Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 172 Bilag 1
Offentligt
1738137_0001.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Louise Heger Jensen
Høringer
Heidi Ravnholt (FT)
Høringssvar til ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om
forsikringsformidling
16. februar 2017 14:17:24
image002.png
Dansk Byggeri takker for muligheden for at komme med høringssvar.
Dansk Byggeri bakker op om begge lovforslag, i det Dansk Byggeri vurderer, at lovforslagene vil
skabe mere tryghed og gennemsigtighed for forbrugerne på forsikringsområdet.
Venlig hilsen
Louise Heger Jensen
Juridisk Konsulent
Juridisk afdeling
Tlf. direkte: 72 16 01 79 · Mobil: 21 42 47 41
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0002.png
Finanstilsynet
Juridisk kontor
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Garantifonden for skadesforsikringsselskabers høringssvar i relation til
udkast til forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for ska-
desforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber takker for muligheden for at kom-
mentere på de to lovforslag. Set i lyset af at det var garantifonden, der længe
inden konkurserne i henholdsvis Gable Insurance AG og Husejernes Forsikring
Assurance Agentur gjorde opmærksom på problemer med ejerskifteforsikringer
og Husejernes garantiordning, samt at det er garantifonden, der skal forestå ad-
vokatundersøgelsen, havde garantifonden gerne været inddraget tidligere i pro-
cessen.
Ud over en række bemærkninger til den konkrete udmøntning af initiativerne i
den politiske aftale af 1. december 2016 om håndtering af danske kunder i Ga-
ble Insurance AG mv., har garantifonden nogle generelle betragtninger, ligesom
fonden ønsker at benytte lejligheden til at gøre opmærksom på nogle uhen-
sigtsmæssigheder i den gældende garantifondslov.
Garantifonden finder det først og fremmest problematisk, at et liechtensteinsk
selskab har kunnet operere i Danmark under dække af et danskklingende ”Hus-
ejernes Forsikring”, der bevirker, at kunderne troede, at de var forsikret dér. I
forhold til kunderne vil det mest effektive være at forbyde agenturer at fremstå
som forsikringsselskaber. Husejernes Forsikring Assurance Agentur, som de selv
forkortede til ”Husejernes Forsikring”, burde i stedet have heddet f.eks. Agentur
for Gabel Insurance. Dermed ville ingen forsikringstagere have været i tvivl om,
hvor de var forsikret. Dette kræver efter garantifondens opfattelse alene en
strammere håndhævelse af § 11, stk. 9 i Lov om Finansiel Virksomhed.
Af hensyn til forbrugerne bør Finanstilsynet udarbejde en liste over selskaber,
der er omfattet af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber og agenturerne,
der sælger disse forsikringer. Finanstilsynet får allerede betaling for arbejdet
med garantifonden, og det bidrag øges endda betydeligt i det lovforslag til æn-
dring af lov om finansiel virksomhed, som netop har været i høring.
22.02.2017
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Danske Bank
30014001060279
IBAN DK58 30004001060279
SWIFT-BIC DABADKKK
Kirstine Thorsen
Chefkonsulent, cand. jur.
Dir.
41919049
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Garantifonden skal endnu en gang gøre opmærksom på de problemer, som det
rejser, at der i garantifondsloven ikke skelnes mellem forsikringstagere og for-
sikrede. I loven nævnes således kun ”forsikringstagere” (forbrugeren). Af § 5,
stk. 1, nr. 1) fremgår det f.eks., at garantifonden dækker erstatningskrav ”til
forsikringstagere med privatforsikringer (forbrugerforsikringer)”. Det harmone-
rer ikke med f.eks. byggeskadeforsikringer og arbejdsløshedsforsikringer, hvor
der er tale om et tre-partsforhold med henholdsvis bygherren/arbejdsgiveren
som forsikringstager og forbrugeren/den ansatte som den forsikrede. Forbruge-
ren er altså den forsikrede, men ikke ”forsikringstageren”. Det betyder, at der
kan opstå tvivl om, hvem der er dækket af garantifonden, herunder hvem der i
tilfælde af konkurs har krav på at få udbetalt erstatning, hvilket der bør tages
høje for i forbindelse med lovændringen.
I garantifondsloven nævnes endvidere i § 5, stk. 1, nr. 4, at kollektive forsikrin-
ger er dækket i det omfang, en forsikring efter sin art svarer til de omfattede in-
dividuelle forsikringer. Det betyder, at f.eks. arbejdsgiverbetalte sundhedsforsik-
ringer og firmapensionsaftaler må være omfattet af loven. Der har været rejst
tvivl om, hvem der i tilfælde af et selskabs konkurs er berettiget til at få tilbage-
betalt præmien; om det er arbejdsgiveren eller den forsikrede. Det er i den for-
bindelse samme problem med terminologien, som beskrevet ovenfor vedrørende
forsikringstager/forsikrede, der gør sig gældende.
Endelig ønsker garantifonden, at garantifondsloven ændres, således at der ikke
er anmeldelsesret i et forsikringsselskabs konkursbo for så vidt angår selvrisiko-
en på 1.000 kr., jf. § 5, stk. 3. Som garantifonden tidligere har gjort Finanstilsy-
net opmærksom på, var håndteringen af selvrisikoen i boet efter PLUS Forsikring
A/S meget tung rent administrativt. Ifølge kurator i boet var det dyrere at sags-
behandle kravene fra forsikringstagerne end det, der i sidste ende blev udbetalt
i dividende til dem.
Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsik-
ringsselskaber
Til nr. 1 og 3 (§ 1, stk. 3 og § 2 a)
Garantifonden støtter forslaget om adgang til frivilligt medlemskab af Garanti-
fonden for skadesforsikringsselskaber for de skadesforsikringsselskaber, som ik-
ke i dag er omfattet af fonden.
For så vidt angår det nye stk. 3 i § 1, bør der for at sikre konsistens i forhold til
stk. 2, og for at udelukke genforsikringsselskaber fra dækning af garantifonden,
stå ”direkte tegnende skadesforsikringsselskab” i stedet for ”skadesforsikrings-
selskab”. Ligeledes bør der for at sikre konsistens i forhold til stk. 2, og for at
afgrænse garantifondens dækningsforpligtelse stå ”erklæret konkurs” i stedet for
”tages under konkursbehandling eller lignende procedurer”.
Til nr. 2 (§ 2, stk. 2)
Garantifonden støtter forslaget om, at dækningsområdet for de skadesforsik-
ringsselskaber, der vælger at tilslutte sig garantifonden i henhold til lovforsla-
gets § 1, nr. 3, afgrænses til at omfatte skadesforsikringsselskabets virksomhed
i Danmark; dvs. forsikringer, hvor risikoen er placeret i Danmark.
Samme afgrænsning bør finde anvendelse på danske selskaber. Derfor bør § 2
ændres, således at dækningsområdet for skadesforsikringsselskaber med hjem-
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
Side 2
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
sted i Danmark ligeledes afgrænses til alene at omfatte skadesforsikringsselska-
bets virksomhed i Danmark og ikke, som det er tilfældet i dag, også den virk-
somhed, som forsikringsselskabet udøver via filial eller grænseoverskridende
tjeneste-ydelsesvirksomhed i EU eller lande, som Unionen har indgået aftale
med på det finansielle område.
Finanstilsynet begrunder afgrænsningen af dækningsområdet for så vidt angår
de frivillige medlemskaber med, at tilsynet efter EU-reglerne ikke fører tilsyn
med de pågældende skadesforsikringsselskaber, og at tilsynet på den baggrund
ikke er i stand til at vurdere de samlede risici forbundet med et forsikringssel-
skabs virksomhed i forhold til de potentielle tab, som selskabets konkurs vil
kunne påføre garantifonden.
Garantifonden finder imidlertid, at tilsynsaspektet er underordnet i relation til
afgrænsningen af dækningsområdet. Der er ikke i dag i EU en forpligtelse til at
etablere garantiordninger. Der er således tale om en dansk garantiordning, hvor
det bærende hensyn må være at beskytte forbrugere i Danmark, hvad enten
skadesforsikringsselskabet er under dansk tilsyn eller ej.
