Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 154 Bilag 9
Offentligt
1749725_0001.png
Til lovforslag nr.
L 154
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpelse af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens, Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Fol-
kepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2 og 4. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 13. januar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 96. Den 15. marts 2017 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danish Green Card Association
og De usynlige danskere.
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danish Green Card Association mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slagets formål om at udmønte den del af finanslovsaftalen,
som omhandler strammere regler for permanent ophold i
Danmark, også kaldet tidsubegrænset ophold. Dansk Folke-
parti ønskede, at dette punkt kom med i finanslovsaftalen,
hvorfor DF naturligvis støtter lovforslaget.
Samlet set er der tale om en væsentlig opstramning i for-
hold til i dag.
Folketinget har allerede strammet reglerne en gang siden
folketingsvalget, og nu strammer Folketinget reglerne igen.
DF har med tilfredshed noteret sig, at antallet, der får
permanent ophold, er faldet siden folketingsvalget, og det er
Dansk Folkepartis håb, at antallet med denne nye stramning
vil falde yderligere.
Det er vigtigt, at Folketinget løbende justerer de forskelli-
ge ordninger, således at indvandringen bedre kan styres og
vi kan nedbringe antallet, der i dette tilfælde får permanent
ophold i Danmark.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil det også blive vanske-
ligere at opnå dansk indfødsret, da det er et krav, at ansøge-
ren har permanent opholdstilladelse, altså tidsubegrænset
ophold i Danmark, inden der kan tildeles indfødsret. Det er
ligeledes DF�½s opfattelse, at antallet, der får tildelt dansk
indfødsret, skal bringes ned.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af mindretallet stillede ændringsforslag.
Hvis ændringsforslag 1 og 2 ikke vedtages, vil mindretallet
AX019992
L 154 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 25/4-17
1749725_0002.png
2
stemme for det af Socialdemokratiet stillede ændringsfor-
slag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Det er partiernes opfattelse, at det ikke har en
positiv effekt på integrationen at gøre det sværere at få ad-
gang til permanent opholdstilladelse, da de skærpede krav
risikerer at betyde, at flere vil føle sig uden for samfunds-
fællesskabet i længere tid. Tidsubegrænset opholdstilladelse
og statsborgerskab skal ikke være en belønning for fuldendt
integration forbeholdt de få, men en del af en positiv til-
skyndelse til at blive en aktiv del af det danske samfund.
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Sociali-
stisk Folkeparti bemærker, at reglerne om tidsubegrænset
opholdstilladelse er ændret mange gange, senest i februar
2016. Det er i forbindelse med udvalgsbehandlingen ikke
blevet klart, hvorfor der allerede igen skulle være behov for
nye stramninger. Til gengæld bidrager de mange og løbende
ændringer til en usikker retstilstand på området, og det gør
situationen vanskelig for udlændinge, der ønsker tidsube-
grænset ophold i Danmark, at indrette sig, og usikkerheden
påvirker motivationen og dermed integrationen negativt.
Herudover mener partierne, at uddannelse med aktiv stu-
diedeltagelse bør tælle med i kriterierne for at kunne få tids-
ubegrænset opholdstilladelse.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det vigtigt,
at det er forudsigeligt for ansøgere om tidsubegrænset op-
holdstilladelse, hvilke krav man skal møde for at opnå tidsu-
begrænset ophold. Det er ikke rimeligt, at denne gruppe op-
lever, at kravene ændres af Folketinget, når personerne er
tæt på at opfylde kravene. Mindretallet har derfor stillet æn-
dringsforslag om, at lovforslaget ikke omfatter den gruppe
af udlændinge, der havde opholdstilladelse ved lovforslagets
fremsættelse. Hvis der ikke kan findes flertal for ændrings-
forslaget, vil mindretallet forbeholde sig retten til at stille et
nyt ændringsforslag i forbindelse med 3. behandling af lov-
forslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af Socialdemokratiet stillede ændrings-
forslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
måneder inden for de sidste 3 år« ændres til: »3 år og 6 må-
neder inden for de sidste 4 år«.«
[Uddannelse medregnes i beskæftigelseskrav]
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF),
2)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 11, stk. 3, nr. 9,
indsættes efter »arbejdsmarkedet«:
»eller være under uddannelse med aktiv studedeltagelse«.
