Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 205 Bilag 3
Offentligt
1752517_0001.png
NOTAT
3. maj 2017
Resume af og kommentarer til høringssvar vedrørende L
205 forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v. ( Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning
for frivilligt, ulønnet arbejde)
1. Indledning
Høringsnotatet vedrører forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde).
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 18. april 2017 med høringsfrist den 2.
maj 2017, kl. 10.
Lovforslaget betyder, at et ledigt arbejdsløshedskassemedlem - i perioden fra den
5. juni 2017 til den 31. december 2017
kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op
til 15 timer om ugen uden fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. De 15 timer regnes
som et gennemsnit over en udbetalingsperiode.
Det foreslås, at modtagere af efterløn og fleksydelse også er omfattet af forslaget.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Center for Frivilligt Socialt Ar-
bejde, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advo-
kater, Danske A-kasser, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
DGI, Danmarks Idrætsforbund, Det faglige hus, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og abejdsmarkedschefer i
Danmark, Frie Funktionærer, FriSe, Frivilligrådet, Frivilligt Forum, Gartneri-,
Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Kommunale Tjenestemænd og Overens-
komstansatte, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevæ-
gelse, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen, Røde Kors, Ud-
betaling Danmark,
Frikommuner: Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Gentofte Kommune,
Gladsaxe Kommune, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Vejle Kommune,
Vesthimmerland Kommune, Viborg Kommune.
Der er modtaget høringssvar fra:
Ankestyrelsen, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Danmarks Idrætsforbund,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Firmaidræts Forbund, Danske Handicaporga-
nisationer, Dansk Ungdoms Fællesråd, Datatilsynet, DGI, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedschefer i Danmark, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, FriSe, FTF,
Lederne, LO, Selveje Danmark.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
J.nr. 17/04505
L 205 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1752517_0002.png
2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Ankestyrelsen, Datatilsynet, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Forhandlingsfællesskabet, har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Forhandlingsfællesskabet henviser i øvrigt til høringssvar fra LO, FTF og Akade-
mikerne, samt fra Forhandlingsfællesskabets medlemsorganisationer.
Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Finanssektorernes Arbejdsgiverforening, Frie
Funktionærer, FriSe, Lederne, Selveje Danmark, støtter lovforslaget.
DGI, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Firmaidræts Forbund ,Danske Handicapor-
ganisationer, Dansk Ungdoms Fællesråd, har forståelse for, at regeringen laver en
midlertidig forlængelse af den 2- årige forsøgsordning.
Finanssektorernes Arbejdsgiverforening tilkendegiver, at årsagen til deres støtte er,
at modtagere af dagpengeydelser med forslaget har mulighed for blandt andet at
opbygge kompetencer gennem frivilligt, ulønnet arbejde.
Frie Funktionærer bemærker at frivilligt arbejde giver den ledige bedre mulighed
for at finde det næste job via det netværk, der ligger i at komme ud og møde andre
mennesker, der vil anbefale dem til jobs. Oveni kommer værdien af at hjælpe til,
møde nye mennesker, have noget at se frem til og glæde sig over. Det giver positiv
energi til både ledige og efterlønsmodtagere.
FriSe bemærker, at det har stor værdi for den enkelte at yde en frivillig indsats,
fordi det giver glæde og livskvalitet at tage et socialt ansvar. Det er en mulighed for
at blive del af et værdifuldt fællesskab, at skabe nye relationer og netværk og for at
få nye kompetencer og erfaringer. Det kan netop være ekstra værdifuldt for ledige
og for nogen en værdifuld mulighed for at opnå bedre sociale færdigheder, få nogle
succesoplevelser, et større selvværd samt noget på deres CV, så de står stærkere i
forhold til arbejdsmarkedet.
Selveje Danmark finder det vigtigt, at der for de kommende år findes en ordentligt
permanent ordning, og ser frem til at se regeringens udspil til en permanent ord-
ning.
LO og FTF støtter ikke lovforslaget, og ser ingen grund til at forlænge forsøgsord-
ningen, når resultaterne af den gennemførte forsøgsordning er negative, og når mi-
nisteren samtidig vil komme med nye udspil i foråret 2017.
LO og FTF mener, at de hidtil gældende regler giver særdeles gode muligheder for
et frivilligt engagement samtidig med, at man kan være modtager af en offentlig
ydelse.
LO og FTF finder, at forslaget har et sympatisk socialpolitisk sigte, idet de frivilli-
ge organisationer, som løfter vigtige opgaver, får tilført ekstra ressourcer, men at
det er forkert at lade dagpengesystemet være drivende for en god socialpolitik.
