Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 132
Offentligt
1743865_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-04-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: SUMIHO
Sagsnr.: 1606516
Dok. nr.: 340796
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 (L 132
Forslag til ændring af sundhedsloven (Bedre brug af hel-
bredsoplysninger til kvalitetsarbejde og retslægeligt ligsyn og obduktion samt særligt
om samtykke ved behandling af børn og unge)) til sundhedsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 3:
”Lovforslaget
har til hensigt at sikre, at politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed
kan indhente oplysninger relevant sundhedsdata. Ministeren bedes oplyse,
hvad der er til hinder for, at de kan indhente de oplysninger i dag. Ministeren
bedes samtidig oplyse, hvordan det sikres, at lovforslaget ikke går ud
over fortroligheden mellem den enkelte og lægen.”
Svar:
Der er allerede efter gældende ret hjemmel til, at sundhedspersoner kan videregive
helbredsoplysninger m.v. til brug for politiets og Styrelsen for Patientsikkerheds vur-
dering af, om der skal foretages retslægeligt ligsyn eller iværksættes retslægelig ob-
duktion. Men fordi videregivelse i en række tilfælde slet ikke finder - eller sker med
forsinkelse - foreslås det at indføre en pligt til at videregive oplysningerne til det
nævnte formål.
Uden de nødvendige helbredsoplysninger er det vanskeligt for politiet og Styrelsen
for Patientsikkerhed at vurdere, om der er grundlag for at iværksætte retslægeligt lig-
syn eller retslægelig obduktion. Der er således risiko for, at beslutningen træffes på et
ufuldstændigt grundlag, og at der iværksættes retslægeligt obduktion i tilfælde, hvor
det kunne have været undgået, hvis politiet og styrelsen havde fået relevante hel-
bredsoplysninger om afdøde.
Det er vurderet, at den foreslåede videregivelsespligt ikke vil kompromittere tillids-
forholdet mellem sundhedspersoner og patienter. Det skal i den forbindelse under-
streges, at den foreslåede pligt ikke omfatter et bredere spektrum af oplysninger end
dem, der i dag er hjemmel til at videregive. Hertil kommer, at der er tale om meget
velafgrænsede videregivelsessituationer, der grundlæggende tjener til løsningen af
opgaver, som politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed er tillagt ved lov.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Irene Holm