
Sendt på e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Dansk Gas Distribution
www.danskgasdistribution.dk
CVR-nr. 27 21 04 06
Høringssvar til forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov
om afgift af elektricitet og forskellige andre love.
3. maj 2017
Vores ref. krnie
Tlf. 2519 4504
Dansk Gas Distribution A/S (DGD) vurderer, at der er behov for en belysning af
de miljømæssige konsekvenser af den ændrede afgiftsmæssige behandling af
gasbiler i ovennævnte lovforslag i høring.
Den ændrede beregningsmetode for registreringsafgift på gasbiler indebærer,
at gasbiler vil blive belastet af en højere registreringsafgift end den, der gælder
for dieselversionen af samme bil. Hidtil har gasbiler været belagt med en mere
lempelig registreringsafgift end dieselbiler.
Den hidtidige beregning af registreringsafgift har baseret sig på gasbilernes
CO2-emissioner, der er lavere end dieselbilers. Den lave CO2-emission følger
af, at naturgas og bionaturgas har et væsentligt lavere CO2-indhold pr. GJ end
diesel, og derfor er den endelige CO2-emission lavere fra gasbiler. Gasbiler har
følgelig været afgiftsmæssigt begunstiget. Begunstigelsen har nedbragt
merprisen for gasbiler og muliggjort gasbiler som et grønt alternativ i
eksempelvis kommunernes hjemmepleje.
Den påtænkte lovændring vil belaste gasbiler tungere end dieselbiler.
Gasmotoren er mindre udviklet end dieselmotoren og derfor mindre
energieffektiv og en afgiftsbetaling efter energieffektivitet belaster følgelig
gasmotoren mere end dieselmotoren.
Anvendelse af bionaturgas til transport er en effektiv vej til reducerede CO2-
emissioner i en sektor, der udgør knap 30 pct. af de samlede CO2-emissioner i
Danmark.
En anvendelse af bionaturgas til transport via gasdistributionsnettet fjerner
CO2-emissionen helt fra transporten og bidrager til en effektiv opfyldelse af krav
i VE-direktivet om 10 pct. vedvarende energi i brændstof til transport i 2020.
Bionaturgas er et anden generationsbrændsel og tæller dobbelt ind i
opfyldelsen af 10 pct. kravet.
Side 1/2
Hovedkontor:
Tonne Kjærsvej 65
7000 Fredericia, Danmark
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0012.png
Vores ref. krnie
Som DGD ser det, er der behov for en forbedring og ikke en forværring af de
økonomiske rammebetingelser for anvendelse af bionaturgas i
transportsektoren – ellers forudser vi, at det vil være meget vanskeligt at nå
målet om 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i 2020.
I dag er der med de nuværende rammebetingelser sket en vis udbredelse af
gaskøretøjer først og fremmest i den kollektive trafik og til renovationskøretøjer
drevet af kommuners miljøambitioner og vilje til at betale en merpris for en
miljøvenlig transportløsning. Kommunerne kører på certificeret biogas
distribueret via gasdistributionsnettet.
Der er i dag en mindre udbredelse af gasvarebiler og gaspersonbiler hos
kommuner og andre aktører, der har høj opmærksomhed på miljøbelastningen
fra deres transportaktiviteter og en vilje til at betale en vis merpris. DGD
forventer, at en videre udbredelse af disse køretøjer stopper, hvis lovforslaget
gennemføres. Det vil isolere gassens indtrængen i transportsektoren til nicher
indenfor den tunge transport og have den afledte betydning, at rentabiliteten for
gasfyldestationer reduceres, og at det derfor bliver mindre attraktivt at opstille
nye gasfyldestationer.
De nuværende rammebetingelser for anvendelse af bionaturgas til personbiler,
varebiler og tung transport er allerede i dag utilstrækkelige og udbredelsen er
derfor hidtil kun sket hos aktører med ambitioner om CO2-neutralitet i deres
transportarbejde.
