Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
L 197 Bilag 1
Offentligt
1748025_0001.png
Forelæggelse:
til godkendelse
Frist:
Enhed
Finansiering
Sagsbehandler
Kenn Mathiesen
Sagsnr.
Doknr.
458043
Dato
31-03-2017
Høringssvar
Godkendes af:
Kenn Mathiesen
Godkendt dato:
Bemærkninger:
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0002.png
-- AKT 458043 -- BILAG 1 -- [ RE Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og … --
To:
Cc:
From:
PDFMailHeader
Sent:
Mona Boel Østergaard ([email protected])
[email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
RE: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
22-03-2017 13:57:40
DI takker for muligheden for at kommentere på lovforslaget. Forslaget giver ikke anledning til kommentarer.
Med venlig hilsen
Sune K. Jensen
(+45) 3377 3923
(+45) 2949 4624 (Mobile)
From:
Kenn Mathiesen [mailto:[email protected]]
Sent:
27. februar 2017 14:06
To:
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DANSKINDUSTRI <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>;
Friluftsrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
HORESTA <[email protected]>
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og
fra visse øer)
Til høringsparterne
Økonomi- og Indenrigsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for
biler, passagerer m.v. til og fra visse øer) i høring.
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal anmode om, at eventuelle bemærkninger til udkastet er
ministeriet i hænde senest mandag den 27. marts 2017.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Ministeriet anmoder i den forbindelse om, at bemærkninger ikke fremsendes både pr. brevpost
og pr. e-mail.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til chefkonsulent Mona Boel, Opgaver og struktur, på telefon
41 85 14 40.
Med venlig hilsen
Kenn Mathiesen
Overassistent
Finansiering, Kommunal- og Regionaløkonomi
Direkte telefon: 41 85 14 58
Mobil: 41 85 14 58
Mail:
[email protected]
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0003.png
-- AKT 458043 -- BILAG 2 -- [ 563_2017_13946_Høringssvar_til_udkast_til_lov_om_ændring_af_lov_o ] --
Fanø Kommune
Sekretariat
Økonomi- og indenrigsministeriet
[email protected]
c.c.
[email protected]
Dato:
Sagsnr.:
Doknr.:
Cpr./Cvr.:
Sagsbeh.:
Direkte tlf.:
Email:
27-03-2017
563-2015-406
563-2017-13946
Gurli Joan Pofler
76 660 653
[email protected]
Høringssvar til udkast til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler,
passagerer m.v. til og fra visse øer)
Hermed fremsendes høringssvar fra Fanø kommune til udkastet til lov om udvidelse
af landevejsprincippet m.v. til og fra visse øer.
Fanø kommune vil gerne kvittere for, at lovforslaget har form af en generel ramme
hvor den enkelte kommunalbestyrelse gives mulighed for
indenfor den fastlagte
overordnede tidsramme
at træffe beslutning om de perioder hvor nedsættelse af
færgetaksterne skal indfases.
Fanø kommune gør opmærksom på, at det, når bekendtgørelsen senere skal fastslå
reglerne for udmøntningen, er vigtigt, at der tages højde for evt. moms og afgifter af
tilskuddet i det tilfælde, at færgebetjeningen som på Fanø varetages af en privat
færgeoperatør og kommunen således videreformidler tilskuddet.
Med venlig hilsen
Erik Nørreby
Borgmester
Adresse
Skolevej 5-7
Nordby
6720 Fanø
Telefon
76 660 660
Telefax
76 660 600
Email
[email protected]
Hjemmeside
www.fanoe.dk
Åbningstider
Mandag-fredag 10-12
Torsdag tillige 15-17
Telefontider
Mandag-onsdag 9-15
Torsdag 9-17
Fredag 9-12
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0004.png
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0005.png
-- AKT 458043 -- BILAG 4 -- [ Høringsskrivelse til Økonomi og Indenrigsministeriet 2 ] --
Økonomi og Indenrigsministeriet
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Politik og Strategi
Tinghøj Allé 2, 5750 Ringe
Tlf. 72 530 530
Fax 72 530 531
[email protected]
www.fmk.dk
Høring over udkast til lovforslag vedrørende udvidelse af landevejsprincippet
Tak for jeres brev af 27. februar 2017 vedrørende høring over udkast til lovforslag
om udvidelse af landevejsprincippet.