Endvidere tilsidesættes princippet om level playing field, når der differentieres
mellem dækningsområdet for henholdsvis obligatoriske og frivillige medlemmer
af garantifonden. Således vil eksempelvis et tysk forsikringsselskab, der er frivil-
ligt medlem af garantifonden, kun skulle betale for sine danske kunder, hvor-
imod et dansk selskab vil skulle betale for både sine danske og sine tyske kun-
der.
I lyset af ovenstående ønsker garantifonden, at der for så vidt angår dæknings-
området skabes symmetri mellem skadesforsikringsselskaber med hjemsted i
Danmark og EU/EØS; dvs. garantifonden skal kun dække forsikringer, hvor risi-
koen er placeret i Danmark, hvad enten skadesforsikringsselskabet har hjemsted
i Danmark eller ej.
Til nr. 6 (§ 3, stk. 8, 2. pkt.)
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, at hvert nyt medlem af garantifonden
skal yde et engangsbidrag til fonden. Som konsekvens af forslaget foreslås der i
§ 3, stk. 8, indsat et nyt 2. pkt. Dette forslag bør, jf. bemærkningerne ovenfor i
relation til den foreslående § 2, stk. 2, udgå, da det vedrører differentiering af
dækningsområdet for henholdsvis obligatoriske og frivillige medlemmer af ga-
rantifonden.
Til nr. 7 (§ 3 a, stk. 3)
Garantifonden går ud fra, at hjemlen indsættes i loven nu, fordi man ønsker, at
fonden kan undersøge alle relevante forhold og ikke alene de normale kreditor-
krav, som eksempelvis blev gennemført af fonden i samarbejde med kurator i
sagen med Plus Forsikring. Disse kreditorkrav forventer garantifonden at kunne
forfølge til enhver tid, hvad enten der iværksættes en advokatredegørelse eller
ej. Dette indebærer, jf. den politiske aftale mellem regeringen og S, B, SF og DF
af 1. december 2016 om håndtering af danske kunder i Gable Insurance AG mv.,
også afdækning af kritisable forhold.
Konkurserne i Gable og Husejernes Forsikring og den tidligere konkurssag med
Plus Forsikring viser, hvor forskellige konkurssituationer kan være, og at det kan
være svært at forudsige de problemstillinger, som en konkurs kan medføre,
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
Side 3
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
herunder hvor mange forskellige involverede aktører, der kan være i en kon-
kurssituation. I Gable’s tilfælde tæller aktørerne bl.a. et udenlandsk konkursbo,
et dansk konkursbo, genforsikringskontrakter, forsikringsmæglere, ejendoms-
mæglere, boligrådgivere, m.fl.
Som følge heraf og med det formål at forebygge at lignende sager opstår frem-
over, anbefales det, at hjemlen til at iværksætte advokatredegørelser ved en
konkurs gøres generel, og ikke afgrænses til Gable’s konkurs. Ligeledes bør lo-
ven give hjemmel til, at advokatredegørelsen kan omfatte alle relevante forhold
og aktører – herunder f.eks. økonomiske og lovgivningsmæssige - forbundet
med en konkurs. Loven bør således give fonden hjemmel til at beslutte, om en
advokatredegørelse skal iværksættes og omfanget af en konkret redegørelse,
herunder om den skal afgrænses til danske forhold. Der er således behov for, at
det foreslåede stk. 3, i § 3 a, omformuleres i overensstemmelse med ovenstå-
ende.
Det bør anføres i loven, at fonden kan afholde udgifter til at forfølge eventuelle
krav – f.eks. ved domstolene - og at fonden kan følge op på de eventuelle anbe-
falinger, som advokatredegørelsen måtte pege på. I forbindelse med Gable’s
konkurs har det eksempelvis vist sig relevant, at fonden har mulighed for at fi-
nansiere kurator for Husejernes Forsikring for at få bistand til at belyse ansvars-
pådragende forhold m.v.
For at sikre en tilbundsgående undersøgelse, bør personen – uanset om denne
er advokat eller f.eks. professor - have adgang til alt relevant materiale. I Ga-
ble’s konkurs vil det f.eks. være nødvendigt, at fonden stiller alle tilgængelige
oplysninger omkring Husejernes Forsikring, Gable, ejendomsmæglere og bolig-
rådgivere/-advokater m.fl. til rådighed for undersøger. Såfremt der er tale om
konkrete kundesager, vil de relevante samtykker skulle indhentes.
Finanstilsynet skal give relevant materiale til undersøgeren. Vedrørende Gable
og Husejerne er det relevant at videregive det materiale, som er nødvendigt for
at klarlægge, om relevante forbrugerbeskyttelsesregler er overtrådt i forbindelse
med salget af forsikringer fra Gable. Andre centrale oplysninger er oplysningerne
udvekslet med Husejernes Forsikring i forbindelse med tilsynets god skik-
afgørelse om Husejernes dækning af en garantiordning.
Oplysninger fra kuratoren for Husejernes Forsikring og kurator for Gable, som
indhentes i forbindelse med de respektive konkursboers egne undersøgelser af
eventuelle ansvarskrav, skal ligeledes kunne indsamles af fonden og videregives
til undersøgeren. Samspillet med konkursboernes undersøgelser bør afklares af
undersøger og eventuelt koordineres i forhold til undersøgelserne til brug for ad-
vokatredegørelsen.
Da Garantifonden for Skadesforsikringsselskaber er et offentligretligt organ i ud-
budsretlig henseende, bør det fremgå af lovforslaget, at opgaven skal i udbud,
hvis prisen overskrider tærskelværdien på kr. 1.558.409, jf. udbudslovens § 6,
stk. 1, nr. 3 for selve advokatredegørelsen.
Det bør fremgå af loven, at der ikke er aktindsigt i fondens oplysninger til brug
for advokatredegørelser og/eller i selve advokatredegørelserne og undersøgers
arbejde.
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
Side 4
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Til nr. 9 (§ 4 a)
Garantifonden støtter overordnet set forslaget til den nye § 4 a, hvorefter der
indføres betaling af et engangsbidrag til garantifonden fra såvel danske som
udenlandske skadesforsikringsselskaber, der bliver medlem af fonden efter lo-
vens ikrafttræden den 1. juli 2017.
Som en konsekvens af bemærkningerne anført ovenfor i relation til den foreslå-
ede § 2, stk. 2, kan Garantifonden dog ikke støtte § 4 a, stk. 2 og stk. 3, da de
relaterer sig til differentieringen af dækningsområdet for henholdsvis obligatori-
ske og frivillige medlemmer af garantifonden. De to stykker bør på den bag-
grund skrives sammen til et stykke med samme ordlyd som det foreslåede stk.
3, blot med en tilføjelse af selskaber nævnt i § 1, stk. 2.
Den foreslåede § 4 a, giver endvidere anledning til visse fortolkningsspørgsmål.
Det fremgår bl.a. af bestemmelsen, at engangsbidraget skal udgøre ”50 kr. pr.
forsikring, der dækker de risici, der er nævnt i lovens § 5, stk. 1”. Udover, at der
bør stå ”police”, i stedet for ”forsikring”, jf. også terminologien i § 3, der vedrø-
rer det årlige bidrag, er det, således som garantifonden flere gange de seneste
år har gjort Finanstilsynet opmærksom på, uklart, hvad ”privatforsikringer (for-
brugerforsikringer)” i § 5, stk. 1, nr. 1, omfatter. Således indeholder lovbe-
mærkningerne til denne bestemmelse en ikke udtømmende opregning af forbru-
gerforsikringer omfattet af garantifondens anvendelsesområde. Finanstilsynet
har dog tidligere over for garantifonden tilkendegivet, at nye typer forsikringer
som eksempelvis byggeskadeforsikringer, der er kommet til efter lovens ikraft-
trædelse, er omfattet af loven, da det er en forsikringstype, som beskytter for-
brugeren, og som ville have været nævnt som eksempel i lovbemærkningerne,
hvis den havde eksisteret på tidspunktet for lovens tilblivelse.
Ligeledes fremgår det heller ikke klart af bemærkningerne til nærværende lov-
forslag, hvad ”privatforsikringer (forbrugerforsikringer)” i § 5, stk. 1, nr. 1, om-
fatter. Der henvises blot til forsikringer ”såsom motor-, familie-, husejer-, ulyk-
kes- og sundhedsforsikringer og andre tilsvarende forbrugerforsikringer”.