Der er behov for en videre udbredelse af bionaturgas i transportsektoren med
henblik på at indfri Danmarks forpligtelse til en VE-andel på 10 pct. af
transportenergiforbruget i 2020. Derfor bør de økonomiske rammebetingelser
for bionaturgas til transport forbedres. I stedet forringes betingelserne for
anvendelse af bionaturgas i person- og varebiler med det foreliggende
lovforslag.
Forslaget til lovændring indebærer en uheldig afgiftsmæssig behandling af
gasbilen, der er det grønne alternativ til diesel- og benzinbilen.
Hvis lovforslaget gennemføres er der behov at gennemføre yderligere
modsatrettede tiltag, som forbedrer økonomien i brug af gaskøretøjer.
Med venlig hilsen
Dansk Gas Distribution
Kristian Nielsen
Side 2/2
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0013.png
Sendt pr. e-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Side 1 af 3
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Hørsholm, 2. maj 2017
433-30, PGK/crp
Høringssvar til forslag om lov om ændring af registreringsafgiftsloven m.m.
(del med ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler og
gasdrevne pluginhybridbiler)
Dansk Gasteknisk Center a/s (DGC) skal hermed på de følgende sider afgive høringssvar til de
fremsatte lovændringer, for så vidt angår de andele af loven, der omhandler ændring af beregning af
brændstofforbrug for gasdrevne biler og pluginhybridbiler.
Såfremt der er spørgsmål eller ønsker om uddybning af DGC’s høringssvar, er I velkomne til at
kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
DANSK GASTEKNISK CENTER a/s
Per G. Kristensen
Dansk Gasteknisk Center a/s • Dr. Neergaards Vej 5B • 2970 Hørsholm • CVR-nr. 12 10 50 45
Tlf. 2016 9600 • Fax 4516 1199 • www.dgc.dk • [email protected]
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0014.png
DGC’s høringssvar til lovforslag om ændring af beregning af brændstofforbrug for
gasdrevne biler
Dansk Gasteknisk Center a/s har følgende kommentarer til lovforslaget:
Muligheden for gasbiler, herunder biogasbiler
DGC finder det mærkværdigt, at et samlet lovforslag, der sigter på at mindske brugen af fossile
brændsler og fremme brugen af alternative brændsler, herunder elbiler, med den ene hånd fremmer
nævnte elbiler, som har betydelig CO
2
-emission, og med den anden hånd stort set udelukker, at
biogas kan komme til at spille nogen rolle i transportsektoren, selvom biogas er 100 % CO
2
-
neutralt.
Forslaget vil markant forøge omkostningen (registreringsafgift og grøn ejerafgift) for en biogasbil,
og dette vil i høj grad forhindre en udvikling af CO
2
-neutral transport. De ekstraomkostninger,
biogasbiler har til primært gastanke, vil sammen med de øgede afgifter efter forslagets
gennemførelse gøre gasbiler markant dyrere i forhold til benzin- og dieselbiler.
De seneste analyser på transportområdet viser, at biogas er en af de måder, Danmark på en
priseffektiv måde kan imødekomme nogle af de udfordringer, vi står over for i transportsektoren.
[Se rapporten om scenarier for grøn transport (http://www.ea-energianalyse.dk/projects-
danish/1459_scenarier_for_groen_transport.html)
udarbejdet af Ea Energianalyse a/s, nov. 2015].
På samme vis er biogasproduktion en af de få tilgængelige måder at reducere landbrugets
klimabelastning på – ud over en væsentlig reduktion i landbrugsproduktionen, især i husdyrholdet.
DGC skal således opfordre til, at klimaperspektivet tilgodeses i lovgivningen, således at nogle af de
få og oplagte muligheder, Danmark har inden for den ikke-kvotebelagte sektor, ikke på forhånd
dømmes ude på grund af afgiftsstrukturen.
Dette kan eventelt gøres ved i en årrække (til der er afklaring af, hvilke tiltag der tages i den ikke-
kvotebelagte sektor) at søge dispensation for gasdrevne køretøjer, eller ved i lighed med brintbiler
helt at afgiftsfritage biogasbiler. Hverken brintbiler eller biogasbiler udleder CO
2
, hvis brinten vel at
mærke alene er fra fx vind.
