Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 200 Bilag 7
Offentligt
1758963_0001.png
Social-, Børne- og Indenrigsudvalget
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 2579
Doknr.
465438
Dato
18-05-2017
Fremsendelse af bidrag til betænkning til forslag til Lov om Frikommunenet-
værk (L200)
Jeg fremsender hermed fælles tekstbidrag efter aftale med Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti, som ønskes optaget i udvalgets betænkning til
forslag til Lov om Frikommunenetværk (L200).
Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, SF, ALT, RV, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til
vedta-
gelse
med de af økonomi- og indenrigsministeren stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, Alternativets, Radikale
Venstres, Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler:
Med frikommuneforsøget bliver der skabt mulighed for at skabe ny viden og praktiske
erfaringer, der kan bane vejen for nye og bedre opgaveløsninger til gavn for borgerne.
(S, DF, SF, ALT, [RV], V, LA og KF) lægger overordnet stor vægt på, at frikommune-
netværkene i den konkrete forsøgsvirksomhed har fokus på den enkelte borger, og at
forsøgene sker med respekt for borgernes retssikkerhed. Det er således væsentligt, at
det i formålsbestemmelsen fastslås, at forsøgene sker med henblik på at kunne bidra-
ge til en bedre opgaveløsning til gavn for borgerne.
Der er i lovforslaget lagt afgørende vægt på at værne om borgernes retssikkerhed.
Det skal her særligt fremhæves, at lovforslagets § 12 ikke giver mulighed for at flytte
borgere ud fra økonomiske hensyn. Det er samtidigt et krav, at borgeren ikke modsæt-
ter sig en flytning i tale eller handling, samt at kommunens indstilling om flytning til-
trædes af den værge, som statsforvaltningen har beskikket.
Respekt for borgernes privatliv er et særdeles vigtigt hensyn, der skal værnes om.
Muligheden for situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning for en
person med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne er således formuleret
med fokus på hensynet til borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed og
selvbestemmelse samt behovet for at drage omsorg for borgeren. Overvågning efter
lovforslagets § 14 forudsætter, at borgeren ikke modsætter sig, og at det samlet set
vurderes som den mest hensigtsmæssige måde at drage omsorg for borgeren på.
Herudover kræves samtykke fra nærmeste pårørende eller en værge. Det skal yderli-
L 200 - 2016-17 - Bilag 7: Bidrag til betænkning, fra økonomi- og indenrigsministeren
1758963_0002.png
gere bemærkes, at en mulighed for tidsubegrænset anvendelse af alarm- og pejlesy-
stemer efter § 13 er udgået af lovforslaget inden dets fremsættelse.
En yderligere sikring af retssikkerheden sker med to ændringsforslag, der henholdsvis
sikrer, at klager over magtanvendelse efter § 21 kan indbringes for Ankestyrelsen, og
forlænger opsigelsesvarslet for almene plejeboliger efter § 24 fra 3 til 6 måneder.
Der gives med lovforslagets § 29 mulighed for forsøg med anmeldte tilsyn fremfor
uanmeldte tilsyn på plejecentre, herunder friplejeboliger. Men det skal bemærkes, at
det ikke ændrer på, at kommunen aktivt, opsøgende og systematisk skal føre tilsyn
med, at borgerne får den hjælp, som de har krav på.
I forhold til forsøg med tilkøbsydelser må der ikke herske tvivl om, at der skal være
tale om ydelser, som ligger ud over de behovsbestemte ydelser, som kommunen er
forpligtet til at tilbyde den enkelte borger efterserviceloven eller anden lovgivning. Det
er derfor helt centralt, at lovforslaget fastlægger, at kommunerne overfor børne- og
socialministeren, jf. § 15, eller ældreministeren, jf. § 28, skal redegøre for, hvordan
kommunen vil sikre, at tilkøbsydelser ikke erstatter ydelser, som borgeren er berettiget
til, inden forsøg kan iværksættes. Lovforslaget ændrer ikke på mulighederne for at
klage over afgørelser om visitation til ydelser efter servicelovens §§ 83 og 85.
S, DF, SF, ALT, RV, V, LA og KF finder, at der med lovforslaget bliver skabt mulighed
for en forsøgsvirksomhed i kommunerne indenfor rammer, hvor borgernes retssikker-
hed ikke bliver anfægtet.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2