Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 15 Bilag 10
Offentligt
1691098_0001.png
Til lovforslag nr.
L 15
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 22. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om etablering af en ny jernbane til Aalborg Lufthavn med
tilhørende anlæg
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Transport- og bygningsministeren har stillet 2 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 27. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport- og bygningsministeren sendte
den 11. juli 2016 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2015-16) TRU alm. del – bilag 334. Den 6. oktober 2016
sendte transport- og bygningsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser fra Torben Leenhart Andersen,
Støvring.
Transport- og bygningsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til transport- og byg-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og
KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget bakker fuldt ud op om en jernbane til Aalborg
Lufthavn og støtter derfor det fremsatte forslag til anlægs-
lov. Partierne har endvidere forståelse for, men finder det
også ærgerligt, at ministeren har været nødt til at fremsætte
ændringsforslag, der bemyndiger ministeren til at udskyde
banens ibrugtagningstidspunkt som følge af forsinkelsen af
et helt andet baneprojekt, nemlig Signalprogrammet.
Idet forsinkelsen af Signalprogrammet ikke skal stå i ve-
jen for at bringe en jernbane til Aalborg Lufthavn tættere på
at blive realiseret, vil Socialdemokratiet og Dansk Folkepar-
ti stemme for både ændringsforslaget og lovforslaget som
helhed. Partierne vil dog samtidig understrege, at de forven-
ter, at jernbanen – som angivet i ministeriets bemærkninger
til ændringsforslaget – åbner i år 2020, og at ministeren tag-
er ethvert nødvendigt skridt for at sikre dette.
Et
mindretal
i udvalget (SF og KF) vil redegøre for deres
stilling til lovforslaget ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af SF og KF):
AX019211
L 15 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22. november 2016
1691098_0002.png
2
Til § 1
1)
I
stk. 1
indsættes efter »tilhørende anlæg«: »og at fast-
sætte et ibrugtagningstidspunkt herfor«.
[Bemyndigelse til at fastsætte tidspunktet for anlæggets
ibrugtagning]
Til § 3
2)
I
1. pkt.
ændres »Tilladelse« til: »Reglerne om landzo-
netilladelse«.
[Sproglig tydeliggørelse af anvendelsesområde for den fore-
slåede § 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
En ny jernbane til Aalborg Lufthavn skal ibrugtages efter
udrulningen af et nyt signalprogram i området. Det skyldes,
at sikringsanlæg skal ombygges i forbindelse med udrulnin-
gen af signalprogrammet. Ved at koordinere ibrugtagningen
af den ny jernbane med udrulningen af signalprogrammet
sikres det, at udgifter til sikringsanlæg kun afholdes én
gang, hvormed en væsentlig fordyrelse af projektet forhin-
dres. I det fremsatte forslag til lov om etablering af en ny
jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg af 5.
oktober 2016 fremgår det, at jernbanen ibrugtages i 2019,
hvilket er baseret på den på daværende tidspunkt forudsatte
tidsplan for signalprogrammet med udrulning i 2019 i det
relevante område. Banedanmark har i forlængelse af lovfor-
slagets fremsættelse måtte justere tidsplanen for signalpro-
grammets udrulning. Den nye tidsplan indebærer, at signal-
programmets udrulning i området udskydes til 2020. Dette
medfører, at ibrugtagningen af den ny jernbane til Aalborg
Lufthavn ligeledes må udskydes til 2020. Det forventes såle-
des, at anlægget af jernbanen til Aalborg Lufthavn finder
sted i årene 2016-2020 med ibrugtagning af jernbanen i
2020. Et lovbestemt ibrugtagningstidspunkt vil være uhen-
sigtsmæssigt for det videre arbejde med anlæg af jernbanen.
Med ændringsforslaget bemyndiges transport- og bygnings-
ministeren derfor til at fastsætte ibrugtagningstidspunktet for
den ny bane ved en bekendtgørelse.
Til nr. 2
Af lovforslaget som fremsat fremgår det, at tilladelse ef-
ter § 35, stk. 1, i lov om planlægning ikke finder anvendelse
ved udførelsen af arbejde efter den foreslåede § 1. Denne
sproglige uklarhed kan give anledning til tvivl om det præci-
se anvendelsesområde for den foreslåede § 3. Det foreslås
derfor, at bestemmelsen justeres, således at det i overens-
stemmelse med hensigten fremgår, at reglerne om landzone-
tilladelse i § 35, stk. 1, i lov om planlægning ikke finder an-
vendelse. Den foreslåede justering indebærer ingen materi-
elle ændringer af bestemmelsen i forhold til lovforslaget
som fremsat, men udgør alene en sproglig tydeliggørelse.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Morten Marinus (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Eva Flyvholm (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 15 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 22. november 2016
1691098_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 15
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
Henvendelse af 6/10-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring
Ændringsforslag, fra transport- og bygningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 23/10-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring
Ændringsforslag, fra transport- og bygningsministeren
Udkast til betænkning
Henvendelse af 12/11-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 15
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/10-16 fra Torben Leenhart
Andersen, Støvring, til transport- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 23/10-16 fra Torben Leenhart
Andersen, Støvring, til transport- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvis den oprindelige tidsplan for ibrugtagning af jernbanen i
2019 ønskes opretholdt, således at jernbanen ikke skal afvente udrul-
ningen af Signalprogrammet, hvad det så i givet fald vil betyde af
meromkostninger i forhold til efterfølgende at koble jernbanen til Sig-
nalprogrammet, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 12/11-16 fra Torben Leenhart
Andersen, Støvring, til transport- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4