02.
I
§ 11, stk. 4, nr. 2,
indsættes efter » jf. stk. 8,«: »eller
været under uddannelse med aktiv studiedeltagelse«.«
[Uddannelse medregnes i beskæftigelseskrav]
Af et
mindretal
(S):
3)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 11, stk. 12,
ændres »stk. 16« til: »stk. 17«.
04.
I
§ 11
indsættes efter stk. 12 som nyt stykke:
»Stk. 13.
Den periode, hvor en udlænding inden for de
sidste 4 år forud for det tidspunkt, hvor tidsubegrænset op-
holdstilladelse vil kunne meddeles, har været i erhvervsud-
dannelse og haft en uddannelsesaftale med en virksomhed,
kan medregnes ved beregning af perioden på de 3 år og 6
måneder, der er nævnt i stk. 3, nr. 8. Stk. 3, nr. 9, finder ikke
anvendelse, hvis udlændingen må antages at være i er-
hvervsuddannelse og have en uddannelsesaftale med en
virksomhed på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholds-
tilladelse vil kunne meddeles. Tilsvarende gælder for en ud-
lænding, der har været i erhvervsuddannelse og haft en ud-
dannelsesaftale med en virksomhed i en periode på 4 år in-
den for de sidste 4 år og 6 måneder, jf. stk. 4, nr. 2.«
Stk. 13-17 bliver herefter stk. 14-18.«
[Visse erhvervsuddannelsesforløb kan medregnes i beskæf-
tigelseskravet]
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF):
Til § 2
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse, der indgives af udlændin-
ge, som inden lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilla-
delse i Danmark. For sådanne ansøgninger finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Personkreds omfattet af lovforslaget]
Bemærkninger
Til § 1
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF):
1)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 11, stk. 3, nr. 8,
indsættes efter »jf. stk. 8,«: »eller
under uddannelse med aktiv studiedeltagelse«, og »2 år og 6
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens §
11, stk. 3, nr. 8, er det en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har været i
ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig er-
hvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i mindst 2 år og 6 måneder in-
L 154 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 25/4-17
1749725_0003.png
3
den for de sidste 3 år forud for meddelelsen af tidsubegræn-
set opholdstilladelse.
Ved den foreslåede ændring af § 11, stk. 3, nr. 8, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 4, ændres 2 år og 6 måneder inden for de
sidste 3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 4, indebæ-
rer, at den periode, hvor udlændingen skal have været i ordi-
nær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervs-
virksomhed, hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de sidste
3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Beskæftigelseskravet vil ligesom i dag omfatte fuldtids-
beskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed. Derimod
vil uddannelse og deltidsbeskæftigelse som hidtil ikke være
omfattet.
Ved ændringsforslaget nyaffattes lovforslagets § 1, nr. 4.
Ændringsforslaget går ud på at udvide beskæftigelseskra-
vet til at omfatte uddannelse, når udlændingen kan doku-
mentere at have deltaget aktivt i studiet.
Ændringsforslaget indebærer, at der foretages to ændrin-
ger i den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11,
stk. 3, nr. 8. For det første udvides beskæftigelseskravet så-
ledes, at aktiv deltagelse i uddannelse kan sidestilles med
beskæftigelse, jf. 1. led, og for det andet hæves den periode,
hvor udlændingen skal have været i ordinær beskæftigelse
m.v., jf. 2. led.
Efter den foreslåede affattelse af § 1, nr. 4, 1. led, indsæt-
tes »under uddannelse med aktiv studiedeltagelse« efter »jf.
stk. 8,«.
Den foreslåede nye affattelse indebærer, at uddannelses-
forløb her i landet kan indgå ved beregningen af beskæfti-
gelseskravet, forudsat at udlændingen er studieaktiv.