Der et derfor behov for en præcisering af, hvilke forsikringer, det præcist er, en-
gangsbidraget skal baseres på.
Der henvises i den forbindelse til bekendtgørelse nr. 447 af 8. juni 2005 om bi-
drag til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, der indeholder en af-
grænsning af de forsikringer, som det årlige bidrag, jf. § 3, i lov om en garanti-
fond for skadesforsikringsselskaber, baseres på. Ifølge § 3, stk. 1, i bekendtgø-
relsen er det alene motorforsikringer, familieforsikringer, husejerforsikringer og
sundhedsforsikringer, der skal danne grundlag for beregningen af den årlige bi-
dragspligt.
Med henblik på at skabe klarhed over beregningsgrundlaget for engangsbidra-
get, jf. den foreslåede § 4 a, foreslås det, at der indsættes en hjemmel i loven til
at udstede en tilsvarende bekendtgørelse, alternativt at det kommer til at frem-
gå direkte af loven, hvilke forsikringer, der danner grundlag for beregningen af
engangsbidraget. Sidstnævnte løsning er dog ikke fremtidssikret, idet det vil
kræve en lovændring, hvis beregningsgrundlaget sidenhen ønskes ændret.
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
Side 5
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Garantifonden finder, at der bør være konsistens mellem beregningsgrundlaget
for henholdsvis det årlige bidrag og engangsbidraget. Dermed kan de forsikrin-
ger, der danner grundlag for beregningen fastsættes i én og samme bekendtgø-
relse. Det bør i den forbindelse overvejes, om afgrænsningen af de forsikringer,
der skal omfattes af beregningsgrundlaget, ikke burde udvides til at omfatte an-
dre forsikringer end motorforsikringer, familieforsikringer, husejerforsikringer og
sundhedsforsikringer. Hvis eksempelvis ejerskifteforsikringer ikke omfattes af
beregningsgrundlaget, ville et forsikringsselskab som Gable Insurance AG alene
skulle have betalt minimumsbeløbet på 100.000 kr., selvom selskabets primære
forretning i Danmark vedrørte ejerskifteforsikringer.
I relation til ovenstående er garantifonden generelt af den opfattelse, at der i
vidt omfang bør være symmetri mellem beregningsgrundlaget for engangsbidra-
get/det årlige bidrag og de forbrugerforsikringer, der dækkes af fonden, jf. lo-
vens § 5, stk. 1.
Til nr. 10 og 11 (§ 5, stk. 2, 2. pkt., og § 8, stk. 3)
Garantifonden støtter forslaget om, at det er garantifonden, der i tilfælde af et
skadesforsikringsselskab i et EU/EØS land går konkurs, giver meddelelse til for-
sikringstagerne om, hvilke krav der dækkes af fonden, og hvordan disse skal
anmeldes til fonden, herunder inden for hvilke frister.
Hvad angår fristen på 4 uger er den generelt problematisk i forhold til eksem-
pelvis ejerskifte-, byggeskade- og sælgeransvarsforsikringer, idet den type for-
sikringer typisk gælder 5 – 10 år og normalt ikke kan gentegnes. Af lovbemærk-
ningerne til den første garantifondslov, hvor fristen blev indsat, fremgår det net-
op, at formålet med fristen er at give forsikringstagere en rimelig frist til at få
omplaceret deres forsikringer. Endvidere kan skaderne ikke konstateres inden
for fristen på 4 uger. Det var netop årsagen til, at de to førstnævnte forsikringer
specifikt blev undtaget 4 ugers fristen i forbindelse med den seneste ændring af
garantifondsloven som følge af Gable (lov nr. 1505 af 8. december 2016). Lov-
forslaget bør således tage højde for denne problemstilling. I modsat fald vil det
betyde, at forsikringstagere med de nævnte typer af forsikringer ikke vil være
dækket af garantifonden.
I forbindelse med Gable Insurance AG’s konkurs påhvilede det garantifonden at
give fordringshaverne meddelelse om konkursen. Fonden sendte i den forbindel-
se ca. 26.000 breve ud med fysisk post til de berørte personer. Det var ikke mu-
ligt at sende brevene via e-boks, idet denne løsning forudsætter, at garantifon-
den indsættes i bilaget til bekendtgørelse nr. 1078 af 3. oktober 2014 om offent-
lige afsendere i Offentlig Digital Post. Da sidstnævnte løsning er billigere, mere
effektiv og fremtidssikret, ønsker garantifonden, at denne løsning nævnes i be-
mærkningerne til § 8, stk. 3, som en måde, hvorpå garantifonden kan give
meddelelse. Procedurerne i denne forbindelse skal naturligvis overholdes.
Til nr. 12 (§ 9, stk. 3)
Garantifonden er enig i, at garantifondens fortrinsret som udgangspunkt ikke
kan påberåbes i udlandet. Det vurderes imidlertid ikke at være hensigtsmæssigt
at fratage fonden denne fortrinsstilling direkte i loven. Det bør i stedet fremgå af
bestemmelsen eller af lovbemærkningerne, at fortrinsretten, jf. § 9, stk. 2, for
så vidt angår et konkursbo efter et forsikringsselskab nævnt i § 2 a, forudsæt-
ter, at den kan opretholdes i henhold til konkurslovgivningen i det pågældende
EU/EØS land.
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
Side 6
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Garantifonden for
Til nr. 13 og 15 (§ 14, stk. 3 og 14a)
Der foreslås indsat et nyt stk. 3, hvorefter Finanstilsynet kan udelukke et forsik-
ringsselskab, som frivilligt har valgt at tilslutte sig garantifonden, jf. dette lov-
forslag, hvis forsikringsselskabet ikke overholder lovens regler, regler udstedt i
medfør af loven eller bestemmelser i fondens vedtægter. Forsikringsselskabet
får i den forbindelse i medfør af det foreslåede § 14, stk. 3, ikke tilbagebetalt
eventuelle bidrag, som forsikringsselskabet måtte have ydet til fonden.
Garantifonden finder ikke, at forslaget om at udelukke forsikringsselskaber med
hjemsted i EU/EØS fra garantifonden i tilstrækkelig grad tilgodeser det bærende
hensyn bag garantiordningen; nemlig at beskytte forbrugerne. Således bør den-
ne sanktion kombineres med en pligt for forsikringsselskabet til at informere for-
sikringstagerne om, at selskabet ikke længere er medlem af garantifonden og en
ret for forsikringstagerne til at opsige de omfattede forsikringer med øjeblikke-
ligt varsel uden at skulle betale gebyr mv.
Hvis udelukkelse af et forsikringsselskab fra garantifonden ikke kombineres med
ovenstående, er der risiko for, at bestemmelsen underminerer, den foreslåede §
14 a, hvorefter skadesforsikringsselskaber, der har valgt at tilslutte sig garanti-
fonden får mulighed for at frivilligt udtræde af fonden. En sådan beslutning skal
ifølge forslaget skriftligt varsles over for såvel garantifonden som over for hver
enkel forsikringstager senest 12 måneder inden, udtrædelsen skal have virkning.
En bestemmelse som Garantifonden i øvrigt fuldt ud støtter.
Forslag til lov om ændring af lov om forsikringsformidling
Til nr. 1 og 2 (§ 32 a og § 34, stk. 1, nr. 3 og 4)
Garantifonden støtter overordnet set den foreslåede opstramning af markedsfø-
ringsreglerne i lov om forsikringsformidling. Samtidig skal garantifonden dog op-
fordre til, at tilsvarende krav bliver sat ind i lov om finansiel virksomhed for så
vidt angår filialer af udenlandske skadesforsikringsselskaber.
Det bør endvidere tydeligt fremgå af bestemmelsen, at den kun gælder for så
vidt angår aftaler oprettet i skadesforsikringsselskaber, jf. også dækningsområ-
det for garantifondsloven.
Ifølge det foreslåede § 32 a, stk. 1, nr. 1, skal markedsføringen af skadesforsik-
ringsaftaler bl.a. indeholde oplysning om, i hvilket forsikringsselskab forsikringen
tegnes. Det kunne i den forbindelse være relevant også at oplyse om hjemlandet
for det pågældende forsikringsselskab.
Garantifonden støtter det foreslåede § 32 a, stk. 2, hvorefter forsikringsagent-
virksomheder og administrationsselskaber på deres hjemmeside skal oplyse om
indholdet af den garantiordning, som en forsikring er omfattet af. Dog er garan-
tifonden ikke enig i, at det, således som det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, er tilstrækkeligt at henvise til en hjemmeside, hvis den pågældende
garantiordning selv har en hjemmeside, hvor dækningsomfanget er beskrevet.
Indholdet af garantiordningen bør af hensyn til forbrugerbeskyttelsen altid be-
skrives på dansk på forsikringsagentvirksomhedens og administrationsselska-
bets egen hjemmeside. Er der tale om den danske garantiordning er en detalje-
ret beskrivelse af ordningen dog ikke påkrævet. Derudover finder garantifonden,
at forsikringsagentvirksomheder og administrationsselskaber skal forpligtes til at
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
Side 7
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
sammenholde indholdet af eventuelt andre garantiordninger med den danske
garantiordning for dermed at synliggøre dækningen for forbrugerne.
Endvidere finder garantifonden, at det af stk. 2 udtrykkeligt bør fremgå, at for-
sikringsagentvirksomheden og administrationsselskabet på deres hjemmeside
skal oplyse om navn og adresse på det forsikringsselskab, hvori forsikringerne
tegnes, ligesom de skal forpligtes til at informere om, at de ikke er omfattet af
en garantiordning, hvis det er tilfældet. Det falder fint i tråd med stk. 1, hvoref-
ter forsikringsagentvirksomheder og administrationsselskaber i markedsføringen
af skadesforsikringsaftaler bl.a. skal oplyse, om de er omfattet af en garantiord-
ning.
Endelig støtter garantifonden de nye bestemmelser i nr. 3 og 4 i § 34, stk. 1,
hvorefter en forsikringsagentvirksomhed eller et administrationsselskab senest
samtidig med indgåelsen af en konkret forsikringsaftale skal give information om
navn og adresse på det forsikringsselskab, hvori forsikringen tegnes, om forsik-
ringsselskabet, når der er tale om en skadesforsikringsordning, er omfattet af en
garantiordning, der dækker kundens krav i tilfælde af selskabets konkurs, og
navnet på denne garantiordning.
Til nr. 3 og 4 (§ 40, stk. 1 og § 41)
Garantifonden støtter, at de nye bestemmelser i § 32 a, og § 34, stk. 1, nr. 3 og
4, tilsvarende finder anvendelse på underagentvirksomheder og forsikringsfor-
midling, der udøves af forsikringsdistributørvirksomheder.
Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
KTH
GES-2017-00032
384019
Med venlig hilsen
Jesper Rasmussen
Formand for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Side 8
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0010.png
Finanstilsynet
Juridisk kontor
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt pr. mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Forsikring & Pensions høringssvar i relation til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og
lov om forsikringsformidling
Forsikring & Pension takker for muligheden for at kommentere på forslag til lov
om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om
forsikringsformidling.
Konkursen i det liechtensteinske forsikringsselskab Gable Insurance AG (Gable),
der resulterede i, at ca. 26.000 danske forsikringstagere stod uden forsikring og
dækning for eventuelle skader, har vist, at der er behov for at øge
forbrugerbeskyttelsen, når forsikringer sælges gennem et agentur. Forsikring &
Pension finder det derfor positivt, at regeringen nu har fremsat forslag om adgang
til frivilligt medlemskab af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber samt krav
om bedre kundeinformation.
Selvom forslagene i et vist omfang er en opfølgning på den aftale, som
Erhvervsministeriet og Forsikring & Pension indgik den 1. december 2016, om
initiativer som følge af Gables konkurs mv., har Forsikring & Pension en række
bemærkninger til den konkrete udmøntning af initiativerne, jf. nedenfor.
Forsikring & Pension finder bl.a., at forbrugerne bør beskyttes mere, end det
forslagene lægger op til. Ligeledes er det nødvendigt, at der sikres et ”level playing
field” for forsikringsselskaber i EU. Endvidere havde Forsikring & Pension meget
gerne set, at der allerede med denne lovændring blev taget stilling til, hvilke
forsikringstyper Garantifonden for skadesforsikringsselskaber præcist dækker, jf.
garantifondslovens § 5, stk. 1, i stedet for at udskyde dette til et lovforslag i
efteråret. Endelig ønsker Forsikring & Pension at gøre opmærksom på nogle
uhensigtsmæssigheder i den gældende garantifondslov.
Forsikring & Pension er naturligvis indstillet på at indgå i en dialog med
Finanstilsynet om udformning af konkrete ændringsforslag.
Forsikring & Pension finder det generelt problematisk, at et liechtensteinsk selskab
har kunnet sælge forsikringer i Danmark uden at være under et tilstrækkeligt
tilsyn. Selskabet har samtidig kunnet operere i Danmark under dække af et
danskklingende ”Husejernes Forsikring”, der bevirker, at kunderne troede, at de
var forsikret dér. I forhold til kunderne vil det mest effektive være at forbyde
agenturer at fremstå som forsikringsselskaber i forhold til kunderne. Husejernes
22.02.2017
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Kirstine Thorsen
Chefkonsulent, Cand.jur
Dir.
Mob.
41919049
41919049
[email protected]
Sagsnr.
DokID
Deres ref.
GES-2017-00032
336321
KTH
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Forsikring Assurance Agentur, som de selv forkortede til ”Husejernes Forsikring”,
burde i stedet have heddet f.eks. Agentur for Gabel Insurance. Dermed ville ingen
forsikringstagere have været i tvivl om, hvor de var forsikret. Dette kræver efter
Forsikring & Pensions opfattelse alene en strammere håndhævelse af § 11, stk. 9,
i Lov om Finansiel Virksomhed.
Af hensyn til forbrugerne bør Finanstilsynet endvidere udarbejde en liste over
selskaber, der er omfattet af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber og
agenturerne, der sælger disse forsikringer. Finanstilsynet får allerede betaling for
arbejdet med garantifonden, og det bidrag øges endda betydeligt i det lovforslag
til ændring af lov om finansiel virksomhed, som netop har været i høring.
Det er endvidere problematisk, at den europæiske tilsynsmyndighed i EU på
forsikringsområdet, EIOPA tilsyneladende glemmer at have fokus på dets egne
medlemmer (finanstilsynene i EU). Derfor er det blevet attraktivt at etablere sig i
blandt andet Liechtenstein og Gibraltar med henblik på at sælge forsikringer i
andre EU lande. Det bør ikke være muligt at oprette et forsikringsselskab i
Liechtenstein alene med det formål at sælge en lang række forsikringsprodukter i
andre EU-lande; forsikringer, som slet ikke kendes i Liechtenstein. Denne
problemstilling ser Forsikring & Pension meget gerne, at den danske regering
tager op i EU. Finanstilsynet bør naturligvis også spille en meget aktiv rolle.
Endelig bør Finanstilsynet føre et mere aktivt tilsyn med de agenturer, der sælger
forsikringer i Danmark. Det kan de gøre i medfør af god skik-reglerne.
Forslag til lov om ændring
skadesforsikringsselskaber
af
lov
om
en
garantifond
for
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00032
336321
Til nr. 1 og 3 (§ 1, stk. 3 og § 2 a)
Forsikring og Pension støtter forslaget om adgang til frivilligt medlemskab af
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber for de skadesforsikringsselskaber,
som ikke i dag er omfattet af fonden.
For så vidt angår det nye stk. 3 i § 1, bør der for at sikre konsistens i forhold til
stk. 2, og for at udelukke genforsikringsselskaber fra dækning af garantifonden,
stå
”direkte
tegnende
skadesforsikringsselskab”
i
stedet
for
”skadesforsikringsselskab”. Ligeledes bør der for at sikre konsistens i forhold til
stk. 2, og for at afgrænse garantifondens dækningsforpligtelse stå ”erklæret
konkurs” i stedet for ”tages under konkursbehandling eller lignende procedurer”.
Til nr. 2 (§ 2, stk. 2)
Forsikring & Pension støtter forslaget om, at dækningsområdet for de
skadesforsikringsselskaber, der vælger at tilslutte sig garantifonden i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 3, afgrænses til at omfatte skadesforsikringsselskabets
virksomhed i Danmark; dvs. forsikringer, hvor risikoen er placeret i Danmark.
