Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 176 Bilag 1
Offentligt
1738095_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Karina Grimstad Svenningsen ([email protected])
1 - KFST Forkontor ([email protected])
Svar på høring over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter
23-01-2017 12:28:53
Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx; Udkast lovforslag om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter d.
23....docx;
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger til høringen.
Venlig hilsen
Anne Wendelboe-Jensen
Afdelingsleder/Principal Executive officer
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5009
E-mail
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Fra:
1 - KFST Officiel hovedpostkasse
Sendt:
23. januar 2017 11:33
Til:
1 - KFST Forkontor
Emne:
VS: Høring over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. januar 2017 11:33
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET
Cc:
Karina Grimstad Svenningsen; Elsebeth Jensen
Emne:
Høring over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518,
E-mail
[email protected]
J.nr. 2017 - 120
Dato 23.01.2017
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0002.png
Til høringsparterne
Høring over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0003.png
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0004.png
Til Børne- og Socialministeriet.
Herved fremsendes Institut for Menneskerettigheders høringssvar over forslag til lov om personlige borgerstyrede
budgetter.
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet
Med venlig hilsen
Kholoud Ibrahim
KHOLOUD IBRAHIM
Juridisk rådgiver
MONITORERING
WILDERS PLADS 8K | 1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888 | DIREKTE 91 32 57 63
[email protected]
MENNESKERET.DK | HUMANRIGHTS.DK
TILMELD DIG VORES DANSKE NYHEDSBREV.
10 gange årligt giver vi dig nyt om instituttets viden og aktiviteter.
SUBSCRIBE TO OUR ENGLISH NEWSLETTER.
10 times a year we brief you on new human rights knowledge and our activities.
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0005.png
Karina Grimstad Svenningsen ([email protected])
Til:
Fra:
Tina Hansen ([email protected])
Titel:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig,
forebyggende indsats .....
Sendt:
30-01-2017 10:01:08
Fra:
Lovekspeditionen
Sendt:
30. januar 2017 09:48
Til:
Tina Hansen
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig,
forebyggende indsats .....
Fra:
Cliff Kaltoft [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. januar 2017 11:27
Til:
Lovekspeditionen
Emne:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig,
forebyggende indsats .....
Høringssvar over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter
Landsforeningen af VæreSteder takker for muligheden for at afgive høringssvar til forslag til lov om personlige borgerstyrede
budgetter
Landsforeningen af VæreSteder er positive overfor forslaget om personlige borgerstyrede budgetter for socialt udsatte borgere, da det kan øge den
personlige indflydelse, hvilket øger motivationen til at ændre på egen livssituation.
Landsforeningen af VæreSteder finder det relevant at den socialfaglige medarbejdere som skal tilknyttes borgeren præciseres. Landsforeningen af
VæreSteder finder det oplagt at den socialfaglige medarbejder er en allerede kendt medarbejder af borgeren, så den pågældende medarbejder kan hjælpe
med realisere allerede kendte ønsker og målsætninger. Vi vil derfor foreslå at de borgere, som får muligheden for et borgerstyret budget også selv får
mulighed for at vælge den socialfaglige medarbejder fra borgerens hverdag, eks værested, støtte-kontakt-person eller sagsbehandler.
Landsforeningen af VæreSteder finder det endvidere positivt at der er udarbejdet et lovforslag inden forsøget sættes i gang, så hvis projektet er en succes
kan implementeres. Vi finder det dog uklart, hvorvidt borgere, som har lyst til at være en del af projektet, men ikke tilbydes det, har mulighed for at klage
over afgørelsen.
Med venlig hilsen
Cliff Kaltoft
Sekretariatschef
Landsforeningen af VæreSteder | Danmarksgade 6A,1 | 7000 Fredericia
Telefon 75 92 40 00 | Mobiltlf. 21 47 39 65 | E- mail:
[email protected]
Ean nr. 579 800 647 6909 | CVR nr. 29055009
Læs mere om Landsforeningen af VæreSteder
Mød os på:
|
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
Fra:
LVS sekretariat
Sendt:
13. januar 2017 13:01
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0006.png
Til:
Cliff Kaltoft <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig,
forebyggende indsats .....