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0015.png
Brændslets CO
2
-faktor må tages i betragtning
Den valgte afgiftsmodel, hvor der alene fokuseres på den effektivitet, hvormed brændslet anvendes,
afspejler ikke de samlede miljømæssige effekter. Sammenligningen er god, så længe der benyttes
nogenlunde ens fossile brændsler, men den giver ikke mening i forhold til miljøeffekten af fx elbiler
og brintbiler, hvor det afgørende er, hvilken oprindelse den el eller brint, der benyttes, har (el/brint
fra vind eller kul). Ligeledes er modellen ikke god i forhold til brug af blandingsbrændsler eller
biodiesel.
En gasbil, der benytter naturgas, udleder ca. 57 kg CO
2
for hver GJ brændsel, der anvendes, mens
en dieselbil udleder omkring 74 kg CO
2
/GJ. En bil, der benytter biogas, har en CO
2
-emissionsfaktor
på 0 kg CO
2
/GJ.
Forskellen på emissionsfaktoren mellem diesel og naturgas som brændsel gør, at en naturgasbil kan
have en lavere virkningsgrad end en dieselbil og samtidig have en væsentlig lavere emission af
CO
2
.
Eksempel:
Hvis en tænkt dieselbil udnytter brændslet med en effektivitet på 40 %, vil en
naturgasbil, der benytter brændslet med en effektivitet på 30,8 %, udlede den samme mængde CO
2
som dieselbilen pr. kørt km.
Øvrige forhold
Alternative Fuels-direktivet kræver, at staterne skal fremme brug af alternative brændsler rettet mod
transportsektoren. På den baggrund må det være muligt at finde en ordning, som både kan fremme
brugen af biogasbiler og samtidig være i overensstemmelse med andre EU-krav.
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0016.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0017.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0018.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0019.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0020.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0021.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0022.png
Den oprindelige elbilaftale var således som DI og Bilbranchen anførte i vort høringssvar
overfinansieret fra start, ligesom det nu står klart, at antagelsen om, at finansieringsbe-
hovet i løbet af perioden skulle vokse, ikke kommer holder stik. DI og Bilbranchen må
beklage, at man i 2015 på forkert grundlag fjernede den skematiske værdiansættelse af
brugte biler med en alder under 1 år, med store negative konsekvenser for branchen til
følge. Derfor er DI og Bilbranchen tilfreds med, at der er ikke er indarbejde yderligere fi-
nansieringstiltag i lovforslaget.
Parterne bag tillægsaftalen til aftalen fra 9. oktober 2015 er enige om, at der fortsat skal
ske udbredelse af nye grønne motorteknologier i Danmark. Forslaget løser imidlertid på
ingen måde de eksisterende problemer forbundet med en værdibaseret afgift. Lovforsla-
get vil samlet set forværre et afgiftssystem, som i forvejen er dybt problematisk for alle
parter. En fastholdelse af det værdibaserede afgiftssystem indebærer således en videre-
førelse og forøgelse af de administrative byrder og den økonomiske usikkerhed, som
lægger hindringer i vejen for branchen.
DI og Bilbranchen finder, at det er meget kortsigtet at lave endnu en lappeløsning af den
nuværende model for registreringsafgiften, og at den bedste løsning vil være, at gøre op
med den værdibaserede afgift og omlægge den til en løbende teknisk baseret afgift. En
teknisk bilafgift vil i højere grad kunne indrettes til at fremme salget af sikre biler med
lav miljøpåvirkning og højt niveau af sikkerhedsudstyr. En teknisk bilafgift vil tilgodese
de mest miljøvenlige biler, uanset teknologi og skærpe konkurrencen mellem teknologier
i stedet for som tilfældet er med registreringsafgiften i dag; baseret pa bilens værdi og
som dermed typisk tredobler prisen på ny sikkerhedsteknologi.
For statskassen opnås ved en sådan omlægning til en løbende afgift et mere stabilt pro-
venu, idet årlige konjunkturudsving og pludselige forskydninger i efterspørgslen ikke
vil slå igennem på samme måde, som det har været tilfældet med den eksisterende regi-
streringsafgift.