Det vil således være et krav, at udlændingen kan doku-
mentere at have deltaget aktivt i studiet.
Forslaget i § 1, nr. 4, 2. led, indebærer, at 2 år og 6 måne-
der inden for de sidste 3 år ændres til 3 år og 6 måneder in-
den for de sidste 4 år.
Den foreslåede bestemmelse viderefører forslaget i lov-
forslagets § 1, nr. 4, hvorefter den periode, hvor udlændin-
gen skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse m.v.,
hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3 år
og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Til nr. 2
Ved ændringsforslaget indsættes to nye numre i lovfor-
slagets § 1.
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens §
11, stk. 3, nr. 9, er det en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen må anta-
ges at være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor
tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.
Det foreslås med forslaget i nr. 01 at indsætte »eller være
under uddannelse med aktiv studiedeltagelse« efter »ar-
bejdsmarkedet« i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om
at udvide beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelse, jf.
den foreslåede nye affattelse af lovforslagets § 1, nr. 4.
Den foreslåede ændring indebærer, at det fremover vil
være en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, at udlændingen må antages at være til-
knyttet arbejdsmarkedet eller under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset op-
holdstilladelse vil kunne meddeles.
Efter gældende ret skal en udlænding for at opnå tidsube-
grænset opholdstilladelse opfylde de ni grundlæggende be-
tingelser i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, og to ud af
de fire supplerende betingelser i udlændingelovens § 11, stk.
4, nr. 1-4.
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens §
11, stk. 4, nr. 2, er det en supplerende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har haft
ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig er-
hvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i mindst 4 år inden for de sidste
4 år og 6 måneder forud for meddelelsen af tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Den supplerende betingelse vedrører et skærpet beskæfti-
gelseskrav.
Det foreslås med forslaget i nr. 02 at indsætte »eller væ-
ret under uddannelse med aktiv studiedeltagelse« efter » jf.
stk. 8,«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om
at udvide beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelsesfor-
løb, jf. den foreslåede nye affattelse af lovforslagets § 1, nr.
4.
Den foreslåede ændring skal således sikre, at det beskæf-
tigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse, og det be-
skæftigelseskrav, der er en supplerende betingelse, ligesom i
dag afgrænses på samme måde.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte to nye numre i lovforslagets § 1
om henholdsvis ændring af udlændingelovens § 11, stk. 12,
og indsættelse af et nyt stk. 13 i udlændingelovens § 11.
Forslaget i nr. 03 er en konsekvensændring som følge af
forslaget i nr. 04.
Formålet med forslaget i nr. 04 om at indsætte et nyt stk.
13 i udlændingelovens § 11 er at sikre, at den del af en er-
hvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale,
kan indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet.
Beskæftigelseskravet fremgår af den gældende bestem-
melse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8, hvorefter det er
en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset op-
holdstilladelse, at udlændingen har været i ordinær fuldtids-
beskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed
i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år forud for
meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4, in-
debærer, at den periode, hvor udlændingen skal have været i
ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig er-
hvervsvirksomhed, hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de
sidste 3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4, in-
debærer endvidere, at beskæftigelseskravet ligesom i dag vil
omfatte ordinær fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig er-
hvervsvirksomhed. Derimod vil uddannelse og deltidsbe-
skæftigelse som hidtil ikke være omfattet.
L 154 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 25/4-17
1749725_0004.png
4
For at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse skal en ud-
lænding opfylde de ni grundlæggende betingelser i udlæn-
dingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, og to ud af de fire supple-
rende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 1-4.
Det er en grundlæggende betingelse for at få tidsube-
grænset opholdstilladelse, at udlændingen må antages at væ-
re tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor tidsube-
grænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, jf. den gæl-
dende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9.
Det er en supplerende betingelse for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, at udlændingen har haft ordinær fuldtids-
beskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed
i mindst 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder forud for
meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr.
2.