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. januar 2017 13:00
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET <[email protected]>
Cc:
Tina Hansen <[email protected]>; Elsebeth Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en tidlig, forebyggende
indsats .........
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518,
E-mail
[email protected]
J.nr. 2016 - 8264
Dato 13.01.2017
Til myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (Udvidelse og tydeliggørelse af muligheden for at yde en
tidlig, forebyggende indsats efter serviceloven, forenkling af udmålingssystemet for merudgiftsydelsen, indførelse af
varsling ved afgørelser om frakendelse eller nedsættelse af hjælp efter serviceloven m.v.)
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0007.png
Børne- og Socialministeriet
Kontoret for Udsatte Voksne og Civilsamfund
Holmens Kanal 22
1060 København K
[email protected]
20.02.2017
Først skal vi takke for det tilsendte høringsmateriale:
Høring over udkast til forslag til lov om personlige borgerstyrede
budgetter.
Vi har gennemlæst det tilsendte forsøgsprojekt og kan kun udtrykke ros og glæde
over det.
Den eneste kommentarer vi har til forsøget er, at det er meget vigtigt at iagttage,
at den tilknyttede socialfaglige medarbejder udvælges på en måde, så borgeren
er medinddraget, idet den personlige kontakt og gensidige tillid er en
forudsætning for at projektet vil lykkes.
Vi kan også kvittere for at en trækningsret pr borger på op til 50.000 kroner i en
periode på i alt 12 måneder sammenhængende måneder er fornuftig, men
selvom der er tale om et forsøg på baggrund af en Satspuljebevilling, så er 10
millioner ikke mange penge set i forhold antallet af brugere. Med en hurtig
hovedregning, så vil der i forsøget blive tale om ca. 190 borgere, der kan
profitere af forsøget.
Derfor er det vort håb at forsøgsordningen bliver en succes, så der er basis for at
afsætte betydelig flere midler til brugerstyrede budgetter fremover.
Med venlig hilsen
Ole Skou
Soci.rdg. & Cand.jur.
De hjemløses landsorganisation
Sundholmsvej 34, st.
2300 København S.
Tlf. 4073 3537
[email protected]
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0009.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Karina Grimstad Svenningsen ([email protected])
Kirsten Kvist ([email protected])
Jette Høy ([email protected])
Bemærkning til Høring over udkast til lov om personlige borgerstyrede budgetter
24-02-2017 11:32:36
FTF har modtaget ovennævnte høring og har følgende bemærkninger til lovforslaget:
FTF finder lovforslaget meget positivt for målgruppen. Men vi mener ikke det er rimeligt, at et allerede igangsat personligt budget
bortfalder, hvis en borger flytter til en anden kommune inden periodens udløb, jf. Stk.4 i §4. Det giver ikke mening for borgeren. I de
situationer bør pengene følge borgeren.
I lovforslagets bemærkninger på side 10 fremføres eksempler på, hvilke tiltag der vil kunne hjælpe borgeren videre i forhold til de
konkrete problemstillinger og ønsker. Her ønsker FTF indsat ” tandpleje” som et eksempel på, hvad borgeren kan ønske sig. Begrundelsen
herfor er, at det er vigtigt at få flyttet fokus fra den behandlingsorienterede tankegang over til en forebyggende. Alvorlige og dyre
tandsygdomme kan undgås med den rigtige forebyggende indsats. Hvis der bliver foretaget tandbehandling, skal borgeren superviseres
og følges tæt i en periode for at sikre, at tænderne bliver holdt fri for yderligere sygdom. Hvis ikke man giver borgeren mulighed for en
forebyggende indsats, kan et velbehandlet tandsæt meget hurtigt kræve store og dyre behandlinger igen.
Venlig hilsen
Jette Høy
Konsulent
Tlf: +45 33 36 88 45
- Mobil: +45 20 40 88 45 - E-mail:
[email protected]
FTF - Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatte
Niels Hemmingsens Gade 12 - 1153 København K.