Med venlig hilsen
Karoline H. Thomsen
Chefkonsulent, Bilbranchen
en del af DI
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0023.png
Thomas Thorninger
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Anne Rønne Hansen
3. maj 2017 16:08
Thomas Thorninger
VS: Høring af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet m.v. - høringsfrist 3. maj
Fra:
Jeppe Røn Hartmann [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. maj 2017 16:07
Til:
Anne Rønne Hansen <[email protected]>
Emne:
SV: Høring af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om
afgift af elektricitet m.v. - høringsfrist 3. maj
Kære Anne
Tak for muligheden for at komme med bemærkninger.
Energi- og olieforum tager lovforslaget til efterretning.
Vi henviser dog til Energikommissionens anbefalinger, hvoraf det fremgår: ”Samtidig er der teknologier, som f.eks.
elbiler, hvor teknologiudviklingen ventes at billiggøre teknologierne væsentligt på et senere tidspunkt. For disse vil
en stor tidlig indsats ikke være omkostningseffektiv.”
EOF er enig med Energikommissionen I, at en udskydelse af registreringsafgiften for elbiler ikke er
omkostningseffektiv, idet aftalens effekt på det samlede elbilmarked ikke modsvarer omkostningerne som følge af
den reducerede registreringsafgift.
Med venlig hilsen
Jeppe Røn Hartmann
Chef for analyse og politik
T: +45 3345 6512
M: +45 2148 4837
www.eof.dk
Fra:
Anne Rønne Hansen [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. april 2017 17:11
Emne:
Høring af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift
af elektricitet m.v. - høringsfrist 3. maj
Til høringsparter
Hermed sendes vedhæftede udkast til forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse af indfasning af
1
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0024.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0025.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0026.png
Foreningen
Biogasbranchen
Skatteministeriet
Nicolau Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.:
[email protected]
Axeltorv 3, 1.
1609 København V
Tlf. 3339 4267
E-mail:
[email protected]
www.biogasbranchen.dk
3. maj 2017
Høring af forslag til lov om ænndring af registreringsafgiftsloven, brændstof-
forbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love
Skatteministeriet har den 25. april 2017 (j.
nr. 2017-2152)
udsendt ovennævnte lovforslag i hø-
ring vedr. udskydelse af indfasning af registreringsafgift på eldreve køretøjer m.v., midlertidigt
fradrag for batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne
køretøjer og særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne
biler og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand.
Biogasbranchen hilser det velkommen, at der med den politiske aftale af 18. april 2017 er taget
initiativer til at fremme omstillingen af transportsektoren.
Biogasbranchen finder derimod det er helt uforståeligt og ødelæggende, at der med lovforslaget
lægges op til en omlægning af afgiftsgrundlaget for gasbiler fra at være beregnet ud fra CO
2
-
udledning til energieffektivitet.
Det fører til en særdeles voldsom stigning i registreringsafgiften og den grønne ejerafgift, hvilket
fuldstændig vil ødelægge markedet for salg af biler, der kan køre på biogas på trods af, at biogas
er et særdeles effektivt redskab til at gøre transportsektoren fossiluafhængig. I EU's vinterpakke
er det således slået fast, at biogas kan reducere CO
2
-udledningen med over 200 pct.
For en VW Up fører forslaget således til stigninger i registreringsafgiften på 47.000 kr. og den
grønne ejerafgift på 3.500 kr. svarende til en stigning på henholdsvis 140 pct. og 1.300 pct. Sam-
let vil afgifterne i bilens levetid stige med over 300 pct.
Denne meget forhastede ændring af beskatningsgrundlaget vil fuldstændig ødelægge markedet
for gasbiler på trods af, at biogas i en overgangsperiode ville kunne supplere elbilsudbygningen
og herunder specielt muliggøre omstilling af persontransporten i de områder og til de formål,
hvor elbiler ikke er en mulighed. Afgiftsændringen rammer derfor geografisk meget skævt.
Biogasbranchen skal derfor kraftigt opfordre til, at ændringen af afgiftsgrundlaget for gasbiler
tages ud af lovforslaget med henblik på en nærmere vurdering.