Samme afgrænsning bør finde anvendelse på danske selskaber. Derfor bør § 2
ændres, således at dækningsområdet for skadesforsikringsselskaber med
hjemsted
i
Danmark
ligeledes
afgrænses
til
alene
at
omfatte
skadesforsikringsselskabets virksomhed i Danmark og ikke, som det er tilfældet i
dag, også den virksomhed, som forsikringsselskabet udøver via filial eller
grænseoverskridende tjeneste-ydelsesvirksomhed i EU eller lande, som Unionen
har indgået aftale med på det finansielle område.
Side 2
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Forsikring & Pension
Finanstilsynet begrunder afgrænsningen af dækningsområdet for så vidt angår de
frivillige medlemskaber med, at tilsynet efter EU-reglerne ikke fører tilsyn med de
pågældende skadesforsikringsselskaber, og at tilsynet på den baggrund ikke er i
stand til at vurdere de samlede risici forbundet med et forsikringsselskabs
virksomhed i forhold til de potentielle tab, som selskabets konkurs vil kunne
påføre garantifonden.
Forsikring & Pension finder imidlertid, at tilsynsaspektet er underordnet i relation
til afgrænsningen af dækningsområdet. Der er ikke i dag i EU en forpligtelse til at
etablere garantiordninger. Der er således tale om en dansk garantiordning, hvor
det bærende hensyn må være at beskytte forbrugere i Danmark, hvad enten
skadesforsikringsselskabet er under dansk tilsyn eller ej.
Endvidere tilsidesættes princippet om level playing field, når der differentieres
mellem dækningsområdet for henholdsvis obligatoriske og frivillige medlemmer
af garantifonden. Således vil eksempelvis et tysk forsikringsselskab, der er
frivilligt medlem af garantifonden, kun skulle betale for sine danske kunder,
hvorimod et dansk selskab vil skulle betale for såvel sine danske som sine tyske
kunder.
I lyset af ovenstående ønsker Forsikring & Pension, at der for så vidt angår
dækningsområdet skabes symmetri mellem skadesforsikringsselskaber med
hjemsted i Danmark og EU/EØS; dvs. garantifonden skal kun dække forsikringer,
hvor risikoen er placeret i Danmark, hvad enten skadesforsikringsselskabet har
hjemsted i Danmark eller ej.
Til nr. 6 (§ 3, stk. 8, 2. pkt.)
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, at hvert nyt medlem af garantifonden
skal yde et engangsbidrag til fonden. Som konsekvens af forslaget foreslås der i
§ 3, stk. 8, indsat et nyt 2. pkt. Dette forslag bør, jf. bemærkningerne ovenfor i
relation til den foreslående § 2, stk. 2, udgå, da det vedrører differentiering af
dækningsområdet for henholdsvis obligatoriske og frivillige medlemmer af
garantifonden.
Til nr. 7 (§ 3 a, stk. 3)
Forsikring & Pension går ud fra, at hjemlen indsættes i loven nu, fordi man ønsker,
at fonden kan undersøge alle relevante forhold og ikke alene de normale
kreditorkrav, som eksempelvis blev gennemført af fonden i samarbejde med
kurator i sagen med Plus Forsikring. Forsikring & Pension forudsætter i øvrigt, at
garantifonden vil kunne forfølge disse krav til enhver tid, hvad enten der
iværksættes en advokatredegørelse eller ej. Dette indebærer, jf. den politiske
aftale, også afdækning af kritisable forhold.
Konkurserne i Gable og Husejernes Forsikring og den tidligere konkurssag med
Plus Forsikring viser, hvor forskellige konkurssituationer kan være, og at det kan
være svært at forudsige de problemstillinger, som en konkurs kan medføre,
herunder hvor mange forskellige involverede aktører, der kan være i en
konkurssituation. I Gable’s tilfælde tæller aktørerne bl.a. et udenlandsk
konkursbo, et dansk konkursbo, genforsikringskontrakter, forsikringsmæglere,
ejendomsmæglere, boligrådgivere, m.fl.
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00032
336321
Side 3
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Som følge heraf og med det formål at forebygge at lignende sager opstår
fremover, anbefales det, at hjemlen til at iværksætte advokatredegørelser ved en
konkurs gøres generel, og ikke afgrænset til Gable’s konkurs. Ligeledes bør loven
give hjemmel til, at advokatredegørelsen kan omfatte alle relevante forhold og
aktører – herunder f.eks. økonomiske og lovgivningsmæssige - forbundet med en
konkurs. Loven bør således give fonden hjemmel til at beslutte, om en
advokatredegørelse skal iværksættes og omfanget af en konkret redegørelse,
herunder om den skal afgrænses til danske forhold. Der er således behov for, at
det foreslåede stk. 3, i § 3 a, omformuleres i overensstemmelse med
ovenstående.
Det bør anføres i loven, at fonden kan afholde udgifter til at forfølge eventuelle
krav – f.eks. ved domstolene - og at fonden kan følge op på de eventuelle
anbefalinger, som advokatredegørelsen måtte pege på. I forbindelse med Gable’s
konkurs har det eksempelvis vist sig relevant, at fonden har mulighed for at
finansiere kurator for Husejernes Forsikring for at få bistand til at belyse
ansvarspådragende forhold m.v.
For at sikre en tilbundsgående undersøgelse, bør personen – uanset om denne er
advokat eller f.eks professor - have adgang til alt relevant materiale. I Gable’s
konkurs vil det f.eks. være nødvendigt, at fonden stiller alle tilgængelige
oplysninger omkring Husejernes Forsikring, Gable, ejendomsmæglere og
boligrådgivere/-advokater m.fl. til rådighed for undersøger. Såfremt der er tale
om konkrete kundesager, vil de relevante samtykker skulle indhentes.
Finanstilsynet skal give relevant materiale til undersøgeren. Vedrørende Gable og
Husejerne er det relevant at videregive det materiale, som er nødvendigt for at
klarlægge, om relevante forbrugerbeskyttelsesregler er overtrådt i forbindelse
med salget af forsikringer fra Gable. Andre centrale oplysninger er oplysningerne
udvekslet med Husejernes Forsikring i forbindelse med tilsynets god skik-
afgørelse om Husejernes dækning af en garantiordning.
Oplysninger fra kuratoren for Husejernes Forsikring og kurator for Gable, som
indhentes i forbindelse med de respektive konkursboers egne undersøgelser af
eventuelle ansvarskrav, skal ligeledes kunne indsamles af fonden og videregives
til undersøgeren. Samspillet med konkursboernes undersøgelser bør afklares af
undersøger og eventuelt koordineres i forhold til undersøgelserne til brug for
advokatredegørelsen.
Da Garantifonden for Skadesforsikringsselskaber er et offentligretligt organ i
udbudsretlig henseende, bør det fremgå af lovforslaget, at opgaven skal i udbud,
hvis prisen overskrider tærskelværdien på kr. 1.558.409, jf. udbudslovens § 6,
stk. 1, nr. 3 for selve advokatredegørelsen.
Det bør fremgå af loven, at der ikke er aktindsigt i fondens oplysninger til brug
for advokatredegørelser og/eller i selve advokatredegørelserne og undersøgers
arbejde.
Til nr. 9 (§ 4 a)
Forsikring & Pension støtter overordnet set forslaget til den nye § 4 a, hvorefter
der indføres betaling af et engangsbidrag til garantifonden fra såvel danske som
udenlandske skadesforsikringsselskaber, der bliver medlem af fonden efter lovens
ikrafttræden den 1. juli 2017. Således afspejler forslaget et af de initiativer, der
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00032
336321
Side 4
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
fremgår af ovenfornævnte aftale mellem Erhvervsministeriet og Forsikring &
Pension, hvorefter der skal fastsættes et indtrædelsesgebyr, der skal udgøre 50
kr. per police, selskabet har tegnet på det danske marked, dog minimum 100.000
kr.
Som en konsekvens af bemærkningerne anført ovenfor i relation til den
foreslående § 2, stk. 2, kan Forsikring & Pension dog ikke støtte § 4 a, stk. 2 og
stk. 3, da de relaterer sig til differentieringen af dækningsområdet for henholdsvis
obligatoriske og frivillige medlemmer af garantifonden. De to stykker bør på den
baggrund skrives sammen til et stykke med samme ordlyd som det foreslåede
stk. 3, blot med en tilføjelse af selskaber nævnt i § 1, stk. 2.