Tlf: +45 33 36 88 00 - CVR: 62557419 - E-mail: [email protected] - www.ftf.dk
–––
Denne mail er blevet scannet af
http://www.comendo.com
og indeholder ikke virus!
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0010.png
Børne- og Socialministeriet
[email protected]
24. februar 2017
Høring over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede
budgetter.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
J.nr. 2017-0017-04736
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0011.png
[email protected]
28. februar 2017
Høring over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter
Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen af 23. januar 2017.
Rådet vurderer det overordentlig positivt, at man med forslaget vil understøtte realiseringen af
borgerens egne ønsker og målsætninger gennem større grad af selvbestemmelse.
Rådet har kun få bemærkninger til lovforslaget.
Det vil have stor betydning for borgernes udbytte af forløbet, at der er en god relation mellem
borgeren og den socialfaglige medarbejder, der skal støtte borgeren i forbindelse med det
borgerstyrede budget. Hvis administrationen af budgettet bliver for restriktiv, kan det hæmme
borgerens motivation og dermed realiseringen af borgerens mål. Rådet foreslår derfor, at de
involverede borgere og de organisationer, der repræsenterer dem, bør inddrages i at udpege
rådgiverne.
Med venlig hilsen
Jann Sjursen
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0012.png
Dato 27. februar 2017
HEN
Side 1 af 3
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høringssvar til lovforslag om personlige, borgerstyrede
budgetter
Dansk Socialrådgiverforening (DS) takker for muligheden for at afgive høringssvar til lov-
forslaget om personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere.
DS støtter lovforslaget og dets intention om at lave forsøg med borgerstyrede, personlige
budgetter, hvor udsatte borgere inden for en ramme på 50.000 kr. får mulighed for at rea-
lisere nogle ønsker og målsætninger, som de ellers ikke vil kunne gøre noget ved pga.
deres økonomi. Det vil de kunne ”i det omfang, det vurderes at ske i overensstemmelse
med formålsbeskrivelsen om at understøtte realiseringen af borgerens egne ønsker og
målsætninger gennem større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet”.
Det er utrolig vigtigt med forsøg (som vi fx også har set i Beskæftigelsesministeriets ’Em-
powerment-projekt’ for kontanthjælpsmodtagere), der kan afsøge hvilke gevinster, der
ligger i at give borgerne en langt større indflydelse på, hvordan de skal have hjælp fra det
offentlige. Det er vigtigt at se, om resultaterne er bedre, og om borgerne oplever en større
tilfredshed. DS er ikke i tvivl om, at der er et stort potentiale i at afsøge dette spor grun-
digt. Det er derfor afgørende, at lovforslaget åbner for et forsøg, der bygger på og frem-
mer stor selvbestemmelse og reel borgerstyring i de konkrete valg.
Lovforslaget er, så vidt vi kan vurdere, formuleret, så det i høj grad kan blive borgerens
egne valg, hvad de vil bruge pengene til. Vi finder, at definitionen af, hvad borgerne kan
bruge pengene til, er så bred og åben, at det faktisk bliver muligt at skabe plads til borge-
rens egne ønsker og målsætninger. Vi vil i den forbindelse understrege, at målet om ”livs-
kvalitet” skal fastholdes som en mulighed, når borgerne skal vælge, hvad de vil prioritere.
Det samme skal formuleringen, som står flere steder i bemærkningerne om, at borgerne
kan bruge pengene på ”sociale aktiviteter”. Det er for os at se netop ved at sikre sådanne
målsætninger i praksis, at borgerne kan få et bredt, frit valg.
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0013.png
Side 2 af 3
DS støtter også, at ordningen er kombineret med støtte fra en social støtteperson, som
skal være knyttet til et forløb uafbrudt i de 12 måneder, det varer. Det kan i bedste fald
give borgerne en kvalificeret sparring og konkret støtte til at få det bedste ud af de nye
muligheder. Vi er også glade for, at det nævnes, at det så vidt muligt skal være den sam-
me socialfaglige medarbejder, borgeren får som støtteperson i alle de 12 måneder.
