Undervisningsudvalget 2016-17
L 202 Bilag 8
Offentligt
1761252_0001.png
UVM, den 23. maj 2017
Sagsnr. 17/06611
Supplerende ændringsforslag
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser, lov om
folkeskolen og forskellige andre love
(Praktikpladsafhængigt bidrag til AUB m.v.)
Af
undervisningsministeren
, tiltrådt af
…:
Til § 1
1)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15 e, stk. 1,
ændres »stk. 2-6 og regler fastsat i medfør af stk. 7« til: »stk. 2-6 og stk. 7, 1. pkt., og regler fastsat i
medfør af stk. 7, 2. pkt., og stk. 8 samt administreret i medfør af § 15 f, stk. 1, 2. pkt.,«.
[Lovteknisk konsekvensændring samt præcisering af, at AUB administrerer bonusordningen]
2)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 15 f, stk. 1,
ændres »stk. 2-4 og regler fastsat i medfør af stk. 5«: »stk. 2-4 og stk. 5, 1. pkt., og regler fastsat i
medfør af stk. 5, 2. pkt., og stk. 6«.
[Lovteknisk konsekvensændring]
3)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 21 a, stk. 7, nr. 1,
indsættes efter »uddannelsesniveau«: »på baggrund af henvendelse
fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag«.
[Teknisk præcisering]
4)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 21 a, stk. 7, nr. 2,
udgår »medarbejdere hos den enkelte arbejdsgiver«.
[Teknisk præcisering]
5)
I den under
nr. 20
foreslåede
§ 21 d
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Ved opgørelsen af overskud anvendes det antal praktikårselever, der er i virksomheder, som har en
måluddannelsesratio, jf. § 21 a, stk. 2.«
[Teknisk præcisering]
Til § 2
6)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 35, stk. 1, nr. 17,
ændres »§ 50, stk. 2 og § 52, stk. 1« til: »§ 50, stk. 3, § 52, stk. 1, og § 66 j, stk. 3«.
[Lovteknisk konsekvensændring]
7)
Nr. 15
affattes således:
»15.
§ 66 i, stk. 2,
affattes således:
»
Stk. 2.
En elev, der er registreret som praktikpladssøgende i henhold til regler udstedt i medfør af § 66 c, stk. 1, har
pligt til at modtage en anvist praktikplads, såfremt eleven kan gennemføre den uddannelse, der er knyttet til den tilbudte
praktikplads uden tab af uddannelsestid. Elever, som afslår at modtage praktikpladsen, slettes af praktikpladsregisteret.
Elever i skolepraktik skal forlade skolepraktikken, når praktikpladsen tiltrædes, eller hvis eleven afslår at modtage
pladsen. Undervisningsministeren fastsætter i medfør af § 66 c, stk. 1, regler i relation til elever, som er i de sidste 8
uger af grundforløbets 2. del.«.«
[Tydeliggørelse af lovforslaget]
Til § 3
8)
Nr. 3
udgår.
[Sproglig korrektion]
Til § 4
9)
Nr. 1
og
2
udgår.
L 202 - 2016-17 - Bilag 8: Supplerende ændringsforslag, fra undervisningsministeren
1761252_0002.png
UVM, den 23. maj 2017
Sagsnr. 17/06611
[Sproglig korrektion]
Til § 7
10)
I
stk. 1
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2-5«.
[Lovteknisk konsekvensændring]
11)
Stk. 2
og
3
udgår og i stedet indsættes som nye stykker:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, nr. 9-13, nr. 17 og nr. 23, samt § 15 i og § 21 f i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 14 henholdsvis nr. 20, træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 3.
§§ 3 og 4 træder i kraft den 1. august 2017.
Stk. 4.
§ 1, nr. 2-8, nr. 14-16, nr. 18-22 og nr. 24, og § 2, nr. 3-17, træder i kraft den 1. januar 2018«.
Stk. 4-9 bliver herefter stk. 5-10.
[Korrektion af ikrafttrædelsestidspunkter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring af § 15 e, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som
indeholder henvisninger til samme bestemmelses stk. 2-6 hhv. stk. 7. Med lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås der i § 15 e
indsat et nyt stk. 7, som i 1. pkt. indeholder en godkendelsesbeføjelse og i 2. pkt. en ny bemyndigelse til
undervisningsministeren. Henvisningen til stk. 2-6 foreslås derfor konsekvensrettet til også at inkludere den foreslåede
nye godkendelsesbeføjelse. Endvidere bliver § 15 e, stk. 7, som følge af lovforslagets § 1, nr. 11, til stk. 8.