Den foreslåede § 4 a, giver endvidere anledning til visse fortolkningsspørgsmål.
Det fremgår bl.a. af bestemmelsen, at engangsbidraget skal udgøre ”50 kr. pr.
forsikring, der dækker de risici, der er nævnt i lovens § 5, stk. 1”. Udover, at der
bør stå ”police”, i stedet for ”forsikring”, jf. også terminologien i § 3, der vedrører
det
årlige
bidrag,
er
det,
således
som
Garantifonden
for
skadesforsikringsselskaber flere gange de seneste år har gjort Finanstilsynet
opmærksom på, uklart, hvad ”privatforsikringer (forbrugerforsikringer)” i § 5, stk.
1, nr. 1, omfatter. Således indeholder lovbemærkningerne til denne bestemmelse
en ikke udtømmende opregning af forbrugerforsikringer omfattet af
garantifondens anvendelsesområde.
Ligeledes fremgår det heller ikke klart af bemærkningerne til nærværende
lovforslag, hvad ”privatforsikringer (forbrugerforsikringer)” i § 5, stk. 1, nr. 1,
omfatter. Der henvises blot til forsikringer ”såsom motor-, familie-, husejer-,
ulykkes- og sundhedsforsikringer og andre tilsvarende forbrugerforsikringer”.
Der et derfor behov for en præcisering af, hvilke forsikringer, det præcist er,
engangsbidraget skal baseres på.
Der henvises i den forbindelse til bekendtgørelse nr. 447 af 8. juni 2005 om bidrag
til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, der indeholder en afgrænsning
af de forsikringer, som det årlige bidrag, jf. § 3, i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, baseres på. Ifølge § 3, stk. 1, i bekendtgørelsen er
det alene motorforsikringer, familieforsikringer, husejerforsikringer og
sundhedsforsikringer, der skal danne grundlag for beregningen af den årlige
bidragspligt.
Med henblik på at skabe klarhed over beregningsgrundlaget for engangsbidraget,
jf. den foreslåede § 4 a, foreslås det, at der indsættes en hjemmel i loven til at
udstede en tilsvarende bekendtgørelse, alternativt at det kommer til at fremgå
direkte af loven, hvilke forsikringer, der danner grundlag for beregningen af
engangsbidraget. Sidstnævnte løsning er dog ikke fremtidssikret, idet det vil
kræve en lovændring, hvis beregningsgrundlaget sidenhen ønskes ændret.
Forsikring & Pension finder, at der bør være konsistens mellem
beregningsgrundlaget for henholdsvis det årlige bidrag og engangsbidraget.
Dermed kan de forsikringer, der danner grundlag for beregningen fastsættes i én
og samme bekendtgørelse. Det bør i den forbindelse overvejes, om
afgrænsningen af de forsikringer, der skal omfattes af beregningsgrundlaget, ikke
burde udvides til at omfatte andre forsikringer end motorforsikringer,
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00032
336321
Side 5
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
familieforsikringer, husejerforsikringer og sundhedsforsikringer. Hvis eksempelvis
ejerskifteforsikringer ikke omfattes af beregningsgrundlaget, ville et
forsikringsselskab som Gable Insurance AG alene skulle have betalt
minimumsbeløbet på 100.000 kr., selvom selskabets primære forretning i
Danmark vedrørte ejerskifteforsikringer.
For så vidt angår fastsættelsen af engangsbidraget mener Forsikring & Pension
endvidere, at der bør tages højde for udenlandske selskaber, som har etableret
sig på det danske marked ved køb af danske forsikringsselskaber, der har været
med til at opbygge formuen i garantifonden. Herved sikres det, at sådanne
udenlandske selskaber ikke stilles i en ulige konkurrencemæssig situation ved, at
de skal betale til garantifonden to gange. Det foreslås derfor, at der i den nye § 4
a indsættes en bestemmelse med følgende ordlyd: ”Ved fastsættelse af
engangsbidraget kan der ske modregning, såfremt forsikringsselskabet har været
omfattet af lovens bidragspligt, jf. § 3, stk. 3, før den 1. juli 2017.”
Med det foreslåede stk. 4 indføres et krav om, at forsikringsselskaberne i
forbindelse med indbetaling af det foreslåede engangsbidrag til garantifonden
indsender en erklæring fra en statsautoriseret eller registreret revisor til fonden
om, at engangsbidraget er korrekt beregnet. Samtidig foreslås det, at
forsikringsselskabet kan nøjes med at indsende en erklæring fra
forsikringsselskabets ansvarlige ledelse til garantifonden om, at engangsbidraget
er korrekt beregnet, hvis forsikringsselskabet alene skal betale det foreslåede
minimumsbeløb på 100.000 kr. Forsikring & Pension støtter denne bestemmelse,
som i øvrigt svarer til, hvad der gælder i relation til det årlige bidrag.
Til nr. 10 og 11 (§ 5, stk. 2, 2. pkt., og § 8, stk. 3)
Forsikring & Pension støtter forslaget om, at det er garantifonden, der i tilfælde af
et skadesforsikringsselskab i et EU/EØS land går konkurs, giver meddelelse til
forsikringstagerne om, hvilke krav der dækkes af fonden, og hvordan disse skal
anmeldes til fonden, herunder inden for hvilke frister.
Hvad angår fristen på 4 uger er den generelt problematisk i forhold til eksempelvis
ejerskifte-, byggeskade- og sælgeransvarsforsikringer, idet den type forsikringer
typisk gælder 5 – 10 år og normalt ikke kan gentegnes. Af lovbemærkningerne til
den første garantifondslov, hvor fristen blev indsat, fremgår det netop, at formålet
med fristen er at give forsikringstagere en rimelig frist til at få omplaceret deres
forsikringer. Endvidere kan skaderne ikke konstateres inden for fristen på 4 uger.
Det var netop årsagen til, at de to førstnævnte forsikringer specifikt blev undtaget
4 ugers fristen i forbindelse med den seneste ændring af garantifondsloven som
følge af Gable (lov nr. 1505 af 8. december 2016). Lovforslaget bør således tage
højde for denne problemstilling. I modsat fald vil det betyde, at forsikringstagere
med de nævnte typer af forsikringer ikke vil være dækket af garantifonden.
I forbindelse med Gable Insurance AG’s konkurs påhvilede det garantifonden at
give fordringshaverne meddelelse om konkursen. Fonden sendte i den forbindelse
ca. 26.000 breve ud med fysisk post til de berørte personer. Det var ikke muligt
at sende brevene via e-boks, idet denne løsning forudsætter, at garantifonden
indsættes i bilaget til bekendtgørelse nr. 1078 af 3. oktober 2014 om offentlige
afsendere i Offentlig Digital Post. Da sidstnævnte løsning er billigere, mere effektiv
og fremtidssikret, ønsker Forsikring & Pension, at denne løsning nævnes i
bemærkningerne til § 8, stk. 3, som en måde, hvorpå garantifonden kan give
meddelelse. Procedurerne i denne forbindelse skal naturligvis overholdes.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00032
336321
Side 6
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Forsikring & Pension
Til nr. 12 (§ 9, stk. 3)
Forsikring & Pension er enig i, at garantifondens fortrinsret som udgangspunkt
ikke kan påberåbes i udlandet. Det vurderes imidlertid ikke at være
hensigtsmæssigt at fratage fonden denne fortrinsstilling direkte i loven. Det bør i
stedet fremgå af bestemmelsen eller af lovbemærkningerne, at fortrinsretten, jf.
§ 9, stk. 2, for så vidt angår et konkursbo efter et forsikringsselskab nævnt i § 2
a, forudsætter, at den kan opretholdes i henhold til konkurslovgivningen i det
pågældende EU/EØS land.
Til nr. 13 og 15 (§ 14, stk. 3 og 14a)
Der foreslås indsat et nyt stk. 3, hvorefter Finanstilsynet kan udelukke et
forsikringsselskab, som frivilligt har valgt at tilslutte sig garantifonden, jf. dette
lovforslag, hvis forsikringsselskabet ikke overholder lovens regler, regler udstedt
i medfør af loven eller bestemmelser i fondens vedtægter. Forsikringsselskabet
får i den forbindelse i medfør af det foreslåede § 14, stk. 3, ikke tilbagebetalt
eventuelle bidrag, som forsikringsselskabet måtte have ydet til fonden.