Denne supplerende betingelse er et skærpet beskæftigel-
seskrav, idet der stilles krav om, at udlændingen har været i
beskæftigelse m.v. i en længere periode end ved det beskæf-
tigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse for tidsu-
begrænset opholdstilladelse. Ligesom beskæftigelseskravet
omfatter dette skærpede beskæftigelseskrav ordinær fuld-
tidsbeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed, men
ikke uddannelse eller deltidsbeskæftigelse.
Ved ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk.
13 i udlændingelovens § 11.
Den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 1. pkt., fast-
sætter, at den periode, hvor en udlænding inden for de sidste
4 år forud for det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstil-
ladelse vil kunne meddeles, har været i erhvervsuddannelse
og haft en uddannelsesaftale med en virksomhed, kan med-
regnes ved beregning af perioden på de 3 år og 6 måneder,
der er nævnt i § 11, stk. 3, nr. 8.
Den foreslåede ændring indebærer, at den del af en er-
hvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale
med en virksomhed, kan indgå ved beregningen af det be-
skæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse for at
få tidsubegrænset opholdstilladelse.
Erhvervsuddannelser er 2-5-årige uddannelser, som gen-
nemføres efter lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1077 af 8. juli 2016, og de tilrettelægges i almin-
delighed som vekseluddannelse, sådan at der senest efter
grundforløbet (1 år) skiftes mellem skoleundervisning og
praktikuddannelse. Elever i erhvervsuddannelserne, som har
en uddannelsesaftale med en virksomhed, får løn fra den
dag, hvor uddannelsen påbegyndes. Det gælder, uanset om
eleven begynder med grundforløbet på en skole eller i prak-
tik. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) yder refu-
sion til arbejdsgivere, der har udbetalt løn under skoleop-
hold.
I nogle erhvervsuddannelser kan praktikperioder gen-
nemføres via skolepraktik, hvis eleven ikke kan få en ordi-
nær (fuld) uddannelsesaftale med en virksomhed. Elever i
skolepraktik modtager skolepraktikydelse og ikke elevløn.
Under skolepraktikforløb kan en elev dog indgå delaftale
med en virksomhed om virksomhedspraktik. I virksomheds-
praktikperioden vil eleven modtage elevløn.
Det er den del af en erhvervsuddannelse, hvor eleven har
en uddannelsesaftale med en virksomhed og dermed modta-
ger elevløn, der kan indgå ved beregningen af beskæftigel-
seskravet. Det er en forudsætning, at uddannelsesforløbet af-
lønnes efter gældende overenskomst eller sker på sædvanli-
ge løn- og aftalevilkår.
Derimod kan en del af en erhvervsuddannelse, hvor ele-
ven gennemfører uddannelsesforløb som f.eks. skolepraktik
og ikke har en uddannelsesaftale med en virksomhed, ikke
indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet.
Den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 2. pkt., fast-
sætter, at § 11, stk. 3, nr. 9, ikke finder anvendelse, hvis ud-
lændingen må antages at være i erhvervsuddannelse og have
en uddannelsesaftale med en virksomhed på det tidspunkt,
hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget
om, at visse erhvervsuddannelsesforløb kan medregnes i be-
skæftigelseskravet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en udlænding,
der må antages at være i erhvervsuddannelse og at have en
uddannelsesaftale med en virksomhed på det tidspunkt, hvor
tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, stilles
på samme måde som en udlænding, der må antages at være
tilknyttet arbejdsmarkedet på det nævnte tidspunkt.
Den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 3. pkt., fast-
sætter, at tilsvarende gælder for en udlænding, der har været
i erhvervsuddannelse og haft en uddannelsesaftale med en
virksomhed i en periode på 4 år inden for de sidste 4 år og 6
måneder, jf. § 11, stk. 4, nr. 2.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den del af en
erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale,
kan indgå ved beregningen af det skærpede beskæftigelses-
krav, der er en supplerende betingelse for at få tidsubegræn-
set opholdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse skal således sikre, at det be-
skæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse, og
det skærpede beskæftigelseskrav, der er en supplerende be-
tingelse, ligesom i dag afgrænses på samme måde. Den ene-
ste forskel på de to beskæftigelseskrav vil således fortsat
være længden af den periode, hvor udlændingen skal have
været i beskæftigelse m.v.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at de foreslåede nye regler
om tidsbegrænset opholdstilladelse i lovforslag nr. L 154 ik-
ke finder anvendelse for ansøgninger om tidsubegrænset op-
holdstilladelse, der indgives af udlændinge, som inden lo-
vens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse i Danmark.
