Skatteudvalget 2016-17
L 210 Bilag 3
Offentligt
1753040_0001.png
5. maj 2017
J.nr. 2017 - 2152
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftslo-
ven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse af indfasning af re-
gistreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for batterikapacitet, for-
længelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne køretøjer og særlig ord-
ning for elbusser, ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler og gas-
drevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand) (L 210).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
CLEVER A/S
CLEVER ser positivt på ændrin-
ger i elbilaftalen og ser blandet an-
det batterifradrag som en god løs-
ning. De største barrierer for elbi-
lers udbredelse er pris og række-
vidde. Med de aftalte ændringer
adresseres prisen. For så vidt angår
rækkevidde er infrastruktur og of-
fentligt tilgængelige ladestandere
dog afgørende for elbilers udbre-
delse, herunder afgørende for for-
brugertrygheden.
CLEVER hæfter sig derfor ved, at
de afgiftsmæssige vilkår for oplad-
ning med det foreslåede forringes
væsentligt fra 2020, hvor der vil
skulle skal betales fuld elafgift.
CLEVER mener, at der er tale om
erhvervsmæssig diskrimination,
idet retten til tilbagebetaling af el-
afgift fratages specifikke erhverv,
herunder ladeoperatører. Ladesta-
tioner er ud fra et økonomisk
synspunkt ikke rentable, og for-
ventes ikke at blive det de næste
mange år. Stopper udbygningen af
infrastruktur, vil elbilen blive fra-
valgt af kunderne til fordel for tra-
ditionelle biler.
Det anføres, at der også efter ud-
løbet af særordningen, efter forsla-
get ved udgangen af 2019, bør
kunne skelnes mellem erhvervs-
mæssig opladning (offentligt til-
gængelige ladestandere) og oplad-
ning i privat regi. CLEVER fore-
slår, at ordningen med opladning
til den lave procesafgift i stedet
evalueres i 2019, men at der ikke
på nuværende tidspunkt træffes
Opretholdelse af særreglen med
0,4 øre pr kWh for erhvervsmæs-
sig opladning af elbiler vil føre til
et betydeligt mindreprovenu i takt
med udbredelsen af elbiler. Bl.a.
Klimarådet har peget på dette.
Efter lovforslaget forlænges sær-
reglen med tilbagebetaling af elaf-
gift ned til 0,4 øre pr. kWh for er-
hvervsmæssig opladning af elbiler
til og med 2019. Fra og med 2020
skal der betales almindelig elafgift
(husholdningssats), idet der ikke
vil være mulighed for tilbagebeta-
ling af afgift, uanset om opladnin-
gen foretages privat eller erhvervs-
mæssigt. Reglerne vil gælde ensar-
tet for såvel ladestationer som an-
dre erhvervsvirksomheder, der kø-
ber el til opladning af elbiler. Der
er dermed tale om en ordning,
som ikke er rettet mod specifikke
erhverv. Det bemærkes, at særreg-
len forlænges i en yderligere peri-
ode for elbusser i rutekørsel.
Afgiftsbelastningen af el som driv-
middel vil fortsat være mindre end
afgiftsbelastningen for benzin og
diesel pr. kørt kilometer. Efter sær-
reglens ophør i 2020 vil en almin-
delig elbil, der bruger 150 Wh pr.
km, blive beskattet med ca. 15 øre
pr. kørt kilometer, mens en tilsva-
rende benzinbil, der kører 20 km
pr. liter, vil blive beskattet med ca.
24 øre pr. kørt kilometer. Begge
beløb er angivet uden moms.
Ændringerne vedrørende oplad-
ning af elbiler og elafgift er således
Side 2 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nogen beslutning om forhøjelse af
afgifterne.
CLEVER henviser i øvrigt til hø-
ringssvaret fra Dansk Elbil Alli-
ance, som støttes.
i god overensstemmelse med am-
bitionen om, at der fortsat skal ske
udbredelse af grønne motortekno-
logier i Danmark på en balanceret
måde.
Danmarks Naturfred-
ningsforening
Danmarks Naturfredningsforening
henviser til Klimarådets analyse
”Afgifter
der forandrer
forslag til kli-
mavenlige afgiftsomlægninger”,
som
slog fast, at hvis den danske trans-
portsektor skal leve op til EU’s kli-
mamål i 2030, vil det være nød-
vendigt med 1 million elbiler.