Biogasbranchen finder det således helt uforståeligt, at Danmark som et af de få lande i Europa så
målrettet og voldsomt bremser en omstillingsmulighed for transportsektoren samtidig med, at
andre lande tager målrettede initiativer til at fremme biogas i transportsektoren.
1
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0027.png
Og specielt fordi biogas ikke kun har en positiv klimaeffekt ved anvendelsen af biogas, men også
ved produktionen af biogas bidrager til reduktion i udslippet af drivhusgasser, reduktion af be-
lastningen af vandmiljøet med næringsstoffer, omstillingen til cirkulær økonomi gennem en
dobbelt ressourceudnyttelse af affalds- og restprodukter til energi og gødning.
Biogas er således et særdeles effektivt redskab til at løse de kommende klimakrav uden for den
kvotebelagte sektor ved både at reducere udslippet af drivhusgasser i landbruget og i transport-
sektoren.
Afslutningsvis skal anmodes om, at Foreningen Biogasbranchen optages på høringslisten. Bio-
gasbranchen er stiftet ved sammenlægning af Foreningen for Danske Biogasanlæg og Branche-
foreningen for Biogas, hvorfor disse to til gengæld kan slettes fra høringslisten.
Med venlig hilsen
Bruno Sander Nielsen
C.c.: [email protected]
2
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0028.png
REJSEARBEJDERE. DK
3. maj 2017.
Foreningen Rejsearbejdere.dk. siger tak for invitationen modtaget 25. april.2017. J.nr.2017 – 2152. Til at,
afgive høringssvar i henhold til det medsendte udkast til lovforslag.
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige
andre love.
Bemærkninger til, ovennævnte udkast til lovforslag i høring.
Vi finder at det ligningsmæssige fradrag for befordring til og fra arbejde burde hæves generelt, og i
særdeleshed for befordring i egen bil, på afstande over 120 km. Især når der benyttes en eldrevet bil til
befordringen.
Med venlig hilsen.
Formand i foreningen
Rejsearbejdere.dk
Hans Erik Meyer
www.Rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0029.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0030.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0031.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0032.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0033.png
Thomas Thorninger
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
JP-Lovgivning og Økonomi
1. maj 2017 12:46
Thomas Thorninger
VS: Høring af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet m.v. - høringsfrist 3. maj
Motor
Kategorier:
Fra:
Kontor [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. maj 2017 12:39
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi
Cc:
Thomas Thorninger
Emne:
SV: Høring af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om
afgift af elektricitet m.v. - høringsfrist 3. maj
Høringssvar fra Motorcykel Forhandler Foreningen.
Det må være vores opfattelse at El drevne motorcykler også er omfattet at lovforslaget.
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 14,
ændres »2018« til: »2020«.
2.
§ 5 b
affattes således:
Ȥ
5 b. For eldrevne køretøjer
beregnes afgiften, jf. dog stk. 2 og 3:
Hvis dette mod forventning ikke skulle være tilfældet, bør de medtages.
Med venlig hilsen
Hugo Rasmussen
Projektkoordinator MFF
CVR: 15160470 Bank:Nordea 2340 3496747002
www.mff-dk.dk www.wrooom.dk www.sikkerpå2hjul.dk
Tlf. 36 16 08 66
Motorcykel Forhandler Foreningen er en forening af aktive motorcykelforhandlere, som i fællesskab arbejder for bedre
forhold for MC folket i Danmark. Din garanti for en engageret forhandler.
Denne e-post er privat og konfidentiel og indholdet er kun bestemt for modtageren nævnt. Hvis du ved en fejl skulle modtage denne e mail, må du ikke sende
den videre eller kopiere den. Venligst informer afsender og slet mailen og eventuelle tilknyttede filer fra din PC. Den konfidensialitet som mailen er omfattet af
ophører ikke selv om mailen er sendt ved en fejl.
Fra:
Anne Rønne Hansen [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. april 2017 17:11
Emne:
Høring af forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift
af elektricitet m.v. - høringsfrist 3. maj
Til høringsparter
1
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0034.png
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753041_0035.png