Skatteudvalget 2016-17
L 196
Offentligt
1757547_0001.png
16. maj 2017
J.nr. 2017 - 899
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 196 - Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil og
lov om Danske Spil A/S (Liberalisering af onlinebingo, heste- og hundevæddemål, væd-
demål på kapflyvning med brevduer samt indførelse af et særligt bidrag til hestevædde-
løbssporten).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 9. maj 2017.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 196 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-17 fra DOGA, til skatteministeren
1757547_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. maj 2017 fra DOGA, jf. L
196 - bilag 4.
Svar
DOGA stiller i sin henvendelse to spørgsmål til L 196.
For det første spørger DOGA, hvorledes afgiften af væddemål på hestevæddeløb bereg-
nes, når spillet udbydes igennem en ”betting exchange” (væddemålsbørs), jf. § 6, stk. 2,
i
lov om afgifter på spil?
Dernæst spørger DOGA, hvorvidt regeringens udflytning af Spillemyndigheden til
Odense har medført, at udgifterne til drift af myndigheden derved er faldet, således at
Spillemyndigheden får et overskud på driften i 2017? Såfremt der er et væsentligt over-
skud på driften, spørger DOGA, om der vil blive fremsat ændringsforslag til L196, der
nedsætter gebyrerne fastsat i § 42 i lov om spil?
I forhold til det første spørgsmål bemærkes, at udbud af væddemål i dag er pålagt en af-
gift på 20 pct. af bruttospilleindtægten (indsats fratrukket gevinster, hvilket er udtryk for
spiludbyderens fortjeneste på spillet), jf. lov om afgifter på spil § 6, stk. 1. Ved et traditio-
nelt udbud af væddemål indgås væddemålet med tilladelsesindehaveren (spiludbyderen).
En væddemålsbørs er en type væddemålsudbud, hvor spilleren ikke indgår væddemålet
med tilladelsesindehaveren, men vædder med en anden spiller, og hvor tilladelsesindeha-
verens fortjeneste fremkommer ved, at denne tager en kommission af væddemålet mel-
lem de to spillere.
I den situation er det ikke muligt at beregne en afgift baseret på en bruttospilleindtægt, da
tilladelsesindehaveren alene overfører gevinsten til den af spillerne, der vinder væddemå-
let. Hvis spillet afvikles via en væddemålsbørs, beregnes spilleafgiften derfor af det beløb,
tilladelsesindehaveren har taget i kommission af eksempelvis af gevinster, jf. lov om afgif-
ter af spil § 6, stk. 2.
Det særlige bidrag foreslås at udgøre 8 pct. af indsatserne fra hestevæddemål udbudt på
danske hestevæddeløb, jf. forslagets § 43 a. Det særlige bidrag beregnes således ikke af
bruttospilleindtægten, men af indsatserne på væddemål udbudt på danske hestevæddeløb
via en dansk tilladelse. Hvis væddemål på danske hestevæddeløb udbydes via en vædde-
målsbørs, vil det særlige bidrag ligeledes skulle beregnes af indsatserne i væddemålet. Uan-
set om der er tale om et traditionelt væddemål eller et væddemål udbudt via en vædde-
målsbørs, skal det særlige bidrag beregnes efter den foreslåede § 43 a. I forhold til bereg-
ningen af det særlige bidrag finder lov om afgifter af spil § 6, stk. 1 og 2, ikke anvendelse.
I forhold til det andet spørgsmål bemærkes det, at Spillemyndigheden ikke opnår en net-
tobesparelse i 2017 som følge af udflytningen, hvilket bl.a. skyldes, at Spillemyndigheden i
Side 2 af 3
L 196 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-17 fra DOGA, til skatteministeren
1757547_0003.png
en overgangsperiode afholder dobbelt husleje. Der er således ikke på nuværende tids-
punkt planer om at sænke gebyrsatserne som følge af udflytningen til Odense. Spillemyn-
digheden foretager altid løbende efterkalkulation af gebyrsatser for at sikre en langsigtet
overensstemmelse mellem styrelsens gebyrindtægter og omkostninger.
Side 3 af 3