Danmarks Naturfredningsforening
er i udgangspunktet tilfredse med,
at man har lyttet til Klimarådets
anbefalinger ved bl.a. at indføre et
batterifradrag. Det pointeres dog,
at batterifradrag formentlig ikke
kan stå alene, hvis målet i 2030
skal nås, og at det vil være nødven-
digt løbende at gøre status for at
vurdere udviklingen. Det beklages
samtidigt, at der er sat et måltal på
5.000 elbiler for udskydelsen af
indfasning af registreringsafgift,
som i sammenhængen virker som
et ubetydeligt antal.
De forslåede ændringer har til for-
mål at fremme udbredelsen af elbi-
ler på en balanceret måde. Dette
betyder, at der overordnet må fo-
retages en vægtning mellem hensy-
net til en fortsat udbredelse af elbi-
ler og stort statsligt provenutab i
takt med øget udbredelse af elbiler.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd opfatter det
foreslåede som endnu en lappeløs-
ning, og ønsker i stedet en fuld-
stændig sanering og omlægning af
afgiftssystemet. Dansk Bilbranche-
råd finder det uhensigtsmæssigt, at
visse brændselsformer fortsat dis-
krimineres frem for at lade mar-
Sanering og omlægning af afgifts-
systemet er en gennemgribende og
kompliceret øvelse, som bl.a. må
forventes at skabe store prisud-
sving på konkrete biler og omfor-
deling af bilformuen. En sådan
omlægning ligger derfor uden for
rammerne i forbindelse med en ju-
stering af aftalen om de fremtidige
Side 3 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kedskræfterne styre udbud og ef-
terspørgsel. Forfordelingen af én
brændselsform frem for de øvrige
er klart med til at skævvride mar-
kedet.
afgiftsvilkår for elbiler og brænd-
selscellebiler.
Dansk Elbil Alliance
Dansk Elbil Alliance kvitterer for,
at der tages initiativ til at udskyde
indfasningen af registreringsafgift
for elbiler og indføres fradrag, som
mindsker den negative effekt af en
værdibaseret registreringsafgift for
elbiler. Ligeledes kvitteres for for-
længelsen af ordningen med lav el-
afgift til opladning til og med 2019
og tilsvarende for elbusser til og
med 2023.
Imidlertid løser disse initiativer
ikke det grundlæggende problem
med en værdibaseret afgift, som
betyder, at elbiler og anden ny tek-
nologi er uforholdsmæssigt dyr i
Danmark.
Det foreslås, at der hurtigst muligt
gennemføres en uafhængig analyse
af indretningen af bilafgiftssyste-
met med henblik på at afdække,
hvordan afgiftssystemet kan un-
derstøtte trafiksikkerhed, miljø,
klima og samfundsøkonomi, og
hvordan afgiften kan omlægges til
en teknisk afgift.
For så vidt angår en omlægning af
bilafgifterne henvises til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra
Dansk Bilbrancheråd.
Dansk Elbil Alliance bemærker, at
den foreslåede metode til fastsæt-
telse af batterikapacitet medfører,
at den beregnede kapacitet kom-
mer til at afvige fra den faktiske
kapacitet. Metoden har den fordel,
at de nødvendige oplysninger er
Det er korrekt, at anvendelse af
oplysningerne på det såkaldte
COC-dokument til beregning af
batterikapaciteten kan medføre et
andet resultat end den faktiske no-
minelle kapacitet. Imidlertid er
Side 4 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tilgængelige på det såkaldte COC-
dokument. Alternativt vil bilim-
portørerne kunne indberette den
faktiske batterikapacitet.
COC-dokumentet en officiel data-
kilde, der giver et entydigt og veri-
ficerbart afgiftsgrundlag, og som
kan danne udgangspunkt for kon-
trol mv. Dette er særligt en fordel i
forbindelse med import af brugte
biler, hvor der ikke nødvendigvis
vil kunne indhentes oplysninger
om batterikapacitet fra producen-
ten. Skatteministeriet er ikke be-
kendt med, at der skulle findes of-
ficielle og generelt tilgængelige kil-
der, hvor den nominelle batterika-
pacitet fremgår.
Dansk Elbil Alliance ønsker, at
ordningen med lav procesafgift
ved erhvervsmæssig opladning af
elbiler gøres permanent for at gøre
det økonomisk attraktivt for virk-
somheder at etablere den nødven-
dige infrastruktur og ladestationer.
Fuld elafgift allerede fra 2020 vil
medføre, at virksomheders inve-
steringer, som er foretaget i tillid
til de gældende regler, vil få en
længere end forventet tilbagebeta-
lingstid. Konsekvensen vil være, at
der opsættes færre ladestandere, og
at udbredelsen af næste generation
af ladestationer forsinkes.
Hvis det fastholdes, at der skal be-
tales fuld elafgift fra 2020, foreslår
Dansk Elbil Alliance, at der indfø-
res en ny, særlig sats for elafgift til
opladning af elbiler, så afgiften på
el er lavere end afgiften på diesel
mål efter energiindhold. Dansk El-
bil Alliance ser gerne en perma-
nent afgiftslempelse for både el-
busser og eltaxaer.
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende opladning af elbiler og el-
afgift, henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra CLEVER
A/S.
Side 5 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Energi
Dansk Energi finder det positivt,
at indfasningen af registreringsaf-
gift for elbiler udskydes, samt at
der indføres et nyt batterifradrag.
Desuden støttes forlængelsen af
særordningen med opladning af el-
biler til og med 2019 og for elbus-
ser til og med 2023. Dog bør ord-
ningen med lav elafgift ved oplad-
ning gøres permanente, idet elaf-
giften ellers står i vejen for udbyg-
ning med næste generation af lade-
stationer.
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende opladning af elbiler og el-
afgift, henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra CLEVER
A/S.
Dansk Energi finder det meget
uheldigt, at den foreslåede ændring
af beregningsgrundlaget for afgif-
ter på gasbiler medfører, at afgif-
terne på disse biler forhøjes, da
gasbiler udgør et klimavenligt al-
ternativ. En eventuel ændring af
beskatningen af gasbiler bør efter
Dansk Energis opfattelse følges op
af en generel omlægning af bilaf-
giftssystemet.
Det bemærkes, at de foreslåede
ændringer af beregningsgrundlaget
for afgifter af gasbiler har til for-
mål at opfylde et EU-retligt krav.
Gasbiler har indtil nu haft en sær-
stilling ved, at de er blevet beskat-
tet efter CO2-udledning, mens an-
dre biler er blevet beskattet efter
energieffektivitet.
Efter der er indført afgifter på el-
biler, som ikke udleder CO2 ved
kørsel, kan beskatning efter CO2-
udledning ikke længere anses for
en del af afgiftssystemets overord-
nede logik. Der er i stedet tale om
en undtagelse, som vurderes at in-
deholde elementer af statsstøtte.
Det vurderes på baggrund af til-
kendegivelser fra EU-Kommissio-
nen, at denne særstilling for gasbi-
ler ikke kan opretholdes. Det er et
krav fra Kommissionen, at afgif-
terne for alle biler
også gasbiler -
skal beregnes ens på baggrund af
energieffektivitet for, at der ikke er
tale om statsstøtte.
Side 6 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det vurderes, at det ikke vil være
muligt at opnå en tilladelse el. lign.
til at videreføre den gældende ord-
ning, da der vurderes at ville være
tale om statsstøtte, som ikke er
forenelig med EU-traktaten.
For at afbøde de afgiftsmæssige
konsekvenser og give branchen tid
til at foretage de nødvendige til-
pasninger undersøges muligheden
for, at anvendelsen af det nye be-
regningsgrundlag for registrerings-
afgift af gasbiler indfases over en
5-årig periode svarende til indfas-
ningen af det nye beregnings-
grundlag for pluginhybridbiler,
herunder inkl. bundfradrag.
Dansk Energi anfører, at det dan-
ske bilafgiftssystem ikke er indret-
tet til at fremme de ønskede hen-
syn til trafiksikkerhed, miljø, klima
og samfundsøkonomi. Der bør
derfor gennemføres en samlet ana-
lyse af indretningen af bilafgiftssy-
stemet med henblik på at afdække,
hvordan afgiftssystemet kan un-
derstøtte disse hensyn, og hvordan
registreringsafgiften kan omlægges
til en teknisk afgift.
For så vidt angår en omlægning af
bilafgifterne henvises til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra
Dansk Bilbrancheråd.
Dansk Gas Distribution
A/S (DGD)
DGD vurderer, at der er behov
for belysning af de miljømæssige
konsekvenser af den foreslåede
ændring vedrørende gasbiler. Det
ændrede afgiftsgrundlag vil med-
føre, at der beregnes højere regi-
streringsafgift af gasbiler end hidtil
og end den, der pålægges en tilsva-
rende dieselbil. Gasbiler har hidtil
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende gasbiler, henvises til be-
mærkningerne til høringssvaret fra
Dansk Energi. Herudover bemær-
kes følgende.
Det er korrekt, at gasbiler efter de
foreslåede ændringer kan få bereg-
net en højere registreringsafgift
Side 7 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
været afgiftsmæssigt begunstiget,
idet afgifterne har været baseret på
CO2-udledning, og gasbiler har en
relativt lav udledning af CO2. Gas-
biler er dog mindre udviklede end
dieselbiler, hvorfor deres energief-
fektivitet er lavere, med højere af-
gifter til følge.
DGD finder, at anvendelse af bio-
naturgas til transport er en effektiv
vej til at reducere CO2-emissioner
i en sektor, der udgør knap 30 pct.
af de samlede CO-emissioner i
Danmark. Desuden bidrager an-
vendelse af bionaturgas til trans-
port til en effektiv opfyldelse af
krav i VE-direktivet om 10 pct.
vedvarende energi i transportsek-
toren i 2020. Bionaturgas er et 2.
generations brændsel og tæller der-
for dobbelt i forhold til målopfyl-
delsen. Der er derfor behov for en
forbedring frem for en forværring
af rammevilkårene for gasbiler. De
nuværende rammevilkår gør, at
gasbiler i dag kun er udbredt hos
aktører, der har ønsket at gøre en
særlig klimaindsats. Hvis lovforsla-
get gennemføres, er der behov for
yderligere modsatrettede tiltag, der
kan forbedre rammevilkårene for
gasbiler.
end tilsvarende dieselbiler. Det
skyldes, at gasbiler har en relativt
lav energieffektivitet. Efterhånden
som teknologien i gasbiler forfi-
nes, må det dog forventes, at disse
biler også opnår en højere energi-
effektivitet og dermed lavere afgif-
ter.
For at afbøde de afgiftsmæssige
konsekvenser og give branchen tid
til at foretage de nødvendige til-
pasninger undersøges muligheden
for, at anvendelsen af det nye be-
regningsgrundlag for registrerings-
afgift af gasbiler indfases over en
5-årig periode svarende til indfas-
ningen af det nye beregnings-
grundlag for pluginhybridbiler,
herunder inkl. bundfradrag.
Der henvises generelt til det an-
førte om det EU-retlige grundlag
for ændringen for gasbiler. Det
følger heraf, at i det omfang an-
vendelsen af naturgas, bionaturgas
eller biogas til transport skal frem-
mes yderligere, vil det skulle ske på
anden måde end ved særordninger
i forhold til bilafgifterne.
Det bemærkes desuden, at der alle-
rede gives tilskud til anvendelse af
biogas til transport.
Dansk Gasteknisk Cen-
ter A/S (DGC)
DGC finder det mærkværdigt, at
et samlet lovforslag, som har til
formål at mindske brugen af fos-
sile brændsler ved blandt andet at
fremme elbiler, som har betydelig
CO2-emission, samtidig stort set
udelukker, at biogas kan komme til
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende gasbiler, henvises til be-
mærkningerne til høringssvarene
fra Dansk Energi og Dansk Gas
Distribution A/S (DGD).
Side 8 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at spille nogen rolle i transportsek-
toren, selvom biogas er CO2 neu-
tralt. Lovforslaget vil markant for-
øge registreringsafgiften og den
grønne ejerafgift for gasbiler, og
gasbiler vil blive markant dyrere
end tilsvarende benzin- og diesel-
biler.
DGC henviser til, at de seneste
analyser viser, at biogas er en af de
måder, Danmark på en priseffektiv
måde kan imødekomme nogle af
udfordringerne i transportsekto-
ren. Samtidig bidrager anvendelsen
af biogas til at reducere landbru-
gets klimabelastning. DGC fore-
slår, at klimaperspektivet tilgode-
ses i lovgivning, f.eks. ved at der i
en årrække søges dispensation for
gasdrevne køretøjer, eller ved helt
at afgiftsfritage biogasbiler i lighed
med brintbiler. Hverken biogasbi-
ler eller brintbiler udleder CO2,
forudsat brinten er produceret
med brug af VE-el. Der henvises
desuden til Alternative Fuels direk-
tivet, som kræver, at medlemssta-
terne skal fremme anvendelsen af
alternative brændstoffer i trans-
portsektoren.
DGC anfører, at en afgiftsmodel,
hvor der tages udgangspunkt i
energieffektivitet, kun giver me-
ning, så længe der sammenlignes
nogenlunde ensartede brændstof-
fer. Modellen giver ikke mening i
forhold til miljøeffekten af f.eks.
el- eller brintbiler, hvor det afgø-
rende er, hvor den el eller brint,
der benyttes, kommer fra. Uanset
At afgiftsgrundlaget beregnes på
baggrund af energieffektivitet skal
blandt andet ses i lyset af, at CO
2
-
udledningen fra elektricitetspro-
duktion er stærkt varierende både
indenfor døgnet og over længere
tidsintervaller.
Side 9 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gasbilers relativt lave energieffekti-
vitet, udleder de stadig generelt
mindre CO2 end dieselbiler.
Dansk Industri (DI) og
Bilbranchen
DI og Bilbranchen bemærker, at
det er 12. gang siden 1988, at der
laves særlige regler for elbiler, og at
dette sender et signal om, at elbiler
er noget specielt og eksotisk. Dette
afskrækker forbrugere og investo-
rer. Der bør i stedet én gang for
alle foretages en omlægning af bil-
afgifterne til en teknisk afgift, som
eventuelt kan suppleres med yder-
ligere tiltag for udbredelsen af elbi-
ler. En teknisk afgift vil kunne til-
godese de mest miljøvenlige biler,
uanset teknologi. DI og Bilbran-
chen henviser til det udspil, som
Bilbranchen, FDM og De Danske
Bilimportører fremlagde i 2016 til
en sådan omlægning. For statskas-
sen opnås ved en sådan omlægning
til en løbende afgift et mere stabilt
provenu, idet konjunkturudsving
og ændret efterspørgsel ikke vil slå
igennem på samme måde, som
med en værdibaseret registrerings-
afgift.
Selvom aftaleparterne er enige om,
at der fortsat skal ske udbredelse af
grønne motorteknologier i Dan-
mark, løser forslaget på ingen
måde de eksisterende problemer
med en værdibaseret afgift. Lov-
forslaget vil samlet set forværre et
afgiftssystem, som i forvejen er
dybt problematisk for alle parter.
DI og Bilbranchen påpeger, at det
nu er klart, at den oprindelige elbil-
aftale i 2015 var overfinansieret.
For så vidt angår en omlægning af
bilafgifterne, henvises til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra
Dansk Bilbrancheråd.
Side 10 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI og Bilbranchen er tilfredse
med, at der ikke er indarbejdet
yderligere finansieringstiltag i lov-
forslaget.
De Danske Bilimportø-
rer
Under passende hensyn til det føl-
gende kan De Danske Bilimportø-
rer samlet set støtte Elbilaftalen og
lovforslaget. De Danske Bilimpor-
tører er overordnet enige i, at ind-
fasningen af afgifter har bidraget
til at sætte salget af elbiler i stå, og
støtter derfor udskydelsen af ind-
fasningen, som dog må anses for
en kortsigtet nødløsning. Salget af
ikke-luksusprægede elbiler lå alle-
rede før indfasningen på et meget
lavt niveau. Hverken den tidligere
eller denne elbilaftale bidrager til
en varig bæredygtig løsning med
henblik på at fremme salget af el-
biler. Dette skyldes, at registre-
ringsafgiften fortsat er værdibase-
ret.
For så vidt angår en omlægning af
bilafgifterne, henvises til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra
Dansk Bilbrancheråd
De Danske Bilimportører er posi-
tive overfor indførelsen af et batte-
rifradrag. Dog kritiseres den fore-
slåede metode til opgørelse af bat-
terikapacitet ved anvendelse af el-
forbrug og rækkevidde til at be-
regne kapacitet. Denne model er
baseret på flere estimerede variable
og kan medføre, at identiske batte-
rier giver ret til forskellige fradrag
afhængig af i hvilken bil, de er
monteret. Modellen medfører des-
uden, at batterikapaciteten generelt
undervurderes for pluginhybridbi-
ler med 30-50 pct., mens den for
elbiler overvurderes en smule.
For så vidt angår den valgte me-
tode til fastsættelse af batterikapa-
citet, henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Dansk Elbil
Alliance.
Side 11 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I stedet bør der tages udgangs-
punkt i den nominelle kapacitet på
batteriet, som er utvetydig, kan op-
lyses af producenter eller importø-
rer, og som anvendes ved mar-
kedsføring af de enkelte biler. Det
bør ikke være bestemmende for
den valgte metode, at elforbrug og
rækkevidde fremgår af det offici-
elle såkaldte COC-dokument,
mens nominel batterikapacitet vil
skulle oplyses af producenter eller
importører. Det vil være muligt, at
batterikapaciteten indberettes til
SKAT som del af den eksisterende
procedure for oprettelse af stan-
dardprisangivelser.
Det foreslås derfor, at der ved be-
regningen af batterifradrag tages
udgangspunkt i den faktiske nomi-
nelle batterikapacitet, som er en
fast sammenlignelig faktor på
tværs af biler. Det bemærkes, at
indførelse af den nye testmetode
til fastsættelse af brændstofforbrug
(WLTP), som indføres startende
den 1. september 2017 for nye bil-
typer, desuden vil medføre yderli-
gere afvigelser mellem biler med
ellers identiske batterier.
De Danske Bilimportører tager
forbehold for Skatteministeriets
vurdering af, at det er nødvendigt
at ændring beregningsgrundlaget
for afgifter af gasbiler af hensyn til
EU-retten set i lyset af de miljø-
mæssige gevinster ved gasbiler.
Det konstateres, at den foreslåede
ændring af beregningsmetoden i
væsentlig grad forringer det bereg-
nede forbrug for gasbiler. Dette vil
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende gasbiler, henvises til be-
mærkningerne til høringssvarene
fra Dansk Energi og Dansk Gas
Distribution A/S (DGD).
Side 12 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ifølge egne beregninger medføre,
at registreringsafgiften på en lille
(konkret) gasbil vil kunne stige
med 49.200 kr. for en bil med en
listepris, der starter ved 130.000 kr.
Det beregnede forbrug falder i det
konkrete eksempel fra 32,3 km/l
til 20,0 km/l. De Danske Bilim-
portører finder en så voldsom æn-
dring af afgiftsniveauet alene som
følge af en ændret beregningsme-
tode uacceptabel og forventer, at
ændringerne vil sætte en stopper
for salget af gasbiler i Danmark.
Dette vil have en negativ miljøef-
fekt, idet gasbiler har lavere emissi-
oner end f.eks. dieselbiler.
På denne baggrund foreslås, at æn-
dringerne vedrørende gasbiler ud-
går af lovforslaget. Såfremt æn-
dringerne fastholdes, bør de som
minimum indfases på lignende
måde som for el- og brintbiler.
Energi- og olieforum
Energi- og olieforum bemærker
med henvisning til Energikommis-
sionens anbefalinger, at en udsky-
delse af registreringsafgiften ikke
er omkostningseffektiv, idet afta-
lens effekt på det samlede elbil-
marked ikke modsvarer omkost-
ningerne hertil.
For så vidt angår omkostningerne
ved den indgåede aftale i forhold
til målopfyldelse, henvises til be-
mærkningerne til høringssvaret fra
Danmarks Naturfredningsfor-
ening.
Foreningen Biogasbran-
chen
Foreningen Biogasbranchen hilser
velkommen, at der tages initiativer
til omstilling af transportsektoren.
Imidlertid findes det uforståeligt
og ødelæggende, at det ændrede
beregningsgrundlag for gasbiler vil
medføre voldsomme afgiftsstignin-
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende gasbiler, henvises til be-
mærkningerne til høringssvarene
fra Dansk Energi og Dansk Gas
Distribution A/S (DGD).
Side 13 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ger. Det må forventes at sætte sal-
get af gasbiler i stå på trods af, at
biogas er et effektivt redskab til at
gøre transportsektoren fossiluaf-
hængig. For en gasdrevet VW Up
medfører ændringerne, at registre-
ringsafgiften stiger med 47.000 kr.
og den grønne ejerafgift stiger med
3.500 kr.
Foreningen Biogasbranchen op-
fordrer kraftigt til, at den foreslå-
ede ændring udgår af lovforslaget
med henblik på en nærmere vurde-
ring.
FDM
FDM finder det positivt, at man
fra politisk side erkender, at ind-
fasningen af registreringsafgift er
sket for tidligt. FDM er dog skep-
tisk i forhold til den valgte løsning
og er usikker på, om forslaget reelt
vil gøre nogen større forskel for el-
bilsalget. FDM ønsker en helt ny
bilafgiftsmodel i Danmark, og
henviser til det forslag til en tek-
nisk, løbende afgift, som FDM
sammen med De Danske Bilim-
portører og DI Bilbranchen har
fremlagt i 2016. Desuden bemær-
kes, at fastholdelsen af et meget
højt provenu fra biler vil forsinke
den grønne omstilling i transport-
sektoren yderligere.
Endelig påpeges, at L 61 fra 2015
må have været overfinansieret, da
elbilsalget langt fra har nået de høj-
der, som finansieringen mulig-
gjorde.
For så vidt angår en omlægning af
bilafgifterne henvises til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra
Dansk Bilbrancheråd.
Side 14 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreningen Rejsearbej-
dere.dk
Foreningen Rejsearbejdere.dk fo-
reslår, at det ligningsmæssige fra-
drag for befordring til og fra ar-
bejde generelt bør hæves, og i sær-
deleshed for befordring i egen bil,
på afstande over 120 km og når
der benyttes en eldrevet bil.
Skatteministeriet bemærker, at æn-
dring af det ligningsmæssige fra-
drag for befordring ligger uden for
rammerne af dette lovforslag. Lov-
forslaget har til formål at gennem-
føre de initiativer, der indgår i til-
lægsaftalen af 18. april 2017 om el-
biler m.v.
HMN-koncernen
(HMN)
HMN bemærker indledningsvist,
at ingen gasselskaber har været
inddraget i tilblivelsen af lovforsla-
get eller været på høringslisten.
HMN er først flere dage inde i den
8 dage lange høring blevet bekendt
med lovforslaget. Da eksistens-
grundlaget for gasbiler med lov-
forslaget de facto fjernes, er det
dybt kritisabelt, at gasselskaberne
ikke har været inddraget. Skattemi-
nisteriet opfordres derfor indtræn-
gende til ikke at fremsætte lov-
forslaget for så vidt angår den del,
der vedrører gasbiler, førend lov-
forslagets konsekvenser er blevet
belyst og alternative løsning loyalt
afdækket.
Skatteministeriet beklager, at hø-
ringsmaterialet ikke har været ud-
sendt direkte til gasselskaber. Lige-
ledes beklages den meget korte hø-
ringsfrist, som skyldes det sene
tidspunkt for indgåelse af tillægsaf-
talen den 18. april. Af hensyn til
branchen og bilejerne bør lov-
forslaget ikke udsættes til efter
Folketingets sommerferie.
HMN anbefaler, at det eksiste-
rende beregningsgrundlag for gas-
biler opretholdes, og at der om
nødvendigt søges om dispensation
hertil på samme måde som for
særordningen med el til elbusser.
De eksisterende regler bør som
minimum opretholdes, indtil der
sker udmøntning af VE-målene i
Paris-aftalen. Det virker overilet af
gennemføre en så drastisk omlæg-
ning af afgifterne for gasbiler alene
på baggrund af en henstilling fra
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende gasbiler, henvises til be-
mærkningerne til høringssvarene
fra Dansk Energi og Dansk Gas
Distribution A/S (DGD).
Side 15 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DG-Competition uden forudgå-
ende varsel eller drøftelser med
gasselskaberne. HMN ønsker, at
DG-Competitions særskilte stil-
lingtagen til statsstøttespørgsmålet
afventes.
HMN bemærker, at gasselskaber i
blandt andre Sverige, Holland, Bel-
gien, Tyskland og Italien arbejder
hårdt for at fremme bionaturgas til
transport, og at der i flere af disse
lande netop gives afgiftslempelser.
I forventning om at Danmark lige-
ledes ønsker at fremme bionatur-
gas i transport, har danske virk-
somheder investeret i etablering af
bionaturgas-tankstationer. For-
ventningen har været berettiget,
idet ingen tidligere har tilkendegi-
vet forbehold for bionaturgas til
transport. HMN anfører, at det er
et faktum, at brug af bionaturgas
til transport reducerer emissioner
fra person- og varebiler. Ifølge
Energistyrelsens analyse ”Alterna-
tive drivmidler”
er bionaturgas det
brændstof, der giver den største
CO2-fortrængning ved personbil-
transport. Endvidere sikrer brug af
bionaturgas genanvendelse af lo-
kale ressourcer og medvirker til at
fastholde arbejdspladser i landdi-
strikterne.
Vedtagelse af lovforslaget i sin nu-
værende form vil medføre, at bru-
gen af bionaturgas til transport op-
hører, og at der ikke indregistreres
flere gasbiler grundet i hvert fald
en fordobling af registreringsafgif-
ten. Særligt i landdistrikterne er el-
biler ikke anvendelige grundet elbi-
lers begrænsede rækkevidde, og
Side 16 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
her er gasbiler et sikkert og grønt
alternativ, som er CO2-frit.
HMN bemærker, at de afgiftsmæs-
sige konsekvenser for gasbiler ikke
er eksemplificeret i lovforslaget li-
gesom for konsekvenserne af an-
dre af lovforslagets elementer.
HMN’s foreløbige beregninger vi-
ser, at registreringsafgiften vil blive
mere end fordoblet og at den sam-
lede afgift over en 10-årig periode
vil tredobles, måske firedobles.
Det er forventningen, at de fore-
slåede ændringer vil påvirke flest
eldrevne køretøjer. Derfor er ek-
semplerne i lovforslaget udarbejdet
med udgangspunkt i disse køretø-
jer. Det bemærkes, at der i 2016
blev indregistreret 60 gasbiler i
Danmark.
Motorcykel Forhandler
Foreningen
Motorcykel Forhandler Forenin-
gen anfører, at det antages, at el-
drevne motorcykler også er omfat-
tet af de foreslåede ændringer for
eldrevne køretøjer.
Skatteministeriet kan bekræfte, at
eldrevne motorcykler er omfattet
af de foreslåede ændringer for el-
drevne køretøjer.
NGF Nature Energy
NGF Nature Energy bemærker, at
der er tale om en meget kort hø-
ringsfrist, som ikke modsvarer
konsekvenserne af lovforslaget.
Desuden anføres, at elbilbranchen
har været inddraget i arbejdet
forud for udsendelse af lovforsla-
get, mens hverken gasselskaber el-
ler gasbilbranchen har været ind-
draget og heller ikke har modtaget
høringsmaterialet som direkte hø-
ringspart.
Skatteministeriet beklager, at hø-
ringsmaterialet ikke har været ud-
sendt direkte til alle relevante hø-
ringsparter i gassektoren. Ligeledes
beklages den meget korte hørings-
frist, som dog skyldes det sene
tidspunkt for indgåelse af tillægsaf-
talen den 18. april. Af hensyn til
branchen og bilejerne bør lov-
forslaget ikke udsættes til efter
Folketingets sommerferie.
NGF Nature Energy finder det
yderst kritisabelt, at de foreslåede
ændringer vedrørende gasbiler vil
trække tæppet væk under en bran-
che i udvikling. Derfor opfordres
til, at ændringerne vedrørende gas-
biler udgår af lovforslaget, indtil
For så vidt angår ændringerne ved-
rørende gasbiler, henvises til be-
mærkningerne til høringssvarene
fra Dansk Energi og Dansk Gas
Distribution A/S (DGD).
Side 17 af 18
L 210 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1753040_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
konsekvenserne heraf er gennem-
analyseret.
Det foreslås, at den nuværende
ordning i stedet forlænges, eventu-
elt ved ansøgning om dispensa-
tion. Det foreslås, at ændringerne
for gasbiler udsættes med 2-3 år, li-
gesom det er tilfældet for ændrin-
gerne for elbiler og brintbiler. Det
virker overilet af gennemføre en så
drastisk omlægning af afgifterne
for gasbiler alene på baggrund af
en henstilling fra DG-Competi-
tion. De eksisterende regler bør
som minimum opretholdes, indtil
der sker udmøntning af VE-må-
lene i Paris-aftalen.
NGF Nature Energy anfører, at
der kan argumenteres for, at elbi-
ler, som modsat alle andre kendte
drivmidler ikke udleder CO2 ved
kørsel, skal behandles efter en an-
den afgiftsmodel end de øvrige
kendte teknologier. Elbiler er ikke
CO2-neutrale i egentlig forstand,
idet CO2-udledningen sker ved
den samlede elproduktion.
NGF Nature Energy efterspørger
beregningseksempler for gasbiler i
lovforslaget, der svarer til bereg-
ningseksemplerne for elbiler.
For så vidt angår beregningsek-
sempler for gasbiler, henvises til
bemærkningerne til høringssvaret
fra HMN-koncernen.
Side 18 af 18