Henvisningen til stk. 7 foreslås derfor dels konsekvensrettet, dels inkludere den foreslåede nye bemyndigelse, hvorefter
der kan fastsættes nærmere regler.
Det foreslås med ændringsforslagets henvisning til § 15 f, stk. 1, 2. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
udtrykkeligt at præcisere, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag også administrerer den midlertidige, statslige
fordelsbonusordning for 2017, således som det er tilfældet med øvrige refusions- og tilskudsordninger, herunder
forskellige statslige tilskud mv., efter lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring af § 15 f, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som
indeholder henvisninger til samme bestemmelses stk. 2-4 hhv. stk. 5. Med lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås der i § 15 f
indsat et nyt stk. 6, som i 1. pkt. indeholder en godkendelsesbeføjelse og i 2. pkt. en ny bemyndigelse til
undervisningsministeren. Henvisningen til stk. 2-4 foreslås derfor konsekvensrettet til også at inkludere den foreslåede
nye godkendelsesbeføjelse. Endvidere bliver § 15 f, stk. 5, som følge af lovforslagets § 1, nr. 13, til stk. 6. Henvisningen
til stk. 5 foreslås derfor dels konsekvensrettet dels inkludere den foreslåede nye bemyndigelse, hvorefter der kan
fastsættes nærmere regler.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at oplysninger om udenlandsk arbejdskrafts uddannelsesniveau er
mangelfulde i uddannelsesregisteret hos Danmarks Statistik, idet udenlandske arbejdstagere ofte er registreret med
uoplyst uddannelsesbaggrund. Som det ligeledes er anført i lovforslagets bemærkninger, er konsekvensen heraf, at det
foreslåede nye register vedrørende uddannelsesniveau, som efter lovforslagets § 1, nr. 23, foreslås oprettet i regi af
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, vil blive tilsvarende mangelfuldt, idet det nye register som udgangspunkt
forudsættes baseret på oplysningerne hos Danmarks Statistik.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal på den baggrund forsøge at indhente oplysninger om uddannelsesbaggrund for
personer med uoplyst uddannelsesbaggrund. Denne indsats skal være målrettet nytilkomne udenlandske arbejdstagere.
Henset til hensigten med den foreslåede § 21 a, stk. 7, nr. 1, vurderes det hensigtsmæssigt, at det præciseres i lovteksten,
at det ikke er intentionen at muliggøre en generel adgang til på eget initiativ at få ændret den registrerede
uddannelsesbaggrund. Det skyldes et ønske om at minimere risikoen for, at arbejdsgivere og arbejdstagere måtte ønske
en frivillig registrering som ikke-erhvervsuddannet med henblik på at nedbringe arbejdsgiverens måluddannelsesratio.
Ændringsforslaget tager på denne baggrund sigte på at præcisere, at den foreslåede frivillige registrering af
uddannelsesniveau i det omtalte register sker på baggrund af henvendelser fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Dette arbejde vil som nævnt være målrettet nytilkomne udenlandske arbejdstagere.
L 202 - 2016-17 - Bilag 8: Supplerende ændringsforslag, fra undervisningsministeren
1761252_0003.png
UVM, den 23. maj 2017
Sagsnr. 17/06611
Det bemærkes, at ændringsforslaget ikke er til hinder for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags mulighed for løbende
håndtering af eventuelt ukorrekte oplysninger, som måtte blive konstateret i det nye register på baggrund af
dokumenterede klager over uddannelsesindplacering, jf. også bemærkningerne til lovforslaget.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 20, blev der med det foreslåede § 21 a, stk. 7, nr. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
lagt op til, at uddannelsesniveauet for medarbejdere uden en registreret uddannelse, som ikke er fastlagt efter det
foreslåede § 21 a, stk. 7, nr. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, ville blive fastsat med udgangspunkt i de
arbejdsfunktionskoder (de såkaldte DISCO-koder), som virksomhederne hvert år indberetter til Danmarks Statistik.
Lovforslaget lagde således op til, at medarbejdere registreret med en DISCO-kode, hvorunder mere end 50 pct. af de
registrerede medarbejdere hos den enkelte arbejdsgiver er erhvervsuddannede, skulle opgøres som erhvervsuddannede.
Ændringsforslaget vil indebære, at medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund, der er registreret med en DISCO-
kode, hvor mere end 50 pct. af de registrerede generelt set er erhvervsuddannede, vil blive opgjort som
erhvervsuddannede. Den foreslåede ændring til håndtering af de uoplyste medarbejdere vil i højere grad harmonere med
afrapporteringen fra november 2016 fra den tekniske arbejdsgruppe, som blev nedsat i forlængelse af trepartsaftalen.