De foreslåede nye regler om tidsubegrænset opholdstilla-
delse vil således alene gælde for udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse i Danmark fra og med lovens ikrafttræden
den 15. maj 2017.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
L 154 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 25/4-17
1749725_0005.png
5
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 154 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 25/4-17
1749725_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 154
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 6/4-17 fra Danish Green Card Association
5
Powerpointpræsentation fra foretræde 18/4-17 Danish Green Card As-
sociation
6
Henvendelse af 20/4-17 fra Danish Green Card Association
7
Henvendelse af 21/4-17 fra De usynlige danskere
8
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil støtte, at ansættelsesforhold i forbindelse med
en erhvervsuddannelse, hvor der udbetales elevløn efter gældende
overenskomst, fremadrettet kan indgå i beregningen af perioden for,
hvornår beskæftigelseskravet til opnåelse af permanent opholdstilla-
delse er opfyldt, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvilken indflydelse på integrationen i Danmark ministeren
forventer på baggrund af lovforslaget m.v., til udlændinge- og integra-
tionsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det kan være demotiverende, at kravene for at opnå tidsube-
grænset opholdstilladelse ændres m.v., til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er en særlig grund til, at opstramningen af reglerne skal
finde sted nu m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det skaber en uklar retsstilling for
dem, der har arbejdet for at leve op til kriterierne for tidsubegrænset
ophold, at reglerne ofte bliver ændret m.v., til udlændinge- og integra-
tionsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan forstå, hvis det skaber frustration blandt
dem, der havde en forventning om at kunne ansøge om tidsubegrænset
opholdstilladelse på baggrund af de eksisterende regler m.v., til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget risikerer at gøre en gruppe mennesker så af-
hængige af et fast arbejde, at de vil være parate til at acceptere ringere
arbejdsvilkår m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om antallet af borgere, som lever i Danmark uden fulde rettig-
heder, vil vokse m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 154 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 25/4-17
1749725_0007.png
7
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om, hvad baggrunden for, at uddannelse ikke tæller med i be-
skæftigelseskravet, er, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om det vil være et incitament til at tage ufaglærte job frem for at
uddanne sig, at uddannelse ikke tæller med i kravene m.v., til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren mener er mest fremmende for integrationen
af unge mennesker med anden etnisk baggrund end dansk m.v., til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det kan betale sig for den enkelte såvel som for samfundet,
hvis unge mennesker vælger at uddanne sig m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag med
tilhørende bemærkninger, der sikrer, at den del af en erhvervsuddan-
nelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale, kan indgå ved beregnin-
gen af beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-17 fra Danish Green Card
Association, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til præsentationen fra Danish Green Card Asso-
ciations foretræde 18/4-17, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange personer ministeren forventer bliver berørt af
beslutningen om ikke at have en overgangsordning m.v., til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange gange reglerne om tidsubegrænset ophold er
blevet ændret inden for de seneste 5 år, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at de nye regler for tidsubegrænset ophold
ikke gælder for personer, der allerede i dag opholder sig i Danmark,
men alene gælder for nye udlændinge i Danmark, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændrings-
forslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at personer, der hav-
de lovligt ophold i Danmark 1/1-16, og som ville have været berettiget
til tidsubegrænset ophold, undtages fra de nye regler, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændrings-
forslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår
i beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-17 fra Danish Green
Card Association, til udlændinge- og integrationsministeren, og mini-
sterens svar herpå
L 154 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 25/4-17
1749725_0008.png
8
22
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-17 fra De usynlige dan-
skere, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå