Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 120 Bilag 4
Offentligt
1724831_0001.png
23. Februar 2017
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Peter Sorgenfrei | Autonomous Mobility A/S
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0002.png
Formål med vores foretræde
Dele planer så I har en markedsaktørs
perspektiv inden loven
færdigbehandles.
Komme med forslag til overvejelser
om ansøgninger, assessor og
processen.
Source: www.instagram.com/c.ulv
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0003.png
Indhold
I.
Baggrund
II. Olli
III. Forsøg i Danmark - Pilot projekter
IV. Bilproduktion i Danmark
V. Ansøgninger
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0004.png
Autonomous Mobility er en del af Semler Gruppen A/S
Et dansk familieejet 100 år gammelt selskab, der
importerer, sælger og servicerer VAG produkter.
10.495
Person
transport i
Danmark
Andre inkl.
tog, bus,
taxi
4.869
4.690
Danske biler per importør
Semler
28%
Andre
Omsætning
3.640
1.890
Biler
68%
Semler
Interdan Holding
Nic Christensen
Ejner Hessel
Autohuset Vestergaard
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0005.png
Verden ændrer sig, vi arbejder på nye tiltag for at tilpasse os
Målsætning
/Vision
Semler skal medvirke til væsentlige
forbedringer inden for trængsel,
miljøbelastning, og de stadig mange
trafikdræbte
og alvorligt tilskadekomne
Tilgang/
Mission
Semler skal igennem investeringer og
indsigt udvikle fremtidens
mobilitetsløsninger
for personer og varer
fra dør til dør. Løsningerne skal være
kommercielt funderede, og indenfor 10 år
være rygraden
i Semler's forretning
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0006.png
Vi tror fremtiden bliver selvkørende, delt og bæredygtigt
Nytten for Samfund og individ
Påvirkning på industrien
1: Selvkørende
Sikkerhed
Byindretning
Mobilitet til alle
Billigere mobilitet
Selvkørende biler kan leveres fra fabrik til
forbruger på nye måder, der ikke nødvendigvis
involverer importører
Færre uheld betyder færre reparationer
2: Mere delt
Mindre trængsel
Væsentlig billigere mobilitet
Mere fleksibilitet for den
enkelte
Færre køretøjer betyder mindre volumen
Større separation mellem bruger og (flåde-)
ejer betyder nye kundetyper, der ikke
nødvendigvis vil benytte importør/forhandler
3: Bæredygtig
Mindre CO2 udslip
Bedre miljø især i storbyer
Bedre udnyttelse af ressourcer
Elmotorer og batterier overtager fra
forbrændingsmotorer hvilket har betydning
for kompetencebehov og potentielt for
køretøjernes servicebehov
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0007.png
Autonomous Mobility A/S
Udvikler mobilitetsservices baseret på
selvkørende teknologi
Første samarbejdspartner er Local Motors,
som vi repræsenterer i otte nordeuropæiske
lande
Local Motors blev grundlagt i 2007 –
selskabet arbejder på 2. generations 3D
trykte elbiler
Vi vil introducere Olli i 2017…
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0008.png
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0009.png
2017 pilot projekter med selvkørende el-minibusser
Vi evaluerer lige nu ti mulige pilot projekter, heraf syv i Danmark
Udvalgt efter:
1) Løser vi et reelt mobilitetsbehov?
2) Skaber vi øget mobilitet?
3) Kan vi bruge pilot’en til at demonstrere mulighederne bredere?
4) Kan pilot’en efterfølgende ekspanderes?
5) Er der en kommerciel model i fremtiden?
Når loven træder i kraft: Test / Pilotdrift
-
-
-
-
-
-
-
Afvikling af piloter
Læring og forbedring
Gradvis udvidelse af omfang og kompleksitet
Udvikling af standarder
Test og udvikling af digital infrastruktur
Test of udvikling af fysisk infrastruktur
Udvikling af forretningsmodeller
Nu: Forberedelse
- Udvælgelse af piloter
- Forberedelse af piloter (køretøjer,
infrastruktur, ruter, bemanding)
- Jura, forsikring, lovgivning
- Ansøgning om tilladelser
- Marketing, PR, Teknologi
- Rekruttering af hovedkontor funktioner
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0010.png
Karakteristika ved de forsøg vi vil ansøge om
1) Lave hastigheder: 10 km/t
2) Fremme bæredygtig transport med el-minibusser
3) Øge samkørsel og forsøge at reducere trængsel
4) Forbinde kollektiv transport med beboelsesområder
5) Give mobilitet til ældre/unge og lette opgaven for kommuner og private
6) Vi arbejder på løsninger for nabolag, universiteter, små kommuner, og
private virksomheder
Mere delt
Bæredygtig
Vi tror transport i
fremtiden bliver
Selvkørende
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0011.png
Næste skridt:
Bilproduktion i Danmark
32
Produktion i Danmark
Vi agter at etablere
mikrofabrikker:
4000 m2
3D print og samling
200 køretøjer/år
Direkte og indirekte
arbejdspladser
Investeringer i lokale
miljøer
8
2017
2018
2019
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0012.png
Loven: ansøgning, assessor, og proces
Ansøgninger
Assessor
Processen
-
Behandlingsovervejelser
- Hastighed
- Geografisk område
- Kompleksitet
- Individuel vs kollektiv nytte
Dokumentation
- Materialer/Bevis
- E.g. TÜV
typegodkendelse
Instanser
- Transportministeriet
- Færdselsstyrelsen
- Vejdirektoratet
- Justitsministeriet
-
-
-
-
Hvad skal de kunne?
Hvem er de?
Hvor hurtigt kan vi starte en dialog?
Informationsgrundlaget de har
behov for (tilvejebringelse af e.g.
test data)
-
-
-
5. juni
Bemyndigelse (og høring?)
Planlægning af de egentlige forsøg
kræver muligvis involvering af
instanser
-
NB: Sverige, Norge, Finland loven også
klar til sommer og pilot projekter er
undervejs allerede
-
L 120 - 2016-17 - Bilag 4: Materiale til brug for foretræde, fra Autonomous Mobility A/S
1724831_0013.png
Peter Sorgenfrei
+45 9360 0309
VL43
[email protected]