Faaborg-Midtfyn Kommune ser det som meget positivt, at Folketinget tager endnu
et skridt mod tilnærmelse til landevejsprincippet. Det er også en nødvendighed for
fortsat at have bosætning og erhverv på øerne. En udvidelse af landevejsprincippet
kan også være med til at øge turismen i området, og at der kommer hyppigere
besøg på øerne af fritidshusejere, familie og venner.
Kommunen vil naturligvis følge intentionerne i loven og anvende de midler, som vil
blive tildelt til nedsættelse af priserne på personbilletter mv. Kommunen finder det
også positivt, at det bliver op til de enkelte kommuner og færgeruter at fastlægge,
hvordan pengene skal bruges.
Under høringen den 15. februar 2017 om virkningen af nedsættelse af person-
befordring arrangeret af Udvalget for Landdistrikter og Øer blev der fra flere sider
påpeget, at der kunne være nogle fejl i fordelingen af pengene til de enkelte
færgeruter. Kommunen skal opfordre ministeriet til at rette eventuelle
uhensigtsmæssigheder.
Det bemærkes også, at kommunen forventer at blive kompenseret for den moms,
der skal afregnes af tilskuddet på nedsættelse af priserne for transport af biler og
gods.
27-03-2017
Sagsid. 00.01.00-A00-5-15
Kontakt
Astrid Laursen
Dir. tlf. 72531064
mail:
[email protected]
Med venlig hilsen
Christian Thygesen
Borgmester
Side 1
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0006.png
Side 2
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0007.png
-- AKT 458043 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar - udvidelse af landevejsprincippet ] --
Mona Boel Østergaard ([email protected])
Liselotte Hillestrøm ([email protected]), Johan Stadil Petersen
([email protected]), Formand Hjarnø Færgefart ([email protected]), Åge
Pedersen ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Lars Oksbjerre ([email protected])
From:
PDFMailHeader
Høringssvar - udvidelse af landevejsprincippet
07-03-2017 13:37:14
Sent:
To:
Cc:
Hedensted Kommune har modtaget nedenstående bemærkninger til ”Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer) fra bestyrelsen for Hjarnø Færgefart.
Nedenstående bemærkninger skal ses i lyset af, at Snaptun-Hjarnø overfarten er en lille færgefart, med:
·
·
·
·
·
·
5 min overfartstid
37.000 tur/retur overførte personer (heraf 12.500 øboere) årligt
12.000 tur /retur overførte personbiler (heraf 7.000 øbo-biler) årligt
1.400 tur/retur gulpladekøretøjer årligt
25.000 overførte enheder på kontantkøb, 17.000 via kort.
1.4 mill. Kr. indsejling årligt
Og hermed en beskeden administrativ og økonomisk kapacitet. (De anførte tal er ca. værdier for 2016).
Hjarnø Færgefart har følgende kommentarer til lovforslaget om udvidelse af landevejsprincippet:
Vi hilser naturligvis det øgede tilskud velkomment.
Vi værdsætter, at man i det nye forslag kun opdeler året i en ’højsæson’ og en ’normal’ periode.
Den hidtidige ordning med 4 perioder var mere administrativt krævende, - dels ændring af taksterne, men især
offentliggørelse af de aktuelt gældende takster.
·
Reducering af antallet af perioder betyder også en reducering af hamstringstilbøjelighederne. Vore kortkunder
har mulighed for, og har i et ikke overraskende omfang også praktiseret, øget kortkøb i billigperioden
·
Vi har anskaffet et billetteringssystem, der tæller antal overfarter i de forskellige billetkategorier, men det ville
være en forenkling, om man ved opfølgnings indberetningen ikke skulle specificere trafikken i kategorierne, men
nøjedes med f.eks. det totalt indsejlede beløb (eller større kategorier).
·
Til orientering har Hjarnø Færgefart anvendt tilskuddet for 2016 til en nogenlunde ligelig fordelt takstreduktion
på godt 30% for alle takster, der ikke er berørt af nedsættelse af godstakster.
·
·
·
Hjarnø Færgefart
05-03-2017
Aage Pedersen
Mail :
[email protected]
Tlf. : 2980 6821
Med venlig hilsen
Lars Oksbjerre
Kørselskoordinator
Infrastruktur og Transport
Tjørnevej 6, 7171 Uldum
[email protected]
www.hedensted.dk
M: +4524341211
D: +4579755112
T: 79755000
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0008.png
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0009.png
-- AKT 458043 -- BILAG 6 -- [ CaseNo15-44177_#4141784_v1_Høringssvar til udvidelse af landevejsprincippet ] --
HOLBÆK KOMMUNE
Økonomi- og Indenrigsministeriet
E-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Att: chefkonsulent Mona Boel
Dato:
Sagsb.:
Dir.tlf.:
E-mail:
27. marts 2017
Jakob Bonde Pollmann
7236 1374
[email protected]
Sagsnr.: 15/44177
Høringssvar ang. udvidelse af tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster
Holbæk Kommune støtter ambitionen om en trafikal ligestilling for de danske småøer, som en
udvidelse af landevejsprincippet sigter imod. Erfaringen er, at prisen på færgebilletter for biler,
passagerer m.v. har stor betydning for bosætning og turisme på Orø. Derfor yder kommunen et meget
stort tilskud til færgens drift, der muliggør markant billigere færgebilletter, der også betyder at færgens
omsætning ikke er stor.
Tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster har ført til en stigning i passagertallet på næsten
samtlige færgeruter. Den eneste færgerute, der ikke har oplevet en fremgang er Orøfærgen.
Orøfærgen har oplevet et fald antallet passagerer og dermed et fald i omsætningen på ca. 40 pct. i
tilskudsperioden i 2016. Det estimeres at Orøfærgen i 2017 vil miste en omsætning i
størrelsesordenen 400.000 kr. til 500.000 kr. med den nuværende tilskudsordning. Til sammenligning
modtager Orøfærgen et tilskud til nedsættelse af takster på 130.000 kr. i 2017. Når ordningen udvides
vil faldet i omsætningen øges yderligere.
Tilskudsordningen rammer Orøfærgen helt anderledes da Orø betjenes både af en kommunal og en
privat færge. Det medfører nogle problemer, der ikke er taget højde for i den nuværende
tilskudsordning. Problemerne er uddybet nedenfor.
Derfor er det meget positivt, at Økonomi- og Indenrigsministeriet har tilkendegivet, at Holbæk
Kommune fordeler tilskuddet anderledes mellem de to ruter til Orø som følge af væsentlige
forskydninger i trafiktallene, hvis der lokalt kan opnås enighed herom. Det kan løse flere af de
problemer Holbæk Kommune har oplevet.
Skæv tildeling af tilskudsmidler
Ud af det samlede tilskud til Holbæk Kommune får den kommunale færgefart mellem Orø-Holbæk
3,2% (ca. 130.000 kr. i 2017), mens den private færgefart Østre Færge A/S mellem Hammer Bakke –
Orø 96,8%. (ca. 3,9 mio. kr. i 2017).
Det store tilskud til Østre færge betød at de kunne nedsætte deres priser med ca. 80 pct. og en stor
del af trafikken flyttede fra Orøfærge til Østre færge. Orø færgen kunne konstatere en
passagernedgang på ca. 30 pct. i tilskudsperioden.
Den nuværende tilskudsordning tager udgangspunkt i en færgerutes omsætning. Det er uanset om en
høj omsætning skyldes et højt omkostningsniveau eller det skyldes et stort overskud på færgedriften.
Eksempelvis har Østre færge i perioden 2011-2013, som er årene tilskuddet er beregnet ud fra, haft et
overskud på mellem 600.000 kr. og 1,5 mio. kr. pr. år. I samme periode har Orøfærgen haft et
underskud på driften på mellem 4 og 5 mio. kr. om året, der er dækket af Holbæk Kommune.
Vækst og Bæredygtighed
Kanalstræde 2
4300 Holbæk
tlf. 72 36 36 36
e-mail [email protected]
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
Orøfærgens omsætning er således meget begrænset da Holbæk Kommune løbende har ydet et stort
tilskud. Den lavere omsætning og den lidt højere sejlafstand end Østre Færges sejlafstand betyder, at
Orøfærgen får 3,2% af tilskuddet til Orø. Samtidig er Østre Færges omsætning væsentlig større, da
færgen samlet set er en god forretning og i stand til at levere et overskud. Den høje omsætning
sammenholdt med den meget korte sejlafstand betyder at Østre Færge får 96,8% af tilskuddet til Orø.
Det er denne tildeling mellem færgerne kommunen nu har fået mulighed for at ændre og kommunen
forventer at udnytte denne mulighed hurtigst muligt. Det kan løse problemstillingen.
Fremtidig tildeling af midler
Den nuværende tilskudsordning har indvirkning på passagertallene, som beskrevet ovenfor. Det
medfører at omsætningen fremadrettet vil blive påvirket af tilskudsordningen, hvor Orøfærgen vil have
en lavere omsætning, mens Østre færge vil have en højere omsætning. Dermed svækkes
datakvaliteten af passagertallene fremadrettet. Det er et problem når tilskudsordningen netop er
baseret på passagertal.
Såfremt en tilskudsordning fremadrettet baseres landevejsmodellen, der tager udgangspunkt i
omsætningen vil problemet forværres år for år. Hver gang tilskudsordningen baseres på nye
omsætningstal for nyere år vil tilskuddet øges til færger med en stigende omsætning. Østrefærge vil få
et større tilskud da de har været i stand til at tiltrække flere passagerer netop på grund af det høje
tilskud.
Omvendt vil Orøfærgen få færre passagerer da flere passagerer er taget med Østre færge. Dermed vil
den samlede økonomi for Orøfærgen forværres og dermed vil det påvirke Orøfærgen samlede
økonomi. Konsekvensen vil være at Orøfærgen enten må sætte priserne op eller Holbæk Kommune
må yde et endnu større tilskud.
Færgens formål
Tildelingskriterierne har desuden medført, at færgen der understøtter beboerne på Orøs dagligdag
ikke får tildelt midler til dette formål. Eksempelvis sikrer den kommunale færgefart Orø-Holbæk, at
Orøs ældste skolebørn kan komme i skole og at Orøs borgere kan få grundlæggende kommunal
service, som hjemmehjælp til ældre borgere.
Endvidere har Holbæk Kommune en forpligtelse til at sikre transporten til og fra Orø. Denne
forpligtelse mener kommunen ikke kan overlades udelukkende til en privat færgeoperatør.
Administrativ byrde
Holbæk Kommune er med bekendtgørelsen blevet pålagt, at sikre administration af ordningen for den
private overfart Østre Færge A/S ved Hammer Bakker i Frederikssund Kommune. Denne ordning er
administrativ byrdefuld og tilskuddet til færgen går gennem Holbæk Kommunes udligning. Den
administrative merbelastning vedrører kun kommuner, der har en der har en privat færgeoverfart.
Derfor forventer Holbæk Kommune fremadrettet, at dække omkostninger hertil fra tilskuddet.
Som ordningen er tilrettelagt på nuværende tidspunkt, kan Holbæk Kommune blive sanktioneret ved
modregning i tilskud, hvis en privat operatør ikke overholder forpligtelserne i henhold til
bekendtgørelsen uden at kommunen i øvrigt har indflydelse på det private selskab. Hertil kommer, at
bekendtgørelsen i sin nuværende udformning skaber unødig administration, som kunne undgås ved
direkte regulering af Østre færge fra Økonomi- og Indenrigsministeriet. Hvilket vil være naturligt da
ministeriet har myndighedsopgaven med opfølgning på tilskudsordningen.
Med venlig hilsen
Kristian Nabe-Nielsen
Vækst og Bæredygtighed
Kanalstræde 2
4300 Holbæk
tlf. 72 36 36 36
e-mail [email protected]
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
Chef, Vækst og Bæredygtighed, Holbæk Kommune
Vækst og Bæredygtighed
Kanalstræde 2
4300 Holbæk
tlf. 72 36 36 36
e-mail [email protected]
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0012.png
-- AKT 458043 -- BILAG 7 -- [ Kopi02_20170308_154832 ] --
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0013.png
-- AKT 458043 -- BILAG 8 -- [ Landevejsprincip ] --
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0014.png
-- AKT 458043 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar. Ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner ] --
Til
Økonomi og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
att.
[email protected]
cc.
[email protected]
Den 24. marts 2017
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og
fra visse øer)
Sammenslutningen af Danske Småøer vil gerne udtrykke stor tilfredshed med, at der afsættes
ekstra midler til udvidelse af landevejsprincippet. Der er ingen tvivl om, at takstnedsættelser er
vejen frem både i forhold til at skabe vækst og udvikling og til at fastholde og øge antallet af
fastboende på småøerne.
Hvis man ser på implementeringen af de allerede tildelte midler til takstnedsættelser, har der
været stor forskel på de muligheder, de enkelte færgeruter har haft grundet tilskuddets størrelse.
På nogle øer, hvor tilskuddet har været højt, har man kunnet sætte billetterne væsentligt ned,
med deraf følgende stigninger i overførsel af passagerer på 30 - 50 %, ligesom øernes erhverv har
oplevet fremgang i omsætningen. På andre ruter har det stort set ikke haft nogen virkning, fordi
der ikke var tale om en mærkbar sænkning af priserne, eller fordi perioden, hvori nedsættelsen
blev effektueret, var relativ kort begrundet i et meget lille tilskud.
Af det fremlagte lovforslag fremgår det, at der sker en forhøjelse af det nuværende tilskudsbeløb
således, at der frem mod 2019 sker en gradvis indførelse af landevejsprincippet hele året, med
undtagelse af højsæsonen.
Vi har ved henvendelse til Økonomi- og Indenrigsministeriet fået oplyst, at der vil ske en
procentuel fremskrivelse af den allerede kendte fordeling mellem de enkelte kommuner.
Med dette høri gssvar vil vi kraftigt u derstrege, at såfre t a ’ lot’ laver e pro e tuel
fremskrivning, er der mange af de små ø-færger, som ikke kommer i mål med indførsel af
landevejsprincippet, fordi den nuværende fordeling er skæv, og denne skævhed blot bliver større
ved en procentuel fremskrivning.
Sammenslutningen af Danske Småøer foreslår derfor, at man i stedet for en procentuel
fremskrivning arbejder hen mod en
’trafikal ligestilling’ ved at
sikre, at alle færgeruter får ligelig
del i tilskuddet set i forhold til de udmeldte tilskud i rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner'.
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5900 Rudkøbing
tlf. 6251 3993
www.danske-smaaoer.dk
mail:
[email protected]
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0015.png
Side 2
De ekstra midler i 2017 foreslås derfor brugt således, at man sikrer, at alle når op på 43 % af de
udmeldte tilskud i rapporten
Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-
kommuner.
Det kræver 68,7 mio. kr., hvilket er tæt på lovforslagets afsatte midler på 68,4 mio.
kr. (se s. 3, kolonne 7-9).
I den her foreslåede model tages der fortsat
udgangspunkt i den gældende fordelingsmodel.
Men
ved at anvende
de ekstra midler
til at bringe alle på samme procentdel af det beregnede tilskud i
rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner',
som netop
bygger på færgernes egne indberetninger, sikrer man, at alle øer får en fair mulighed for at
komme i gang med den vækst og udvikling, som bliver muliggjort af takstnedsættelserne og får del
i den øgede opmærksomhed på småøerne, som følge heraf.
Såfremt man følger den ovenfor foreslåede model, vil alle i 2018 med de afsatte midler (74,3 mio.
kr.) kunne opnå 50 % af landevejsprincippet. I 2019 vil midlerne (80,1 mio. kr.) række til at alle
opnår ca. 65 % af landevejsprincippet (se kolonne 5 i bilaget). Derimod vil lovforslagets
procentuelle fremskrivning af den nuværende fordelingsnøgle betyde, at man i 2019 får en meget
varierende og ulige opnåelse af landevejsprincippet, svingende fra 19 % til 69 % (se kolonne 4 i
bilaget).
Beregningerne viser i øvrigt, at der med de 80,1 mio.kr.
ikke
er midler nok til at opnå det
foreslåede landevejsprincip i 2019, heller ikke hvis man fraregner de 6 ugers højsæson (de 6 uger
svarer til ca. 30 %, hvorfor opnåelsen da skulle ligge på 70 %).
Venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5900 Rudkøbing
tlf. 6251 3993
www.danske-smaaoer.dk
mail:
[email protected]
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0016.png
Indførsel af trafikal ligestilling
Forslag til fordeling af ekstra midler i 2017 for at opnå trafikal ligestilling.
Alle beløb i 1.000 kr.
Bilag til høringssvar
2019
Kolonne nr.
1
2
3
4
5
6
7
Tilskud, hvis
alle skal op på
Takstned-
65% af det fulde
sættelser i % i landevejs-
2019
(note princip i 2019
Tilskud 2017
4)
(note 5)
(note 6)
30
2.407
776
69
5.498
4.074
26
1.784
502
23
2.441
592
45
343
165
61
1.776
1.156
26
761
209
30
642
207
47
1.310
660
61
216
140
25
993
264
47
738
367
19
1.172
235
58
1.813
1.120
55
1.145
669
24
1.601
418
21
334
76
44
24.974
11.630
46
57
43
?
27.302
-
16.316
11.061
-
79.652
13.274
9.966
5.127
15.604
55.601
2017
8
9
Tilskud, hvis alle
skal op på 43 %
af det fulde
landevejs-
princip i 2017
(note 7)
1.592
3.637
1.180
1.615
227
1.175
504
424
866
143
657
488
775
1.199
757
1.059
221
16.521
18.061
10.793
7.317
-
Difference
mellem
gældende
tilskud og
Ekstra forbrug
tilskud ved 43 af midler i
% (note 8)
2017 (note 9)
816
816
-437
0
678
678
1.023
1.023
62
62
19
19
295
295
217
217
206
206
3
3
393
393
121
121
540
540
79
79
88
88
641
641
145
145
5.327
4.787
827
2.190
?
4.787
827
2.190
-
13.132
68.733
68.400
Tilskud 2019 Behov iflg.
Manglende
jvf. lovforslag rapport (note tilskud 2019
(note 1)
2)
(note 3)
Kommune
Kalundborg
1.118
3.703
-2.585
Holbæk
5.869
8.459
-2.590
Slagelse
723
2.744
-2.021
Lolland
853
3.756
-2.903
Assens
238
528
-290
Faaborg- Midtfyn
1.665
2.732
-1.067
Langeland
301
1.171
-870
Svendborg
298
987
-689
Haderslev
951
2.015
-1.064
Aabenraa
202
333
-131
Horsens
380
1.528
-1.148
Hedensted
528
1.135
-607
Struer
339
1.803
-1.464
Norddjurs
1614
2.789
-1.175
Odder
964
1.761
-797
Skive
602
2.463
-1.861
Aalborg
110
514
-404
Total, småøer*
16.755
38.421
-21.666
Ærø:
Samsø
Læsø
Fanø**
Total
19.123
14.357
7.386
22.480
80.101
42.003
25.101
17.017
-
-22.880
-10.744
-9.631
-
* Birkholm indgår dog i Ærø kommunes tal
**Fanøs behov kendes ikke, da de ikke indgik i analyserapporten.
(1): Beregnet tilskud i 2019, såfremt tilskuddet fremskrives procentuelt som foreslået i det fremlagte lovforslag
i alt
lovforslag:
(2): Det beregnede behov ved indførsel af det
fulde
landevejsprincip iflg. rapporten:
'Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner'
udgivet af Økonomi og Indenriugsministeriet, marts 2015. Tabel 6.3.
(3): Mangelende tilskud for at indføre det fulde landevejsprincip i 2019
(4): Den procentuelle fordeling af, i hvort stort omfang, kommunerne kan indføre landevejsprincippet.
(5): Ekstra tilskud, hvis alle færgeruter skal have ligelig del (65%) i tilskuddet set i forhold til de udmeldte tilskud i rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner'
.
(6): Tilskud i 2017 uden tilførsel af ekstra midler (jvf. gældende bekendtgørelse juni 2016)
(7): Ekstra tilskud, hvis alle færgeruter skal have ligelig del (43%) i tilskuddet set i forhold til de udmeldte tilskud i rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner'
.
(8): Difference mellem det gældende tilskud og tilskud ved 43% opnåelse af landevejsprincippet.
(9): Ekstra forbrug af midler ved ligestilling mellem kommunerne ved 43 % - I alt 68.733 mio. kr. (lovforslaget opererer med 68,4 mio. kr.). Fanø og Holbæks
andel forhøjes ikke i 2017.
Bemærkninger:
(Kolonne 9)
Med dette forslag tilføres to kommuner
ikke
ekstra midler i 2017:
Holbæk kommune er allerede op på ca. 48% af midlerne til indførelse af landevejsprincippet.
Fanø Kommunes behov kendes ikke, da de ikke indgik i analyserapporten. Fanøs andel af de gældende midler udgør allerede 28% af den
samlede pulje. Det vurderes derfor ikke, at Fanøs andel skal forhøjes i 2017.
24. marts 2017
Sammenslutningen af Danske Småøer
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0017.png
-- AKT 458043 -- BILAG 10 -- [ Høringssvar fra Samsø Kommune ] --
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0018.png
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0019.png
-- AKT 458043 -- BILAG 11 -- [ Høring vedr. færgestøtte ] --
Sejerø Beboerforening 13. 03.2017
Vedrørende høring om udkast til færgestøtte.
Vi vil gerne kvittere for folketingets gode vilje med hensyn til at nedbringe transportudgifterne til de små
øer.
Men med hensyn til den måde man har valgt at fordele midlerne på , kan vi godt styre vores begejstring.
Vi forstår simpelthen ikke hvorfor landevejsprincippet er blevet et mantra, og betragtes som en retfærdig
ordning. Enhver må da kunne se, at der er det diametrale modsatte.
Lige fra færgestøttens begyndelse i 1976 , har der været opereret med en fordelingsnøgle, hvor
sejllængden, gik ind med en væsentlig faktor.
Den oprindelige fordelingsnøgle var : Sejllængde 50%, ha. Landbrugsareal 30%, antal erhvervsaktive 10% ,
folketal 10%.
På grund af udviklingen i erhvervsstrukturen på øerne, blev den senere ændret til følgende: Folketal 30%,
forholdsmæssigt folketal 30%, sejllængde 35%, øens areal 5%.
Egentlig burde der indgå en faktor mere, som Sammenslutningen Af Danske Småøer, lige fra starten har
påpeget. Nemlig farvandets karakter. Der er jo stor forskel i kravet til færgernes konstruktion og
bemanding, om de sejler inde i fjorde og små sunde, eller ude i åbent hav. De første er små åbne færger og
med besætning på en eller to mand. I mere åbne farvande, som f.eks. Sejerøbugten , er det nødvendigt
med en overdækket færge, med bovporte i hver ende og en besætning på fire mand. Samtidig større krav
til skibsførerens uddannelse. Det gør selvfølgelig de faste omkostninger , og omkostninger til
vedligeholdelse forholdsvis større.
De tørre tal for Sejerøfærgens udgifter en gang tur retur er på over 11.000 kr. ( det er minus
vedligeholdelse , dokning og administration, men udelukkende til løn og brændstof).
Jeg har hørt argumentet , at landevejsprincippet er retfærdigt, for så bliver vi sidestillet med folk på
fastlandet. Vi vil lige gøre opmærksom på at på fastlandet kan man få skattefradrag når man må køre langt
til arbejde. Så hvis man logisk skulle følge det argument, skulle vi der har lang sejllængde have et fra drag i
billetten.
Ved høringen på Christiansborg , havde man meget behændigt valgt, at fokusere på de eksempler hvor øer
på grund af den nye støtteordning havde haft en fremgang i turisme på 30 - 40%. Det var dem ministeren
fremhævede og det var dem der var inviteret til at sidde i panelet, og fortælle deres solstrålehistorie. Og
det var de historier der blev serveret for pressen. Der var dog nogen fra salen der påpegede, at andre øer
stort set ikke havde haft noget ud af det, på grund af den mærkværdige fordeling. Når man ser udkastet
kan man se at det er der ikke blevet lyttet til. Det var en høring hvor der ikke blev hørt efter.
Vi står uforstående tilbage med spørgsmålet?
Hvorfor kan man ikke bruge samme retfærdige fordelingsnøgle, som har fungeret så fint i færgestøttens 40
- årige historie?
Vi der bor på småøer hvor der er lang sejlads og åbent farvand, har altid haft større udfordringer. Vi har
taget de udfordringer op og kæmpet. Men det er godt nok , at få et psykisk gok i nødden for vore ildsjæle,
når man nu øger denne forskel mellem øerne betingelser.
P.b.v
Henry Larsen
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0020.png
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0021.png
-- AKT 458043 -- BILAG 13 -- [ Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og ge… --
Økonomi og indenrigsministeriet
Slotsholmen 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
CC:
[email protected]
Svendborg Havn Færge- og Sundfart
Jessens Mole 6
5700 Svendborg
[email protected]
www.svendborg-havn.dk
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommu-
nal udligning og generelle tilskud til kommuner (udvidelse af lande-
vejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
Tak for tilsendte udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner.
Svendborg kommunes rederi, som besejler øerne, Skarø, Drejø og Hjor-
tø, forholder sig positive overfor ændringsforslagene og ser frem til at
perioderne for takstnedsættelse, ændres til også at indeholde vinterperio-
den. Det bliver nemmere for færgernes gæster, besætning og administra-
tion, når man ikke længere skal forholde sig til de mange perioder og der-
af følgende prisstrukturer.
Vi ser frem til at forenkle ordningen og har derudover et håb om, at den
administrative byrde forbundet med tilskuddet, fremadrettet bliver nem-
mere at håndtere.
Svendborg kommunes rederi kan ligeledes bakke op om Færgesekretari-
atets høringssvar, omkring fordeling af midlerne.
Samtidig vil vi gerne benytte lejligheden, til at sige tak for Jeres initiativ til
at afholde
”Folketingshøring
om tilskud til nedsættelse af færgetakster”,
den 22. februar. Det var en særdeles inspirerende og udbytterig dag.
Venlig hilsen
Signe Møller
Administrativ koordinator
Svendborg Havn, Færge- og Sundfart
Jessens Mole 6
5700 Svendborg
Dir. tlf. +4562233086
24. marts 2017
Afdeling: Svendborg Havn Færge- og
Sundfart
Ref.
Åbningstider:
Mandag-onsdag Kl. 09.00-15.00
Torsdag
Kl. 10.00-16.30
Fredag
Kl. 09.00-14.00
Side 1 af 1
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0022.png
-- AKT 458043 -- BILAG 14 -- [ 492_2017_16150_Underskrevet___Høringssvar_til_udkast_til_lovforsl ] --
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0023.png
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0024.png
-- AKT 458043 -- BILAG 15 -- [ 114782-17_v1_Høringssvar vedr. udkast til lov om til ændring af lov om kommunal u… --
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Trafik og Anlæg
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf.: 7376 7676
www.aabenraa.dk
Dato: 24-03-2017
Sagsnr.: 17/8433
Kontakt: Keld Rysgaard
Direkte tlf.: 7376 7322
E-mail: [email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lov om til ændring af lov om kommunal udligning
(færgetakster)
Hermed følger Aabenraa Kommunes høringssvar vedrørende ovennævnte
ændringslov, jf. høringsbrev af 27/2 2017 fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Med det netop tildelte, forhøjede tilskud til nedsættelse af færgetakster i 2016, har
Aabenraa Kommune oplevet en fordobling af passagertallet for september 2016, og en
stor stigning for oktober og november, sammenholdt med passagertallet for 2015.
I et forsøg på at ramme det tildelte tilskud for 2016 blev de omfattede takster sat til
gratis, og passagerstigningen har medført et forøget behov for ekstra overfarter, med
deraf afledte, forøgede driftsudgifter. Hvordan udviklingen bliver for 2017, hvor
taksterne ikke sættes til gratis, men dog ret lavt, kan ikke forudsiges. Men forøgede
driftsudgifter er sandsynlige.
Barsøfærgen er en ganske lille færge til max. 24 passagerer, og takstnedsættelsen har
ikke blot betydet at færgen fyldes mere op, men også at der skal sejles flere
opsamlingsture.
Aabenraa Kommune anbefaler, at den forøgede driftsudgift afledt af takstnedsættelsen
skal kunne dækkes af det forhøjede tilskud.
Der er fortsat en væsentlig, administrativ opgave forbundet med udarbejdelse af
statistikker for anvendelse af det forhøjede tilskud. En yderligere forøgelse af
tilskuddet med henblik på indførelse af et landevejsprincip, og fortsatte krav om
afrapportering årligt, vil skabe et misforhold mellem indtægter fra færgedriften og de
ressourcer inkl. revision der skal lægges i afrapporteringen.
Aabenraa Kommune anbefaler, at kravet om afrapportering sættes til et minimum.
I lovforslaget nævnes stadig ”...sidste lørdag i juni…”, hvilket er uhensigtsmæssigt.
Det er lettere at administrere en periode defineret af faste datoer.
L 197 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1748025_0025.png
Med ovennævnte in mente er Aabenraa Kommune generelt positivt indstillet i forhold
til udvidelse af landevejsprincippet for færgesejladsen.
Venlig hilsen
Aabenraa Kommune
Keld Rysgaard
Side 2 af 2