For selskaber med hjemsted i Danmark kan Finanstilsynet, jf. den gældende
garantifondslov, derimod tilbagekalde et forsikringsselskabs tilladelse til at drive
forsikringsvirksomhed i tilsvarende situationer.
Forsikring & Pension finder ikke, at forslaget om at udelukke forsikringsselskaber
med hjemsted i EU/EØS fra garantifonden i tilstrækkelig grad tilgodeser det
bærende hensyn bag garantiordningen; nemlig at beskytte forbrugerne. Således
bør denne sanktion kombineres med en pligt for forsikringsselskabet til at
informere forsikringstagerne om, at selskabet ikke længere er medlem af
garantifonden og en ret for forsikringstagerne til at opsige de omfattede
forsikringer med øjeblikkeligt varsel uden at skulle betale gebyr mv.
Hvis udelukkelse af et forsikringsselskab fra garantifonden ikke kombineres med
ovenstående, er der risiko for, at bestemmelsen underminerer, den foreslåede §
14 a, hvorefter skadesforsikringsselskaber, der har valgt at tilslutte sig
garantifonden får mulighed for at frivilligt udtræde af fonden. En sådan beslutning
skal ifølge forslaget skriftligt varsles over for såvel garantifonden som over for
hver enkel forsikringstager senest 12 måneder inden, udtrædelsen skal have
virkning. En bestemmelse som Forsikring & Pension i øvrigt fuldt ud støtter.
Forslag til lov om ændring af lov om forsikringsformidling
Til nr. 1 og 2 (§ 32 a og § 34, stk. 1, nr. 3 og 4)
Forsikring & Pension støtter overordnet set den foreslåede opstramning af
markedsføringsreglerne i lov om forsikringsformidling. Samtidig skal Forsikring &
Pension dog opfordre til, at tilsvarende krav bliver sat ind i lov om finansiel
virksomhed for så vidt angår filialer af udenlandske skadesforsikringsselskaber.
Der henvises i den forbindelse til den aftale, som Erhvervsministeriet og Forsikring
& Pension indgik den 1. december 2016, om initiativer som følge af Gables
konkurs mv., hvoraf det fremgår, at filialer skal ligestilles med agenturer på det
punkt.
Det bør endvidere tydeligt fremgå af bestemmelsen, at den kun gælder for så vidt
angår aftaler oprettet i skadesforsikringsselskaber, jf. også dækningsområdet for
garantifondsloven.
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00032
336321
Side 7
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Forsikring & Pension
Ifølge det foreslåede § 32 a, stk. 1, nr. 1, skal markedsføringen af
skadesforsikringsaftaler bl.a. indeholde oplysning om, i hvilket forsikringsselskab
forsikringen tegnes. Det kunne i den forbindelse være relevant også at oplyse om
hjemlandet for det pågældende forsikringsselskab.
Forsikring & Pension støtter det foreslåede § 32 a, stk. 2, hvorefter
forsikringsagentvirksomheder og administrationsselskaber på deres hjemmeside
skal oplyse om indholdet af den garantiordning, som en forsikring er omfattet af.
Dog er Forsikring & Pension ikke enig i, at det, således som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, er tilstrækkeligt at henvise til en hjemmeside,
hvis den pågældende garantiordning selv har en hjemmeside, hvor
dækningsomfanget er beskrevet. Indholdet af garantiordningen bør af hensyn til
forbrugerbeskyttelsen altid beskrives på dansk på forsikringsagentvirksomhedens
og administrationsselskabets egen hjemmeside. Er der tale om den danske
garantiordning er en detaljeret beskrivelse af ordningen dog ikke påkrævet.
Derudover finder Forsikring & Pension, at det af stk. 2 udtrykkeligt bør fremgå, at
forsikringsagentvirksomheden og administrationsselskabet på deres hjemmeside
skal oplyse om navn og adresse på det forsikringsselskab, hvori forsikringerne
tegnes, ligesom de skal forpligtes til at informere om, at de ikke er omfattet af en
garantiordning, hvis det er tilfældet. Det falder fint i tråd med stk. 1, hvorefter
forsikringsagentvirksomheder og administrationsselskaber i markedsføringen af
skadesforsikringsaftaler bl.a. skal oplyse, om de er omfattet af en garantiordning.
Endelig støtter Forsikring & Pension de nye bestemmelser i nr. 3 og 4 i § 34, stk.
1, hvorefter en forsikringsagentvirksomhed eller et administrationsselskab senest
samtidig med indgåelsen af en konkret forsikringsaftale skal give information om
navn og adresse på det forsikringsselskab, hvori forsikringen tegnes, om
forsikringsselskabet, når der er tale om en skadesforsikringsordning, er omfattet
af en garantiordning, der dækker kundens krav i tilfælde af selskabets konkurs,
og navnet på denne garantiordning.
Til nr. 3 og 4 (§ 40, stk. 1 og § 41)
Forsikring & Pension støtter, at de nye bestemmelser i § 32 a, og § 34, stk. 1, nr.
3 og 4, tilsvarende finder anvendelse på underagentvirksomheder og
forsikringsformidling, der udøves af forsikringsdistributørvirksomheder.
Sagsnr.
DokID
GES-2017-00032
336321
Med venlig hilsen
Kirstine Thorsen
Side 8
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0018.png
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0019.png
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0020.png
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0021.png
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0022.png
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0023.png
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0024.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
[email protected]
[email protected]
22-02-2017
Dok. 163558/
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling
Hermed Forbrugerrådet Tænks bemærkninger til Finanstilsynets udsendte høring af den 27.
januar 2017 vedr. forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber samt lov om forsikringsformidling.
Forslag til lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber
Til nr. 3 (§ 2a)
Forbrugerrådet Tænk vil indledningsvist kvittere for, at der nu bliver åbnet op for, at
skadesforsikringsselskaber fra andre lande – inden for Den Europæiske Union og lande som
Unionen i øvrigt har indgået aftale med på det finansielle område – nu også kan blive
medlem af Skadesgarantifonden.
Til nr. 7 (§3a, stk. 3)
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget om udarbejdelsen af en advokatundersøgelse
vedrørende den tidligere ledelse i Gable Insurance AG. Forbrugerrådet Tænk så dog gerne, at
bestemmelsen blev ændret og fremtidssikret, således, at Fonden også skal bekoste en
eventuel nødvendig advokatredegørelse ved
fremtidige
konkurser, som måtte indtræde, og
ikke kun den aktuelle i Gable Insurance AG. Bestemmelsen bør således gøres generel.
Forbrugerrådet Tænk så endvidere gerne, at selve omfanget af advokatredegørelsen udvides
til også at omfatte øvrige relevante forbrugerretlige, økonomiske og lovgivningsmæssige
forhold, idet det vil variere fra sag til sag
hvilke
forhold, der bør være genstand for en
advokatundersøgelse. Det giver derfor ikke mening at forsøge at afgrænse området for
undersøgelsen, da kun fremtiden kan vise hvilke områder som advokatundersøgelsen bør se
på. Det har den igangværende konkursbehandling af Gable Insurance tillige vist.
Efter en konkurs er indtrådt må Skadesgarantifonden herefter – såfremt denne bemyndiges
hertil, hvilket Forbrugerrådet Tænk opfordrer til – tage stilling til hvilke elementer, som i
den konkrete situation bør indgå i advokatundersøgelsen.
Det bør endvidere tilføjes til loven, at Skadesgarantifonden tillige kan afholde udgifter til at
følge op på eventuelle anbefalinger og konklusioner fra advokatredegørelsen. Det samme bør
gælde hvis krav i øvrigt skal forfølges ved domstolene eller i øvrigt, som advokatredegørelsen
fx kunne have påpeget.