Til nr. 5
I lovforslagets § 1, nr. 20, er der med det foreslåede § 21 d, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag lagt op
til, at overskud tilbagebetales til arbejdsgivere placeret i sektoren for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren har haft i
det år, som overskuddet vedrører. Overskud pr. praktikårselev beregnes ved at dividere overskuddet med antal
praktikårselever i bidragsåret i den pågældende sektor. Elever inden for erhvervsuddannelser samt uddannelser, der er
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, indgår i beregningen.
Ændringsforslaget indebærer, at det alene er virksomheder, som har en måluddannelsesratio, der kan få del i
overskuddet. Den foreslåede ændring sikrer dermed, at det kun er de virksomheder, som har indbetalt til overskuddet
gennem det praktikpladsafhængige AUB-bidrag, der får del i tilbageførslen af overskuddet. Den foreslåede ændring for
tilbagebetalingen af overskuddet harmonerer bedre med afrapporteringen fra november 2016 fra den tekniske
arbejdsgruppe, som blev nedsat i forlængelse af trepartsaftalen.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring af § 35, stk. 1, nr. 17, i lov om erhvervsuddannelser, som indeholder
en henvisning til lovens § 50, stk. 2. § 50, stk. 2, bliver som følge af lovforslagets § 2, nr. 6, til stk. 3, og henvisningen
foreslås derfor konsekvensrettet.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk korrektion med sigte på at tydeliggøre det samlede indhold af den foreslåede ændrede
affattelse af § 66 i, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, herunder med flere nye punktummer. Der er dertil foretaget en
mindre redaktionel korrektion i relation til henvisningen til § 66 c, stk. 1.
Til nr. 8 og 9
Der er alene tale om sproglige korrektioner. Det foreslåede vil indebære, at terminologien
”ikkeuddannelsesparat”
fortsat vil finde anvendelse i folkeskoleloven og i vejledningsloven.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 11.
Til nr. 11
Med ændringsforslagets
stk. 2
lægges op til at justere en række af lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkter med sigte på
at imødekomme de fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet lovgivning.
Det foreslåede vil for det første indebære, at lovforslagets § 1, nr. 1, om ændring af bestemmelserne om lønrefusion i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil træde i kraft den 1. juli 2017.
Det foreslåede vil for det andet indebære, at de af lovforslagets erhvervsrettede elementer i relation til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som har tilknytning til trepartsaftalen, og som det vurderes nødvendigt at sætte i
kraft tidligere end den 1. januar 2018 af hensyn til fx den praktiske forberedelse og gennemførelse af det nye
praktikpladsafhængige AUB-bidrag, vil træde i kraft den 1. juli 2017.
L 202 - 2016-17 - Bilag 8: Supplerende ændringsforslag, fra undervisningsministeren
UVM, den 23. maj 2017
Sagsnr. 17/06611
Denne del af ændringsforslaget omfatter således de foreslåede ændringer af bestemmelserne vedrørende midlertidige,
statslige bonusordninger for 2017 (lovforslagets § 1, nr. 9-13), den foreslåede ændring af bestemmelsen om bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (lovforslagets § 1, nr. 17), den foreslåede nye bestemmelse om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags oprettelse af og indsamling af oplysninger til et register vedrørende uddannelsesniveau
(lovforslagets § 1, nr. 23) samt endelig de foreslåede nye § 15 i og § 21 f om udpegning/godkendelse af
fordelsuddannelser mv. for 2018 og frem (lovforslagets § 1 nr. 14 henholdsvis nr. 20).
For så vidt angår lovforslagets øvrige erhvervsrettede elementer med tilknytning til trepartsaftalen vil ændringsforslaget
indebære, at disse vil træde i kraft den 1. januar 2018 som forudsat i selve aftalen.
Med ændringsforslagets
stk. 3
lægges op til at justere lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkter i relation til
folkeskoleloven (lovforslagets § 3) og vejledningsloven (lovforslagets § 4). Ændringsforslaget vil indebære, at de
foreslåede ændringer alle vil træde i kraft den 1. august 2017, således at ændringerne vil kunne anvendes fra
begyndelsen af skoleåret 2017/18, som begynder den 1. august 2017.
Ændringsforslagets
stk. 4
er alene en konsekvensændring som følge af ændringsforslagets stk. 3.