Vi er glade for nogle af de centrale detaljer i forslaget. Herunder, at det borgerstyrede
budget er skattefrit og ikke skal have konsekvenser for de deltagende borgeres øvrige
ydelser. Dermed bliver den nye økonomiske mulighed til et reelt supplement til den hjælp,
borgeren i øvrigt har ret til. Det er afgørende, at dette princip fastholdes.
Vi er klar over, at enkelte borgeres begrænsninger og problemer er så komplekse, at de
ikke vil kunne drage nytte af et personligt budget, så de ikke kan indgå i forsøget. Der er
borgere, som i perioder eller permanent ikke vil kunne udnytte den mulighed, loven åbner.
Men vi vil understrege, at man skal være meget varsom med at afskære mennesker fra at
være med i ordningen. Mennesker, der tilsyneladende har meget få ressourcer i forhold til
en sådan ordning, kan måske profitere af den alligevel, ikke mindst hvis de får hjælp af en
god social støtteperson. Erfaringerne fra pensionsreformen i starten af århundredet viste,
at også institutionsanbragte mennesker med meget få ressourcer til at administrere deres
pension fik meget ud af gradvist at lære at gøre det.
Selvom DS på mange måder således støtter lovforslaget og dets målsætning, så er der
også et par problemer, som må drages frem.
I bemærkningerne er der en formulering om, at ”Der som led i den socialfaglige støtte i
forbindelse med et personligt budget eksempelvis kan udfærdiges en plan, hvor borgerens
mål for budgettet samt de konkrete tiltag, budgettet skal anvendes til, fremgår, så borge-
ren og medarbejderen har en fælles forståelse af, hvad formålet med budgettet er for den
enkelte borger.” Det ligner et krav om, at der skal udarbejdes en handleplan i forbindelse
med de borgerstyrede budgetter. Det står der ikke noget om i selve lovteksten, så det bør
ikke pludselig dukke op i bemærkningerne. Vi kan ikke i lovteksten finde hjemmel for et
krav om handleplan, og vi frygter, at det kan føre til en bureaukratisering af ordningen, og
at det kan svække borgernes oplevelse af at have reelle frie valg. Borgerne vil næppe op-
leve, at formaliserede handleplaner passer til målsætningen om selvbestemmelse og ret til
at bruge pengene løbende til de forhold, borgerne selv prioriterer.
DS finder det betænkeligt, at der tilsyneladende kun er sat penge af til selve de borgersty-
rede budgettet og ikke til kommunernes administration af dem. Herunder til de sociale
støttepersoner. Det kan svække hele forsøget, hvis kommunerne ikke har tilstrækkelige
ressourcer til det. Det vil kunne udhule støtteordningens kvalitet.
Endelig mener vi, at man i lovforslaget bør være opmærksom på, at nogle af disse borgere
også får indsats i andre forvaltninger – fx i jobcentret – og at den måske kan kollidere
med de aktiviteter, som en borger med sit borgerstyrede budget igangsætter. Fx hvis job-
centeret fastlægger en virksomhedspraktik, selvom borgeren med midler fra sit budget
ønsker at deltage i uddannelse eller aktiviteter, der på anden måde kan styrke vedkom-
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0014.png
Side 3 af 3
mendes livskvalitet og/eller medvirke til en rehabilitering. Lovforslaget forholder sig slet
ikke til et sådant sammenstød, hvilket er kritisabelt.
Med venlig hilsen
Majbrit Berlau
Formand
Dansk Socialrådgiverforening
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0015.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
København, den 28. februar 2017
Høringssvar til lov om forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til
socialt udsatte borgere
LOS
De private sociale tilbud takker for muligheden for at afgive høringssvar til lov om
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere. Det forslås, at
deltagende kommuner via en forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter i
perioden 2017-2019 kan træffe afgørelse om at tilbyde et personligt budget til borgere. LOS
finder, at dette forslag overordnet set giver mulighed for borgerne til at foretage økonomiske
dispositioner, som vil gavne borgerne. Samtidig mener LOS, at forslaget gennemgående
kræver større klarhed omkring de processuelle foranstaltninger. Høringssvaret er inddelt i
kommentarer til de enkelte bestemmelser i lovforslaget.
Formål, anvendelsesområde og målgrupper
§3
Forslagets § 3 fastsætter, at anvendelsesområdet for lovforslaget omfatter borgere med
sociale problemer, som er i målgruppen for eller modtager hjælp og støtte efter lov om social
service samt vurderes at kunne profitere af tilbuddet for at opnå større selvbestemmelse,
rehabilitering og livskvalitet. I bemærkningerne til loven fremgår det, at målgruppen både
omfatter hjemløshed, stofmisbrug og/eller psykisk lidelse. Undtaget er borgere med nedsat
funktionsniveau som, også i perioder, er
”..så dårligt, at borgeren ikke kan
forfølge de
målsætninger, der skal være for et personligt budget”.
I henhold til bekendtgørelse nr. 1270 af 24. oktober 2016 af lov om social service (herefter
serviceloven) afsnit V, herunder servicelovens § 85 og §§107-108, tilbydes støtteydelserne
personaler med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt særlige sociale problemer.
LOS finder, at målgruppen er meget bred, hvilket kan give anledning til forvirring omkring
tildelingen af det personlige budget. Det angives eksempelvis ikke hvorledes det vurderes,
som den pågældende borger er i målgruppe for at modtage hjælp fra serviceloven eller
hvornår borgere har så væsentligt nedsat funktionsniveauet, at tildelingen ikke er aktuel.
LOS finder, at ordlyden af paragraffen kan fortolkes således, at det er et særskilt krav at
borgere skal have særlige sociale problemer for at være omfattet af lovens målgruppe. På
baggrund af ovenstående mener LOS, at målgruppen gør præciseres yderligere.
Personlige budgetter
§4
Det forslås, at kommunalbestyrelsen kan tilbyde borgeren en personlig trækningsret på op
til 50.000 kr., der skal imødekomme borgeren egne ønsker og målsætninger. LOS finder det
nødvendigt, at rammen for tildelingen og udvælgelsen af de enkelte borgere bør præciseres,
herunder om borgeren skal fremsætte ønsker over for sagsbehandleren forinden tildelingen.
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0016.png
I høringsbrevet fremgår det, at beløbet skal anvendes inden for en periode af 12
sammenhængende måneder. LOS mener, at det bør præciseres, hvorledes afbrydelsen af en
igangsat foranstaltning kan opretholdes, eksempelvis et uddannelsesforløb med indkøb af
bøger m.v. kan opretholdes efter de 12 måneder, således at tildelingen efter lovforslaget ikke
forspildes.
Efter Børne- og Socialministeriets overvejelser fremgår det, at budgettet ikke skal føre til
reduktion af andre ydelser, idet det personlige budget er et supplement til de øvrige sociale
indsatser. LOS ønsker det præciseret, at tildeling af denne økonomiske støtte ikke vil
resultere i at egenbetalingen for borgere anbragt på bosteder efter serviceloven forøges.
I bemærkningerne til forslaget fremgår det, at den tilknyttede medarbejder skal være med
til at sikre, at borgeren er indforstået med betingelserne for brugen af trækningsretten på
det personlige budget. LOS finder det væsentligt, at disse betingelser bliver klarlagt, således
at borgeren indforstået med disse forinden at borgeren accepterer tildelingen. Eftersom
borgere med eksempelvis psykiske lidelser kan finde opstillede betingelser overvældende og
uoverskuelige, vil LOS anbefale, at den tilknyttede medarbejder samarbejder med
pågældendes støttekontaktperson gennem inddragelse i forløbet.
§5
Forslagets § 5 bestemmer, at borgeren får tilknyttet en socialfaglig medarbejder, som skal
støtte borgeren til at realisere egne ønsker og målsætninger. LOS finder det positivt, at
lovgiver har fastslået, at den tilknyttede socialfaglige medarbejder ikke må erstatte støtte og
tilbud, som kommunen er forpligtet til at yde efter reglerne i serviceloven jf. forslagets § 6.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget, at såfremt borgeren har en fast bostøtte efter
servicelovens § 85, kan kommunen vælge at lade den samme medarbejder varetage den
sociale støtte, der ydes i forbindelse med det personlige budget. Eftersom det fremgår af
forslagets § 6, må socialfaglige medarbejder ikke erstatte støtte og tilbud efter servicelovens
regler, finder LOS det modstridende, at kommunen kan vælge anden socialpædagogisk støtte
som følge af tildelingen efter lovforslaget. LOS mener, at idet borgeren, forinden tildelingen
af det personligt budget, modtager støtte efter servicelovens kapitel V, må den eksisterende
støtte ikke fravælges til fordel for kommunens støtte. Som tidligere angivet, mener LOS, at
den tilknyttede medarbejder bør samarbejde med støttekontaktpersonen til borgeren,
eftersom denne sammensætning skaber størst mulighed for gennemførsel af lovforslagets
intention om forøgelse af selvbestemmelse.
Med venlig hilsen
Michael Graatang
Direktør
Anne Rugholt
Juridisk konsulent
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0017.png
Værkmestergade 15, 8000 Aarhus C
Børne- og Socialministeriet
Karina Grimstad Svenningsen
[email protected].
21. februar 2017
Side 1 af 1
Høringssvar fra Aarhus Kommune til forslag til lov om personlige bor-
gerstyrede budgetter i høring
Fra Socialforvaltningen i Aarhus Kommunes side kan vi tilslutte os forslaget
til lov om personlige borgerstyrede budgetter.
Vi ser frem til at følge forsøgsordningen med personlige borgerstyrede bud-
getter til socialt udsatte borgere, som vi tror kan bidrage til at styrke denne
gruppe i forhold til at blive aktive medborgere i samfundet.
SOCIALE FORHOLD OG
BESKÆFTIGELSE
Socialforvaltningen
Aarhus Kommune
Værkmestergade 15
8000 Aarhus C
Med venlig hilsen
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk/soc
Sag: 17/009048-2
Socialchef Lotte Henriksen
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0018.png
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
Til: Børne- og Socialministeriet
Holmens kanal 22
1060 København K
28.02. 2017
Høring over udkast forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter Børne- og Socialministe-
riet sender hermed udkast til forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter.
Vi i LAP finder forslaget meget spændende og fornyende. Men vi vil gerne have mulighed for at
følge udvikling, implementering og evaluering så tæt som mu-
ligt.
På vegne af LAP's LandsLedelse
Steen Moestrup, Bo Steen Jensen og Hanne Skou Kadziola
1
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0019.png
DIREKTORATET FOR KRIMINALFORSORGEN
Direktoratets bemærkninger til lovforslag om personlige borgerstyrede budgetter
Bemærkningerne vedrører lovforslag udarbejdet på baggrund af satspuljeaftalen for 2017-2020 på social- og
indenrigsområdet, hvor der er afsat midler til en forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter til
socialt udsatte borgere.
Kriminalforsorgens bemærkninger vedrører målgruppen for personlige borgerstyrede budgetter og
bestemmelserne om, hvornår et sådant forløb skal afbrydes.
Af lovforslagets § 3 fremgår det således, at
”Målgruppen for støtte i form af et personligt budget er borgere
med særlige sociale problemer, som er i målgruppen for eller modtager hjælp og støtte efter lov om social
service afsnit V, og som vurderes at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.” Af lovbemærkningernes afsnit 2.3. om ”Den foreslåede
ordning” fremgår, at borgerens sociale problemstillinger dog ikke må være så komplekse, at borgeren ikke
kan forventes at drage nytte af tilbuddet. Endvidere fremgår, at ordningen således ikke er rettet mod f.eks.
borgere, hvis funktionsniveau – eventuelt i perioder – er så dårligt, at borgeren ikke kan forfølge de
målsætninger, der skal være for et personligt budget.
Kriminalforsorgen går på baggrund af formuleringerne i lovbemærkningerne ud fra, at kriminalitet, der har
medført eller eventuelt kan medføre indsættelse i en af kriminalforsorgens institutioner, ikke i sig selv
betyder, at en borgers problemstilling er så kompleks, at borgeren ikke kan forventes at drage nytte af
tilbuddet.
Af lovforslagets § 4, stk. 2, fremgår det, at et forløb med et personligt borgerstyret budget skal forløbe over
12 sammenhængende måneder. Endvidere fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, afsnit 2.3 om
”Den foreslåede ordning”,
at et forløb ophører, hvis borgeren fraflytter kommunen. Kriminalforsorgen
bemærker hertil, at der ikke fremgår yderligere af bemærkningerne til lovforslaget, om forløbet ophører ved
andre former for afbrydelse, herunder fx indsættelse i kriminalforsorgens institutioner el. lign.
Kriminalforsorgen er derfor i tvivl om, hvorvidt en kortere eller længerevarende indsættelse betyder, at et
forløb afbrydes. Hertil bemærkes, at hvis et forløb skal afbrydes på denne baggrund, vil det kunne have
uhensigtsmæssige konsekvenser for den pågældende borger. Direktoratet finder derfor, at det vil være
formålstjenligt, hvis det i en vejledning til loven præciseres, hvorvidt en indsættelse kan medføre afbrydelse
af et forløb, og hvorledes dette bør håndteres i administrationen af et sådan forløb.
Formateret:
Skriftfarve: Automatisk
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1738095_0020.png
d
NOTAT
28-02-2017
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om personlige borgers-
tyrede budgetter
Danske Regioner har d. 23. januar 2017 modtaget Børne- og Socialministeriets
udkast til forslag til lov om personlige borgerstyrede budgetter.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at de kommuner, der deltager i forsøget,
kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer et personligt budget kombi-
neret med social støtte, samt at sikre, at støtten til borgeren er skattefri og ikke
indgår i vurderingen af retten til øvrige offentlige ydelser, herunder eksempel-
vis kontanthjælp, og at støtten ej heller fradrages i sådanne ydelser.
Generelle bemærkninger til udkastet:
Regionerne finder, at det er et spændende og anderledes tiltag og en ny måde at
forsøge at arbejde forebyggende på, end hvad der tidligere er set i forhold til at
støtte særligt udsatte borgere.
Det er positivt, at der ikke er nogen konsekvenser for borgeren i forhold til de
eventuelle ydelser borgeren modtager i forvejen efter gældende lovgivning.
Det fremgår imidlertid ikke af lovbemærkningerne, hvad der sker når forsøgs-
perioden udløber, herunder skal der ske evaluering og måling af effekt af for-
søgsordningen. Dette kan med fordel uddybes.
EMN-2017-01139
794378
Josefine Bernhard
Konkrete bemærkninger til dele af udkastet:
§ 3:
Det bør uddybes nærmere hvilke kriterier, der indgår i vurderingen af, om
borgeren kan profitere af ordningen.
§ 4, stk. 4:
Såfremt borgeren flytter til en anden kommune, end den kommune
der efter ansøgning har startet ordningen op med borgeren, er der ingen grund
til, at flytningen i sig selv behøver at betyde, at støtten ophører over for borge-
ren. Det afgørende bør være, at den kommune borgeren flytter til, efter ansøg-
ning, også kan deltage og videreføre forsøgsordningen med personlige borgers-
tyrede budgetter i forhold til den pågældende borger.
L 176 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
§ 5:
Der er behov for at definere den socialfaglige medarbejders rolle yderlige-
re. Det fremgår af § 1, at medarbejderen skal støtte borgeren i at realisere egne
ønsker og målsætninger. I lovbemærkningerne uddybes det yderligere, hvad
der ligger heri. Men hvilke konsekvenser kan uenigheder mellem borger og
medarbejder om støttens udfoldelse få? Dette kan med fordel uddybes.