Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 108 Bilag 6
Offentligt
1719823_0001.png
Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 0. januar 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Overførsel af opgaver fra Udlændinge- og Integrationsministeriet til Flygtningenævnet og Udlændingenævnet m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december 2016 og var
til 1. behandling den 12. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og In-
tegrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
]
For Socialdemokratiet er retssikkerhed et afgørende prin-
cip. Det gælder også i sager om opholdstilladelse. Hensynet
til retssikkerheden er baggrunden for, at man siden 1983 har
kunnet klage til Flygtningenævnet i sager om asyl. Og det
var årsagen til at S-R regeringen i 2013 oprettede Udlændin-
genævnet som en uafhængig klageinstans i sager om fami-
liesammenføring og permanent ophold.
Socialdemokratiet bemærker, at Venstre i sin tid stemte i
mod oprettelsen af det nye Udlændingenævn med den be-
grundelse, at det ville betyde, at justitsministeren fralagde
sig sit politiske ansvar i beslutninger truffet inden for udlæn-
dinge- og integrationsområdet. Socialdemokratiet hilser det
velkommen, at Venstre nu har skiftet standpunkt og i stedet
lægger op til at flere sagstyper skal behandles i Udlændin-
genævnet.
Socialdemokratiet noterer sig samtidig, at Venstres ud-
lændinge- og integrationsminister bekræfter, at lovforslaget
ikke ændrer ved, at den til enhver tid siddende minister na-
turligvis har det overordnede politiske ansvar for udlændin-
gemyndighederne og for den lovgivning, der vedrører ud-
lændinge- og integrationsministeriet, samt at lovforslaget ik-
ke ændrer på Folketingets muligheder for at udøve kontrol
med og få indsigt i myndighedernes virksomhed og forvalt-
ning af loven,
jf. ministerens bevarelse af spørgsmål 1 og 5.
[Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforsalget til
forkastelse
ved 3. behandling. ]
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget primært handler om at overføre kompetencer
fra ministeriet til en række nævn og styrelser. Det mener
Dansk Folkeparti af flere grunde er problematisk. DF mener
bl.a., at det er forkert, at regeringen med lovforslaget over-
fører flere kompetencer til Flygtningenævnet.
DF finder det problematisk, at der skabes forskellige reg-
ler inden for rigsfællesskabet, hvilket kunne undgås med en
fastholdelse af den eksisterende lovgivning.
DF mener ikke, der er noget problem i, at visse sager på
udlændingeområdet kan påklages til ministeriet eller til mi-
nisteren. DF mener, at der er brug for mere politisk styring
af udlændingeområdet og ikke mindre, og derfor ser DF in-
gen grund til at flytte klageadgangen til en række nævn og
styrelser. Faktisk så DF gerne, at der blev iværksat et arbej-
de, som skulle munde ud i, at klageadgangen helt generelt
afskaffes eller mindskes inden for udlændingeområdet, såle-
des at hovedreglen bliver, at den afgørelse, som bliver truf-
DokumentId
Journalnummer
L 108 - 2016-17 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1719823_0002.png
2
fet i første instans, er en endelig afgørelse, og så bør der i
ganske særlige tilfælde være mulighed for, at en minister,
eventuelt efter indstilling fra et folketingsudvalg, kan omgø-
re en afgørelse, som er truffet i første instans.
Der er også enkelte positive elementer i lovforslaget, men
samlet set trækker lovforslaget i den forkerte retning.
Der henvises iøvrigt til DF�½s ordførertale ved førstebe-
handlingen.
DF kan ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I indledningen ændres »som senest ændret ved lov nr.
1561 af 13. december 2016« til: »som ændret bl.a. ved lov
nr. 1743 af 27. december 2016 og § 1 i lov nr. 1745 af 27.
december 2016«.
[Konsekvensændring]
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 9 m, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12,
eller stk. 10« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12, stk. 3 eller 11, eller
§ 9 p, stk. 1, 1. pkt.«
[Konsekvensændring]
3)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 52 b, stk. 1,
ændres »Nr. 11-12 bliver herefter nr. 15-16.« til: »Nr. 11-13
bliver herefter nr. 15-17.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indebærer konsekvensændringer
som følge af Folketingets vedtagelse den 19. december 2016
af lov nr. 1743 af 27. december 2016 om ændring af udlæn-
dingeloven (Indførelse af en offentlig sanktionsliste over
udenlandske religiøse forkyndere m.fl., som kan udelukkes
fra at indrejse) og lov nr. 1745 af 27. december 2016 om
ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Opholds-
tilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret
European Spallation Source (ESS) i Sverige, europæiske
forskningsinfrastrukturkonsortiers anvendelse af skatteord-
ningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere
m.v.).
Ved § 1, nr. 21, i lov nr. 1745 af 27. december 2016 blev
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, 1. pkt., ændret, således at
der herefter henvises til § 9 a, stk. 2, nr. 1-12, stk. 3 eller 11.
Der foreslås derfor, at § 1, nr. 3, i lovforslaget konse-
kvensrettes, således at der henvises til gældende ret.
Ved § 1, nr. 8 i lov nr. 1743 af 27. december 2016 indsat-
tes et nyt nr. 13 i udlændingelovens § 52 b, stk. 1.
Det foreslås derfor, at § 1, nr. 11, i lovforslaget konse-
kvensrettes, således at der henvises til gældende ret.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 108 - 2016-17 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1719823_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 108
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
2
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 108
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministeren kan fralægge sig sit politiske ansvar for beslut-
ninger truffet inden for udlændinge- og integrationsområdet, til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan fralægge sig sit politiske ansvar i forhold til
konkrete afgørelser, der bliver truffet af Udlændingenævnet, til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om man flytter det politiske ansvar længere væk fra den ansvar-
lige minister og ministeriet, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om lovforslaget vil styrke retssikkerheden for de sagstyper på
udlændinge- og integrationsområdet, der bliver flyttet over til Udlæn-
dingenævnet, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om Folketinget har mulighed for at kontrollere og få indsigt i det
arbejde, der foregår i Udlændingenævnet, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder Folketinget har for at kontrollere og få
indsigt i de konkrete sager, der bliver behandlet i Udlændingenævnet,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken betydning det vil have for sagsbehandlingstiderne i
de sagstyper, der nu bliver lagt over til Udlændingenævnet, til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange nye klagemuligheder der oprettes med lovfor-
slaget m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
2
3
4
5
6
7
8