2
L 205 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1752517_0003.png
DA finder det logisk og hensigtsmæssigt, at dagpengereglerne giver mulighed
for, at personer, som er engageret i frivillige ulønnede aktiviteter, kan fortsætte
med et sådant engagement i et vist omfang ved overgang til dagpenge eller anden
offentlig ydelse.
DA bemærker, at der skal være en grænse for et sådant engagement, når en person
samtidig er ydelsesmodtager. En sådan grænse skal sikre, at der er motivation for
ydelsesmodtagere til at påtage sig alle typer job på arbejdsmarkedet, og at et frivil-
ligt engagement, som indirekte finansieres gennem offentlige ydelser, ikke har et
omfang, så det er konkurrenceforvridende i forhold til tilsvarende aktiviteter hos
private virksomheder.
Hertil kommer, at et frivilligt engagement samtidig med, at personen er ydelses-
modtager, ikke bør kunne udvikle sig på en måde, så der reelt er tale om en udvi-
delse af den offentlige sektor.
DA finder det ligeledes betænkeligt at gøre det til et selvstændigt formål i indret-
ningen af dagpengesystemet, at det skal understøtte det frivillige arbejde.
Kommentar:
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen har taget initiativ til at styrke
muligheden for at kunne levere en frivillig indsats i Danmark og også fremadrettet
vil arbejde for, at der er de bedst mulige rammer for, at private organisationer og
frivillige kan tage et medsansvar.
Regeringen har i foråret 2017 igangsat en gennemgang af reglerne om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn mv. i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbej-
de med henblik på at fastsætte nye regler på området.
Regeringen og forligspartierne (Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet) bag dag-
pengereformen er enige om at genoprette muligheden for, at modtagere af arbejds-
løshedsdagpenge, efterløn og fleksydelse kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i 15
timer om ugen uden fradrag indtil en permanent ordning vedrørende regler om
fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde kan træde i kraft.
2.2
Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer
2.2.1. Midlertidig forhøjelse
Center for Frivilligt Socialt Arbejde foreslår, at perioden hvor den nye ordning er
gældende forlænges udover det foreslåede (31. december 2017), idet de er bekym-
rede for, at de nye permanente regler bliver forsinkede, hvilket vil indebære, at re-
gelgrundlaget vender tilbage til de oprindelige 4 timer.
Kommentar:
Regeringen og forligspartierne (Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet) bag dag-
pengereformen er enige om at genoprette muligheden for, at modtagere af arbejds-
løshedsdagpenge, efterløn og fleksydelse kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i 15
3
L 205 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1752517_0004.png
timer om ugen uden fradrag. Der er ligeledes enighed om, at genopretningen af
denne mulighed skal afløses af en permanent ordning vedrørende frivilligt, ulønnet
arbejde. Denne forventes at træde i kraft 1. januar 2018, og der forventes fremsat
lovforslag herom i første halvdel af oktober 2017.
2.2.2 Evaluering af den 2- årige forsøgsordning
DGI,
Danmarks Idrætsforbund
,
Dansk Firmaidræts Forbund
,
Danske Handicapor-
ganisationer, Dansk Ungdoms Fællesråd
,
understreger, at frivillighed i foreningsli-
vet ikke fortrænger lønnet arbejde. Tværtimod skaber foreningslivet tusindvis af
arbejdspladser
ud fra et frivilligt engagement. Endvidere vil de understrege, at
der ikke er påvist nogen kausal sammenhæng mellem frivilligt arbejde i forenings-
livet og længden af ledighedsperioden jf. Deloitte for BM (2017).
FriSe bemærker, at de ikke oplever problemer med, at de ledige fortrænger eller er-
statter lønnet arbejdskraft i foreningerne.
Frie Funktionærer bemærker, at det er særdeles vigtigt, at frivilligt arbejde ikke får
den konsekvens, at det fortrænger ansatte i almindelige job, heller ikke i kommu-
ners bestræbelser på at bevare velfærdsordninger på en så billig måde som muligt.
LO og FTF tager til efterretning, at evaluering af forsøgsordningen konkluderer, at
de dagpengemodtagere, der har benyttet forsøgsordningen, har fortrængt mellem
15 og 50 effektive årsværk.
LO og FTF bemærker, at de dagpengemodtagere, der har gjort brug af forsøgsord-
ningen, i gennemsnit har en senest sammenhængende dagpengeperiode på 34 uger.
For dagpengemodtagere med frivilligt, ulønnet arbejde i mindre end 1 time og mel-
lem 1 og 4 timer om ugen er dagpengeperioden henholdsvis 24 og 32 uger i gen-
nemsnit. Der er derfor indikationer for, at et højere timetal for frivilligt, ulønnet ar-
bejde forlænger dagpengeperioden.
Det er LO og FTF’s opfattelse, at
der bør være en grænse for, hvor stort et omfang
af frivilligt, ulønnet arbejde det skal være muligt at udføre uden fradrag i ydelsen.
En sådan grænse skal sikre, at ordinært ansatte ikke fortrænges af frivilligt arbejde
og at et frivilligt engagement, som indirekte finansieres gennem offentlige ydelser,
ikke har et omfang, så det er konkurrenceforvridende.
DA bemærker, at Deloittes rapport vedrørende den to-årige forsøgsordning viser, at
der er indikation for, at et øget omfang af frivilligt, ulønnet arbejde kan have en
forlængende virkning på lediges dagpengeperiode.
Rapporten viser også, at der er noget, der tyder på, at ledige, som forud for
ledigheden udfører frivilligt, ulønnet arbejde, øger dette i omfang under ledigheds-
perioden. DA er derfor betænkelig ved, at en udvidelse, ud over grænsen på 4 timer
om ugen af muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i ydel-
sen særligt for dagpengemodtagere, vil have som konsekvens, at det bidrager til at-
begrænse udbuddet af arbejdskraft.
4
L 205 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1752517_0005.png
Finanssektorernes Arbejdsgiverforening (FA) vurderer, at den to-årige forsøgsord-
ning, har givet modtagere af dagpenge den fornødne fleksibilitet, uden at gå på
kompromis med kravene til dagpengemodtagere.
Evalueringen af ordningen viser, at der muligvis sker fortrængning af ca. maksi-
malt 15-50 effektive årsværk. Derudover viser evalueringen, at mellem 3-8 pct. af
dagpengemodtagerne udfører frivilligt arbejde, samt at ordningen er blevet anvendt
i et begrænset omfang.
Kommentar:
Deloitte angiver i evalueringen, at det begrænsede datagrundlag betyder, at det ik-
ke er muligt at gennemføre en decideret fortrængningsanalyse af, hvordan det fri-
villige, ulønnede arbejde fortrænger lønnet arbejdskraft. På baggrund af det be-
grænsede omfang af frivilligt, ulønnet arbejde i frivillige organisationer vurderer
Deloitte, at fortrængning
i det omfang det finder sted
under alle omstændighe-
der kun kan have et ligeledes begrænset omfang.
Evalueringen indikerer på baggrund af en række antagelser, at der maksimalt kan
ske fortrængning af ca. 15-50 effektive årsværk på grund af forsøgsordningen. Der
er dog tale om indikationer og ikke validerede effekter.
2.2.4 Sondring mellem aktiviteter og ulønnet arbejde
DA finder det ikke hensigtsmæssigt at opretholde den nuværende sondring imellem
et frivilligt engagement som ”aktiviteter” og et frivilligt engagement som ”ulønnet
arbejde”.
DA anbefaler, at der fastsættes en fælles grænse på 15 timer om ugen for det, som
efter de gældende regler anses, som henholdsvis ”aktiviteter og ”ulønnet arbejde”.
Ved at fjerne denne opdeling af forskellige typer af frivilligt engagement for dag-
pengemodtagere, vil reglerne efter DA’s vurdering blive både enklere at forstå for
ydelsesmodtagerne og at administrere for a-kasserne.
DA finder også, at der er et behov for en klar definition af, hvad der skal forstås
som frivilligt,
ulønnet arbejde. Efter DA’s opfattelse bør frivilligt,
ulønnet
arbejde omfatte alle de aktiviteter, som udføres frivilligt og ulønnet, og som har
en sådan karakter, at det i andre sammenhænge udbydes som lønnet arbejde.
DA finder, at det fortsat fra første time skal give fradrag i ydelsen at udføre ulønnet
primære driftsopgaver eller vedligeholdelsesopgaver i foreninger eller frivillige or-
ganisationer.
LO og FTF finder, at der er et behov for en klar definition af, hvad der skal forstås
som frivilligt,
ulønnet arbejde. Efter LO og FTF’s opfattelse bør frivilligt,
ulønnet
arbejde omfatte alle de aktiviteter, som udføres frivilligt og ulønnet og som har en
sådan karakter, at det i andre sammenhænge udbydes som lønnet arbejde.
LO og FTF finder, at det uden forbehold fra første time bør give fradrag i ydelsen
at udføre ulønnede primære driftsopgaver eller vedligeholdelsesopgaver i forenin-
ger eller frivillige organisationer.
5
L 205 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1752517_0006.png
Kommentar:
Efter gældende regler følger det, at aktiviteter ikke medfører fradrag. Ved aktivite-
ter forstås aktiviteter, som et medlem udfører frivilligt og ulønnet for frivillige or-
ganisationer, foreninger eller lignende, og som ikke kan udbydes som almindeligt
lønarbejde.
Ved frivilligt, ulønnet arbejde forstås arbejde, som et medlem udfører for frivillige
organisationer, foreninger eller lignende, og som kan udbydes som almindeligt
lønarbejde. Frivilligt, ulønnet arbejde, kan som udgangspunkt i dag udføres uden
fradrag i op til 4 timer om ugen. Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører primær
drift og vedligeholdelse, medfører dog med visse undtagelser fradrag fra første
time.
Lovforslagets formål er at genoprette muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet
arbejde uden fradrag i op til 15 timer, indtil de nye permanente regler kan træde i
kraft. Lovforslaget ændrer således ikke ved sondring mellem frivillige aktiviteter og
frivilligt, ulønnet arbejde. De øvrige regler om fradrag for aktiviteter og frivilligt,
ulønnet arbejde, finder fortsat anvendelse.
2.2.5 Finansiering
DA bemærker, at regeringen vurderer, at lovforslaget vil indebære,
at en del af den tid, ledige i dag anvender på jobsøgning, i stedet vil blive
anvendt på frivilligt arbejde, og at lovforslaget vil medføre offentlige merudgifter
på ca. 5 mio. kr. i 2017. DA har ikke bemærkninger til regeringens forslag om at
finansiere lovforslaget gennem en reduktion af den særlige jobrotationspulje til
grupper med videregående uddannelse.
Kommentar:
Den gennemførte evaluering af forsøgsordningen peger på, at dagpengemodtagere,
der udfører frivilligt, ulønnet arbejde vil være ledige i længere tid end dagpenge-
modtagere, der ikke udfører frivilligt arbejde. Resultaterne fra evalueringen er
usikre. Det vurderes dog, at muligheden for frivilligt arbejde kan indebære, at en
del af den tid, der kunne anvendes til jobsøgning, i stedet anvendes på frivilligt ar-
bejde.
2.3
Øvrige bemærkninger
DGI, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Firmaidræts Forbund, Danske Handicapor-
ganisationer, Dansk Ungdoms Fællesråd vil gerne understrege, at en midlertidig,
eller for den sags skyld permanent, forlængelse af forsøgsordningen ikke løser de
grundlæggende problemer, de oplever i foreningslivet ift. at inkludere borgere
udenfor arbejdsmarkedet. En række foreningsfrivillige er nemlig blevet trukket i
efterløn og dagpenge, fordi A-kasser og Ankestyrelsen fejlagtigt ikke har opfattet
arbejdet som frivilligt foreningsarbejde.
De bemærker, at deres medlemmer og frivillige har store problemer med at forstå
det nuværende komplekse regelsæt af forskellige grunde. De bemærker, at konse-
6
L 205 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1752517_0007.png
kvensen af den nuværende lovgivning er, at gode frivillige kræfter og ressourcer i
lokalsamfundet holder sig væk fra foreningslivet på grund af den usikkerhed, som
reglerne har skabt.
Kommentar
Efter gældende regler har medlemmet mulighed for at klage til Center for Klager
for Arbejdsløshedsforsikring (CKA) under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering, når a-kasserne træffer afgørelse om fradrag i ydelsen på grundlag af frivil-
ligt, ulønnet arbejde.
Klager efter CKAs afgørelser kan indbringes for Ankestyrelses Beskæftigelsesud-
valg.
Regeringen er i gang med en gennemgang af reglerne, hvorefter der skal tages stil-
ling til en permanent ordning vedrørende regler om fradrag i forbindelse med fri-
villigt, ulønnet arbejde.
FA foreslår, at der foretages en ny evaluering af ordningen inden for 2- 5 år for
blandt andet at undersøge, hvor mange årsværk der fortrænges, og hvor mange
dagpengemodtagere der gør brug af muligheden.
Dette kunne ske i forbindelse med etableringen af den permanente ordning.
Kommentar:
Regeringen er i gang med en gennemgang af reglerne, hvorefter der skal tages stil-
ling til en permanent ordning vedrørende regler om fradrag i forbindelse med fri-
villigt, ulønnet arbejde. Der er ikke taget stilling til spørgsmålet om evaluering.
LO og FTF bemærker, at der bør indføres nogle klare retningslinjer for, hvilke or-
ganisationer der lever op til kriterierne for at være frivillige organisationer.
Samtidig finder LO og FTF, at der skal være konkrete regler for, hvordan det frivil-
lige arbejde udføres på den enkelte institution. Reglerne aftales mellem ledelsen og
den frivillige organisering på stedet og er understøttet af en frivillig organisation.
Kommentar
Lovforslaget ændrer ikke ved definition om hvad der skal forstås som frivillig or-
ganisation, forening eller lignende. Regeringen er i gang med en gennemgang af
reglerne, hvorefter der skal tages stilling til en permanent ordning vedrørende reg-
ler om fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde.
7