Indfødsretsudvalget 2016-17
L 12
Offentligt
BILAG
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Krav om forældremyndighedsindehavers samtykke og vandel, når børn som bipersoner erhverver dansk
indfødsret m.v.)
(L 12)
Ændringsforslag
Af
Johanne Schmidt-Nielsen (EL):
Til § 1
1)
I
nr. 1
indsættes efter ”erklærende”: ”, medmindre barnet er fyldt 12 år, og barnet samtykker til at erhverve
indfødsret med den erklærende”.
[Et barn over 12 år skal have mulighed for at erhverve dansk indfødsret ved
forældremyndighedsindehaveres uenighed herom]
2)
I
nr. 2
indsættes efter ”naturalisation”: ”, jf. dog stk. 4”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 6
indsættes som
stk. 4:
”Stk.
4.
Er et barn undtaget en forælders naturalisation ved lov, idet barnet på tidspunktet for forælderens
optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse var sigtet for en lovovertrædelse, og frafaldes sigtelsen
efterfølgende, eller frifindes barnet endeligt i en efterfølgende straffesag vedrørende samme forhold, kan barnet
erhverve indfødsret ved naturalisation, jf. stk. 1, efter de regler, der var gældende på tidspunktet for
forælderens naturalisation, såfremt barnet ikke var blevet undtaget ved lov.”
[Et barns mulighed for efterfølgende at erhverve dansk indfødsret, hvis vedkommende er undtaget en forælders
naturalisation ved lov på grund af en sigtelse, og hvor sigtelsen efterfølgende frafaldes, eller hvor barnet
efterfølgende frifindes endeligt for forholdet]
Til § 2
4)
I
nr. 1
indsættes efter ”erklærende”: ”, medmindre barnet er fyldt 12 år, og barnet samtykker til at erhverve
indfødsret med den erklærende”.
[Et barn over 12 år skal have mulighed for at erhverve dansk indfødsret ved
forældremyndighedsindehaveres uenighed herom]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
L 12 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil udarbejde teknisk bistand til ændringsforslag der medfører følgende: - Børn over 12 år skal have afgørende indflydelse på deres mulighed for at erhverve dansk indfødsret, og det skal således ikke være muligt for den ene forældremyndighedsindehaver at modsætte sig ved at undlade at give samtykke. - Et barn, der ikke optages som biperson sammen med en forælder pga. en sigtelse der efterfølgende frafaldes, eller hvor barnet efterfølgende frifindes, skal have mulighed for at søge igen på samme vilkår som ville have været gældende, såfremt barnet ikke havde været undtaget fra at blive optaget som biperson pga. sigtelsen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Ved erhvervelse af dansk indfødsret som biperson stilles der i praksis krav om, at den anden
forældremyndighedsindehaver, hvis barnet er undergivet fælles forældremyndighed, meddeler samtykke til, at
barnet erhverver dansk indfødsret.
Kravet om samtykke stilles ud fra den betragtning, at erhvervelse af dansk indfødsret er en væsentlig beslutning
om barnets forhold efter forældreansvarslovens § 3. Dansk indfødsret medfører en række rettigheder og pligter,
f.eks. at stemme og stille op til Folketinget samt aftjening af værnepligt, ligesom indfødsretten kan få betydning
for barnets rettigheder og pligter i forhold til fremmede stater.
Hvis barnet er over 12 år, skal barnet endvidere give sit samtykke til, at barnet som biperson erhverver dansk
indfødsret sammen med en forælder. Et barn, der umiddelbart er i stand til at udtrykke sine egne synspunkter,
gives således mulighed for at tilkendegive sin holdning til erhvervelsen af dansk indfødsret.
I praksis vil et barn, der er undergivet fælles forældremyndighed, ikke erhverve dansk indfødsret som biperson til
en af forældrene, hvis den anden forældremyndighedsindehaver ikke har samtykket til barnets erhvervelse af
indfødsret, uanset at barnet selv har givet sit samtykke hertil.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der etableres mulighed for, at et barn over 12 år kan erhverve dansk
indfødsret med den erklærende i det tilfælde, hvor den anden forældremyndighedsindehaver ikke vil meddele
samtykke til, at barnet erhverver indfødsret med den erklærende, men hvor barnet positivt tilkendegiver, at
barnet ønsker at erhverve indfødsret med den erklærende.
Til nr. 2 og 3
Erhverver en person dansk indfødsret, tilkommer indfødsretten som udgangspunkt også den pågældendes børn,
herunder adoptivbørn. Børn, der automatisk erhverver dansk indfødsret ved en forælders erhvervelse af dansk
indfødsret ved erklæring eller naturalisation, betegnes i praksis som bipersoner.
Det fremgår af indfødsretslovens § 6, stk. 2, at reglerne i indfødsretslovens § 5 finder tilsvarende anvendelse,
hvis den, der naturaliseres, har børn, herunder adoptivbørn. Et barn erhverver således automatisk dansk
indfødsret ved naturalisation som biperson, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være
omfattet af erhvervelsen af indfødsret.
Det er en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk indfødsret som biperson, at forælderen har del i
forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er
det tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
I praksis stilles der endvidere krav om, at barnet ikke må have begået de former for kriminalitet, som udløser
karenstid, eller som helt udelukker en ansøger om dansk indfødsret fra at blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Kravet om vandel for bipersoner praktiseres i dag på baggrund af en tilkendegivelse i 1997 fra Folketingets
Indfødsretsudvalg om, at bipersoner, der er sigtede eller straffet af betydning for naturalisationssagen, skal
udtages fra lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Det vandelskrav, som børn skal opfylde for automatisk at erhverve dansk indfødsret som biperson til en
L 12 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil udarbejde teknisk bistand til ændringsforslag der medfører følgende: - Børn over 12 år skal have afgørende indflydelse på deres mulighed for at erhverve dansk indfødsret, og det skal således ikke være muligt for den ene forældremyndighedsindehaver at modsætte sig ved at undlade at give samtykke. - Et barn, der ikke optages som biperson sammen med en forælder pga. en sigtelse der efterfølgende frafaldes, eller hvor barnet efterfølgende frifindes, skal have mulighed for at søge igen på samme vilkår som ville have været gældende, såfremt barnet ikke havde været undtaget fra at blive optaget som biperson pga. sigtelsen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
forælder, er det samme vandelskrav, som personer, der søger om dansk indfødsret ved naturalisation som
hovedpersoner, skal opfylde.
Det foreslås med ændringsforslaget, at et barn, der har været undtaget en forælders naturalisation ved lov, idet
barnet på tidspunktet for forælderens optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse var sigtet for en
lovovertrædelse, kan erhverve dansk indfødsret ved naturalisation efter de regler, der var gældende for barnet
på tidspunktet for forælderens naturalisation, hvis sigtelsen senere frafaldes, eller hvis barnet i en efterfølgende
straffesag frifindes endeligt for samme forhold.
Det vil efter ændringsforslaget fortsat være en forudsætning for et barns efterfølgende erhvervelse af dansk
indfødsret ved naturalisation, at forælderen har del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget, samt at barnet opfylder vandelskravet og kravene til
forældremyndighedsindehavernes samtykke. For adoptivbørn vil det tillige være en betingelse, at adoptionen
har gyldighed efter dansk ret.