Skatteudvalget 2016-17
L 103
Offentligt
1760097_0001.png
27. april 2017
J.nr. 2017 - 610
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og virksomheds-
skatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse
anpartsprojekter).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 19. januar 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren
1760097_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. januar 2017 fra Deloitte, jf. L 103 - bi-
lag 5.
Svar
Deloitte har på vegne af Blue Capital A/S, der er udbyder af ejendomsinvesteringsprojek-
ter, kommenteret lovforslaget.
Deloitte bemærker bl.a., at det er håbet, at deres bemærkninger kan begrunde en tilbage-
trækning af lovforslaget, og at der i stedet vil blive lavet en dyberegående gennemgang af
de skattemæssige forhold i forbindelse med investering i projekter såvel i Danmark som i
udlandet.
Deloitte anfører, at de skattemæssige forhold for projekter med driftsmidler, som fx sol-
celleanlæg og vindmøller, har sammenhæng med afskrivningsreglerne, hvor driftsmidler
kan afskrives med op til 25 pct. årligt.
Som det blev tilkendegivet i høringsskemaet, er det opfattelsen, de af Deloitte foreslåede
ændringer af afskrivningsreglerne ikke er hensigtsmæssige. En generel ændring af afskriv-
ningsreglerne vil umiddelbart have store konsekvenser for det øvrige erhvervsliv, og ind-
førelse af særlige afskrivningsregler for de såkaldte 10-mandsprojekter vil medføre en øget
kompleksitet i skattelovgivningen.
Det er vurderingen, at den foreslåede kildeartsbegrænsning er et bedre værn imod fysiske
personers udnyttelse af underskud ved investering i 10-mandsprojekter. Der kan supple-
rende henvises til svaret på spørgsmål 3.
Den foreslåede kildeartsbegrænsning er efter lovforslaget bl.a. betinget af, at der ikke hæf-
tes personligt for den transparente enheds forpligtelser. Deloitte bemærker hertil, at 10-
mandsprojekterne blot kan etableres i interessentskaber, hvor den i udgangspunktet per-
sonlige, solidariske og principale hæftelse vil kunne søges begrænset via særlige vilkår, fx
non-recourse-vilkår i forbindelse med finansiering af anpartsprojektet. Derudover kan
den ubegrænsede hæftelse ved interessentskabet fjernes ved på et senere tidspunkt
efter
fradrag af de første års skattemæssige underskud
at omdanne interessentskabet til fx et
kommanditselskab. Flere udbydere har tilkendegivet, at dette kan være en mulighed, så-
fremt lovforslaget vedtages i dets nuværende form.
Det er i høringsskemaet tilkendegivet, at anpartsprojekter, der er organiseret som interes-
sentskaber, men hvor risikoen er søgt begrænset f.eks. ved optagelse af lån på non-re-
course-vilkår, i konkrete tilfælde vil være omfattet af den foreslåede kildeartsbegrænsning.
Det vil dog afhænge af en konkret vurdering. Med det foreliggende lovforslag er det såle-
des ikke muligt direkte af lovteksten at udlede en præcis og klar afgrænsning af, hvornår
en deltager i et interessentskab er omfattet af kildeartsbegrænsningen.
Side 2 af 3
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren
1760097_0003.png
Denne retsusikkerhed mener jeg ikke er hensigtsmæssig. Det er min klare opfattelse, at
det i videst muligt omfang klart skal fremgå af skattelovgivningen, hvad der gælder.
Derfor vil jeg stille et ændringsforslag til lovforslaget, hvor 10-mandsprojekter, der etable-
res i interessentskabsform, også omfattes den foreslåede kildeartsbegrænsning, dog kun i
tilfælde, hvor den fysiske person ikke deltager i anpartsvirksomhedens drift i væsentligt
omfang. Dermed er det uden betydning, om et 10-mandsprojekt fremover etableres i et
interessentskab, partnerselskab eller kommanditselskab. Det afgørende vil være, om den
enkelte investor deltager aktivt i anpartsvirksomhedens drift.
I den forbindelse skal jeg bemærke, at selvstændigt erhvervsdrivende, der driver deres
virksomhed i et interessentskab sammen med andre, ikke vil blive berørt af den foreslå-
ede kildeartsbegrænsning, når de deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang. Den
foreslåede ændring vil fx ikke berøre to håndværkere, der er kompagnoner og driver deres
forretning i et interessentskab, når de begge deltager i virksomhedens daglige drift i væ-
sentligt omfang.
Da ændringsforslaget ændrer på, hvad der nærmere er omfattet af lovforslaget, vil æn-
dringsforslaget blive sendt i en kort høring, inden ændringsforslagets oversendelse til
Skatteudvalget. Skatteudvalget vil i forbindelse med høringen modtage en kopi af æn-
dringsforslaget til orienteirng.
Til Deloittes forslag om at tillade løbende modregningsadgang mellem forskellige 10-
mandsprojekter bemærkes, som også nævnt i høringsskemaet, at der efter de gældende
anpartsregler ikke eksisterede en sådan adgang. Det er opfattelsen, at 10-mandsprojek-
terne ikke bør behandles anderledes end masseudbudte anpartsprojekter i forhold til un-
derskudsudnyttelse.
Deloitte har afslutningsvist opfordret til, at lovforslaget trækkes tilbage, og at der samtidig
igangsættes en gennemgang af de skattemæssige forhold i forbindelse med investering i
projekter i såvel Danmark og i udlandet.
Der ses ikke at være grundlag for at trække lovforslaget tilbage. Jeg har lyttet til den frem-
førte kritik og målretter lovforslaget yderligere med de bebudede ændringsforslag.
Der ses heller ikke at være grundlag for at ændre kapitalselskabers, fx aktieselskabers inve-
steringer i 10-mandsprojekter, da problemstillingen med asymmetrisk beskatning og ned-
bringelse af topskatten ikke er aktuel i disse tilfælde.
Slutteligt bemærkes, at der med den foreslåede kildeartsbegrænsning er tale om en udsky-
delse af fradragsretten til de år, hvor projektet giver overskud. Underskuddene kildearts-
begrænses blot, således at underskud fra et anpartsprojekt alene kan modregnes i senere
års indkomst fra samme projekt. Det er således min opfattelse, at lovforslaget er både ri-
meligt og fornuftigt.
Side 3 af 3