Til nr. 10 og 11 (§ 5, stk. 2, 2. pkt., og § 8, stk. 3)
Forbrugerrådet Tænk kan ikke støtte den i § 5, stk. 2 foreslåede frist på 4 uger for samtlige
forsikringsprodukter. Baggrunden herfor er i særdeleshed vores erfaringer med Gable
Insurances igangværende konkurs, hvor billedet tydeligt har været, at det er komplekst og
det tager lang tid at få omplaceret visse forsikringer, herunder blandt andet
ejerskifteforsikringen, sælgeransvarsforsikringen og byggeskadeforsikringen. Disse
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
forsikringer er blandt andet karakteriseret ved at have en på forhånd fast løbetid på 5-10 år,
og nytegnes generelt ikke.
Vi har måttet konstatere, at 4 uger ikke er tilstrækkeligt til at få rykket disse forsikringer til
andre selskaber, særligt fordi selskaberne ikke er vant til at modtage/gentegne disse
forsikringer.
Vi efterlader således forbrugerne i et stort tomrum uden dækning, når vi lægger til grund, at
forbrugerne jo bare kunne have tegnet fx en ny ejerskifteforsikring i den 4 ugers periode hvor
Skadesgarantifonden dækkede, for faktum er, at markedet slet ikke er gearet til at gentegne
disse forsikringer.
Der bør således være en undtagelse for disse forsikringstyper, hvorefter fristen bliver på fx 16
uger, der tillige beregnes fra det tidspunkt, hvor Fonden har givet meddelelse til
fordringshaverne.
Forbrugerrådet Tænk foreslår endvidere, at bestemmelsen ikke formuleres som en
udtømmende liste, men at den i stedet formuleres således, at der åbnes op for, at fremtidige
forsikringsprodukter med tilsvarende problemstillinger konkret kan indfortolkes i
bestemmelsen, således at vi ikke kommer til at ramme disse forsikringskunder urimeligt
hårdt.
Dette skal også ses i sammenhæng med den hastige udvikling vi ser i produkterne på især det
internationale forsikringsmarked.
Til nr. 13 og 15 (§ 14, stk. 3 og 14a)
I forbindelse med at et selskab enten af Finanstilsynet udelukkes fra Skadesgarantifonden
eller såfremt et selskab selv vælger at udtræde af Skadesgarantifonden, bør selskabet
tilpligtes hurtigst muligt herefter at skulle informere forbrugerne/forsikringstagerne
tydeligt
om, at selskabet ikke længere er medlem af Skadesgarantifonden. Endvidere bør selskabet
tydeligt oplyse om de mulige konsekvenser, der kan være ved at være kunde hos et
skadesforsikringsselskab, der ikke er medlem af Fonden.
Selskabet bør endvidere forpligtes til at give forbrugerne/forsikringskunderne ret til at opsige
deres forsikringer i selskabet med øjeblikkelig varsel uden opkrævning af gebyr i den
forbindelse.
Forslag til lov om forsikringsformidling
Med henvisning til de foreslåede ændringer i Lov om forsikringsformidling, har
Forbrugerrådet Tænk nedenstående kommentarer:
Til nr. 1 og 2 (§ 32a og § 34, stk. 1)
Udover de nævnte oplysningskrav i bestemmelserne bør selskaber, der
ikke
er medlem af
Skadesgarantifonden, tillige tilpligtes at skulle oplyse om hvilke mulige konsekvenser, der
kan være ved, at selskabet ikke er dækket af Fonden. Baggrunden herfor er, at det langt fra
vil være alle forbrugere/kunder, der har overblik over mulige konsekvenser ved at selskaber
ikke er medlem af Skadesgarantifonden – eller en tilsvarende ordning andetsteds. Hvorfor
en sådan oplysning ikke kan stå alene i den tro, at forbrugerne så er tilstrækkeligt oplyst.
2
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Såfremt et selskab er medlem af en garantiordning et andet sted, bør selskabet
på dansk
tydeligt oplyse om 1) indholdet af dækningen i denne garantiordning og 2) om dækningen
som minimum har samme dækning som den danske garantifondsordning. Det medfører, at
hvis et selskab i stedet er omfattet af fx en finsk garantiordning, så skal kunderne have
oplysning om 1) hvilke dækninger indeholder ordningen, og 2) hvorvidt man som kunde er
stillet minimum på samme måde, som hvis selskabet hørte under den danske
garantifondsordning.
Forbrugerrådet Tænk er således ikke enige i, at selskabets forpligtelse til oplysning er opfyldt
blot ved at henvise til en hjemmeside. Vi har i praksis stor erfaring med, at det kan være helt
umuligt at gennemskue indholdet af disse ordninger.
Dette bør tillige fremgå som en forpligtelse i loven.
I øvrigt
Derudover foreslår Forbrugerrådet Tænk, at oplysningspligten i bestemmelserne også bør
omfatte en oplysning om
hjemlandet
for det pågældende forsikringsselskab, da navne som fx
Husejernes Forsikring AG, er et godt eksempel på hvordan man kan vildlede forbrugeren om
hjemlandet for hhv. et forsikringsagentur eller/og administrationsselskab.
I forlængelse af dette er det også relevant at overveje om der bør fastsættes nogle regler for
hvad en forsikringsagent og et administrationsselskab kan kalde sig, således at vi som
forbrugere får en større forståelse for hvad det er for en ”konstruktion”, som vi indgår aftale
med. Dette bør dog gennemføres på en måde, hvor det samtidig ikke hæmmer den i forvejen
sløje konkurrence, der ofte ses på forsikringsområdet – uden at dette i øvrigt kommer til at
gå forud for nødvendigheden af at få oplyst forbrugerne korrekt.
Har I behov for en uddybning af ovenstående, står vi naturligvis som altid til rådighed.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Lea Markersen
Jurist
3
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0027.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
Høringer
Heidi Ravnholt (FT)
Rigsrevisionens høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling (J.nr. <45778>)
22. februar 2017 12:19:08
image001.jpg
image002.png
Til Finanstilsynet
Rigsrevisionen modtog d. 27. januar 2017 høring af forslag til lov om ændring af lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget for bestemmelser om regnskab og revision i henhold til
Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10.
Vi vil henlede opmærksomheden på, at det i udkastet til lovforslaget overvejes, hvorvidt den anførte
minimumsformue på 300 mio. kr., jf. § 3, stk. 2. i den nuværende lovbekendtgørelse (LBK) nr. 419 af
01/05/2007, stadig er tilstrækkelig. Dette er henset til de nye forsikringsstyper, der siden
ikrafttrædelsen af LBK nr. 419 af 01/05/2007 nu er omfattet af Garantifondens dækningsområde,
samt at skadesforsikringsselskaber med hjemsted i andre lande inden for Den Europæiske Union og
lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle områder, som via filial eller
grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed tegner forbrugerforsikringer på det danske marked,
med dette lovforslag kan tilslutte sig Garantifonden.
Eventuelle spørgsmål kan stilles til undertegnede på telefon 33 92 85 35 eller via e-mail til
[email protected]
med anførelse af det i overskriften anførte journalnummer.
Bekræft venligst modtagelsen af denne e-mail.
Med venlig hilsen
Christian Schultz Larsen
Fuldmægtig
Logo Rigsrevisionen
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 35
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra:
Høringer [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. januar 2017 10:03
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0028.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; corporate-centre-
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Rigsrevisionen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; 2-
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Høringer <[email protected]>; Heidi Ravnholt (FT) <[email protected]>
Emne:
Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov
om forsikringsformidling
Herved sendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling (Mulighed for
skadesforsikringsselskaber i EU/EØS at tilslutte sig Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
og nye informationsforpligtelser for forsikringsagenter m.fl. ved markedsføring og salg af
skadesforsikringsaftaler) i offentlig høring.
Se venligst vedhæftede høringsbrev, høringsliste og udkast til lovforslag.
Finanstilsynet modtager gerne bemærkninger til lovforslaget, før det skal behandles i
Folketinget.
Finanstilsynet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger senest
onsdag den 22.
februar 2017.
Bemærkninger bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til vicekontorchef Ulrik Poulsen på
tlf. 41 93 35 76 (vedrørende lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber),
vicekontorchef Henrik Bruun Johannessen på tlf. 33 55 82 47 (vedrørende lov om
forsikringsformidling) eller undertegnede på tlf. 33 55 84 41.
Med venlig hilsen
Heidi Ravnholt
L 172 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1738137_0029.png
Konstitueret vicekontorchef, cand.jur.
Juridisk kontor
______________________________________________­
­
____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 33 55 84 41
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk